{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
583 visninger | Oprettet:

Springning {{forumTopicSubject}}

Har en diskution med en veninde

Hun mener At når man afsætter så skal hesten have så meget frihed (i tøjlen) at tøjlerne er helt løse

Som dette: http://www.hestegalleri.dk/album/storbilledevisning/415602-springning_#/3

Det er forresten Hende og hendes søde pony Nikita smiley smiley

Men jeg mener at tøjlen skal være lige men hesten skal SLET ikke have noget pres i munden! Altså en "stram" tøjle UDEN noget vægt i tøjlen

Som dette: http://www.hestegalleri.dk/galleri/storbilledevisning/250411-irsk_sportspony_lakeland_little_wonder#/0

Hva synes i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Springning
  • #1   2. okt 2013 Er enig med dig - for når tøjlen bliver helt løs, bliver opstillingen også tit overdrevet, og så ryger al vægten over på hestens forpart, og det kan godt ende med at hesten får overbalance og falder, hvis det bliver for overdrevet - plus med så løse tøjler er det næsten umuligt ikke at give hesten et ryk i munden når man så lander..

Med tøjlekontakt er der som sagt stadig kontakt og støtte til hesten - og ingen ubehagelige ryk i munden i landingen smiley

• #2   2. okt 2013 Enig med dig. Hun kan slet ikke nå at have fat i hesten til ved næste spring. Dvs hun slet ikke har kontrol over hesten efter springet smiley

• #3   2. okt 2013 OKay så jeg har på en måde ret? smiley

• #4   2. okt 2013 Enig med dig, det skaber støtte hos hesten, at den kan mærke dig fra begge sider, fremfor at du smider det hele foran, og hesten mister total støtte.

• #5   2. okt 2013 Er helt enig med dig! En så løs tøjle kan give problemer, hvis man fx skal over flere spring lige efter hinanden. Det er vigtigt at kunne støtte op og hjælpe hesten hele vejen igennem. smiley

Btw... Vis din veninde billeder/videoer af de kendte springryttere, der er ikke en eneste der springer med så lange tøjler smiley

• #6   2. okt 2013 nu kommer jeg også lidt meget tæt på springet smiley og derfor kommer det hele lidt for meget frem og det står der jo også i mit fotoalbum smiley

men jeg mener der skal være en bue da man roser hesten ved at give den frihed og lysten til at springe igen

før springet skal der jo også være en kontakt der lyder lænet godt tilbage og så skal tøjlerne jo ikke flagre og så skal der så være kontakt efter springet som man jo får når man sidder tilbage på hesten

• #7   2. okt 2013 Ina: Du kan sagtens give hesten frihed uden at slippe fuldstændig smiley

• #9   2. okt 2013 jeg mener ikke at der skal være et tryk på på når den er i springet det er både mere eller mindre tryk

• #10   2. okt 2013 Altså nu var dette billede et Eks. på din tøjle ikke alt andet smiley

• #11   2. okt 2013 Ina: Men ved at slippe tøjlerne fuldstændig risikerer du for det første at hesten falder ud af balance, fordi der pludselig ikke er NOGET støtte forfra, plus du risikerer at rykke hesten i munden når i lander - især hvis i skal videre til et andet spring.

• #12   2. okt 2013 Det eneste jeg undrer mig over, det er at personen på første billede springer i en lammeskindssadel med bøjler i? Det synes måske ikke er så smart smiley

• #13   2. okt 2013 Enig med dig CTA!

• #14   2. okt 2013 Nina, et er en anden forklaring smiley hold dig til emnet tak smiley

• #15   2. okt 2013 Nina jeg har ikke haft ryg problemer med salden i den tid jeg har har haft den og det er længe nu

og andre i stalden har også lammeskind og det er i længere tid de har redet med dem og de har heller ikke problemer (4-5 år)

det eneste jeg har haft er gjordsår som hesten også ville få af en anden sadel da den ikke er bred fortil

• #16   2. okt 2013 Sorry....
    Men min mening er at man skal have kontakt til hesten, men uden at slippe den helt. Synes egentlig at placeringen af personen på første billedes hænder er rigtig fin, men hvis det var mig, ville jeg samle lidt mere op på tøjlerne så der var mere kontakt til hesten smiley

• #17   2. okt 2013 det er jo ikke pludselig som ikke er noget støtte hesten er jo van til det

og hænderne følger jo springet de går frem når hesten er oppe og køre tilbage når hesten er på vej ned

• #18   2. okt 2013 Jeg vil sige at jeg der enig med TS.
    Hesten skal have støtte efter springet og det har man svære ved at give den hvis man har for løse tøjler, ja og så nogen komme og sige "ja men det skal du jo have i benene" ja det skal man også men rider man rundt i dressuren uden kontakt til tøjlen så hesten har en mulighed for at suge frem til biddet, dette skal hesten også have mulighed i springning.
    Hvis hesten ikke har mulighed for at søge frem til bidet og få farten op bagfra kommer hesten til at bruge sin ryg ukorrekt og har svære ved at kommer med over med bagbenene da så kan hesten ikke få farten op bagfra.

