719 visninger
|
Oprettet:
kørsel med pony uden sko? {{forumTopicSubject}}
er der nogen der har en løsning ?
jeg har en haflinger som jeg gerne vil tilkøre til sommer, men hun går uden sko
hvor tit kan jeg køre med hende på vej uden at der sker noget? og hvor længe?
er der evt. en løsning med noget sko der IKKE skal sømmes/limes fast?
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
Min lille hingst bliver kørt 3-4 gange om ugen uden sko.. Som regel mellem 4 og 10 km uden problemer.. I både skridt og trav.. Indimellem får han også lov at galoppere for vognen, men det er mest når vi træner keglekørsel ell. lign..
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
men det lyder som om at det godt kan lade sig gøre
aug 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 6 Emner: 19 Svar: 133
Det er altså en meget vigtig ting og have sko på hesten og specielt når den skal kørers med.. For med mindre din hest har utrolig stærke hove så vil de blive slidt til hesten bliver halt..
Så det er sko på alle 4..
Ved ridning slibes forhovene mest men ved kørsel er det baghovene..
aug 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 6 Emner: 19 Svar: 133
- Sko er yderst usundt for hesten.
--- Jeg ved at man har brugt hestesko i ja 100 år eller der omkring, og jeg har mødt mange heste der har gået hele deres liv med sko, og ikke en har haft skader pga skoene.. Jeg færdes blandt de gamle der har haft med heste og dyr og gøre hele deres liv og ikke en vil sige at sko er skadelige..
Måske har du det sådan men jeg ved bare at jeg tror dem der har forstand på det..
- Hoven kan ikke give sig, hvis der sidder en sko under den.
--- Det kan godt være, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting for hesten..
- Blodet har også svært ved at komme rundt i hoven.
--- Det vil jeg ikke gøre mig klog på..
- Det larmer sindsygt når man rider på asfalt.
--- nu er jeg så en af mange der elsker lyden af sko på asfalt..
- Skoen kan sidde fast i grimen, hvis hesten klør sig i hovedet.
--- Så er det sku en dårlig smed..!
- Har hesten sko på, kan man ikke ride i sne, og man kan dermed godt vinke farvel til de andre, når de rider tur julemorgen i sneen.
--- en hest behøver ikke og gå med sko hele året, men jo du kan ride i sne, der kan fåes forskellige pigge og ligende og sætte på skoen så hesten ikke glider..
- En hest med sko har større risiko for at lave sår, hvis de i kamp eller leg sparker hinanden på folden.
--- Ja rigtigt, men hvis det er en stor bekymring så kan man da lige så godt pakke alle hestene ind i vat og sætte dem i hver sin fold..
- Det gør mere ondt, hvis hesten træder en over tærerne.
--- Tja.. jeg er selv kun blevet trådt over tærene af en hest uden sko så kan ikke udtale mig..
- Det koster flere penge med sko.
--- Ja men sådan er det og have hest og dyr i det hele taget, det er ikke billigt..
- Det er et helved at rense hove på en hest med sko, specielt om vinteren.
--- Det syntes jeg ikke er så galt.. Det tager måske lidt ekstra tid men det gør det jo med det meste om vinteren..
- Hvis hesten taber en sko på folden, kan man ikke ride indtil smeden har været der.
--- Ja med mindre man selv lærer hvordan sådan en sko skal tages af.. Har selv lige lært det da min egen tabte sin sko..
- Det tager længere tid for smeden.
--- Ja men sådan er det jo bare..
sep 2007
jeg skal ikke trave/gallopere på vej, bare nogle hyggelige skridtture, og i starten vil det kun være på fold
synes de boots ser geniale ud!
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Hvis din hest har en fornuftig hovkvalitet og slider dem rigtigt, ser jeg ikke problemer i at køre uden sko. Men ville bestemt overveje boots til længere ture. Asfalt slider trods alt noget på hovene.
Chockoladefrøen -sko er ikke vigtige for ALLE heste. Sko fratager hoven en del elasticitet, og derved mister man meget af den stødabsorberende effekt som en sko-løs hov giver. Derfor er det en fordel at undvære sko hvis det er muligt.
Det er det så ikke altid -Axel kan ikke gå uden sine forsko, hvor meget der så end prøves. Han er slem til attræde sko af, så kunne han gå uden var det jo at foretrække. Men selv det at gå på (græs-)folden, får han ondt i hovene af, og i en grad så vi sidst var nødt til at smertebehandle ham indtil smeden kunne sætte en sko på igen, efter han havde trådt en del af hoven i stykker.
Boots er derfor ikke nok.
Men kunne min hest klare sig med boots under ridning, så var det det vi gjorde -det har hovene en del bedre af.
jul 2008
Følger: 298 Følgere: 300 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.057
sep 2007
jun 2007
Følger: 50 Følgere: 57 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 2.268
Det er simpelthen så forskelligt om der brug for det eller ej.
kørsel med pony uden sko?