indspændingstøjler ... indspændingstøjler ...
Dette er ikke et oplæg om folk er i mod eller for.. det dette er mere et opslag hvor jeg har brug for noget pro hjælp til et problem med min hest.
Jeg fik undervisning i dag, igen og min ridelære mener jeg skal ride med indspændingstøjler i 2-3 uger på min hest, for at få den til at stoppe med at stikke af, løbe løbsk, kaste volsomt med hovedet og alt mulig andre små ting den har fundet på i tidens løb.
Problemet er ikke at jeg er doven, eller jeg ikke kan få min hest til at gå til bidet. Mit problem er at når vi er i træning kan min hest finde på at kaste så volsomt med hovedet at både hun og jeg mister balancen, og der går det altså hen og bliver farligt for både mig og hesten.
Hun rive tøjlerne ud af mine hænder og er faktisk alt for stræk og hun er begyndt at finde ud af det. hun er kanon til at få frem af, og ridningen er endlig ikke noget problem. kun nå hun få hendes små sjove ider.
Nogle mener jeg burde ride med glidetøjler, men da jeg aldrig har redet med det før, er jeg sådan lidt imod det, jeg tror nemlig på at glidetøjlen kan skade meget mere end indspændingstøjler hvis man ikke rider med det rigtigt.
Jeg er meget splittet på nu væren tidspungt, for endlig har jeg altid været meget imod alle slaks hjælpe midler. pisk, spore, indspændinger af alverdens former. exter tøjler og kandar..
Jeg har altid ment at man kan ride sig ud af problemerne, men nu kan jeg jo godt se og mærke at det bliver for volsomt at slogs med en hest som helt klart har fundet ud af den kan tage tøjlerne fra mig.
Og hvis det ikke kan rides væk.. er indspændingstøjler så vejen?..
- Diana
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.390
Er den tjekket for fysiske skavanker ? er tænderne tjekket af en der er uddannet til det (og ikke bare en alm dyrelæge) ? passer bidet både i størrelse og formen i hestens mund ? og hvad med resten af udstret ? for en hest opføre sig ikke så voldsomt for sjovt eller uden grund..
Hvis den intet fejler, så ville jeg starte fra jorden med at lære den signalerne helt forfra efter Andrew McLeans(hans bog træning af heste på hestens principper kan lånes på bibloteket)..
Skulle jeg ride med noget for at holde hestens under kontrol og undgå voldsomme slag med hoved, så blev det en glidetøjle hvor du kan give efter..
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.675
Som Signe siger; kan de måske gøre mere skade en gavn, når din hest opfører sig sådan ..
Ligger sadelen korrekt, er ALT udstyr passet korrekt, har den ondt i ryggen, blevet tjekket af kiropraktor ? eller lign ...
Tænderne '? er de fit for fit ..
osv ........
Der kan være mange årsager til problemer, og hvis man ser problemet som jeg gør, altså udefra .. Ville jeg måske overveje om det var undervisningen der var problemet ? I sær når din underviser overvejer at sætte indspændinger på .. Synes ike det er den rigtige måde at få bugt med problemerne. Men mere en måde at skjule problemet..
Tænker os, lidt at du måske har for meget fat i tøjlen, hvis hesten kaster med hovedet ... ? eller i sær hvis den har tandspidser, elelr måske en tand der skal rives ud .. der er mange muligheder.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.843
Jeg ville langt hellere lade den gå i en longe, hvor din ridelærer holder, eller få undervisning i glidetøjle. Den er ikke farligere, end man gør den til...
mar 2009
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 16
Hun har fået et nyt bid, 3 delt som jeg også har fået tjekket.
Hovedetøjet er tjekket. hun gør det når hun bliver hissi, er vi på tur med lange tøjler så kaster hun også rundt med hovedet.
Nogle gange tror jeg ikke en gang den selv ligger mærke til at den gør det. har en gang redet med en elastik cambong og det stoppede den med det med det samme.
Men synes bare ikke det er måden at ride en hest. og er så bekymmeret med de glide tøjler.
