{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
573 visninger | Oprettet:

hvad synes I om den her? :). plan. {{forumTopicSubject}}

Jeg er jo begyndt at genoptræne Ness.

Hun har kort fortalt været i boksro en måned (fra midt juni til midt juli) fordi hun rampe sig selv på forbenet og var for vild at have gående ude. (hun var kun halt ca. en uge i starten af denne indeperiode)

Derefter kom hun ud over 14 dage, hvorefter hun bare gik på græs i yderligere en uge, hen over den næste uge skridtede jeg hende fire gange, men da vi skulle på ferie stoppede jeg igen. Så ventede vi på smed en måned og nu, er vi så her:

Smeden var her fredag d. 5 og mandag d. 8 september skridtede jeg hende for første gang i over en måned. I perioden d. 8-14 september (en uge) har vi skridtet ca. 2-4 km. om dagen på asfaldt /fast grus. Jeg har så nu planer om at fra d. 15-21 september (en uge) vil jeg øge det med travintervaller på 1 minut ca. 2 gange per dag, og øge det langsomt så vi d. 21 september stadig rider turen på 2-4 kilometer dagligt men nu er oppe at trave 9-10 intervaller a 1 minut stadig i asfalt / fast grus.

fra d. 22-28 september skridter vi nu ture på 5-6 kilometer men nu bliver det på delvist asfalt/fast grus - stubmarker (måske bløde), var traver stadig ca. 10-15 minutter om dagen (pr. intervaller af 1 minut) og vil påbegynde galop af 1 minut som i trav, så vi slut på ugen (d. 28) kan galoppere ca. 10 minutter også.

^ men er i tvivl om galoppen bør forgå på fast bund også, bare de første gange og om det er for tidligt at trave på blød bund? s:

- det er for at styrke hendes sener jeg rider på fast bund, ogs fordi vi skal ifølge dyrlægen (fordi hun har haft boksro) .

HUSK at hun har gået på fold i godt to måneder, og hun er IKKE en rolig hest når hun er på fold, hun pjatter, løber leger bukker osv, så hun ''har'' jo været igang. Derfor jeg også påbegynder både trav og galop så tidligt i programmet.

Men hvad ville I gøre? s:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad synes I om den her? :). plan.
  • #1   14. sep 2008 Da jeg havde en af mine hypper i genoptræning efter han havde fået opereret en mus ud, startede jeg med fem min. skridt og lagde et par min. til hver dag - da jeg var op på 20 min. startede jeg ligesådan med trav, altså fem min. delt ud imellem de tyve min. skridt - og efterfølgende ligeledes med galoppen smiley Det tog lang tid, men han har aldrig været mærket af det så det må jo have været det værd

• #2   14. sep 2008 wicki H: bestemt også derfor jeg gerne vil gøre det så rigtigt som muligt og bruge den tid det tager nu i stedet for at få det at føle senere.

Men hun har jo ikke som sådan været skadet, hun skal bare igang igen, på den bedst mulige måde :).

• #3   14. sep 2008 du kan jo nok bedst selv føle dig frem..
    og hvis den ikke har været alvorligt skadet kan du jo godt gå lidt hurtigere til værks.. men at skridte lange ture er altid en god ide, det giver ihvertfald mindre risiko for overbelastede sener plus en god kondi til når du er ved at være klar smiley men så længe du får leddene varmet godt op inden du begynder på trav og galop skulle der ikke være noget der..

• #4   14. sep 2008 du er i det mindste heldig med årstiden til lange ture smiley min skulle genoptrænes i januar februar måned, der har man mere lyst til at putte sig i ridehallen end at tage de lange ture ude smiley

• #5   14. sep 2008 wicki H: Hehe, det har du nok ret i, mange tak :).
    - jeg er bare lidt i tvivl med hende, og vil for alt i verden ikke ødelægge hende, derfor jeg er så forsigtig s: .

Jae, altså heldig og heldig, kald det hvad du vil for jeg brækker mig hver gang jeg kommer hjem ,fordi jeg er så bange for at ride ture på hende.
    (rider også kun den samme ''korte'' tur lige nu (brækker mig ikke længere af den), rider den så bare flere gange i træk for ligesom at ride i længere tid. igår prøvede jeg at tilføje bare små 500 meter til turen, ved at vente med at ride tilbage af til lidt længere væk fra gården, og da jeg kom hjem brækkede jeg mig tre gange i træk /: . - jeg går virkelig helt i panik s: ) .

såe, for mig gør årstiden vist ikke så meget ..

• #6   14. sep 2008 stakkels dig, så er jeg ikke den eneste der har heste der ikke er særlig rare at tage ud i det fri med alene smiley
    Men du kan også ride på bane, bare du ikke går ind på små volter... men turen rundt på hovslaget er ok, og der er bunden som regel heller ikke alt for blød..
    Jeg var tvunget til at gøre det meget på banen pga. der var mørkt når jeg fik fri, så skulle have lys på...

• #7   14. sep 2008 wicki H: okay, det lyder mere trygt. Dette her er så ikke bare når er afsted alene, det er HVER gang. Bare kun på Ness' . Alle andre heste er der intet med? s: .
    - men jo, der er også næsten mørkt når jeg skridter afsted fra stalden af nu. (mellem 20.00-20.30), såe s: ,

Men det skal gå smiley .

Tak for hjælpen.

• #8   14. sep 2008 håber du kommer igennem det uden uheld...held og lykke med det smiley

Kommentér på:
hvad synes I om den her? :). plan.

Annonce