Købe og videresælge islænder? {{forumTopicSubject}}
Da Sherif har noget bøvl med bagbenene og er halt on and off, mangler jeg lidt et side projekt jeg kan gå og arbejde med. Jeg har derfor overvejet at købe mig en utilreden islænder, tilride og arbejde med den også derefter videre sælge.
Nu har jeg så fået tilbudt en billig islænder, men inden jeg vælger at købe vil jeg så lige høre fra jer.
Når jeg videre sælger hesten tilredet og mere erfaren, tror i så jeg kan tjene de udgifter jeg har haft på den ind igen, og måske tjene lidt udover det? Men ihvertfald vigtigst få dækket udgifterne i perioden jeg har den, tror i dette er muligt?
Hesten er uden papire, hvad tror i sådan ca. jeg kan få den op og runde hvis den er godt redet?
Mvh Signe
jun 2008
Følger: 40 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 565 Svar: 5.168
Du skal være god for at kunne ´få dækket alle udgifterne (:
jul 2007
Følger: 27 Følgere: 24 Svar: 63
Har hesten tænkt sig at være sund og rask, nem at fodre på, osv. osv.
Ja så kan man sikkert godt tjene på den, hvis man er meget prisbevidst og er klar over at det kan være meget svært at komme af med hesten lige nu, og det betyder at man måske skal beholde den i ÅR, før du kan få en god pris.
Jeg ville godt turde gøre det, så længe jeg kan have hesten her hjemme = meget billig opstaldning. Og så en type hest som pr automatik lever af luft og vand, og 2 strå hø (nærmest :P), den ville jeg da gerne have i nogle år, selvom den officielt var et trænings projekt
Hvad er det jeg efterhånden kommer hen til?? - jeg vil helst beholde mine heste når det kommer til stykket, hehe :o)
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
Det ville du aldrig kunne få tilbage. Tænkt på at du først skal købe hesten, få den handelsundersøgt, forsikret, opstaldet, tilredet, købe udstyr osv osv. Inden du ser dig om har du brugt langt over 50.000 kr på den tid det tager at tilride hesten.
aug 2007
Følger: 59 Følgere: 54 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 1.500
jul 2007
Sikke man smider om sig med penge så?
Ja det er ikke for at trampe på nogen, overhovedet, men, jeg vil vove den påstand at heste og ridning ikke SKAL være sindsygt dyrt, men bare almindeligt dyrt :O)
aug 2007
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Jeg købte en 3 årig fjorblanding for 10.000 og solgte ham små to år efter for 23.000. Jeg brugte så desværre lidt ekstra omkostninger på at sende ham i ridning, hvilket var en stor fejl, da jeg fik en hest hjem af mindre værdi som jeg sendte afsted. Men vil alligevel nok mene at jeg har holdt pengene hjemme på ham. Men han var heller ikke dyr i smed, og dyrlægen var kun på besøg ved vaccination, og så fik han ormekur. Og så har jeg fodre MEGET billigt, og haft ham hjemme. Så alt i alt har jeg nok tjent lidt på ham.
Skal du kunne tjene noget på en islænder, skal du vide en del om deres tilridning, og kunne tilride den i tølt og evt pas. Ellers tror jeg næppe du ville kunne få det store mere for den som ved køb. Så vil du få mere ud af at købe en rå etter pony
sep 2007
Hun kosetede 12.000 kr. Handelsundersøgelsen kostede 2000 kr. Hjemtransporten 1500 kr, udstyr 5000 kr, opstadning gennemsnit 1000 kr måned ( lidt afhæning af hø og foder ) og på 9 måneder giver det 9000 kr. Så havde hun smed hver 2 måned til 400 kr pr gang ca 2000 kr på 9 måneder, så havde hun tandlæge til 1000 kr, så blev hun basisvaccinret til 1000 kr, så havde hun kiroprakter til 700 kr, to gange gødningsprøve og ormekur til 500 kr, fik hun foder og wrap og halm for ca 500 kr pr måned, så blev hun alvorligt syg og det kostede 13.000 kr i dyrlæge for alle behandlingerne. Så måtte hun tilsidst desværre aflives, og det blev så 1500 kr og daka afhentende hende for 900 kr. og så var hun forsikret for 2300 kr om året. Alt i alt giver det
51.900 kr for at have en haflinger i 9 måneder. deruodver kommer hvad jeg har brugt i benzin på at komme frem og tilbage til hende, brugt på penge i undervisning, brugt af timer og atter timer på at træne med min dejlige haflinger.