Men må indrømme, at jeg også har overvejet om det var underviseren som den var gal med, for i går var det virkelig volsomt, hun blev bare ved og ved med at kaste med hovedet.
Det er heller ikke alle dage som er enes, nogle gange kan hun glemme det. ride hende for lange tøjler virker ikke, så løbe hun bare af med mig og sætter i galop, den har jeg forsøgt et par gange, fordi jeg gerne vil ha hun skal strække sig ned og få musklerne strukket ud efter træning.
Men alt det træner jeg og øver mig på... kan da godt se indspændingstøjler måske i min undervisers hovede ville løse problemet. men ville bare helle finde en anden løsning.
jeg fortalte hende jeg overvejde at ride med glidetøjlen et par gange om ugen, jeg har læst mig frem til at den jo ikke er så sund, så jeg tænkte hvis hun nu bare en gang imellem blev redet med den.
Men sp blev hun næsten sur på mig, og sagde at det var hverdag eller ingen, for en hest kunne ikke se grå toner.
Men jeg er altså ikke, værken dyreplager, heste expert eller pro rytter. jeg vil bare gerne min hest kan gå lidt mere stabilt, fordi jeg ikke kunne forstille mig det er sundt for hesten at den kaster med hovedet.
Nå men lyder til jeg skal aflyse den underviser.. i går var en prøvetime med en ny nemlig. og jeg har tænkt og tænkt, og tror hun er lidt for stram til mig og mine ridevaner.
fx når min hest skridter på lange tøjler og har fri, så må den gerne klø sig, og det kan da godt være det er mega forkert af mig, men jeg fik sq skæld ud for det i går. suk
dec 2006
Følger: 101 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 498 Svar: 2.791
Så kan det sagtens være konfliktadfærd, fordi hesten oplever press og smerte, og ikke ved hvad den skal gøre for at få det til at forsvinde.
Ved at putte glidetøjle på den, kan du måske få den til at holde op. Men kun fordi den bliver hjælpeløs og accepterer at presset ikke forsvinder uanset hvad den gør.
Prøv at start fra jorden, prøv evt uden bid.
Så står du ved siden af hesten. Lægger et pres bagud i tøjlerne, og når hesten bakker slipper du straks presset. Hesten opdager lynhurtigt fidusen.
Hvis den er "død" i munden, så hav en pisk med, og læg først et lille pres bagud i tøjlerne. Reagerer hesten ikke, så tapper du den rytmisk på bringen, indtil den bakker, så slippes alt pres.
Det samme gør du fra skridt til stop.
Altid læg et pres, og slip det når du får reaktionen.
Tøjlerne skal kun bruges til at stoppe og runde hesten til siden. Ikke noget med at pille. Det er en misforstået måde at få hesten til at gå til biddet. At gå til biddet er en hel anden ting.
Jeg ved ikke hvordan du rider, men det er bare mine tanker
Vh. Lærke
mar 2009
hun kan finde på at gå sidelæns og skydeskulderen helt vild, og så kaster hun ikke med hovedet.
Nogle gange tror jeg det er fordi jeg kræver for lidt af hende og hun gerne vil lave mere. for har en veninde som er rigtig go til at ride og hun kan få hende til at stoppe med det hele.. men hun siger så samtidligt at hun er en total stræk hest og hun ville ikke kunne holde den så flot hver dag hvis hun red den 6 gange om ugen.
Og det er da heller ikke noget med at den ligger ørne ned og er sur.. den løber altså rundt med ørene helt oppe.. der er bare så meget gang i hende.. men hun har også gode og dårlige dage .. som vi alle har... og hun er da heller ikke så slem nu, som hun var for 2 uger siden.
