{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
839 visninger | Oprettet:

Nu SKAL Lille Lyn rides med bid på tur {{forumTopicSubject}}

Hvad gør jeg? Hun hader banen, men jeg nægter at ride med bid?

Hele historien:
Jeg skulle ud og ride med ejerens datter på 16 år ..
Hun og hendes mor startede med, at sige jeg nok burde tage hovedtøjet på hende. Jeg spørger så om ikke bare jeg kan tage kapsunen, og det er så okay .. (Allerede det var jeg imod, da hun hader kapsunen)
Lille Lyn skabte sig en smule på turen, men det var altså SLET ikke slemt ..

På et tidspunkt beslutter vi os så for, at vende om og Lille Lyn bliver meget hyper ..
Hun går meget fra side til side og vil gerne løbe ..
Pludselig laver hun et højt spring i luften, ridegjorden knækker og jeg flyver af.
Det gjorde slet ikke ondt og hun står bare og glor på mig..
Hun vil dog ikke lade mig komme op igen (Lykkedes så alligevel selvfølgelig)

Datteren siger så, at når Lille Lyn er så umulig og uopdragen SKAL jeg ride med bid på tur.
" .... .... Bidløst er fint nok, men det duer ikke hvis man skal lære hesten noget .... " og " ... Du er nødt til at sætte dig i respekt, og så kan man ligeså god tbruge de hjælpemidler man kan ..."
Jeg svarer ikke rigtig, men pludselig går Lille Lyn rigtig flot?
Nå, men vi rider så hjem og jeg skynder mig bare at sætte hend eud på folden og kører hjem ..

Hvad nu? Jeg er blevet forbudt at ride uden bid på tur, men Lille Lyn er altså en tur pony! Hun hader banen og ligeså gør jeg ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nu SKAL Lille Lyn rides med bid på tur
  • #1   26. aug 2009 kan du så iikke bare lade være med at ride tur med dem? Og hvorfor i alverden skal de bestemme hvad DU rider med?

  • #2   26. aug 2009 Hvad med at du bare tager hovedtøjet på og så rider med cordeo eller hvad du nu gør ?

    Og derfor ikke bruger hovedtøjet smiley


  • #4   26. aug 2009 bm

  • #5   26. aug 2009 Jannie: Lille Lyn er kun en pony jeg "låner" .. De betaler alle udgifter.
    Jeg startede med, at ride hende bl.a. fordi datteren ikke selv gider hende.
    Nu er datterens eneste mening om Lille Lyn, at hun er en uopdragen møghest ..


  • #7   26. aug 2009 kan du ikke evt ride den med en hackamore?

  • #8   26. aug 2009 © Eiluj go Emmaj - Kommet for at blive!

    Jeg er såmænd bare af den mening, at vil hesten rend esin vej kan den løbe selvom du har bid eller andet fis på ..

    JANNIE:
    Jo sidder jeg også og overvejer ..


    <b>Mit problem er, at jeg jo generelt ikke mener hun bør have bid i munden. Så selvom jeg ikke bruger det, vil det jo stadig ligge i hendes mund</b>


  • #9   26. aug 2009 Biddet kan sgu sagtens ligge i hestens mund, nu må du holde op - Du binder bare knude på tøjlen og har en kapsun indenunder (den spanske er mest effektiv) - Og så har du biddet til "nød".

  • #10   26. aug 2009 Har fået det samme af vide af blesa's ejer. jeg følger det bare ikke og hun "overvåger" mig ikke såå..

