Tilridning {{forumTopicSubject}}
Jeg er begyndt at tilride min dejlig dreng på 4,5.. Jeg går stille frem, lægger mest vægt på at kunne styre ham med sæde, ben og stemme - og IKKE tøjlen. Han har bid i munden, men jeg bruger stort set ikke tøjlen..
MEN - alligevel skal jeg høre for hvor forkert det er at han har bid i munden Det er det blideste bid og eftersom der kun er minimalt tryk på tøjlen så skader det ham jo ikke.. Jeg forventer ikke at han skal gå i holdning, men at han søger ned så han får ryggen op og bruger sin lænd optimalt..
Er ved at få knopper af at NOGLE bidløse rytter ved alt.. En bidløs rytter kan skade sin hest lige så meget som en bidrytter..
Handler det i bund og grund ikke bare om at vi skal sætte os ind i hesten anotomi, og planlægge vores træning efter hesten i stedet for at skulle presse den frem til diverse stævner. Træning tager tid - og god træning tager længere tid !
Et lille surt opstød fra en bidrytter der elsker sin hest - der aldrig bliver tvunget frem på bidet.
aug 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 446 Svar: 6.453
Synes det er synd at der skal være sådanne bidløsfanatikere, som rakker ned så snart de ser et bid :S
Der er ikke noget mere hul i hovedet at ride uden bid hvis rytteren ikke er tryg ved det. Det gavner hverken hest eller rytter!
mar 2008
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 25
aug 2005
Forstår godt du får knopper. Men er heldigvis ikke alle som er sådan
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 76 Svar: 656
mar 2008
Folk må jo selv vælge hvordan de rider og hvad de rider med .. Men derfor behøver man jo ikke trække det ned over hovedet på ander ! :s
Selvom jeg rider med bid er jeg jo selvfølgelíg MEGET imod overdrevet brug at bid, og mishandling..
aug 2005
mar 2008
mar 2008
aug 2005
Der er også en video hvor jeg er med til at tilride en hest, hvor en 11-årig har skrevet at det altså ikke er sådan man tilrider?? Hmm siden hvornår har der kun været én metode at tilride på?
aug 2005
Samme her Mest uden
mar 2008
Jamen det regner jeg bestemt også at komme til med min baby'hest.. Men bliver bare ked når der står nogen og råber op om hvor forkert det er, og at jeg skader hesten..
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Der skal være plads til forskelligheder, men alle rider vel deres heste på den måde, de finder rigtigt, og det skal man have lov til.
mar 2008
Jeg er helt enig og det er jo også det jeg vil frem til..
mar 2008
Og så er der en bestemt person fra en anden stald som ellers har snakket vidt og bredt om hvor forkert hun synes det er, at han har et bid i munden :s
Jeg er gudskelov så heldig at han står et privat sted, og vi må ride baglæns i en time hvis det er det vi har lyst til (Forstå mig ret )..
jul 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 5 Svar: 2
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Jeg er selv igang med at tilride min hest, med bid (vi rider dog ind imellem uden også) og jeg bruger da bidet.. til at stoppe og dreje, blidt og roligt og vi køre langsomt over på at bruge vægten mere (schenklerne bruger jeg kun til frem).. i min verden i bidet (eller tøjlen) grundsignal for stop.. for panikker hesten så kan man ikke stoppe den for sædet og hvis man der bruger tøjlen kræver det at hesten har lært tøjle tag = stop, så har man en hest man altid kan stoppe..
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
unghestenes nerver i munden får lige et chok, efter 10 min første gang de har de i munden, som kan gøre nerverne " overopheddet" , eller hypersensitive. derfor kan det måske for nogen se lidt "hårdt" ud for hesten
jeg synes godt om din indstilling , lyder klogt
mar 2008
Det er netop også det jeg vil opnå..
TteamTullamore - Fleur Penter
Han masker ikke på bidet som sådan, han gumler fint på det.. Og er ved at finde ud af hvad suget på bidet er !
Men nej - ved godt det ikke er alle bidløse rytter der er sådan.. Også derfor jeg valgte at skrive nogle ! Det var bestemt ikke for at sable bidløserytter, da jeg selv elsker at ride min hest uden noget andet end en grime og to trætove !
Men tusind tak for rosen ! Jeg bliver bare så uendelig ked af det når jeg får sådan en negativ respons, jeg er jo netop ikke ude på at skade min hest, men give ham den blideste tilvending til ALT det nye der pluselig sker i hans liv.. Han har i 4,5 år bare gået og være foldbums, og fået lov til at vokse - så der sker jo meget nyt nu !
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
måske skulle du oprette dit eget emne
mar 2008
Tilridning