{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
846 visninger | Oprettet:

Træning af min unghest {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt mig en unghest på 3½, som har stået nogenlunde stille siden han i sommers blev gjort ryttervant. Jeg har prøveredet ham, inden jeg købte ham, i alle tre gangarter på en stubmark, men derudover, har jeg ikke trænet ham endnu.
Vi har trænet at stå på staldgang i spieltorv og trænet at gå rundt i ridehus. (Det skal siges at han aldrig har set et ridehus før, og at han altid har stået på små private steder)
Så han har prøvet en masse de første par uger, og har taget det i stiv arm.
Men men, han er muskelfattig og har en lille hængevom. Hvordan kan jeg træne ham, hvis jeg kun har onsdag og weekender i dagslys?
Venligst Fanny (Og Frederik)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af min unghest
  • #1   13. dec 2009 Hvis du har nogle bakker i nærheden, er det god træning,med gåture derpå. (:

• #2   13. dec 2009 Gåture er altid godt, bakker eller ej.

I ridehuset kan du lade ham gå og trave over bomme på jorden. Og så vil jeg da ellers sige bare på ryggen af ham og skridt ham i ridehuset, lav slangegange, skråtigennem, store volter osv. Det er altid en god måde at starte med at komme igang, og lære hinanden og ridehuset at kende.

Jeg rider selv en unghest på 4½, han har også stået stille længe, og er noget ude af form, for at sige det mildt. Jeg har 1 maks 2 gange i ugen at ride ham, og jeg rider ham for ret løs tøjle i skridt, hvor jeg laver div lette øvelser for at skærpe opmærksomheden, her er parader og halve parader også godt, og i trav laver jeg temposkift, det næste der bliver overgange og samme øvelser i skridt. I trav tager jeg mere i tøjlen fordi han indtil videre har rigtig meget brug for min støtte

Måske du kan bruge lidt af det til ngoet

• #3   13. dec 2009 Longce arbejde er altid en god ting smiley

• #4   13. dec 2009 Mange tak for svar smiley det var helt klart nyttige råd.

Mht. longearbejde har jeg ikke så meget mod på det endnu. Vil vente til jeg kender ham lidt bedre. Eller måske få en anden til at gøre det. Da han er noget af en gadedreng i longe, hvis man ikke er super konsekvent og har helt tjek på hvad man laver. Og det har jeg ikke smiley Har aldrig lavet særlig meget longearbejde.

Kom gerne med flere tips.
    Venligst Fanny

• #5   13. dec 2009 Fornuftigt, og dejligt at høre at du erkender at du ikke har så godt styr over longearbejdet, og derfor fravælger det. Det kunne mange lære af

• #6   13. dec 2009 Tak smiley jeg er glad for at det er positivt, at jeg ser sådan på det, fremfor umodigt eller sådan noget.
    Mht. hans vom, har det da noget at sige, at han er meget madglad - og står på halm? For han spiser i høj grad af halmen den del af dagen han står inde..

• #7   13. dec 2009 Vommen kan nemt være halmvom, men det kan også være orm

• #8   13. dec 2009 Jeg har rigtig god erfaring med at lade hesten løbe rundt på en bane selv. Det gav i hvert fald min ungbasse en masse muskler.

Så hvis du kan undvære ridningen 1-2 (helst 2) af de gange om ugen, så gå lidt med hesten så den er opvarmet (vigtigt!!) og slip den derefter løs på banen eller i ridehuset. Og lad så hesten rende rundt i skiftevis trav, gallop og skridt i 30-40 min. og husk at skridte den af også. Det virkede på min hest. Se selv:
    (link fjernet)

• #9   13. dec 2009 Mange tak for tippet smiley det vil jeg bestemt prøve. Jeg er dog en anelse betænkelig ved at slippe ham løs, for det vil betyde at jeg skal trække ham over i ridehuset i grime, og der har jeg meget ringe kontrol over ham, og at trække ham rundt i ridehuset osv., tror jeg nemt kunne blive interessant i en sølle grime smiley nogen dage kan han være strid, især nu her hvor han virkelig ikke får brændt noget af al hans krudt af.. Jeg forsøger ihærdigt at stoppe ham op når jeg trækker med ham, altså standse ham helt, vente til han er rolig, og så gå videre. Men han er lidt af en gadedreng smiley
    Kom endelig med nogle tips? For jeg kan jo sagtens skælde ud og gøre ved, men jeg vil helst lære ham hvordan det skal gøres, men på den rigtige måde..

Hilsen Fanny

• #10   13. dec 2009 Få fat i en longeclips, eller et par karabinhager til tøjlerne, så kan du trække den over i trensen, og lade den løbe med trensen på. Jeg vil dog ikke råde dig til at lade den løbe rundt så længe, start på 5-10 min, og trap stille og roligt op på maks 20

• #11   13. dec 2009 Hvis han er dum når du trækker med ham er der 2 ting du kan gøre. Begge ting virker i min mening, så hvilken metode du vælger er en smags sag.

