{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
762 visninger | Oprettet:

Min Frieser plag maser mig... {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået min drømme hest her for et par uger siden..
En Frieser hoppe på 11 mdr.
Nu er hun ved at være faldet til der hvor hun står, så nu er jeg så småt begyndt at "forlage" lidt mere af hende,,

Hun var ret rå da jeg fik hende.. Var ikke vænnet til træktov osv.. Men det er hun blevet rimeligt nu..
Generelt må jeg gøre næsten ALT ved hende allerede..
Strigle, løfte hove, nusse OVERALT på hende ude på marken... Har været der 2 gange dagligt siden jeg fik hende.. Så mener hun at ret god tillid til mig..

MÉN problemet er nu at når jeg får hende ud af indhegningen, og vil gå et lille stykke bliver hun meget bange og vil ikke fra flokken.. Det kan jeg så godt overtale hende til.. Det foregår meget stille og roligt.. INGEN råberi eller noget..! Da hun er så ung vil jeg ikke straffe hende eller vænne hende til at bruge pisk osv..
Vil gerne at det skal komme naturligt..
Det store problem er bare at når vi så skal tilbage, bliver hun MEGA ivrig og vil bare hjem i en fart!!

Så begynder hun ellers at trække afsted.. Og nogen gange ender jeg næsten helt bag ved hende, da hun jo allerede er ret stærk og stor...

Hvordan skal jeg reagere når hun begynder at trække afsted?? ( Jeg prøver virkeligt på at trække hende i ring osv..) Men hun er simpelthen vildt stærk og ivrig for at komme "hjem"..

Jeg harved tidligere en Araber Hingst på 1 år, og det var slet ikke så slemt! Han var langt nemmere at håndtere.. Så det er ikke fordi jeg ikke har erfaring i ungheste..

Hjælp mig.. ALT er velkommen!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min Frieser plag maser mig...
  • #2   19. maj 2005 Horsemanship og atter horsemanship.
    Træk hende ind i en fold langt fra alle de andre heste. Kun du og hoppen skal være derinde. Gå væk fra hende hele tiden, indtil hun automatisk følger efter dig. Giv godbidder for hvert fremskridt. Hun skal gå bag dig, ikke ved siden af. Prøv så stille og roligt at stoppe op. Når du stopper, skal hun stoppe bag dig og ikke gå op foran. Når hun har det på plads, kan du begynde at trække ture med hende i terrænnet. Der skal du bruge et løst træktov, og hun skal fortsat holde sig bag dig.

Det er meget vigtigt at hun ikke forstyrres af flokken.

Sådan har jeg trænet China og hun er en drøm at omgåes nu.
    Hilsen Frenja

• #3   19. maj 2005 Tak skal I have..

Men problemet er jo også lige nu at hun står på sommergræs.. Og for at komme hen til en ride bane skal jeg gå et lille stykke.. Og det er det stykke der lidt er problemet...:O((

Mht. at hun skal følge efter mig.. Hun går næsten i panik når hun er væk fra de andre.. Og løber f.eks bare rundt i boksen... Ved ikke om hun kommer hen af sig selv i de første par timer... ( Hun er ret selvstændig)

Sjovt.. For det Trick virkede på min hingst.. Han var også meget mere kontakt søgende, og elskede selskab..
    Hun syntes også det er rart når jeg kommer..
    Men efter noget tid trisser ud afsted igen...

men prøves det SKAL det skam..
    Er nok også lidt pyller mht. at sætte sig i respekt når hun er så "ny"... ;O))

• #4   19. maj 2005 det jeg ville gøre var ganske enkelt at sætte tovet rundt om mulen evt ind i munden på den så har du mere krontrol over den.
    Ellers som kristina siger lad den komme ind selv og blive der inde i nogle minnutter hver dag så skal den nok lære at være alene og det er det der er problemet.
    Du bliver nødt til at være lidt hård i starten og sætte dig i respekt fra starten af ellers løber den om hjørner med dig.

Det er hvad jeg vil gøre. Har selv haft en åring der gjorde det og har arbejdet med mange der gjorde det og de blev rigtig søde at gå med.

• #5   19. maj 2005 jeg ville få hjælp af en som ved noget til dit problem og som kan hjælpe dig fysisk.. smiley

jeg kan selv lidt jordarbejde og selvom du sikkert godt kan bruge det ..så er det vigtigt at det er en meget kort periode du bruger det/arbejder i og det vil alstå sige 5-10 minmax i første omgang.. den er jo kun 11 mdr..

ellers vil jeg give de andre fuldstændig ret i at du er nødt til at sætte dig i respekt inden det for andre og dig selv bliver for farligt..

du skal først have styr over dig selv.. så du skal vide hvad du selv selv vil.. ikke noget med at være i tvivl om hvordan du skal reagere hvornår og hvordan.. for at det skal virke skal det ske med det samme der er noget..

belønning er fint med personligt holder jeg mig lidt fra det og brugte det da jeg vænnede min unghest til ting..men KUN når det var helt nyt og "farligt" smiley .. mere som en opmuntring..
    for mange og for ofte kan nemt blive til tiggen og en vane... det skulle gerne være lysten der gjorde at den vil arbejde for dig smiley

jordarbejde er meget varieret..og det med at finde sin egen metode.. man skal føle sig som leder uden at være voldsom eller magtsyg.. samtidig skal du forlange at hesten følger dig og ikke braser ind i dig eller masser/går sig forbi dig.. det er det grundlæggende..
    resten af tiden skal du glemme hvordan hesten lige har været og bare være neutral overfor den... ikke sur ikke overglad.. det kan nemt misforståes af den så den forsøger at "glemme" din position igen

og så er der kun det sidste med at være tålmodig..

kodeord:
    -bestemthed-målrettethed
    -respekt/ro-fred
    -harmoni
    -tillid
    -tid og tålmodighed

• #6   19. maj 2005 mht tiden så var det en max tid smiley

• #7   19. maj 2005 at hun bliver fuldstændig vild når hun er væk fra de andre heste ser jeg som et tegn på at du ikke er tryg nok for hendes at være sammen med... siger ikke du er ubehagelig bare at du ikke giver hende sikkerhed som en lederhest gør.

Vil også foreslå horsemanship.. og rebgrime Den er meget mere effektiv og jeg har flere gange oplevet heste der var svære at trække blev meget lettere at håndtere når de fik en rebgrime på.
    Leg nogle lege med hende der overbeviser hende om at du er en god leder og hun ikke behøver overtage lederrollen når hun er sammen med dig. det har hun sikkert ikke lyst til så derfor vil hun hjem til flokken.
    Leg også nogle lege så hun får respekt for dig

Vil anbefale 7 games fra parellis system men der er også mange andre slags horsemanship som sikekrt også vil være gode til dig

held og lykke med din hest

• #8   24. maj 2005 Jubii....
    Nu går det fremad...
    tror måske bare at hun skulle falde lidt mere til.. Vi har nu været ude for folden 3 gange i weekenden..
    Og det gik faktisk RET godt... Meget mere ro på..!
    Har lavet noget af de 7 lege. Og det er bare SUPER.:!!
    Takker for de gode råd!

• #9   29. maj 2005 det var godt smiley har også selv haft stor glæde af de 7 lege med alle mulige heste smiley godt det går fremad for jer... I må have held og lykke frem over

• #10   22. jun 2005 Læg evt. snoren om næsen på hende, og træk blidt i det, for så kan hun ikke få luft, før hun slapper af, og torvet løsnes

Kommentér på:
Min Frieser plag maser mig...

Annonce