Hun var hverken dyr i smed eller foder, gik uden sko, fik 4 kg wrap om dagen og 500 gram foder.
Alligevel løb det på 9 måneder op i 51.900 kr !!!! tænk lige over det, inden i siger at det er for dyrt.
sep 2007
jul 2007
Ja nu kan jeg så se at din hest både har været syg og stod opstaldet et andet sted end hjemme. Dette havde jeg ikke med i mine beregninger da det aldrig er sket for mig på de 8 år med hest.
Jeg er også af den holdning at så billige heste gider jeg ikke få handelsundersøgt.
Altså ikke for at nedværdige dig, mine heste er af præcis samme prisklasse
Men er ked af at høre at du måtte få hende aflivet
sep 2007
desuden er det jo relevant, det kan jo ske at man kommer ud for så store dyrlæge regninger, selvom man bare tilrider en islænder.
jan 2006
Når nu du har forsikringspræmien med, skal du huske at have forsikringssummen med. 2300 kr, så har du da haft mere end en livsforsikring, eller også har du forsikret hende for noget mere end købsprisen. Men stadig har du vel fået udbetalt forsikringssum.
Nu ved jeg så heller ikke hvordan det er med heste, men ved alt andet du forsikre, så får du noget af præmien tilbage hvis du opsiger forsikringen før året er gået, så man ikke betaler for et helt år, hvis man kun har forsikringen i 9 måneder.
sep 2007
Men ja det er drønuretfærdig at jeg to gange inden på et år har skullet sende mine smukke piger Hafrun og Freja til himlen. Brugte også omkring 40.000 kr i alt på Hafrun, da hun jo blev skadet. Uden overdrivelse har jeg nok rundt regnet brugt 100.000 kr på mine 2 heste i de henholdsvis 8 måneder med Hafrun og 9 måneder med Freja. og det har kun været de allermest nødvendige udgifter.
sep 2007
sep 2007
jan 2006
sep 2007
jul 2007
Jeg betaler alt selv, bortset fra den faktor at mine heste står på mine forældres gård, hvor de halvdelen af året kan mere end bare leve af alt det græs de har.
Jeg er på SU hvilket jo ikke gør mig rig eller på nogen måde forkælet, ud over at jeg er mega forkælet, at mine heste kan stå på mine forældres gård
Jeg synes der er en generel misforståelse af hvordan hesten skal passes. Den bliver ikke mere lykkelig af dyrt udstyr, men til gengæld kan masser af fold-plads og tid give din hest meget. Nogen gange kompenserer folk forkert på at hesten ikke kan komme nok på fold eller få nok stråfoder med andre dyre løsninger. Den var ikke kun møntet på dig, men er bare noget jeg går og funderer over som hesteejer
Nogle gange er den lette og billige løsning den aller bedste
Mine heste går i løsdrift og det betyder en kæmpe besparelse i strøelse fx, da de faktisk kun går der ind når vejret er værst. Deres boks består blot af enden af den gamle driftstald, spærret af med nogle træplader, intet dyrt, fint eller smart, men vil påstå at de trivedes langt bedre end de år vi have dem i separate bokse her hjemme.
Nu lyder jeg sådan pisse hellig :b - beklager.
Og det har egentlig ikke meget med overemnet at gøre.
Alt her over er skrevet for at give udtryk for forskellige måder at gribe hestehold an, intet ondt
aug 2007
aug 2007
Den har ingen fejl, men ejer skal hurtigt af med den, da hun flytter meget snart, og ikke kan tage den med.
aug 2007
aug 2007
aug 2007
jan 2006
Det er noget du skal huske at have med i dine overvejelser, i alt fald hvis du vil holde pengene hjemme på den. Dem der søger en pony som er tilredet i de alm gangarter, og klar til at arbejde videre med, vil som regel sjældent give det ekstra for en Islænder. Det er dem der søger Islænderens kvaliteter der vil det
Købe og videresælge islænder?