{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
789 visninger | Oprettet:

Tilridning {{forumTopicSubject}}

Jeg er begyndt at tilride min dejlig dreng på 4,5.. Jeg går stille frem, lægger mest vægt på at kunne styre ham med sæde, ben og stemme - og IKKE tøjlen. Han har bid i munden, men jeg bruger stort set ikke tøjlen..

MEN - alligevel skal jeg høre for hvor forkert det er at han har bid i munden smiley Det er det blideste bid og eftersom der kun er minimalt tryk på tøjlen så skader det ham jo ikke.. Jeg forventer ikke at han skal gå i holdning, men at han søger ned så han får ryggen op og bruger sin lænd optimalt..

Er ved at få knopper af at NOGLE bidløse rytter ved alt.. En bidløs rytter kan skade sin hest lige så meget som en bidrytter..

Handler det i bund og grund ikke bare om at vi skal sætte os ind i hesten anotomi, og planlægge vores træning efter hesten i stedet for at skulle presse den frem til diverse stævner. Træning tager tid - og god træning tager længere tid !

Et lille surt opstød fra en bidrytter der elsker sin hest - der aldrig bliver tvunget frem på bidet.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning
  • #1   17. dec 2009 Åh ja SUK!

Synes det er synd at der skal være sådanne bidløsfanatikere, som rakker ned så snart de ser et bid :S

Der er ikke noget mere hul i hovedet at ride uden bid hvis rytteren ikke er tryg ved det. Det gavner hverken hest eller rytter!

• #2   17. dec 2009 Det er skam ikke fordi jeg ikke er tryg ved ham, men det vigtigeste for mig er at han stille vender sig til det der metal noget han skal have i munden - uden at det bliver brugt.. Men en hver rigtig redet hest skal jo reagere for sædet .. Men det har jo ikke noget at gøre med at ALLE skal være bidløse.. som sagt : jeg får knopper ! smiley

• #3   17. dec 2009 Nej, men jeg synes også de skal vænne sig til bid, hvis man fx har planer om stævner smiley

Forstår godt du får knopper. Men er heldigvis ikke alle som er sådan smiley

• #4   17. dec 2009 kan sgtens følge dig i det du siger og hvis man gerne vil være en god rytter og ride sin hest korekt skal den rides fra sædet, desuden er der faktisk en del undersøgelser der peger på at hvis man kan bruge tøjlerne korekt (tage tøjlen med max 100g og have vandret holdning fra bib til hånd) er det fatisk det bedste for hesten fordi det på den måde virker som en hjælper og dermed gavner hesten da det hjælper den med at løse sin opgave på den letteste måde....

• #5   17. dec 2009 Og min plan er at han skal være min fremtidige dressurstjerne - men uden stress ..

Folk må jo selv vælge hvordan de rider og hvad de rider med .. Men derfor behøver man jo ikke trække det ned over hovedet på ander ! :s

Selvom jeg rider med bid er jeg jo selvfølgelíg MEGET imod overdrevet brug at bid, og mishandling..

• #6   17. dec 2009 HØRT! Hvorfor er det så svært at acceptere andres måde at ride på

• #7   17. dec 2009 Heidi C : Lige præcis, det er også derfor jeg godt kan blive lidt ked af det.. Jeg er i gang med tilvending, hvilket jo betyder at han bare går og sutter på det, uden at det bliver brugt fra min side.. Jeg kan ride ham skråt igennem kun for ben og sæde nu.. ! smiley

• #8   17. dec 2009 Tinna : Ja det må guderne vide.. Nok fordi der sidder nogle mennesker i begge lejre der mener de ved alt, og kun de har ret !!

• #9   17. dec 2009 Ja desværre /:

Der er også en video hvor jeg er med til at tilride en hest, hvor en 11-årig har skrevet at det altså ikke er sådan man tilrider?? Hmm siden hvornår har der kun været én metode at tilride på?

• #10   17. dec 2009 Den lykkelige hingsteejer *

Samme her smiley Mest uden

• #11   17. dec 2009 * Den lykkelige hingsteejer *
    Jamen det regner jeg bestemt også at komme til med min baby'hest.. Men bliver bare ked når der står nogen og råber op om hvor forkert det er, og at jeg skader hesten.. smiley

• #12   17. dec 2009 Gør som jeg, jeg lukker ganske simpelt ørene for alverdens mærkelige udtalelser og holder ved, at min egen overbevisning er korrekt.

