{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
510 visninger | Oprettet:

Sådan skal det gøres... (tilkørsel) {{forumTopicSubject}}

Nu har vi siden vi købte sally snakket om at hun skulle tilkøres, men vi har ikke haft tiden til det... så da far lukkede Bjørn ind i går var han stok halt på et bagben (han har nok bøvlet med sig selv på folden, han er kun en smule øm i dag) men så var far klar til at droppe den køretur der er planlagt i Varde på mandag... men mor var mere optimistisk hun mente bare at vi kunne tilkøre Sally, mors ridehest... så jeg blev ringet op i morges, jeg skulle ud og hjælpe med at tilkøre...
da jeg kommer derud, er de allerede i stalden, mor er glad, hendes hest skal tilkøres, far derimod, har tænkt på alt hvad der kan ske, det er jo ikke bare ligetil at tilkøre en hest, heller ikke selv om den er ridevant (gjorde hende ridevant for 4 måneder siden) så han var jo lidt mere tilbageholdent....

De går lige 50-100 meter med dem kun i tømmen, mens jeg finder vognen frem... så spænder vi dem for, og kører ud af porten, vi kørte små 2 km. før far åndede lettet op, nu var det værste overstået... fortsatte så i 8-9km. i alt.. de skal jo gå mere på mandag, og de er begge i form... så nu har vi endnu en tilkørt hest... dejligt...

det kan ikke gå nemmere... men nu har vi ikke flere helt vildt nemme heste tilbage, de næste to der skal tilkøres, bliver lidt mere interessante...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sådan skal det gøres... (tilkørsel)
  • #1   26. dec 2008 der er et enkelt eller to billeder af det inde på Sally's profil...

• #2   26. dec 2008 Synes godt nok det er en lidt vel modig måde at køre hest til på -hvad havde i gjort om hesten ikke bare var trisset afsted derudaf? (vi har hos os prøvet begge dele -men i alle tilfælde gøres et fornuftigt forarbejde)

• #3   26. dec 2008 nu har vi jo været heldige, både med Sally og Bjørn... men når vi kører ud af porten er det en lukket mark, som de kan trisse afsted på, så der er jo ikke fare for andre. og det er jo altid risikabelt når man tilkører heste, har selv været med til at eneste måde at stoppe et par heste var ved at køre dem ind i et læhegn...
    desuden er Sally vant til min træning fra jorden, hvor hun opdager MEGET sære ting og derfor var jeg ikke så bange for at være med til det...

• #4   26. dec 2008 LOOL, ja sådan kan det også gøres.. hihi

• #5   26. dec 2008 ja, det var første, eneste og sidste gang vi tilkørte to nordbagger sammen, uden nogen af dem havde prøvet det før... det var 10'ende gang eller sådan noget de var for, før de blev "plantet" i læhegnet, men det var første gang de mødte en mobil kran på vejen... de går i dag som stabile køreheste et sted i tyskland...

men det er noget nemmere med Jyder...

vi har droppet at tilkøre min Oldenbrog April's Nar for det er for risikabelt..

• #6   26. dec 2008 Hehe.. Sådan gjorde vi også med Fie.. Hun var bare alene for vognen.. sådan skal det gøres..

• #7   26. dec 2008 vi tilkører så aldrig i enspænder, for én hest der pisser af er farligt, det er ligeså farligt med to, men det er ikke altid at TO heste kan enes om at blive bange for det samme, eller løbe samme vej, og så stopper de hinanden...
    Og så har Sally desden lært at jeg har èt ord der betyder STOP, og den bruger jeg ved veje osv. selvom Sally var lidt nervøs første gang far bremsede vognen, sagde jeg ordet og BUM, så stod hun dér...

• #8   26. dec 2008 Hehe ja, men nu er Sofie aldrig blevet bange for noget endnu og vi havde en til at gå ved siden af hendes hovede mens vi kørte, og vi havde kun 2 heste som var tilkørt.. Den ene er 155 og den anden er 102 og Fie er 138, så det kunne blive nogen kønne par..

• #9   26. dec 2008 vi har haft tilkørt en shire ved siden af Molly på 152, og nordbagger, andre ponyer og ja, lidt af hvert, vi starter altid med tospand uanset om de passer sammen eller ej... min oldenborg føl skal tilkøres når det bliver gammelt nok, og det bliver sikkert ved siden af Sally eller Bjørn...

• #10   26. dec 2008 Jeg ville nok også starte med 2 hvis hesten var usikker, men Sofie er en undtagelse.. Jeg er nok også lidt overmodig med hende netop fordi jeg aldrig har set hende blive bange i de 2 år jeg har haft hende..

• #11   27. dec 2008 Ja, lige præcis, jeg tilred hende for at min mor på 47, der aldrig havde redet før kunne ride hende uden problemer, så når vi rider i skoven, og skulle der gå noget galt så har jeg stopordet... jeg har én gang haft brug for det da der kom en meget stor rød bus, uhensigtsmæssigt imod os, og der sagde jeg ordet da hun var ved at dreje om og ligge i galop, og så skete der ikke andet end at hun vendte... gid jeg havde fået indøvet sådan et stopsignal på min oldenborg..

• #12   27. dec 2008 Vi tilkører så tilgengæld altid enspand først -ikke før hesten går 100% stabilt alene kommer den sammen med en anden. Jeg mener faktisk det er mindre risikabelt end at køre til sammen med en anden.
    Ikke at det er forkert at spænde hesten sammen med en ældre erfaren hest -men jeg selv ville godt nok ikke lægge hest til. Vi havde en på et tidspunkt (lige da min far var startet med at køre), som ellers var tilkørt da han fik den, men bare ikke havde været kørt i længere tid.
    Den blev spndt for med Balder, gik pænt et stykke tid, for derefter at splitter stang, seletøj osv fuldstændig ad.
    -Balder holdt det, og gjorde "sit job" som den erfarne hest. Men risikoen for at han skulle komme galt afsted er alt for stor til at jeg synes det er en god måde at gøre det på.

Derfor gør vi istedet et stort forarbejde med hesten inden den spændes for, og så spændes de for alene.

• #13   27. dec 2008 Mette -hvis ikke du har erfaring med kørsel vil jeg anbefale at du får en prof. til at køre til. Ligesom du nok ikke ville lade en nybegynder tilride din hest, bør en nybegynder heller ikke tilkøre.

Men inden man sender hesten afsted i tilkørsel, kan man selv lære den at stå (det er næsten det vigtigste) og gå frem i skridt og trav for lange liner, og self at have seletøjet på.

• #14   28. dec 2008 Som Michelle siger er foarbejdet alt.. forarbejdet til April's Nar blev gjort ved at lære hende at stå, uanset hvad der skete omkring hende... også selvom jeg gik et stykke væk, så kom tømmekørslen, træning for lange liner, op,ned, frem, tilbage, fra side til side, over ting, osv.
    at stå stille er ikke noget af det vigtigste, men DET vigtigste... og har man ikke erfaring med tilkørsel, så få en der har det til det... en du stoler på behandler hesten som du vil have det...

Jeg har selv valgt at på trods af alt forarbejdet med min oldenborg April's Nar, bliver hun ikke tilkørt, hun er simpelthen for egenådig til at jeg vil lade der ske noget, havde jeg bare kendt flere kvinder der tilkørte så jeg ingen problem, men de få personer jeg ville have til at arbejde med min hest tør jeg ikke lade gøre det, fordi hun ikke stoler på mænd mere, efter hun blev tvangsbedækket...

Kommentér på:
Sådan skal det gøres... (tilkørsel)

Annonce