{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.588 visninger | Oprettet:

Hestens holdning - i "gamle dage" {{forumTopicSubject}}

Jeg faldt lidt tilfældigt over en artikel på Ridehesten, den er fra oktober i år, så den er ikke helt ny. Det er en af de nostalgiske artikler hvor de finder et gammelt billede og uddrag af tekst frem. Og lige tekst uddraget fik mig til at tænke over en holdningsændring (også bogstaveligt) der skete dengang og siden.
http://www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=20992

Jeg ved ikke om artiklen er låst, så jeg smider lige et kort uddrag af teksten fra '87, af Steen Wirenfeldt:
"Lad det være sagt med det samme. Tarokko er ved at være et varmt bud på en landsholdsplads. Selv om Tarokko, som min kollega og meddommer Birte Willer Hansen udtrykker det, bøjer forkert i nakken og derfor går konstant enten lige på lodret eller lidt bag lodret, så er der så mange kvaliteter i den udførelse af øvelserne. Piaffen, overgangene i forbindelse med piaffen/passagen, galoppirouetterne og passagen er af høj klasse, og som bekendt er det netop i disse øvelser, at der skal tjenes points, om man vil gøre sig gældende i det skrappe selskab."

Læg lige mærke til, at det at hesten går <b>i lod</b> ikke er accepteret, men kvaliteten i øvelserne er så høj at hesten faktisk vinder alligevel. Er det der vi er i dag også? Skidt med hestens holdning, bare den går fint ellers.
Hvor langt kan den grænse trækkes? Skidt med at hesten åbner munden, derudover er kvaliteten jo så høj. Skidt med at den ikke er rentaktet, for kvaliteten er ret høj i alle andre ting.

Jeg synes det er tankevækkende. For selvfølgelig er <i>ingen</i> perfekte, og der er fejl, selv ved vindere. Men hvor går grænsen?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestens holdning - i "gamle dage"
  • #2   18. dec 2013 Igår kiggede jeg i bogen "Min hest har næsen forrest" (samme forfatter som 'Det ømme punkt) og også et par andre bøger om dressur (andre forfattere).
    Grunden til jeg syntes om "Min hest har næsen forrest" er holdningerne i bogen. Lad unghesten holde hovedet som den vil, og byg musklerne op inden du beder hesten om at gå på en speciel måde.

Den beskrev også netop som Pipfuglen skriver hvad dressuren er blevet til, både med billeder og tekst. Der var et billede af en sort hest i 'fri trav' i de helt høje klasser. Et klassisk eksempel på hvordan hesten spjætter afsted med bagparten hængende bagved og forbenene lige ud i luften (typeski granprix) mens halsen var stift i holdning.
    Ved siden af ser man så en hvid skimmel (ikke helt ung hest) ret normal af bygning som de fleste heste normale mennesker kan få fat i. Den gik i fri trav, men ikke Show-Trav typen.
    det var godt nok ikke dette billede, men nogenlunde:
    http://www.taktklar.de/taktklar/documents/22042000-01/1.gif

Hesten havde en afslappet hals, som dog alligevel var flot holdt, og ryggen bar rent faktisk rytteren!

Det syntes jeg er køn dressur smiley

• #3   18. dec 2013 Billedet viser ca. hvordan man gerne vil have fri trav i konkurrencer, men forskellen er bare at hesten her har musklerne til at samle sig, og ikke bar episker derudaf med bagparten hængende efter sig.

• #5   18. dec 2013 I dag er tendensen jo desværre blevet sådan,at alt skal gå så hurtigt. Når hestene bliver redet alt for tidligt, og dårligt kan komme i gang før de skal op og gå høje klasser, så går det galt smiley

• #6   18. dec 2013 som Mette siger, så bliver heste i dag krøllet sammen, men går hen og vinder den ene klasse efter den anden alligevel. Da jeg var ude og kigge stævne for nogle måneder siden, vel og mærke LD klasserne, så var den der vandt, helt krøllet sammen, hvilket jo på ingen måde er formålet med den klasse!

• #8   18. dec 2013 Hvor er det skønt at se de billeder der er i ridehestens nostalgialbum - heste der går med næsen forrest og ikke er krøllet sammen til ukendelighed.. Gid de stadig gik sådan idag i de højere klasser! Det er meget pænere, end når de går som de gør idag..

• #9   18. dec 2013 Mette, ligepræcis! startede selv en LD her i efteråret, med en hest der fik lov at gå helt afslappet, med næsen ned og frem, fik dog af vide, at han blev for lang. Men helt ærligt, så troede jeg vi ville ende i enden, da dommerne åbenbart oftest er ligeglad med, hvad der står af kriterier for LD programmerne.

• #10   18. dec 2013 Grænsen er godt nok rykket noget. Jeg nyder også at se billeder fra nostalgialbummet.
    Men det er stadig sjovt, at der ligefrem bliver kommenteret på at den går i lod, når der i dag knap nok bliver kommenteret på at den smutter lidt bag lod. Det er jo noget helt andet end at se en LD/LC klasse i dag.

Jeg tænker også at der er sket noget med hestetypen som gør at de mere naturligt hvælver halsen på en anden måde. Men det bør ikke være en undskyldning i mine øjne.

• #13   18. dec 2013 Det har helt sikkert også været sådan dengang. En ting er ridningen, en anden ting er dommerne. Og det er dem der skal ændre holdningen til tingene på banen.

• #14   18. dec 2013 Maja
    Det her vil jeg jo kalde en sammekrøllet hest, i bogstavelig forstand.

profilbillede
Kommentér på:
Hestens holdning - i "gamle dage"

Annonce