1) bak bak bak. Hver gang hesten tager et eneste uønsket skridt så bakker du ham. Dette er specielt godt til dominerende heste.

2) Kongens efterfølger. Lær hesten at have fuld opmærksomhed på dig. den skal gøre præcis det samme som du gør. Dvs går du til siden skal den følge med, går du baglæns skal den bakke osv. Dette kan du træne i grime, hovedtøj, rebgrime eller uden udstyr alt efter hvad du har det bedst med. Formålet er at hesten efter nogen tid følger dig uden noget signal fra tøjler og lignende.

Jeg skælder faktisk aldrig hesten ud med mindre han gør noget der er direkte farligt. Synes andre metoder virker bedre smiley
    Og husk træning tager laaaaaaaaaang tid. Sådan er det bare haha. Tålmodighed er en dyd.

• #12   13. dec 2009 Jeg synes 5-10 min er alt alt for lidt. Så dårlig form er heste sjældent i, de løber jo også rundt og leger på marken. Og ved løslongering er belastningen på hesten minimal i forhold til andre typer af træning. En unghest skal jo gerne kunne gå 30 min under rytter, så kan den sørme også løbe rundt på en bane i 30 min uden rytter hvis man husker at skifte gangart og lade den få pusterum smiley

Man når jo aldrig nogle vegne hvis hesten maks må trænes i 20 min.

• #13   13. dec 2009 Belastningen ved at løbe rundt løs i en ridehal er bestemt ikke minimal, den er kun ligeudrettet kort del af tiden, så det er begrænset hvor meget mindre benene bliver belastet ved løs i ridehus som ved longering.

Desuden er 20 min rigeligt at ride en unghest af gangen hvis du trækker skridte varm og skridte af, fra.

• #14   13. dec 2009 Okay, tror bakmetoden vil være mit valg så, af to grunde. Jeg har sjældent et ridehus for mig selv, så at træne ham i kongens efterfølger ville nok blive lidt tricky med mange heste løbene rundt på hovslaget, og så fordi han faktisk godt kan være ret dominerende, idet han hele tiden vil nappe og "være med", altså hvis jeg går skal han med, og hvis jeg går om til hans hov, vil han instinktivt gerne med mig,for at se hvad det er. Men det nytter jo ikke at han drejer 180 grader i spieltovet på staldgangen. Der må jeg have en ved hans hoved for at omdirigere hans opmærksomhed.
    Jeg har faktisk forsøgt mig med bakmetoden siden jeg fik ham, for det var det de havde lært ham. Men måske oser jeg ikke ligefrem af autoritet? Jeg ved det ikke smiley han kan nogengange være god til at vie for ordren "bak" og så nogle ryk i snoren, og andre gange vader han bare afsted uanfægtet. Men det må være som du siger, træning tager tid smiley

• #15   13. dec 2009 Tja træning er jo smag og behag og jeg mener at løslongering er minmal belastning i forhold til stort set alle andre former for træning, undtagen at gå ture smiley

Min har jeg trænet op ved ja først varmer jeg ham op. Det foregår ved at jeg går rundt på banen og han følger efter mig. Dvs kongens efterfølger uden ustyr smiley Når vi så har gået i 10 min tid sender jeg ham ud og lader ham veksle mellem skridt, trav og gallop i 25-30 min tid, man kan meget nemt se når hesten er ved at være træt, og man skal selvfølgelig stoppe inden hesten går død i det.
    Bagefter beder jeg ham komme ind til mig og så går jeg en tur rundt på banen med ham uden udstyr eller også smider jeg en trense på ham med grime ud over og går en lille tur ud i naturen.

Og i forhold til den træning jeg bruger er det klogt at lære hesten 3 stemmekommandoer. Fremad (kom), sæt farten ned (woohoo) og kom hen til mig (wohoo og rækker min ene arm op i vejret).

Alle heste og alle mennesker er forskellige. Men det er den træning der virker bedst for min og min unghest smiley Han synes det er hamrende sjovt at få lov til at fjolle rundt på banen smiley

• #16   13. dec 2009 PS: Stemmekommandoer er et hit smiley Min erfaring er at ungheste fatter stemmen bedre end noget andet træningsværktøj. Så sæt gerne ord på alt du gør. Man kan altid pille ordet væk igen når hesten har fattet pointen.

• #17   14. dec 2009 Ja bakker og over bomme er rigtig god træning... både for hånd og med rytter.. og med rytter ville jeg skridte en masse og træne grundsignalerne så den bliver helt afslappet, gerne lade den strække sig frem og ned så opbygger den rigtig gode muskler..

Kommentér på:
Træning af min unghest

Annonce