  • #13   26. aug 2009 vi lærer da Lille Lyn at blive redet helt uden kontakt på hovedet søde, det kan sagtens lade sig gøre at ride hende med bid uden at du har kontakt på bidet eller så meget som har tølje kontakt med hende.. du kan jo godt træne en hest til at blive redet helt uden hovedtøj.
    Lille lyn er jo så lærernem så en masse tålmoddighed og trænning burde ligge en god grundsten


  • #14   26. aug 2009 Jeg er heller ikke glad for bid men når man nu ikke har sin egen hest må man bide 'smerten' i sig og være lidt flexibel!
    Da jeg prøvede en islænder her i søndags red jeg også med bid. bare med så løs tøjle som mulig!
    og hvis du ikke vil røre tøjlen så tager du jo bare dit bidløse på samtidig.
    Køb evt et gummibid, så er det virkelig ikke særlig slemt for hesten!
    ihvertfald klart at foretrække frem for ikke at komme i skoven


  • #15   26. aug 2009 Hm gør som de siger? Bidet skader jo ikke hesten.. Kun hvis du ikke ved hvordan man bruger dte korrekt..

  • #16   27. aug 2009 Sikke noget pjat at bidet skulle gøre skade og påføre smerte blot ved at være der.. så fandes der nok ikke heste med bid som gik afslappet og roligt.. og som glædeligt tager bidet selv..
    Jeg rider også gerne bidløst ind imellem.. men synes det er for meget når man går over gevind..
    Når man rider andres heste bør man følge deres regler.. ellers bør man finde sig en anden hest at ride på.. som ejer er det altså det aller vigtigste at man kan stole på sin part..

    Fiskergaardens Rideklub | Anne Siri : Er godt nok glad for at du ikke er min part.. tænk at gå direkte imod en besked man har fået af hestens ejer..


  • #17   27. aug 2009 Enig med Signe *spider pig*

    - Det er jo også farligt for både ponyen og dig,
    hvis den er ustyrlig uden bid på tur.
    Og klart at ejeren ikke vil have at der er den risiko.
    Så må du jo enten lære den at kunne blive styret ordentligt uden bid,
    (det er vel ikke trænet nok, siden du ikke kan styre den på tur)
    - eller ride med bid.. Du virker lidt som en af de bidløsryttere der 'bare' stopper med bidet fra den ene dag til den anden, fordi det pludselig er synd for hesten - og uden at det er spor gennemtænkt. Det er ikke bare legetøj - man skal jo have trænet det rigtig grundigt inden man tager ud i naturen uden bid.

    - Egentlig burde man sagtens kunne styre en hest uden bid, hvis den er redet korrekt for bidet. Selvom jeg er springrytter på landsplan, så kan jeg godt smide et bidløst hovedtøj på min pony og ride en tur ud over markerne, hvor den er helt styrbar.. Lær den signalerne med bidet - og når den er helt styrbar dér, så kan du starte uden - hvis du absolut VIL ride uden..


  • #18   27. aug 2009 ~Kathrine Lundqvist Olesen*Tager ponyer i ridning* ~

    Lille Lyn er kun en pony jeg "låner" .. Hun er blevet tilredet helt forkert, eller har ihvertfald ikke fået holdt det ved lige.
    Jeg er ikke bare sprunget fra at ride med bid til at ride uden.
    Jeg er gået fra at blive kastet af 5 gang på hver tur, blive sparket i hovedet af hende, altid blive blidt, skubbet til osv. af hende.
    Til at bruge fire måneder med intet andet end jordtræning.
    Til nu at kunne ride ture, hvor hun kun indimellem får små korte flip.


  • #19   27. aug 2009 Og hvad skulle det at den nu bliver redet uden bid have med det at gøre?
    Hvorfor omskoler du den ikke bare MED bid?
    Ja jeg har forstået at det er en pony du låner, og dermed skal du jo også følge ejerens regler - som i øvrigt erhelt og aldeles fair efter min mening. Jeg ville heller ikke have en part til at gå og 'lege' med at ride bidløst, når ponyen ikke kan styres.


  • #20   27. aug 2009 Hun er MEGET lettere at styre uden bid ..
    Det er jo ligesom det jeg prøved eta forklare dig.
    MED BID = Ustyrlig, smed mig altid af, bukkede, sparkede mig osv.
    UDEN BID = Super sød, glad, frisk, kærlig, og laver bare et enkelt hop en gang på turen, men det skal nok blive arbejdet væk med tiden ..


