{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.035 visninger | Oprettet:

Kørsel/ridning uden bid..? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg så lige et spørgsmål. smiley
Jeg tænkte på hvis man nu fx køber en pony, som både er tilredet og tilkørt, altid med bid.
Hvis man så gerne ville skifte over til bidløs, hvad gør man så hvis man skal køre med hesten?
Kan man købe noget 'seletøj' uden bid, eller..? (Mørkeligt spørgsmål..)
Undskyld min ret dårlige formulering, men håber det er til at forstå. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørsel/ridning uden bid..?
  • #1   24. jul 2009 Ville aldrig nogensinde køre en hest uden bid - Det er simpelthen for farligt, da man skal have en "smerte"-knap, hvis hesten render løbsk. Sådan har jeg det altså.

• #2   24. jul 2009 Hvad sker der da hvis du kører med bid?

• #3   24. jul 2009 Ups *mærkeligt..
    Josefine og springeren M - Hvad mener du? Det er ikke noget jeg har prøvet, bare et spørgsmål. Men for mig virker det en smule forvirrende, man rider uden bid, og så skifter over til bid når man kører. Det er sikkert bare mig, men altså.. smiley

• #4   24. jul 2009 Jeg køre uden bid "sidepull" , mine ponyer er tilkørt uden bid smiley
    Det funker godt ! (:

• #5   24. jul 2009 ville ikke sætte andres liv på spil pga et anti-bid-flip når det gælder kørsel med hest..
    det er simpelthen for farligt, hvis du skal køre andre steder end derhjemme...

Biddet giver altså en ekstra sikkerhed og du her ingen magt bag i en vogn, hvis hesten løber..
    jeg har kørt vogn i 6-7 år, så jeg ved hvad jeg snakker om!

• #6   24. jul 2009 det handler kun om respekt og tillid hvis du vil kører dine heste uden bid. Og selvfølgelig maaaasser af træning. Forstår ikke helt om du også ville ride bidløst på dem, for hvis du vil, er det intet problem. Min hest lærte at ride bidløs som 10'årig, hvor han aldrig havde prøvet det før :´)

• #7   24. jul 2009 Jeg aldrig prøvet at køre uden bid selv, men kunne da sagtens forstille mig at det kan lade sig gøre! smiley

En hackamore, bitless eller lignende kan vel godt bruges til vogn kørsel også? smiley

• #9   24. jul 2009 Men hvad ville så være at foretrække? - En hackamore eller sidepull, eller måske noget andet?

• #10   24. jul 2009 Du kan køre med hackamoore.. jeg har et fotoalbum med billeder af at vi øver for lange liner i hackamoore med Mynte. smiley De ligger sidst i albummet så vidt jeg husker..

• #11   24. jul 2009 Ja hesten kan jo løbe løbsk om du har bid i eller ej.
    Man bruger jo bare andre måder at styre på end deres mund. har ikke selv et bidløst hovedtøj, men har da hørt flere gange at de skal bruges varsomt, da man kan knække næse ryggen på hesten. Så mener nu nok at smerte kan man altså her godt tilføje hesten. med eller uden bid.
    jeg tænker mere om der er lavet kørehovedtøj uden bid, du sidder længere fra hesten.
    Men hvorfor ikke prøve, du starter jo helt fra bunden, og ser hvordan det går.
    Tror helt sikkert heste vil kunne dette, men ikke sikker på alle mennesker vil kunne styrer det.

• #12   24. jul 2009 tina C - Ja, det er også det jeg tænker, den kan løbe både med eller uden bid. Har dog fået at vide, at det med at man kan knække næseryggen er en skrøne. Så skal man ha' overnaturlige kræfter.. Og har da heller aldrig hørt det er sket.. smiley Men ja, man kan da altid prøve bag hesten. Men forstår ikke helt, man kan vel altid sætte en længere tømme/tøjle, hvad man nu vælger at kalde det, i trensen? smiley

• #13   24. jul 2009 Du kan godt brække næseryggen på hesten i hackamoore. HVIS du er en stor, stærk, og voldsom mand, og hvis hackamooren ikke er korekt indstillet. (Hvis den sidder for lavt)
    Men der skal sgu noget til..

• #14   24. jul 2009 Jeg rider ikke med bid men tror ikke jeg ville turde køre uden bid uden for banen...

• #15   24. jul 2009 Det er ikke farligere at køre uden bid end at køre med.. Hvis hesten vil løbe så gør den det sgu.. Bid elller ej. Det er et spørgsmål om træning og opdragelse..

• #16   24. jul 2009 Nu er dette en rolig, stabil fjordhest. Jeg ved godt at en hver hest kan blive bange og løbe, men der skal noget til med "hende her". smiley

• #17   24. jul 2009 Hvis det er en fjodrhest ville jeg holde mig fra at køre med den. Har dårlige erfaringer med det. De er sgu for stædige xP Men ellers synes jeg du skal køre den med et korrektionsbid. Fjordheste er ret hårdhudede..

Bare min mening..

• #18   24. jul 2009 Stjernerytteren af team Lykkeshøj - Det afholde rmig nu ikke fra at køre med den, selvom hun er en fjordhest.
    Hvilke dårlige erfaringer? smiley

• #19   24. jul 2009 En vi havde på prøve fra en hestehandler. Den kunne overhovedet ikke styres. Og så en fra min mors arbejde. Samme problem. Man kunne godt få dem til at gå, men dreje, stoppe og bakke kunne man ikke.. Og så når det gik hjem så begyndte den bare at trave.. Og det gjorde den så til den stod i indkørslen igen.. Hen over vejen.. De to heste vare bare kolde i røven.. Og har hørt det samme fra nogen der lejede en prærie vogn :S

Problemet er at de er så tykhudede.. De reagere ikke på noget som helst. Det er bare ikke rart...

• #20   24. jul 2009 En fjordhest er ikke mere tykhudede end en hvilken som helst anden hest.
    Jeg har gået i klasse med en som havde hele stalden fuld af fjordheste til køresel, og de kørte konkurrener deriblandt DM, så en fjordhest kan ligeså vel bruges til kørsel som en hvilken som helst anden hest, den gælder bare om at træne dem ordenligt.

• #21   24. jul 2009 Jeg fortæller bare min erfaring..
    Jeg har aldrig oplevet mere tykhudede heste en fjordheste. Og det er ikke fordi jeg har noget imod dem. Det er bare ikke min type hest..

• #22   24. jul 2009 JustADreamer: fuldkommen enig smiley

• #23   24. jul 2009 Jeg synes heller ikke fjordhest, er den mindst smule 'tykhudede'.. smiley
    - JustADreamer < 3 - fuldstændig enig. smiley

Kommentér på:
Kørsel/ridning uden bid..?

Annonce