Sådan skal det gøres... (tilkørsel) {{forumTopicSubject}}
Nu har vi siden vi købte sally snakket om at hun skulle tilkøres, men vi har ikke haft tiden til det... så da far lukkede Bjørn ind i går var han stok halt på et bagben (han har nok bøvlet med sig selv på folden, han er kun en smule øm i dag) men så var far klar til at droppe den køretur der er planlagt i Varde på mandag... men mor var mere optimistisk hun mente bare at vi kunne tilkøre Sally, mors ridehest... så jeg blev ringet op i morges, jeg skulle ud og hjælpe med at tilkøre...
da jeg kommer derud, er de allerede i stalden, mor er glad, hendes hest skal tilkøres, far derimod, har tænkt på alt hvad der kan ske, det er jo ikke bare ligetil at tilkøre en hest, heller ikke selv om den er ridevant (gjorde hende ridevant for 4 måneder siden) så han var jo lidt mere tilbageholdent....
De går lige 50-100 meter med dem kun i tømmen, mens jeg finder vognen frem... så spænder vi dem for, og kører ud af porten, vi kørte små 2 km. før far åndede lettet op, nu var det værste overstået... fortsatte så i 8-9km. i alt.. de skal jo gå mere på mandag, og de er begge i form... så nu har vi endnu en tilkørt hest... dejligt...
det kan ikke gå nemmere... men nu har vi ikke flere helt vildt nemme heste tilbage, de næste to der skal tilkøres, bliver lidt mere interessante...
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.808
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
mar 2006
desuden er Sally vant til min træning fra jorden, hvor hun opdager MEGET sære ting og derfor var jeg ikke så bange for at være med til det...
maj 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 188
mar 2006
men det er noget nemmere med Jyder...
vi har droppet at tilkøre min Oldenbrog April's Nar for det er for risikabelt..
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
mar 2006
Og så har Sally desden lært at jeg har èt ord der betyder STOP, og den bruger jeg ved veje osv. selvom Sally var lidt nervøs første gang far bremsede vognen, sagde jeg ordet og BUM, så stod hun dér...
apr 2007
mar 2006
apr 2007
mar 2006
nov 2007
Ikke at det er forkert at spænde hesten sammen med en ældre erfaren hest -men jeg selv ville godt nok ikke lægge hest til. Vi havde en på et tidspunkt (lige da min far var startet med at køre), som ellers var tilkørt da han fik den, men bare ikke havde været kørt i længere tid.
Den blev spndt for med Balder, gik pænt et stykke tid, for derefter at splitter stang, seletøj osv fuldstændig ad.
-Balder holdt det, og gjorde "sit job" som den erfarne hest. Men risikoen for at han skulle komme galt afsted er alt for stor til at jeg synes det er en god måde at gøre det på.
Derfor gør vi istedet et stort forarbejde med hesten inden den spændes for, og så spændes de for alene.
nov 2007
Men inden man sender hesten afsted i tilkørsel, kan man selv lære den at stå (det er næsten det vigtigste) og gå frem i skridt og trav for lange liner, og self at have seletøjet på.
mar 2006
at stå stille er ikke noget af det vigtigste, men DET vigtigste... og har man ikke erfaring med tilkørsel, så få en der har det til det... en du stoler på behandler hesten som du vil have det...
Jeg har selv valgt at på trods af alt forarbejdet med min oldenborg April's Nar, bliver hun ikke tilkørt, hun er simpelthen for egenådig til at jeg vil lade der ske noget, havde jeg bare kendt flere kvinder der tilkørte så jeg ingen problem, men de få personer jeg ville have til at arbejde med min hest tør jeg ikke lade gøre det, fordi hun ikke stoler på mænd mere, efter hun blev tvangsbedækket...
Sådan skal det gøres... (tilkørsel)