{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
970 visninger | Oprettet:

Bid - hvorfor ? (o: {{forumTopicSubject}}

hej folk smiley
jeg vil bare høre hvorfor folk egentligt rider med bid herinde? ... jeg kan ikke selv finde én god grund til det sååå xD '

- jeg rider med bid fordi at jeg kun har part og kan derfor ikke 100% selv bestemme at hun skal rides med bid. Jeg rider dog noglegange i grime, og venter på at få købt et sidepull :D'

Hvorfor rider i med bid? smiley

p's denne debat er ikke lavet for at irretere eller noget. udelukket for at høre andres grunde smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid - hvorfor ? (o:
  • #3   30. jan 2009 Fordi jeg håber engang at komme til et stævne eller to :o) Rider også med bidløs trense. Desuden skal hun være vant til bid da de i DTF skal mønstres med bid (mener jeg??)

• #4   30. jan 2009 Fordi jeg er dyyyremishandler. ;D

Ej, jeg rider med bid, på de heste der starter stævner, eller som skal sælges - ganske enkelt, fordi det er et krav. smiley

Rider ikke med bid på aldis, da hun er ligeså sød uden, og hun alligevel ikke må rides seriøst. smiley

• #5   30. jan 2009 fordi jeg elsker lyden af at hakke hesten imunden s; ?
    ej, fordi jeg sys det er bedst smiley

• #6   30. jan 2009 Fordi min Asterix løber af H til uden bid og er til at styre, så det kræver jeg bliver meget dygtigere før vi rider uden bid.

Jisk fordi han er min mors, og hun ikke kan se noget problem med det,

• #7   30. jan 2009 Jeg rider med bid fordi det har jeg altid gjort. Men han er sku lige så sød uden så nogengunde rider jeg også uden (;

• #8   30. jan 2009 for det har jeg altid gjort, og det fungerer fint for os. Måske latterlig grund, men hvis vi ikke har det som et problem, ser jeg ingen grund til at gøre det til et. (;

• #9   30. jan 2009 Jeg rider med bid fordi jeg er konkurence rytter og har en vågen unghest, jeg ikke lige har lyst til at ride i grime på. (ikke fordi jeg hiver den i munden for at stoppe den, men det giver en støre tryghed)
    og jeg håber at kunne tage den med til ungheste champonat, og der er det påkrævet man rider med bid.

• #10   30. jan 2009 Sådan kan man selfølgelig også se på det :o)?
    jeg ser nemlig INGEN grund til at ride med. smiley

• #11   30. jan 2009 har du snakket med ejeren om det?? Hvis min part kom med en sidepull, og ville til at ride med det, uden at have snakket med mig om det, ville jeg opsige parten!

bidløse hovedtøjer kan give spændinger i nakken, på samme måde som en glidetøjle, hvis de bliver brugt forkert, så jeg mener ikke det er noget børn skal rende rundt og lege med, og min hest skal i hvert fald ikke bruges som forsøgs dyr.

• #14   30. jan 2009 Ved jeg egentligt ikke?
    Red bidløst en periode hvor hun stod et andet sted og der ikke var ridebane. Spurgte ikke ejeren, først gjorde det bare. Men Maja har heldigvis den dejligste ejer jeg kommer virkelig godt ud af det med der stoler på mig og maja som ikke har noget imod vi rider uden bid.

Tror jeg rider med bid fordi jeg ikke orker at skulle hen og starte helt forfra i dressur med at lære hende at komme op i nakken i dressur.
    Hvis vi red tur så var det nok bidløst, men ellers så i dressur så er det med bid da det er for en stor mundfuld.

Men nej jeg har ikke noget 'ordentligt' grundlag for at ride med bid, bare ren dovenskab og vane smiley

• #15   30. jan 2009 En sidepull er jo bare en almindelig trense hvor der ikke er bid i? smiley

• #16   30. jan 2009 Det er der flere grunde til.

