{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.046 visninger | Oprettet:

Tvangsmidler??? {{forumTopicSubject}}

Godt.. Nu er jeg så i endnu et problem, og dem har jeg mange af for tiden.. Haha.. smiley

- Nemlig de såkaldte "tvangsmidler"..
Som fx. pisk, sporer, chambon, martingal, fortøj, glidetøjler osv..
Jeg mener ikke at det er tvangsmidler, så længe de bruges korrekt.. Men hvis de bruges forkert så er det tvangsmidler.. Desuden mener jeg også, at de ikke bruges som tvangsmidler hvis de bruges korrekt, men mere som hjælpemidler..?
Hvis vi fx. tager glidetøjlen.. Hvis den bruges korrekt, altså som en "ekstra" tøjle, der hjælper så hesten ikke tager hovedet op, så er det jo ikke noget tvangsmiddel.. Eller hvad??

Hvad er jeres meninger?. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tvangsmidler???
  • #1   6. jun 2009 du tvinger jo hesten til at tage hovedt ned, så jo (;

• #2   6. jun 2009 Jeg giver dig ret, jeg synes heller ikke det er et tvangsmidel hvis man blot bruger det korrekt.
    og det sammen med pisk og sporre.

• #3   6. jun 2009 jeg vil ikke mene at et fortøj og en matingal er et tvangsmiddel, eller jeg har i hvert fald aldrig set nogen misbruge det på samme måde som andre ting..

• #4   6. jun 2009 Jeg er enig med dig - alt skal bruges med måde! smiley
    Jeg bruger fx. indspændingstøjler på min unghest, for at han lærer at sænke hoved og nakke, så han ikke spænder op i ryggen smiley

Så, meget af det bruges altså også for hestens eget bedste! smiley

• #5   6. jun 2009 Altså, jeg mener bare hvad i synes? Jeg rider selv somme tider med glidetøjle, og den er løs når hesten går og træder som den skal. Derfor ser jeg det ikke som mishandling?

• #6   6. jun 2009 Syntes ikke at pisk og spore er et tvansmiddel, blot en ekstra hjælper.

Chambon og glidetjøle mener jeg er et tvangsmiddel. Ikke martingal.

• #7   6. jun 2009 Pisk og sporer er hjælpemdler smiley Man retter på den måde hesten smiley Dog er de ikke gode at burge, hvis man ikke kan kontrollere sin brug af det smiley

Men chambon, og glidetøjle er tvangsmidler, synes jeg.

• #8   6. jun 2009 Tvang er når man skal bruge magt for at få hesten til at lystre.

Dårlig indlæring, dårlig reaktion på stop, start, bak, dreje og derved overdrivelse af hjælpere som spore og pisk, bid, glide tøjle osv osv er tvang i min verden.

hvorfor ikke bare indlære hesten basis signalerne korrekt????

• #9   6. jun 2009 Skarpe bid som bruges som stop-hesten-middel, fordi hesten er for "stærk" og ikke reagere på rytterens signal for stop, er også tvang i følge min tankegang.

• #10   6. jun 2009 et hjælpemidel mener jeg er noget som hjælper HESTEN på en god må at forstå tingene
    pisken kan være et hjælpemidel så længe hesten selv ser den som et hjælpemidel og ikke frygter pisken - så bliver det et tvangsmidel

men alle former for glidetøjler, chamboner, martingal osv er tvangmidler, fordi de tvinger hesten i en holdning den ikke selv vælger - og selvom tøjlen er løs, så ved hesten skal godt at tøjlen er den og kan tvinge den ned og det går jo ondt!!!!

• #11   6. jun 2009 Assi : haha, fed sætning smiley :P smiley ...

og ja, hmm, mener heller ikke lige at at pisken er et tvansmiddel bare en lang hjælpende arm..
    men ja, den kan jo bruges til mere end bare et hjælpemiddel.

• #12   6. jun 2009 Hvis man har prøvet at ride med en glidetøjle, og det ikke er gået godt, har man nok ikke været dygtig nok til at ride med den?

• #13   6. jun 2009 Jeg synes det helke er rigtige gode hjælpemidler, dog ikke chambon.

Men pisk og spore, fortøl(Martingal) og glidetøjle er rigtige goe hjeæemidler i de rigte hænder.

Kan ikke se hvorfor folk synes en glidetøjle er så fordærdelig, for hvis hestene går som dne skal er glidetøjlen (Normalt) Helt løs, og hvis hestene så går op strammes den lidt. Alle heste skat lære, og jeg mener det er rigtgit godt.

Jeg har en hest jeg rider glidetøjle på rimelig tit, for hvis jeg ikke gør det, skal jeg kæmpe så meget med ham, også er jeg sikker på han synes det er meget rare at have glidetøjle på.

• #14   6. jun 2009 Da LPS viste den udsendelse med de danske rytter om roll kur osv. . Snakkede de om at ride i harmoni med hesten, så kan jeg ikke forstå at i over halvdelen af deres videoklip rider TOP rytter med gildetøj eller en anden form for "hjælpetøjler". . Burde man ikke som TOP rytter kunne ride uden disse hjælpemidler?? Og så kalder de det at ride i harmoni med hestene. . Hænger ikke helt sammen. . Min mening er om alle former for hjælpetøjler( glidetøjler, indspændningstøjler og chambon) er tvang, hesten kan intet gøre. . Martingale, spore og pisk er en go hjælper smiley Hvis det ikke bliver misbrugt.

• #15   7. jun 2009 Hvis du har brug for at bruge glide tøjle og sådan, har du jo ikke trænet din hest ordenligt. Hvis den ikke naturligt går til biddet, er den enten ikke reddet rigtigt eller har måske smerter i ryggen eller andre steder. Jeg vil på ingen måde sige at man skal bruge pisk eller spore, heller ikke glidetøjle chambon eller andre ' kunstige hjælpere'. Og der findes ingen rigtige måder at ridde med disse, det er desværre bare blevet så naturligt i dag, at alle nærmest syntes det ok, heldigvis er folk blevet mere ops på problemet, for det er jo ikke kun hygge ryttere men også 'proffer', dem som alle unge dressur og spring ryttere ser op til, der bruger dem desværre.
    Jeg syntes du skulle prøve at arbejde med din hest fra jorden, da du får en meget gladere og samarbejdsvillig hest, det er jo ikke kun fo din skyld, at det skal være sjovt, men lige så meget for hestens og så kan man jo undre sig over , hvordan søren top ryttere, der er så modbydlige overfor deres heste får en ' glad atlet'? Der er aldrig en rigtig hånd, at lægge en pisk i ifølge mig.

• #16   16. dec 2010 Min mening er at man nok ikke har fundet på at lave sådan nogle opfindelser hvis det var dyreplageri?

Jeg bruger selv fortøj kombineret med matingal i spring(;

• #17   16. dec 2010 Men man skal selvfølgelig have noget erfaring med tingene ellers kan man misbruge dem til det forkerte.. det er der desværre nogle mennesker der gør smiley

Kommentér på:
Tvangsmidler???

Annonce