{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
851 visninger | Oprettet:

Hestens holdning - debat {{forumTopicSubject}}

Hey - jeg synes det kunne være rart med en lille debat herinde ang. hestens 'hoved - og nakkeholdning ifht. rytters hænder... Synes i at man skal have absolut ingenting (vægtmæssigt) i hænderne, eller mener i derimod at det er godt at der er et slags sug?.. Hentyder ikke til at hesten skal lægge sig på bidet, men at den derimod strækker sig frem og ned i halsen, så man får lidt vægt i tøjlen? Personligt er jeg usikker på det omkring ''tøjlevægt'', men synes at hesten skal bære sig selv - så den går frem i tempo og får sine bagben og ryg med, og ikke hænger på tøjlen, så rytteren bærer hestens vægt i tøjlerne....

Hvad synes i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestens holdning - debat
  • #1   7. maj 2009 Jeg vil gerne kunne mærke hun er der, men det behøver ikke være meget. Tøjlen skal være strakt ud, men ikke stram.

• #2   7. maj 2009 jeg syntes hesten skal ligge meget let på tøjlen, så man ikke har så meget vægt i hænderne, men samtidig skal den også strække sig efter tøjlen hvis der bliver givet efter smiley

• #4   7. maj 2009 Men hvis hesten ikke ligger sig på biddet, men ''suger'' - hvor meget vægt snakker vi så om?

• #5   7. maj 2009 Jeg ønsker en hest der er let på tøjlen, men ikke slipper den. Altså et sug, så hesten kan rides frem i hånden.
    Hesten skal på ingen måde hænge i tøjlen, gør den det, ja så er man på vej i den gale retning.
    Selvbæring og bagpart, skal arbejde frem til en let hånd smiley

Og til alle fanatikere, beklager at jeg ikke kan betegne det teknisk, men jeg rider på fornemmelsen og ikke på hvad jeg har læst i en bog.

• #6   7. maj 2009 Ida & Natasja.: man kan ikke sige et antal kilo, det skal bare ligge i hånden smiley du kan mærke på din hest om den ligger tungt (om du bærer dens hovede) eller og det er behageligt i hånden.

• #7   7. maj 2009 Det forstår jeg ikke.. Tungt er jo et vidt begreb.. For tungt og for let kan ad ikke være komplet indefinabelt, når man snakker dressur?

• #8   7. maj 2009 Vægten i tøjlen kommer vel også an på hesten. En lille ponys hoved vejer jo ikke særligt meget ifht. en stor koldblods hoved.

• #10   7. maj 2009 når jeg rider dresur er jeg let på tøjlen men spring og tus rideer jeg med 70 løse tøjler og har æsten ikk fat i ham da han let bliver hidsig omkring spring og på tur.. men han søger Langt ned med lange løse tøjler og han får ryggen op har 2 vidt forskellige måder at ride på men de hjælper lige gost hver for sig den ene er såden ' normalt dressur' og den ander er såden western/ hms agtig måde hvor jeg næsten kan rider med ben og vægt..

• #11   7. maj 2009 Jeg ser gerne min lægger en del vægt på tøjlen, men det er kun fordi jeg ved at jeg kan få hende op igen (:

• #12   7. maj 2009 nu rider jeg uden bid, så jeg kan ikke få noget "sug" på tøjlen

men når jeg rider vil jeg have løse tøjler... Chiara skal bærer sig selv 100 % og så er det min vægt og holdning som bestemmer hvor højt og samlet hun skal gå
    det kræver MEGET træning at få hesten til at gøre dette - men det er det hele værd!!!!!!

• #14   7. maj 2009 antihero - det kommer jo helt an på, hvilket uddannelsessystem man tror på og arbejder efter.

• #17   7. maj 2009 Kandaren bruges til at vise dommeren at man har en rolig hånd og kan håndtere så skarpt et bid.. Man behøver heller ikke at ride udelukkende for tøjlen, for at have lidt vægt i den.

• #19   7. maj 2009 Jeg vil havde 3-4 kg i hånden eller ved man ikke hvor man har hesten.

• #20   7. maj 2009 noget jeg synes kunne være interessant var at sige at INGEN måtte ride med næsebånd... hvis i så OL så kunne man se at næsten alle hestene hele tiden forsøgte at åbne munden for at flygte fra presset

men hvis de intet næsebånd havde så ville kun de sande og dygtige ryttere kunne ride sin hest uden at den åbnede munden

• #21   7. maj 2009 Ditte R
    det giver jo ingen mening??
    du har hesten for enden af tøjlen og under dig... de burde være nok.. hvorfor skal du have 3-4 KILO i hånden... prøv at tænke på hestens mund - AV!

