1.111 visninger
|
Oprettet:
springning - når hesten løber. {{forumTopicSubject}}
Min unghoppe løber rigtig meget under springtræning. det er ikke i opvarmningen den er gal, men når vi skal til at springe bane. Hun hidser sig selv meget op og jeg har svært ved at holde hende. Er der andre der har dette problem og hvad kan jeg gøre?
hun er meget glad for at springe så vil ikke stoppe pga. det.
håber der er nogen som har nogle gode råd (-:
Hilsen Sofie
aug 2007
Følger: 177 Følgere: 203 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 456
Jeg ved heller ikke hvad jeg skal gøre? xD
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2125 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Du kan også øve en masse tempi serier, som tvivnger hende til at sænke farten og tænke sig om..
maj 2004
Følger: 92 Følgere: 83 Heste: 9 Emner: 140 Svar: 691
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2125 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Min veninde havde samme problem med hendes, hun måtte droppe springningen helt..
maj 2004
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Begge metoder kræver at du dropper "rigtig" banespringning og høje spring osv en periode.
Den ene går ud på at du lægger volter/parader/tilbagetrædninger o.l. ind efter springene.
Sæt en håndfuld enkelte små spring op (i starten ingen afstande, kombinationer osv). Tag dem et af gangen, lav en parade (evt bagpartsvending og tilbage over samme spring, eller en tilbagetrædning e.l.)
Når det fungerer kan du sætte en afstand op på 5-6 galopspring og lave paraden derimellem eller f.eks. lægge en lille volte ind imellem springene
Pointen er at lære hesten at holde opmærksomheden på dig, og vente på at du giver besked om det videre forløb, istedet for bare at storme afsted.
Alternativet er MANGE små serier med á tempo spring. Hvis hesten kan det uden at tage dem to af gangen, kan man sætte dem en smule tæt (ikke alt for tæt) og lade være at korrigere for meget på hesten. bare lad den tænke selv. hesten bliver nødt til at bakke lidt af af sig sel, hvis den vil kunne være mellem springene
Det kræver dog at hesten er lidt forsigtig og ikke er ligeglad med nedrivninger, ellers pløjer den jo bare igennem;o)
maj 2004
apr 2004
Følger: 77 Følgere: 85 Heste: 5 Emner: 96 Svar: 1.919
Det her vil nok lyde dumt - men det virker
Slip den . når du rider mod et spring skal du tage og slippe, altså når du tager lidt i tøjlen (klemmer med benene) skal den selvfølgelig reagere og så slipper du igen , de plejer normalt at lære det super hurtigt !
Start i opvarming med at slippe tøjlerne helt (næsten) og så begynd og lav tempo skift med tag og slip
Og når hun så har fundet ud af hvad de signaler betyder kan du begynde at styre på nogle små spring
feb 2008
Følger: 48 Følgere: 46 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 22
ellers ville jeg også lave nogle bom øvelser hvor man øver sig i galopspring i mellem to bomme, hvor man både kan kortne galopspringene, men samtidig med også lave dem længere. læg evt. flere bomme efter hinanden med forskellige galopspring og tempo. Når du så kan mærke at hesten hører efter dine kommandoer og nemt kan øge og sænke temo imens den er inde under dine hjælpere, så kan du begynde at springe 'normale' spring igen.
jul 2008
Følger: 22 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 35 Svar: 58
men når du rider dressur kan du også øve en masse overgange så den er gode til dem, så skal du jo ikke æmpe for at få hesten i trav..
det ville jeg gøre
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
maj 2004
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Jeg ville starte med nogle små spring og bomme, hvor du lægger en masse parader/tilbagetrædninger ind, både før og efter springet. Når du tager i tøjlen skal hesten stoppe og når den stopper løsner du tøjlen igen, som ros. Også en masse overgange vil være godt.
HVER gang hesten løber, må du sætte den ned i lavere gangart/standse den, så du ikke tillader hesten at vide adfærden. Når den stopper giver du efter.
Det er vigtigt hesten hele tiden er under hjælperne og ikke bare forbinder springbanen med flugt, stress og jag. Tag det stille og roligt og først når hesten rigtig reagerer på dine signaler, kan du sætte springene op.
feb 2008
Følger: 48 Følgere: 46 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 22
Min egen elsker at springe og hun stopper næsten aldrig. Hun kan godt finde på at tage bidet(hvis hun er meget ivrig og frisk), og så bare selv styre hvordan vi skal komme igennem banen, hvilket også forekommer på en dressurbane, hvis hun har redet programmet tilstrækkeligt mange gange. Og der er ingen angst at se/mærke
Jeg tror man skal se hvordan hesten reagerer før man kan udtale sig om det er noget med angst osv. men selvfølgelig er angst også en mulighed.
Dermed ikke sagt at ovennævnte er forkert.
;D
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 786
http://www.hestegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=408677
prøv evt. at læse lidt om det
mange tror at deres heste elsker at spring fordi de hopper livligt rundt med ørene fremme, men ofte ligger der noget bag
okt 2007
Følger: 121 Følgere: 120 Heste: 3 Emner: 329 Svar: 2.319
alså mine 2 begge søger meget mod springende især min hoppe er meget svær at styre i det.. da det er meget dejligt for hende
springning - når hesten løber.