3.471 visninger
|
Oprettet:
Pessoa Longe system {{forumTopicSubject}}
Når du i HorsePoint køber et Pessoa Longe System følger der en vejledning med, er der nogle der ligger inde med den vejledning, en anden vejledning eller som ved hvor man kan se de forskellige indstiller af pessoaen?
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
Du kan se på min profil (Figaro), der er et billede hvor han har pessoa på. Men, det vi har indstillet til er at han kommer ned lang og frem
aug 2005
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 56
Det er osse den indstilling jeg bruger nu, men fandt en side, med forskellige indstillinger og kan huske at den indstilling som den du har på billede er opstart af brugen af en pessoa, og at den ikke var egnet til galop den indstilling. - Og kan ikke huske hvad side jeg var på hvor jeg så de forskellige indstillinger.
Men er jeg forkert på den eller, skal de der klik halløjer hvorpå der er hjul ikke side i biddet så den har lettere ved at bevæge hoved?
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
De klik ting med hjulene skal ikke sidde i biddet . De skal sidde der i gjorden i siden
feb 2008
Følger: 149 Følgere: 150 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 2.051
aug 2005
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 56
Tak, så ved jeg da det..
Ida.
Skal jeg gøre..
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
nov 2003
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 1.163
Hvordan er det lige at Pessoa lægger pres på nakken??
Der er da intet der går om nakken med sådan et.
feb 2008
Følger: 149 Følgere: 150 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 2.051
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.656
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.656
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.898
nov 2003
Nannepigen - NEJ til mundkurv! JA til ansvar! : Nu går den jo ikke kun om bagparten, men har forbindelse derfra direkte til munden, så jo den spænder også hesten ind og det rykker hesten i munden hver gang den tager et skridt..
Pernille K: Ideen med alle former for hjælpetøjler er jo at animere hesten form, hvis alt sidder så løst så hesten har sin fulde bevægelses frihed i alle retninger så har den jo ingen effekt overhoved..
maj 2007
Den lægger jo ikke mere pres på nakken end hvis man tager i tøjlen. Og det er heldigvis de færreste heste der for nakkeskader af det. Hvis den på nogen måde kan skade nakken, må det vel være hvis man kan spænde den så langt ind, at nakken bliver overbelastet. Men det er jo ikke den korrekte brug.
Som hovedregel må man jo gå ud fra, at folk ønsker at bruge deres indspændinger korrekt.
Og netop den måde som pessoasystemet er bygget op, hvor snorene kører i sådna nogle trisser - eller hvad de nu hedder, gør jo at systemet giver efter når hesten træder frem Altså vil jeg mene at det er mere skånsomt end rigtig rigtig mange rytterhænder.
nov 2003
Men mit store problem med dem er sådan set også at bagben og mund er forbundet.. samt at den lige som alle andre hjælpetøjler (undtaget den faste chambon) virker ved at trække ned og ind og derfor fordre til bag lod.. har heller aldrig set en hest gå korrekt med sådan en på.. kun spændt og/eller bag lod..
Men ja vi er da enig om at en del rytter hænder bestemt heller ikke er følsomme og sikkert også burde forbydes
maj 2007
Jeg kan nu sagtens longere min hest med indspændinger uden at den går det mindste bag lod. Det er bare et spørgsmål om hvor stramme de er.
Vil gå så langt som til at sige, at alle former for indspænding kun bør bruges, hvis man ved hvordan, og at det ikke er til unge heste der skal lære at gå korrekt.
Men kun til ældre heste som har balance, men måske mangler lidt i grundridningen, eller er fejlredet.
nov 2003
Rikke B: Jeg har så endnu til gode at se hest med indspænding som går korrekt.. de fleste jeg har set er enten bag lod eller spænder en del eller begge dele.. Men du har selvfølgeligt helt ret i at man i hvert fald ikke skal bruge noget med mindre man ved hvordan det skal bruges.. og også i at indspænding slet ikke høre hjemme på en unghest uden balance.. der er vi enige..
Jeg mener så bare generalt det kan gøres bedre uden.. den eneste indspænding jeg ville bruge er en fast chambon (ikke elastik) den giver nemlig hesten frihed over hoveds pladsering og hæmmer kun hvor højt nakken kan løftes.. så den fungere ikke ved at trække ned og ind som alt indspænding gør..
Mange heste går desværre bag lod med selv en meget løs indspænding, fordi hesten har lært sig at jo længere ind den trækker hoved jo mindre genere indspændingen..
maj 2007
Nu er problemet med min jo at han altid vil gå foran lod, hvis han kan komme afsted med at snyde - derfor lægger han sig heller aldrig bag lod, hvis indspændingerne tillader at han ikke gør det. Så med ham er det nemt at få ham til at gå korrekt i indspændiinger.
Og han slapper fuldstændigt af i dem... Så derfor har jeg ingen problemer med at longere ham med indspændinger.
Men igen - man skal vide hvad man gør, og det er ikke lige nemt med alle heste. Det kræver at de har styrken og balancen til den holdning man ønsker at korrigere - men bare går forkert af "dårlig vane"
Pessoa Longe system