Øvelser til unghest. {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
(Da jeg skal kunne bruge svarene til noget fornuftigt, vil jeg gerne bede om at det KUN er dem med egen unghest, og som har års erfaring med unge heste, der svarer!)
Jeg skal ud og ride min unghest Chateau idag, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal lave med ham.
Lige pt. arbejder jeg på at styrke hans balance fra skridt ved at lave 8-taller, små volter og hvor jeg stiller ham til indenvendige og udenvendige. Fra trav laver jeg 20m volter i begge ender og på midten, rider indenfor hovslaget og laver en masse 8-taller og slangegange.
Men ud over det, laver han faktisk ingenting.. Det er ikke særlig hårdt for ham, og rent øvelsesmæssigt kommer vi ikke videre.
Så i skridt og trav - kender i nogle lette øvelser jeg kan tillade mig at lave på ham? Pt. kan han ikke andet end at gå til biddet.
Forventer noget positivt og brugbart feedback
Mvh. Michelle
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
okt 2008
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 333 Svar: 1.606
- Det er faktisk slet ikke så tosset For det første løfter han næsten ikke benene og snubler tit, så det med bommene kunne måske afhjælpe dette
Og han er inde i en fase hvor han er umådeligt doven og næsten ikke er til at få fremad - dvs. no energy at all! Så måske ville tempovækslingerne hjælpe på dette?
okt 2008
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 333 Svar: 1.606
- Okay, jeg ved ikke rigtig med schenkelvigninger osv. når han ikke rigtig har balancen iorden, men det var da en mulighed
mar 2006
Følger: 277 Følgere: 265 Emner: 346 Svar: 1.748
jul 2007
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 31 Svar: 979
Det kan de godt få de unge når de kommer igang, og kan derfor godt blive lidt sløve i det.
Jeg ville prøve at give ham en jernkur
mar 2006
Følger: 10 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 79
du skriver det er en unghest uden med problemer i forhold til balancen og alligevel skriver du du laver små volter og 8 taller???
Altså såvidt jeg ved gennem snart 30 år med heste og time efter time med ungheste, ja så skal du da ride på stor volte i alle 3 gangarter og lade den være nedaf og fremad søgende inden du begynder på noget som helst andet og først når den er helt stabil i sin balance osv ja så går man videre. Og du skriver den går til biddet?? jeg håber du mener den opnår en naturlig fremadsøgende bæring???????
og nej det her er ikke for at sable dig ned, det er blot undrende tanker fra en der synes det lyder lidt besynderligt og håber alt er ok for dig og din hest
Øvelser til unghest.