Hvis man ikke har kontakt til tøjlen riskere man at styrte hvis man ikke har mulighed for at støtte den op forfra og sætte den op bagfra til næste spring og ellers kan man selv riskere at ikke have styr til næste spring. smiley

• #19   2. okt 2013 Jeg holder selv støtten på tøjlen hen over springet.... det er min erfaring at min hest springer bedst på den måde... og det er nemmest at komme rundt på banen når jeg hele tiden har støtten på tøjlen rundt på banen

• #20   2. okt 2013 OG selvfølgelig skal hesten have lidt løsere tøjle over springene men ikke overdrevet.

• #21   2. okt 2013 josephine som skrevet før så er der jo en anden fejl der gør at det bliver overdrevet med de løse tøjler smiley

• #22   2. okt 2013 Ina: jeg siger bare min mening smiley

• #23   2. okt 2013 josefine vi er jo enige at hesten skal have løse tøjler men ikke overdrevne jeg har overdrevne på billedet smiley det er bar derfor jeg lige skrev smiley

men det er sjovt at folk ikke kan diskutere og sige okay vi er ikke enige
    men at man lige skal ind og blande hele hg ind i det det er jo sådan man diskutere smiley

• #24   2. okt 2013 man ligger vel helt naturligt hænder ned på halsen, og på den måde giver man hesten frihed - synes at billede nummer 1 giver overdrevet med frihed, og det er slet ikke nødvendigt. Der er jo også foreskel på om man springer 50 cm eller 150 cm. På små spring skal overkroppen heller ikke ligge nede på hestens hals, men det er mere naturligt når springene bliver større, at rytteren følger med. smiley

Så vil give dig ret, der skal være en fast kontakt til tøjlen, men samtidig er der heller ikke noget galt med din venindes måde, hvis det fungerer bedst på hendes hest, og så længe hun føler kontrol. smiley

• #25   2. okt 2013 Hvad mener du at blande hele HG ind i det Ina?

Ja det gjorde jeg fordi vi havde en diskution jeg ville have forstået for du gjorde mig i tvivl til sidst

Jeg vil gerne have min viden forstået end misforstået og derfor spørge jeg HG da det jo er Hestefolk (og springryttere som er en del gange bedre end mig) som sidder herinde smiley

Men som sagt før, hold jer til emnet istedet for at blande sadelvalg m.m. ind i det tak smiley

• #26   2. okt 2013 jeg mener at hg er ikke til hjælp hvad angår sådan noget det ender med mudderkast og meget andet end hvad det er disksutionen handler om

og igen folk ved ikke hvordan vi 2 rider og vi kan have hver vores mening og det behøver folk der ikke kender os blandes ind i

• #27   2. okt 2013 Det kan da godt være men derfor må jeg da gerne spørge til råds smiley

• #28   2. okt 2013 ja ja....

• #29   2. okt 2013 Jamen hallo Ina!

Det er jo slet ikke for at køre hetz på dig!

Men hvis du stod i en diskution hvor personen siger at kolik ikke er farlig og ikke skal behandles (Det er et eksempel) og du så mener noget andet men bliver i tvivl, ville du så lade som ingenting og følge personens råd? måske, måske ikke, måske bliver du i tvivl som den situation JEG stod i! Jeg vil da tro du vil spørge andre til råds om kolik er skal behandles eller ej?

Som den situation jeg stod i blev jeg i tvivl da du sagde at på et af mine springbilleder med Sonny sagde at min tøjle kontakt så voldsom ud

Dette billede hvis folket derude er i tvivl: http://www.hestegalleri.dk/galleri/storbilledevisning/233066-new_forest_blandinglimiras_sonnysoulmate#/1

Der blev jeg sku i tvivl og spurgte de mere (forhåbentlig) bedrevidene estefolk til råds for at finde svar! Da jeg, som de andre skriver at det gir hesten støtten fortil og klargørelse til næste forhindring UDEN nogen kontakt til bidet over springet. Hesten har jo en helt anderledes balance når der er en rytter på og derfor er man nød til at støtte hesten så meget som overhovedet muligt for at få den bedste mulig afsæt, svæv og landing smiley

• #30   2. okt 2013 har jeg sagt noget

hvis en kom og sagde kolik er ikke farligt så ville jeg følge min underviser og min egen holdning og så vil jeg kigge på hesten og se trives den med kolik
    (nu snakker vi jo lige kolik da det var det som du lavede en eksempel med)

nu er det ikke lige kun billede jeg syntes ser voldsom ud jeg syntes ved alle billeder hvor rytteren rider sådan fordi jeg jo rider med løse tøjler over springet så det er ikke kun dig jeg syntes også sådan en som withaker mangler at give mere efter fordi jeg jo har erfaring med at det virker med løse tøjler smiley

Kommentér på:
Springning

Annonce