Mange tak for alle jeres råd, det er helt sikkert at de indspændingstøjler ikke får lov til at komme ind i mit hjem, heller ikke denne gang. jeg vil heller forsøge med glidetøjlen, sammen med en anden underviser jeg har, som jeg rider ved hvis hun har et afbud
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.806
Prøv at høre din ridelærer ad om hun ikke vil tage hesten i et par uger og hør hende/ham ad om hun ikke vil forsøge at ride problemerne væk, eller om hun kan finde ud af at bruge indspændingstøjler korrekt, så hun måske rider hesten med det, så du ikke føler at det er blevet presset ned over hovedet på dig, nogle gange kan en hjælpetøjle hjælpe hesten med at forstå hvad det er rytteren ønsker...
mar 2009
Jeg sidder ikke og prikker til hende med mine ben eller klemmer unødvendigt..
faktisk er der tit hvor hvis jeg mister kontakten med hendes mund, ved at komme til at løsne tøjlen for meget, så finder hun på at kaste med hovedet, for at så gå til bidet igen 2 sec efter.
mar 2009
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.648
Kaste med hovedet er ofte et udtryk for stress, hvilket du også skriver:<i> Hun kaster mest med hovedet hvis hun ikke få lov til at ride frem som hun vil, eller hvis hun bliver holdt tilbage med halve parader</i>.
At kaste med hovedet er på en eller anden måde bliver et tillært signal i din hest, fordi den sansynligvis har lært at det at kaste med hovedet, kan få presset i tøjlen til at ophøre - som du også skriver, hiver den tøjlerne ud af hænderne på dig.
Et godt forslag ville at være at træne den fra jorden et stykke tid, indtil du får indlært nogle basis responser i den, især at den kan bakke og stoppe ved tøjlesignal, da det jo er det hesten ikke reagerer på under ridning.
Når du føler, at hesten respondere godt, kan du prøve fra ryggen af. Hvis hesten begynder at kaste med hovedet når du vil sænke farten, så må du prøve at holde ved den, indtil dens ben standser og derefter give efter og ROSE. Og start for guds skyld i skridten og forlang ikke meget af hesten i starten. Hvis det er en vane der er blevet indgroet i dens adfærdsmønster, er det med at stoppe og rose inden hesten i træningsleksionen vender tilbage til at kaste med hovedet.
Jeg ville ikke se indspændingstøjler som en særlig god løsning på problemet. For det første er det skide farligt at ride med indspændingstøjler på en hest der kaster med hovedet, for det andet så lærer det ikke hesten at respondere på tøjlesignalet, fordi du ikke kan give efter med en indspændingstøjle.
Desuden trænes stress hos heste bedst væk ved at indlære dem nogle klare og ENTYDIGE signaler, som de ved de kan forholde sig til og kan regne med, at de bliver belønnet (ophør af pres) når de gør det rigtige.
Håber du finder en løsning på dit problem..
mar 2009
Det er blevet meget bedre, men nu flere muskler den får og nu mere frisk den bliver, som den er blevet i samme takt med jeg har en super glad hest, som kommer løbene op til min på marken, lige meget om jeg så står i fuld ride tøj.
Den stopper fint på tøjlen, bakker fint med tøjlen, og uden tøjle i skridt og trav.. det er i galop den kan finde på at løbe lidt med mig. eller tag tøjlen.
Og så i går i undervisningen hvor den plulslig var umulig at ride og hun siger til mig at jeg skal ha indspænding på.
og vi snakker altså ikke om en problem hest her. den er sød på gangen, den er sød i boxen, den er sød på folden, den er kærlig og kontakt søgene, den elsker at blive nusset og elsker at få ros.
men det er åbenbart meget svært at give et tydligt billede af problemet. når jeg ikke altid kan sætte ord på hvornår det sker.
Ja det sker nogle gange.. ikke altid.. måske 3 ud af 10 gange når hun får mere tøjle.
det sker 1 ud af 10 gange når vi sætter fra trav til galop. osv. jeg lage bare meget mærke til det i går, til træning, og blev meget bekymmeret da hun snakkede indspæding.
Fordi at i går gjorde den der lige mege hva jeg tilbød den. altså kastede med hovedet.. den gjorde ikke nogle af de andre ting.
indspændingstøjler ...