783 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

SPØRGSMÅL OM RIDNING (TRÆNING) SPØRGSMÅL OM RIDNING (TRÆNING)

Da jeg var 13 fik jeg min første ride-pony, på 4. Nu er hoppen næsten 7, og jeg er 15 år. Meningen var en masse terrænridning, men jeg er begyndt at interessere mig for dressur. Min hoppe kan desværre ikke rigtigt noget, men jeg vil gerne lære hende noget, og har derfor lige nogle spørgsmål, som jeg håber I vil hjælpe mig med:

1) Hvordan kan jeg lære hende at bøje rigtigt af? Jeg har prøvet at tage lidt fat – bevæger de 3 midterste fingre på hånden, for vil IKKE save hende i munden, og når jeg gør det, tager jeg ikke så meget fat. Er det forkert, det jeg gør? Hun reagerer ikke rigtigt på det – nogle gange i nogle få sekunder, men mulen sidder så helt inde ved bringen. Så har jeg brugt glidetøjler også, nogle få gange. Hun reagerer okay på dem, men også her går hun tit under biddet, og hun er langsommere i alle gangarter når jeg rider med glidetøjler, selvom jeg driver hende godt frem, og ikke tager meget fat i glidetøjlen. HJÆLP!

2) I galop har hun det med at ”fræse” banen rundt, og i enderne (og på volter) ”stiller hun sig selv” udad. Det er ret irriterende, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få hende til at galopere roligt og koncentreret. Kan det være fordi hun har en dårlig balance, og hvad jeg kan gøre ved det?

3) I skridt kan man for det meste godt stille hende indad, men i trav og galop er det meget svært. Er hun stiv, har det noget med balancen at gøre, eller hvorfor gider hun ikk når jeg prøver?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  SPØRGSMÅL OM RIDNING (TRÆNING)
  • #1   29. jun 2005 det lyder rigtigt..... da jeg lærte min hest brugte jeg elastiksjambon (staves?) halvdelen af tiden, mens jeg arbejdede med ham.... eter et par gange kunne jeg ride uden.... ;Dog så for at løsne ham longerer jeg med indspænding.... og så er det bare med at have tolmodighed.... smiley

• #3   29. jun 2005 Tusind tak! smiley Vil prøve det...
    Er åben for flere råd!!

• #4   29. jun 2005 Glidetøjler kan du sagtens bruge til at få hende til at have lodret næseryg så det ser ud som om hun går rigtigt - men det eneste du opnår er en hest der ødelægger sin ryg. Det ser godt ud fordi hun går pænt med hovedet, men mere er der ikke i det, udover at du ødelægger hende. Hjælpetøjler er noget af det dummeste man kan bruge når en hest skal lære at gå samlet. Du skal øve øve og øve og blive ved med at træne korrekt, og hvis hun så lærer det men pludselig går forkert igen, så kan hjælpetøjler muligvis være brugbare. Men brug dem med varsomhed, for mange bruger dem kun for at tvinge hestens hoved ned så den går flot men ødelægger sig selv.

Øv små volter i galop, du kan starte med 20-30 meter volter, så kan du begynde at lave 15 m volter, derefter 10 meter volter. Start blidt med 20 meter volter og 8-taller, så hun lærer at galop ikke er ensbetydende med at fræserundt på hele banen!

Nu kan vi jo ikke se hvordan du gør, men husk at have indvendige ben godt til. Du må ALDRIG slippe udvendige tøjle, du skal have ligeså meget fat i udvendige som i indvendige.

• #5   29. jun 2005 1) Prøv og stille hende, fra side til side ude ved hegnet, så du lige kan ane hendes ene øje og næsebor. Rid en masse volter, prøv samtidig at bevæge bare lidt i biddet, det kan du kompinere med at du måske engang i ugen eller hver 14. dag, longere hende med indspænding, hvis hun kan det.. Men volter, volter volter, og stil hende meget.. Men husk.. hun skal også have lov at gå lige ud.. Slange gange og otte-taller, er også godt, for der skal hun også hele tiden bøje sig.. Gør du det nok, skal hun nok begynde selv at søge ned.. Men det kræver tålmodighed..

2) Prøv og lad være med at glopere i et stykker tid, (hvis du galopere hver gang du rider) arbejd lidt i trav og skridt, en gangart ad gangen, og prøv så at ride volter i galoppen, bare cirkelvolter, og bliv ved til hun sætter farten ned som du vil have hende til..

3) Det skal nok komme, når du har arbejdet nok med hende (1).. Hold benene godt ved hende, tag evt. en pisk med og hver gang hun så ikk vil bøje sig og bare drejer, så læg pisken på bagparten af hende, ikke slå, men bare lige et lille prik...

Håber det virker.. Min havde samme problem, og det er det her jeg har gjort, du kan evt. kigge forbi og se hvordan det er endt.. (altså på Sunrises profil)

HELD OG LYKKE..

• #6   29. jun 2005 Puha, jeg har samme problemer med min nyindkøbte traver.. Hun gider slet ik bøje, kun når hun står i parade.. smiley Hehe.. Men har lige skiftet bid på hende, og det hjalp en smule, og at bøje hende i hjørnerne går også nemt..
    Men har stadig problemer med at få hende til at gå til biddet, i skridt, trav og galop.. Og kun vil ik stille sig rigtigt i hjørnerne i trav og galop!
    Det er noget værre rod, og jeg tror bare det kræver en masse tålmodighed, longering og et par få gange med hjælpetøjler af forskellig art!

• #7   29. jun 2005 smiley
    Pernille M.. God metode! I'll try smiley

• #8   29. jun 2005 Men ingen hjælpetøjle andet end når man longere..

Rid evt. også dressur når i rider tur.. Altså bøj hesten ogsådan noget.. Hvis i alligevel, bare skridter og sidder og snakker, kan du godt ligge og bøje hesten.. Det gør jeg også på Sunrise.. Det er nu mere for at hun skal have noget at koncentrere sig om, da hun ellers vil stikke af. .Heheh..

• #9   29. jun 2005 Kathrine.. Ja.. Synes du skal prøve det.. det har virket for mig!

• #10   29. jun 2005 Det lyder som om din hest er ude af balance og blevet ret stiv. Sådan har min pony også været!
    Jeg tog det stille og roligt.. Startede med at skridte rundt på stor volte og så om jeg kunne bøje den indad, og så i trav..
    Husk på at hun bruger nogen helt andre muskler end hun plejer, så bliv ikke ved alt for længe, når hun er kommet ned og gå ordenligt. (husk at rose hende)

Min pony løb også meget i galopen, det skyldes at det var den eneste måde hun kunne holde balancen på, så det er helt naturligt. Jo mere balance den får, jo mere kommer den ned i tempo og "bruger sig"..

Go fornøjelse smiley

• #11   6. jul 2005 Okay..
    Tusind tak for hjælpen alle sammen..
    Vil da bruge jeres råd, når min skønne hoppe kommer hjem fra hingstebesøg! : )

Kommentér på:
SPØRGSMÅL OM RIDNING (TRÆNING)

Annonce