  • #21   27. aug 2009 Det lyder jo ikke rigtig som om at du kan styre den udfra det du skriver?

    Jeg nægter at tro på at det var bidets skyld at den smed dig af og sparkede - det er simpelthen for naivt hvis du tror at det har hele skylden..


  • #22   27. aug 2009 Jeg siger ikke det har hele skylden, men jeg kan tydeligt se forskel på hvordan hun var før og hvordan hun er nu.

  • #23   27. aug 2009 Ok. Men uanset hvad så bliver du jo bare nødt til at gøre hvad ejeren siger? Og hvis du bruger bidet korrekt, så skader du jo ikke hesten på nogen måde..

  • #24   27. aug 2009 Det kan jo så diskuteres.

  • #25   27. aug 2009 Det kan vel ikke diskuteres? Hvis du ikke gør som ejeren beder dig om, så må du da finde dig en anden pony smiley

  • #26   27. aug 2009 Det om hvorvidt det skader hesten eller ej, når biddet "bare" er i munden ;o

  • #27   27. aug 2009 Ja, den diskution gider jeg ikke tage - for jeg ved godt hvad jeg mener om det :o)

  • #28   27. aug 2009 Nemlig og samme her

  • #29   27. aug 2009 jeg kan godt forstå dig jeg har det på samme måde med pisk og spore ´som du har det med bid men jeg synes i hvert fald ikke du skal gøre noget ejeren har sagt du ikke må fordi så risikere du bare at hun siger du ikke må have part på lille lyn mere....

  • #31   27. aug 2009 Den grønne møgkælling: Lille Lyn betyder mere for mig end, at jeg "Bare kan finde en anden part" ..
    Må finde på en løsning ..


  • #33   27. aug 2009 Har du et link?
    Men tror du ikke de bliver fornærmet?


  • #35   27. aug 2009 Jeg har læst artiklen netop der, lige nu smiley

    Du har ret ..
    Efter at have læst den artikel nægter jeg simpelthen nu at ride med bid ..
    Hvad nu hvis jeg, som mange foreslår, bruger rebgrimen udover hovedtøjet? Og så kun rører rebgrimens tøjler?


  • #36   27. aug 2009
    Husk lige at manden der har lavet undersøgelsen sælger bidløse trense ( husker ikke om han også har opfundet en afdem ) - derved kan jeg ikke selv bruge den, da han så har penge involveret og har et farvet synspunkt..


  • #38   27. aug 2009 Mener faktisk hendes bid er tre delt ..

    SUK! ..

    Hvor er det dog frustrerende ..


  • #40   27. aug 2009 <b>Jeg vil så bare fortælle jer, at jeg har taget den lidt hårde beslutning at ringe til ejeren i aften og tale med hende. Jeg må sige til hende, at det er sådan jeg rider og sådan jeg ønsker at fortsææte, og så må hun vælge om hun vil sige mig op eller sammen med mig finde på et kompromis, for hun skal jo selvfølgelig heller ikke føle sig utryg ved, at sende mig på tur uden bid-hovedtøj. Men hvis det skal være sådan, at jeg ikke kan ride uden bid på tur, så vil jeg skåne hende, da jeg simpelthen synes det er for synd for hende. Hun hader biddet og hvedtøjet generelt, og så vil jeg ikke medvirke til at skade hende.</b>

  • #41   27. aug 2009
    Ville nok have valgt at gå på kompromi med ejeren og bare have en trense udover indtil det var bevidst for ejeren at den var ligemeget :).
    Tanken om en anden skulle ride min part... Nej, især ikke hvis jeg ved hun har det dårligt med noget som en anden evt. ikke ved.