• #22   7. maj 2009 A S S I
    det gør man jo ikke
    for du holder jo dine hænder stille og styrer med sæde, vægt og ben... IKKE tøjlen
    ellers er det jo ikke korrekt hvis du ikke kan styrer din tøjle

• #25   7. maj 2009 Synes ikke der skal vægt i tøjlen. Har altid lært at ride med løse tøjler der hvor jeg gik til ridning, og det holder jeg ret godt fast i. Min gamle ridelærer fortalte at når hun havde ryttere hos hende som tidligere/samtidig red dressur/spring så kunne de færreste slippe tøjlen, fordi de bliver utrygge ? Siger langt fra at det er sådan ved alle, men det viser bare at nogen faktisk vil mærke hesten fordi de ikke er trygge ved den ellers, og det virker heeelt forkert!
    Den der med 'at jeg vil kune mærke hvor hesten er' synes jeg ikke er okay, hesten er under end bagdel og burde i mine øjne ikke befinde sig i hænderne. Vil ikke sige jeg er i mod at der er vægt i tøjlen, men det skal heller ike være mere end lige. Har ikke den store forstand på det, da jeg altid har redet en form for western, hvor der handler om at bruge sædet. hvis ikke det fungere så benene, og hvis så hesten stadig ikke lystre så man tage brug af tøjlen.

Undskyld evt. tastefejl.

• #26   7. maj 2009 Jeg synes hestens holdning skal komme af sig selv, og så skal den kunne gå i holdning uafhænigt af tøjlehjælpen. Man skal som rytter lige kunne mærke hestens mund, men stadig må det ikke blive et pres som betyder stop smiley
    Også vil jeg gerne se at min hest går foran lod smiley

• #27   7. maj 2009 Jeg vil KUN ride med 2 gram i hænderne, min hest skal være selvbærende og jeg skal sku ikke have "noget som helt sug" i mine hænder smiley
    Hele den naturlige holdning skal komme fra det indvendige bagben, og alt afhænger af tempo og timing!

(link fjernet)

Som dette billede. Lig mærke til hvor godt han arbejder med bagparten, lige overlinie. En anelse på forparten, men hey! Vi skal jo også have noget at arbejde på XD

• #28   7. maj 2009 Ingen vægt, vil allerhøjest kunne mærke en fjer i den anden ende.
    Der til skal hesten være foran lod og afslappet - skide fed følelse btw. :o)

Har en gang redet med vægt i tøjlerne, men kæft hvor får man ondt i armene af det - avs. Forstår ikke hvordan den der sidder med bare 1kg i hænderne kan holde det ud.

• #29   7. maj 2009 <b>Ditte R</b>
    Omg. 3-4 kg!? Er det seriøst?

• #30   7. maj 2009 så lidt i hånden som muligt, vil han hesten så den går villigt og tillidsfult frem til hånden med aldrig ligger sig på hånden.
    hvis jeg har noget i hånden er min konklution oftest at hesten stænder i underkæben, og spænder hesten så kan den ikke arbejde korrekt gennem kroppen, hvis jeg "lukker hånden" vil den ønskede reagtion være at hesten tygger og afslappet kipper ørene fremad og kommer i lod så den igen bliver let i hånde, og hvis jeg åbner hånden bør hesten tillidsfuld søge fremad nedad til hånden.
    så ved jeg at hesten slapper af og har mulighed for at "slippe i haseren" og svinge fremad i bagbene frem til hånden.

det er sådan jeg ønsker min hest skal være smiley

• #31   7. maj 2009 Lige nu ider je helt uden vægt i tøjlerne, dain kun erved at blive tilredet og hun skal lære at bære sig selv og gå helt afslappet..
    Når vi når længere frem håber jeg på at kunne ride hvor jeg kun lige kan mærke hun er i den anden ende.. kun for at kunne vide hun er der og ikke går bag hælperne.. men forstår ikke man ønske flere kg vægt i hænderne, det ville mi ryg og skuldre for ikke at tale om min hest mund være ked af..

• #32   8. maj 2009 Efter min mening skal der være sug på tøjlen. Optimalt set ikke vægt som sådan, men en kontakt til tøjlen.

• #33   8. maj 2009 Kan se en nævner 3-4 kg. Det er i mine øjne for meget. jeg taler gram, når jeg tænker optimal ridning.

Jeg vil ikke påstå at min egen altid kun bliver redet for så let tøjle (hverken ham eller jeg kan jo prale af at være verdensmestre), men målet må vel altid være at have en MEGET let forbindelse.
    Suget vil jeg dog stadig have.

• #34   8. maj 2009 Jeg vil helst have en ganske let kontakt, så jeg lige kan mærke hesten "er" der, og ikke undgår biddet, men søger frem til det smiley

Min egen hest skal der helst være en let kontakt fortil - hvis han ikke bliver støttet bliver han bare forvirret, så det er også meget individuelt alt afhængigt hvilken hest der er tale om, men overordnet set bør alle også stræbe efter så let kontakt som muligt.

• #35   9. maj 2009 Jeg har altid fået af vide, at man skal kunne mærke hesten, hvis den går ordenligt til biddet og bøjer ordenligt af.. Jeg har altid redet ifølge det, og får altid af vide at den hest jeg rider har en rigtig flot holdning..
    Det kommer selvfølgelig også an på hesten.. Hvis du har en let hest, med fin bygning og hals, er der selvfølgelig ikke nær så meget "sug" i tøjlen, som hvis det var en tung hest. Hvis ikke du kan mærke hesten (synes jeg), så er det fordi man har for løse tøjler.. Der findes jo også ridemetoder hvor tøjlen skal være løs, men hvis du rider "dressur" så skal man kunne mærke hesten, og dens mund.. ;o)

Kommentér på:
Hestens holdning - debat

Annonce