HVORFOR?? {{forumTopicSubject}}
Hej! Hjælper en pige med hendes hest da hun selv er blevet lidt bange for at ride den.
Hesten er en 7 års oldenborg hoppe på 166cm. Hun er tilredet som 3 års og har derefter bare gået og hygget sig. Har dog vidst nok været redet en måned sidste år.
Hesten er vældig sød og rar virker OK fornuftig, dog lidt hoppet og knap så moden i hovedet.
Hun er undersøgt i hoved og R... uden der er fundet noget på hende.
Red hende første gang torsdag. Hun blev longeret først i cirka 5-10 minutter for jeg lige kunne se hvad hun var for en. Hun tullede stille og rolig rundt i longen.
Jeg satte mig op og ejer trak mig en rundte hvor efter jeg kom løs. Hoppen Var rigtig sød. Hun gik let til bidet og hun stoppede fint når jeg bad hende om det (dog ville hun gerne hive tøjlerne ud af mine hænder). Jeg satte hende i trav og det gik super fint. Hun blev dog lidt mopset når jeg prøved at bøje hende, men det er pga manglende balance. En gang stoppede hun op og hoppede cirka 40-50cm op i luften (stejlede). Jeg råbte af hende og vi red videre uden problemer. Jeg tog også lidt galop på hende. Dejlig hest tænkte jeg.
Jeg var så der ude igen idag. Spændte gjorden og trak hende et par skridt frem og satte mig så op. Hun var ligesom en flitsbue at side på! og ganske rigtig efter 10 skridt stoppede hun op og ville ikke gå videre. Jeg klemte og klemte uden reaktion så brugte pisken på skulderen. ingen reaktion så tjattede lidt til hende bag i. Og så kom hun frem cirka 5 skridt hvor efter hun stoppede igen og eksploderede i rodeo hop! Jeg faldt/gled ned da hun stejlede temmelig højt. Jeg kom hurtig op igen. Hun var stadig spændt og hun gik en halv omgang og så eksploderede hun igen!! Denne gang virkelig voldsomt! Jeg blev kastet af og slog mit dårlige knæ, ØV!
Ejeren longede hende så lidt og jeg kom op igen da jeg lige havde sundet mig lidt. Denne gang var jeg i longe. Hun var stadig utrolig spændt. Jeg prøvede at trave frem på hende men det kunne jeg ikke da hun spændte fuldstændig op i bagparten. Vi skiftede volte og vupti var det som at side på en anden hest! Hun gik rolig og afslappet rundt, bøjede nakken og ja hun var ligeså dejlig som første gang. Jeg travede rolig rundt. Vi skiftde så volte igen og hun fortsatte med at være dejlig afslappet...
Nogen der har en idé om hvorfor hun opfører sig som hun gør???
Beklager dette lange indlæg, håber nogen gider læse det
aug 2006
Følger: 34 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 1.132
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Heste: 3 Emner: 223 Svar: 4.507
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Heste: 3 Emner: 223 Svar: 4.507
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
men jeg tænker også wobbler/slinger... da jeg før har set en hest der var tosset på den ene volte.. og den endte med at få diagnosen wobbler/slinger
nov 2006
Følger: 98 Følgere: 106 Heste: 18 Emner: 62 Svar: 1.111
Ejer har prøvet stort set alle former for bid, uden bid, uden saddel, men uden held. Hun gør det stort set hver gang. jeg var åbenbart bare heldig den første dag.
og jeg arbejder jo ikke på noget bestem problem. ejer vil bare gerne have hun kan skridte og trave uden at eksploderer!
nov 2006
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
maj 2005
maj 2005
nov 2006
maj 2005
feb 2005
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 71
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Er sadlen tjekket om den ligger korrekt ??
Kunne sagtens være gjordekramper... behøver ikke komme når gjorden spændes..
Kiropraktor lyder også som en rigtig god ide... det er ikke alt doktor dyr kan finde..
En ting er sikkert noget er der galt... en hest eksplodere ikke uden grund..
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 55 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 1.154
Har igen igen igen været på kursus i weekenden ved Klaus Schöneig, der arbejder med skævhedsterapi på heste.
Det kan selvfølgelig være gjordkramper, men for mig lyder det mere som om at hesten har problemer, som du selv skriver har den ikke meget balance, og det er fordi den ikke går i sit eget tyngde punkt.
for ved det den går fint i longen er der noget der tyder på det.
Hende jeg har hest ved har haft samme problem med sin og har fået nogle røvture uden lige, men kun når hesten gik højre rundt.
Klaus tog den i kapsunen og rettede den ind så den kom til at gå korrekt. Derefter kom hun op igen, og hesten var en helt anden, hun fik af vide at det var fordi hun ikke fik den højre skulder på plads og derfor vil venstre bagben ikke kunne komme ind i det spor den skal, så den sporer rigtig, for en hest kan ikke gå frem hvis skulderen er blokeret.
HVORFOR??