{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridning uden sadel
  • #2   18. dec 2010 Hellere uden sadel end en dårligt tilpasset sadel, men helst en rigtig tilpasset sadel, enten med bom eller uden. Man kan jo godt ride uden sadel en gang imellem, men det er ikke holdbart i længden da man jo sidder på rygsøjlen. Men ellers kan man ride med en lammesadel uden bøjler og med trykfordelende underlag hvis man har brug for at ride lidt "uden sadel"

• #3   18. dec 2010 Nu rider jeg selv med en lammeskind en gang imellem. Men jeg rider da med bøjler. Må jeg spørge hvorfor det er bedst uden? (:

• #5   18. dec 2010 Man må godt ride med bøjler i en lammeskindssadel, men ikke lægge vægt i dem - altså letridning f.eks. smiley Når du lægger din vægt i stigbøjlerne, vil det trykke hesten på en forkert måde, fordi stigremmene kun hænger på i et bånd rundt om hesten, og altså ikke fordeler trykket smiley

• #6   18. dec 2010 årh okay. Der lærte jeg da lige noget nyt så smiley 1000 Tak

• #7   18. dec 2010 Det er det samme med sådan en "bareback gjord" man f.eks. kan købe i Hööks smiley - Det har jeg i hvert fald læst mig frem til flere gange herinde xD

• #8   18. dec 2010 Fordi trykket ikke bliver fordelt. Det svare til at hele din vægt ligger på et lille stykke på ryggen, som så bliver overbelastet. Der er nogen der bruger bøjler uden at lave letridning, men det kan ikke undgås at man ligger lidt vægt i dem.
    Hvis du f.eks ser på naturhesten.dk har de nogle ridepads der svare til at ride i en lammesadel med trykfordelende underlag, hvor de skriver der ikke må rides med bøjler i den.

• #9   18. dec 2010 jeg rider pt uden sadle da jeg har en dårlig tilpasset sadle og min pengepung rækker ikke nok til en sadlemager, så jeg må lige til at spare op. Rider så også højst 3 gange om ugen, så det går vist lige og rider ikke seriøs dressur, tøffer bare rundt og øver tempo d;

• #12   18. dec 2010 Team horse: Det er da en selvfølge at man har en sadel der passer hesten, og hvis den ikke gør er det vel ikke sadlens skyld men ejeren. Det er heller ikke sundt for hesten at blive redet uden sadel hele tiden. Bomløse sadeler kan også ligge forkert, det har jeg da været udsat for et par gange, men har nu fået en der passer.

• #13   18. dec 2010 puha det kommer vel an på så meget smiley
    -ride stil
    -vægt
    -hesten bygning
    - hest og rytters ballance
    osv osv... smiley
    man kan jo også ride med en ride gjord, der ligger bøjle ophænget ikke lige på ryggen men på puderne... = lidt bedre ( i min verden i hvert fald)
    jeg tror det aller bedste er at man skifter lidt rundt mellem det hele?
    altså nu har jeg redet med gjord og uden sadel ( og meget lidt med sadel for den lå ikke så godt) på min belgier siden jeg fik ham i april.. og jeg er nok en af de tungeste ryttere her inde... og han lever da i bedste velgående og har ikke ondt nogle steder.. måske lidt i lækkersulten maven.. men ud over det smiley
    så længe man tænker sig om, men sådan er det vel med de fleste ting i livet smiley

• #14   18. dec 2010 <b>Laura+Safir</b>
    Har du fået den tilpasset?

• #16   18. dec 2010 Havde en dressursadel jeg fik tilpasset to gange, men det gik slet ikke. Så har jeg min springsadel jeg har fået tilpasset en gang og som passer, men vil ikke ride dressur i den pga min egen opstilling. Så jeg købte en bomløs, der så ikke sad helt så godt, prøvede så et andet mærke bomløs som slet ikke passede, fik så byttet min første bomløs med en bomløs der sidder godt på min hest.

• #17   18. dec 2010 er enig i at en dårlig tilpasset er værre end at ride uden sadle. vil også mene at det kommer an på vægt. nu vejer jeg f.eks. 41kg, 160cm, 15 år og har en islænder. så hun er bygget til "tunge" mennesker hvilket jeg ikke er så hun tager heller ikke ligeså meget skade i ryggen.

• #18   18. dec 2010 Team horse: helt enig, men siger bare at ikke alle sadler er dårlige.

• #20   18. dec 2010 hva så med flex bom sadler? nu har jeg hørt meget om dem.. men aldrig set en selv nogle der har erfaring med dem?

• #21   18. dec 2010 En af grundende til jeg spørger, er at jeg arbejder med pædagogisk ridning, og der er nogle der har fordel af, at kunne mærke hesten og dens bevægelser...

• #22   18. dec 2010 I en bomløs sadel mærker man hestens bevægelser bedre, og den er bygget op med kammer så man ikke sidder på rygsøjlen.

• #23   18. dec 2010 Hvis det vel og mærket er en god bomløs, f.eks dem fra barefoot er gode.

• #24   19. dec 2010 Er det meget dårligt for hestens ryg at ride uden sadel? Jeg har aldrig rigtigt hørt om det, så jeg spørger for at lære en ny ting smiley

- Nu rider jeg for det meste uden sadel, (rider ikke meget om vinteren, så det er primæt om sommeren han kommer ud) og det er dels fordi at jeg er lidt doven og ikke gider at sadle op, dels fordi min part sveder sådan, og fordi jeg føler at jeg har bedre styr over ham uden sadel, (styr på ham: jeg kan bedre mærke hvis han spænder op hvis han bliver bange, og jeg kan bedre stoppe ham med benene)
    - Men nu rider jeg jo "kun" ca. 3 gange om ugen, og han er 20 år, men er det noget der kan skade ham, at jeg rider uden sadel? smiley

Kommentér på:
Ridning uden sadel

Annonce