Frusteret og ked af det( Min hest..) Frusteret og ked af det( Min hest..)
Jeg er i denne månede den lykkelige(næsten) ejer af Lazio gennem 4 år. Han er en frisk hest- meget vagtsom, og bliver nemt bange/utryg for nye og gamle ting.
Da jeg købte ham kunne jeg ikke vende ryggen til ham, da han lagde ører og ville bide. Han havde heller ikke det mindste imod at sparke og true med det.
Nu har jeg en glad hest, som ikke hverken bider eller sparker(o; Han er så dejlig når vi hygger i boksen eller går på tur.
Men når vi når til ridningen er jeg ikke 100% glad... Jeg får undervisning og hun er dygtig og giver gode redskaber at bruge. Men han er alligevel en "bandt".... Kan komme ridende (som i går eftermiddags) stille og rolig arbejds trav, men blød tøjle kontakt, han bruger sig rigtig godt og... pludselig fuld galop frem, så jeg røg ned på den ene side og var ved at skvatte af! Hans sadel er tilpasset ham, og hans ryg er fin ifgl doktor dyr.
Mange mener han er "utilregnlig", og forstår ikke jeg vil have ham... Men det vil jeg jo gerne!
Det er et meget rodet indlæg, men jeg vil høre om nogen har erfaring med hvilken træning der er bedst til nervøse heste, og om det nogensinde bliver bedre?
Han er jo gået fra at være træls til at være ret fornuftig.
Kom gerne med råd og tips i en sober tone!(o;
Han får forresten foder til varme heste, Spillers Medow Herb og hø a`libitum. Går på fold fra 06.30-17.00
jul 2008
Følger: 297 Følgere: 299 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.053
Nu skriver du ikke noget om, hvor gammel hesten er.. Men jeg har før oplevet, at heste kan finde på det her for liiige at tjekke, om "chaufføren" er vågen..
Et par af dem har kunne afhjælpes med, at der hele tiden bliver snakket til dem.. Fortæl en historie eller syng en sang.. Jeg ved godt, at det lyder tåbeligt, men på nogle galopheste virker det..
Vi har selv en 4års, som laver det her, men det vil jeg mere betegne som usikkerhed..
feb 2007
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 1.144
Når jeg kommer hjem fra arbejde og kører op ad grusvejen- løber han langs vejen og vrinsker... Men det kan være jeg skal bruge endnu mere tid på jorden...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Nervøse heste bliver kun mere rolige når de har prøvet alverdens ting.
Træn ting med ham fra jorden, træk han en tur i naturen - få ham ud og se ting. Arbejd med ham så du har kontrol over hans ben ligemegethvor du er.
Og for guds skyld forhold dig roligt, panikker man først så følger hesten
sep 2005
Følger: 82 Følgere: 89 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 1.607
Håber det gav mening? xD
feb 2007
For det meste er jeg ligeglad med hans særheder, men jeg må indrømme at jeg kan bliver frusteret af det... Og det stresser ham øjeblikkelig. Men det er jo svært for mig at være 110% rolig og hvile i mig selv hver eneste dag. Selvom jeg virkelig forsøger.
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 80 Svar: 2.035
Han er jo stadig ung, og det lyder, som om i allerede har gjort meget store fremskridt!
Jeg tror ikke, der er så meget andet at gøre, end at tage en dag ad gangen, og så hygge så meget som muligt, så i fastholder tilliden til hinanden. Selvfølgelig skal der også træning til, som partnere (:
Held og lykke fremover!
feb 2007
Så har jeg en anden ting jeg gerne vil spørge om- jeg tager ham med ud til klub stævner i dressur. Det begyndte jeg på sidste år- vi rider LCerne, og han er placeret midt i feltet. Han får faktisk lavet noget gode øvelser i programmerne, og jeg er tit stolt af ham.
Er det en ok ide- at jeg viser ham verden uden at forlange en hel masse af ham??
Han har sprunget sig til en rosette til et stævne i Bække i sommers, og han var SÅ STOLT!(o;
jul 2007
Følger: 149 Følgere: 194 Heste: 12 Emner: 642 Svar: 5.686
feb 2007
Jeg har også tænkt tanken at "Sådan er Lazio bare".
apr 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 581
min hest kan os springe og sådan nogle gange men gør det næsten aldrig mere.
det blir da helt sikkert bedre
og det med stævner tror jeg helt sikkert er en god ide selvom det er skræmmende. jeg har kun været til to stævner med min., det første er 1 år siden og det andet var i sep. han synes det var lidt skræmmende i starten men klarede det rigtig godt og er blevet så meget bedre siden (det i sep) , lidt som om han er blevet mere voksen og vil arbejde mere og mindre bange
jul 2007
feb 2007
Det går bedst i sommer halvåret, da han har det bedst med at have "åbne rammer" omkring sig.
feb 2006
Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.877
Du skal arbejde med omkodning i hestens manier og mønstre...
Han prøver jo at sige dig noget.
Heste er ikke dumme og heste prøver ikke sine ryttere af, de forsøger at fortælle dig ting og sager, som vi ryttere ofte ikke forstår.
Og når vi ignorere disse ting længe nok, komme de til udtryk i buk, løbetur, bid, sprak, puf, stress, osv osv osv.
Prøv Tankefelts terapi - du kan bearbejde "gamle lig" og dissiderede traumer.
Skriv PB til mig...
feb 2007
apr 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 581
jul 2007
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.725
Når man har med de heste at gøre må man tage ekstra sikerheds forhold. Altid hjelm, altid sikkerhedsbøjler, sikkerhedsvest, mobil på lydløs, sikkerhedssko og gerne ride i nærheden af andre samt hele tiden at være forbedret på at hesten lige om lidt kan gøre noget farligt. Det er anstrengede i længeden og man bliver ked af det og frusteret. Jeg forstår dig virkelig godt.
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 80 Svar: 2.035
apr 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
Havde en jeg selv havde afskrevet som ridehest fordi hun smed af, hun fik så kiropraktor og efter 2 mdr. måtte jeg ride igen, der har ALDRIG været et buk eller problem med hende siden, nu rider vi også med kun snor om halsen. Det er pengene værd.
Frusteret og ked af det( Min hest..)