1) det er nødvendigt til stævner (udover i spring hvor man self kunne ride med hackamore)

2) det fungerer fint for min hest og mig. Min hest går afslappet på bidet, og jeg render ikke rundt med et inderligt ønske om at flå hesten i hovedet... Altså er der ingen problemer i den retning

3) jeg mener ikke at bidet er værre/bedre ens bidløs, så længe man bruger begge dele fornuftigt (for man kan så sandelig osse lave skade med en del af de bidløse hovedtøjer der findes)

-jeg ser ikke bidet som hverken ondt eller skadeligt, så længe det self bruges med omtanke, og nøjagtigt det samme gælder en bidløs trense. Med bidet har jeg mulighed for at give min hest nøjagtige signaler som han forstår, og det fungerer for os
    "why fix it if it ain't broken" ;o)

• #17   31. jan 2009 Tja, jeg har ikke min egen hest, og skal jo rette mig ind efter hvad ejeren af parthesten siger. Havde jeg min egen ville jeg nok ride uden bid.

Men mest af alt fordi det bestemt ikke er sundt. Biddet virker på samme måde på heste som et tyggegummi gør for os mennesker:

Begynder at tygge -> maven forventer, at der kommer mad ned i maven -> der dannes mavesyre til at nedbryde maden -> der kommer ingen mad ned -> uhensigtsmæssigt dannet mavesyre kan give mavesår!

Men på samme måde som hesten skal finde sig i at gå med sadel, skal den finde sig i at gå med bid, også selvom det ikke er sjovt for den. (I mit tilfælde, fordi jeg ikke selv bestemmer over hesten). Så må man gøre det så behageligt som muligt med disse "nødvendige onder", altså ved at ride ordentligt med det smiley

• #20   31. jan 2009 Fordi jeg rider konkurrencer og ønsker at blive ved med det.

Jeg kunne jo også spørge dig, hvorfor du kunne forestille dig at ride uden??

Tror det kommer an på, hvad man vil med sin ridning.

• #21   31. jan 2009 fordi at jeg ikke syntes at det er rimeligt at hesten skal have jern i munden. (:

(link fjernet)
    ^^ læs dette og forstå smiley

• #22   31. jan 2009 Maja&Tai : Fordi det står i en artikkel på nettet er det jo ikke nødvendigvis den endegyldige sandhed for alle heste og alle ryttere.

Man har redet heste med bid - og uden - i tusinder af år. Og jeg har stadig til gode at finde ud af, at det ene er bedre end det andet.

Det er super fint at det fungere for folk at ride uden bid, ligesom det fungere at ride uden sadel. Eller for den sags skyld om man springer, rider dressur, western, islænder, klassisk, akademisk..... osv.

Men pointen er - det er ikke den samme slags ridning med og uden bid. Og hvis man ønsker at ride ordinær dressur, så er det med bid. Det står i reglerne...

Jeg har aldrig hørt om at der er konkurrencer for bidløs ridning. Og derfor er der måske heller ikke regler for det... Sig til hvis jeg tager fejl!!!

• #23   31. jan 2009 Man må vidst gerne i nogle tilfælde, men man skal kontakte arangørene :o)' Hvis man rider hest må man gerne springe med hackamore. (;

• #24   31. jan 2009 fordi jeg nyder at save min hest i munden og min største ambition er at blive anklaget for dyremishandling.

-Man får svar som man spøger

• #25   31. jan 2009 Ditte Rogild # GOD PONY SÆLGES# *

- hvorfor skriver du sådan noget?
    har jeg sagt noget forkert?

• #26   31. jan 2009 Fordi jeg ikke er en eller anden tumpe , der kun ønsker at ride på hyggebasis (;

• #27   31. jan 2009 Hvis man rider på hyggebasis, betyder det ikke at man er en tumpe?
    drop fordommene

• #28   31. jan 2009 Drop dog selv fordommene ?

Du spurgte - jeg svarede .. Så må du en anden gang alde være med at spørge , hvis du ikke kan tåle svar ?(;

• #29   31. jan 2009 er dressurrytter og konkurencerytter så derfor

• #30   31. jan 2009 ~ Boholdt - Team Mongol'Heste ~
    jeg kan godt tåle svar, men jeg forstår ikke at du siger at ryttere på hyggebasis er tumper ? smiley

• #31   31. jan 2009 Det er heller ikke det jeg sagde (;

• #32   31. jan 2009 fordi det er en udfordring xD

Kommentér på:
Bid - hvorfor ? (o:

Annonce