{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
582 visninger | Oprettet:

Stopper op {{forumTopicSubject}}

Hej.. jeg har et mindre problem med min hest. Han er lige så stædig som et æsel... smiley
Han har det med at når man trækker ham, så stopper han bare op og absolut bare ikke vil gå videre. Han er virker ikke nervøs eller bange, så går ud fra at han bare prøver mig af.
har prøvet at lokke med gulerødder uden virkning. Og har prøvet at der gå en bagved og lige lægger pisken på ham.. Absolut ikke slår ham, det er jeg stor modstander af.
Dem på opstaldningsstedet siger at han bare skal have sådan en i røven.. Men vil heslt have et samarbejde med min hest... ikke et slavearbejde...

Håber der er nogle som hr nogle gode ideer...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stopper op
  • #1   6. apr 2009 Hvor og hvornår er det præcis den stopper op - nogle bestemte situationer?

Hvordan er den ellers at trække med?

Hesten kan hverken være stædig eller prøve af, der må være en anden grund.

• #2   6. apr 2009 Den er pisse fræk, og ved den kan bestemme over dig, jeg ville nok give den en i røven

• #3   6. apr 2009 Prøv at bruge en kæde, det virker på ALLE vores. Vi her en hest på 180, og når hun ikke vil mere kan man hænge i grimen, men med kæden stopper hun aldrig, den skal bare sidde under mulen...

• #4   6. apr 2009 Man kunne selvfølgelig også finde <i>grunden</i> og arbejde sig frem UDEN brug af vold.. Jeg ville personligt træne den i at gå uden kæde - det er kun at symtombehandle, det fjerner ikke det <i>egentlige</i> problem..

Det er bare lidt svært at give et råd, hvis man ikke ved hvor/hvornår hesten viser adfærden.. Først så tænker jeg manglende signaler - men ting som seprationsangst kan jo også spille ind..

• #5   6. apr 2009 Zandra: Det kan også være den skal lære at gå når den bliver bedt om det, og man kan smide kæden efter 2 uger? smiley

• #6   6. apr 2009 Kæden er en god og hurtig løsning, og den skader ikke hesten hvis man ikke misbruger kæden.

• #7   6. apr 2009 Lær hende at presset fra grimen betyder frem, for det ved den da tydeligvis ikke.

• #8   6. apr 2009 For det første at den ikke ligger det rigtige pres på hestens nakke, som hesten jo gerne skulle lære som et signal til frem. Meget almindeligt ligger den pres på kæben istedet.

Jeg kan ikke udelukke at det sikkert kan være en løsning, men man burde ikke bruge en kæde med mindre det er ekstrem tilfælde og man er god til at træne med negativ forstærkning så man netop hurtigt træner sig fra at bruge den og kan bruge små signaler.

Tit er det et udtryk for at folk ikke gider træne deres heste rigtigt i almindelig grime, ved hjælp af negativ forstærkning, og de ikke gider lære deres heste gå, stoppe og bakke rigtigt, så man har kontrol over hestens ben o.O

• #9   6. apr 2009 Har du når den stopper op prøvet at lirke den fra side til side.. Simpelthen skubbe den ud af balance..?!

Det har jeg haft stor succes med..

• #10   6. apr 2009 hey alle..
    mange tak for svarene...
    brug af kæde eller pisk er ikke noget jeg vil... Jeg vil helst, som jeg skrev arbejde sammen med ham og ikke imod ham...

så Zandra han vise typisk den adfærd når han skal ud af folden... samt når han skal trækkes ind til der hvor den skal strigles...
    Han viste forbedring på folden i dag, så måske det er det rigtige bare at give sig god tid og ikke presse ham for meget... nu hvor det er et nyt sted, og jeg også er ny for ham..

• #11   16. apr 2009 Camilla: Jeg ville den start-stop-bak med ham. Tage i tovet og trække bagud og ned, holde trykket lige indtil den viser tegn på at ville bakke og ligeså snart det sker ville jeg lette trykket. Hvis den er meget modvillig ville jeg skubbe den lidt på bringen og slippe trykket ligeså snart den begynder at skyde vægten bagud, den begynde at skyde vægten bagud. Når hesten forstår princippet: Når den bakker så slipper den for det ubehagelig tryk i grimen kan man kræve 2 skridt og så tre skridt før man slipper taget i rebet. På samme måde kan man lære den at gå frem for et let fremadgående træk i rebet. Det er smartest at lære den det et sted hvor man er ret sikker på at den vil gå.

Angelina
    Jeg ville gøre ovenstående og når den har lært at gå frem ved et let tag i rebet ville jeg begynde at bruge en kommado KOM fx samtidigt med at trække i rebet, når den så kan starte ved at du siger KOM så ville jeg bruge kommandoen under ridning

Kommentér på:
Stopper op

Annonce