  • #42   27. aug 2009 Jeg bryder da også fuldstændig psykisk sammen, hvis hun beder mig om at stoppe, men jeg er nødt til at tage denne beslutning.
    Jeg så på Lille Lyn idag, og har lige tjekket gamle videoer igennem, hvor jeg red hende med bid, og det vil jeg simpelthen ikke byde hende igen.


  • #43   27. aug 2009 jamen den anden part hun så får vil jo så nok alligevel ride med bid så synes du ikke det er bedre det er dig en en du slet ikke kender?

  • #44   27. aug 2009 De får MEGET svært ved at finde en ny part ;o

  • #45   27. aug 2009 Indtil videre har jeg ikke set nogle beviser for at bid der bruges korrekt skader hesten.. alle de artikler jeg har set imod bid har været ved misbrug eller lavet af folk som producerede bidløse trenser.. så vil da gerne vide hvad dem der mener bid gør ondt på hesten bare de er der bygger det på ?? og også forklare hvordan nogle heste kan være glade og afslappede med bid i munden hvis det gør skade og de har ondt..
    Nogle heste fungere ikke med bid og de bør selvfølgelig rides uden.. men andre fungere altså fint med bid og har ingen skader eller smerter af det..


  • #46   27. aug 2009 jeg forstår ikke hvorfor du gør sådan en big deal ud af det. rid da sm du plejer

  • #47   27. aug 2009 Fiskergaardens Rideklub | Anne Siri : Nok fordi ejeren har sagt at det må hun ikke.. og da det er ejerens hest er det dem der bestemmer.. jeg ville fyre en part på stedet hvis de gik imod noget jeg havde sagt fordi de mente de var klogere..

  • #48   27. aug 2009 Mia B: Hvor er det bevist ? jeg har som sagt endnu ikke set nogle seriøse undersøgelser der har bevist noget.. men vil meget gerne se hvis der findes nogle..
    Men nej hesten begynder ikke at producere mavesyre fordi de for et bid i munden.. heste producere mavesyre konstant og ikke som mennesker kun når vi spiser.. det er netop derfor heste skal have adgang til strå foder så de kan sørge for at have noget i maven til at neutralisere syren..


  • #49   27. aug 2009 Mia B: Jeg har lige siddet og læst alt jeg kunne finde om hestens fordøjelse.. og intet står der om at den producere ekstra mavesyre når den spiser.. kun at den ikke opbevare mavesyren som os men har konstant tilløb til maven..
    Hvis mad øgede produktionen ville foder der ikke skulle tygges vel være at foretrække, frem for at øge tygge tiden ??
    Det eneste jeg har hørt de producere ved spisning er spyt som neutralisere mavesyren.. hvis denne spyt produktion også aktiveres ved bid, så vil dette jo netop neutralisere syren.. og det må vel siges at være positivt..
    Men når du siger det er bevist.. men du ikke kan finde noget på nettet.. kan du så evt henvise til en bog eller forsker ?? så man evt selv kunne undersøge det nærmere..
    Og det var ikke for at belære, men for at forklare.. også så alle andre der læser med kunne følge med smiley


  • #51   28. aug 2009 Hun var til tøse aften igår, men vil så snakke med hende face to face på mandag, da jeg alligevel valgte at trække en tur idag ..

  • #52   28. aug 2009 Tak møgkælling smiley

  • #53   29. aug 2009 Synes også det er fint at du vælger at snakke med hende.. og fint nok at holde ed hvad man vil.. så længe du bare ikke går ejeren imod..

  • #54   29. aug 2009 Signe: Kunne jeg ikke finde på ..
    1. Jeg ville blive opdaget med det samme, da der altid er folk på gården og altid er folk hvor jeg rider ;o
    2. Jeg har været der i to år, og ejeren har gjort sindsyg meget for mig, så ville jeg aldrig kunne finde på at ødelægge det ved at blive smidt ud fordi de er nervøse for mig og hesten.


Kommentér på:
Nu SKAL Lille Lyn rides med bid på tur

Annonce