Der skal være plads til forskelligheder, men alle rider vel deres heste på den måde, de finder rigtigt, og det skal man have lov til.

• #13   17. dec 2009 Pia H
    Jeg er helt enig og det er jo også det jeg vil frem til.. smiley

• #14   17. dec 2009 Jeg har haft oprettet nogle logmenter, og der er så kommmet nogle private beskeder til mig vedr. min tilridning (Der er nogen der har spurgt hvordan jeg gør, og så er jeg ellers blevet sablet ned - på trods af de aldrig har set min omgang med hesten)

Og så er der en bestemt person fra en anden stald som ellers har snakket vidt og bredt om hvor forkert hun synes det er, at han har et bid i munden :s

Jeg er gudskelov så heldig at han står et privat sted, og vi må ride baglæns i en time hvis det er det vi har lyst til (Forstå mig ret smiley )..

• #15   18. dec 2009 Tænker hvad er jeres problem ,heste er i flere hundred år blevet redet med bid.Altså helt ærligt ta jer dog sammen. Det er altså ikke synd for hesten. Man sørger jo bare for at den blivet tilvendt blidt. Og hvad så med trav og galop heste bliver de kørt og redet unden bid og så som 2 årige..Nej vel. brug dog jeres sunde fornuft.

• #16   18. dec 2009 Nej det er ikke synd at du bruger bid, så længe du ikke misbruger det.. og det havde heller ikke været synd om du brugte det..
    Jeg er selv igang med at tilride min hest, med bid (vi rider dog ind imellem uden også) og jeg bruger da bidet.. til at stoppe og dreje, blidt og roligt og vi køre langsomt over på at bruge vægten mere (schenklerne bruger jeg kun til frem).. i min verden i bidet (eller tøjlen) grundsignal for stop.. for panikker hesten så kan man ikke stoppe den for sædet og hvis man der bruger tøjlen kræver det at hesten har lært tøjle tag = stop, så har man en hest man altid kan stoppe..

• #17   19. dec 2009 hov hov smiley vi er altså ikke alle sådan smiley jeg synes det lyder fint det du har gang i. Hvis det er fordi han åbner munden og smasker, er det fordi han har " sore mouth syndrome" de fleste ungheste får det den første periode de for bid i munden. derfor er det en god idet, at vænne heste til biddet i 1 måned, hvor den i en halv time , time ad gangen står i boksen med hovetøj på. Så vender de sig til det.

unghestenes nerver i munden får lige et chok, efter 10 min første gang de har de i munden, som kan gøre nerverne " overopheddet" , eller hypersensitive. derfor kan det måske for nogen se lidt "hårdt" ud for hesten

jeg synes godt om din indstilling , lyder klogt smiley

• #18   19. dec 2009 Signe *spider-pig* Nu som Jesus L
    Det er netop også det jeg vil opnå.. smiley

TteamTullamore - Fleur Penter
    Han masker ikke på bidet som sådan, han gumler fint på det.. Og er ved at finde ud af hvad suget på bidet er ! smiley

Men nej - ved godt det ikke er alle bidløse rytter der er sådan.. Også derfor jeg valgte at skrive nogle ! smiley Det var bestemt ikke for at sable bidløserytter, da jeg selv elsker at ride min hest uden noget andet end en grime og to trætove ! smiley

Men tusind tak for rosen ! smiley Jeg bliver bare så uendelig ked af det når jeg får sådan en negativ respons, jeg er jo netop ikke ude på at skade min hest, men give ham den blideste tilvending til ALT det nye der pluselig sker i hans liv.. Han har i 4,5 år bare gået og være foldbums, og fået lov til at vokse - så der sker jo meget nyt nu ! smiley

• #19   25. dec 2009 sofie
    måske skulle du oprette dit eget emne smiley

• #20   25. dec 2009 Sofie.. Forstår ikke helt hvorfor du skriver det her ?! smiley Du er jo velkommen til at oprette dit eget forum-emne ! smiley

Kommentér på:
Tilridning

Annonce