at gøre ryttervandt {{forumTopicSubject}}
ja nu spørger jeg igen alle jer hgére;O) hvordan mener i det er bedst og gøre sin hest ryttervandt, jeg mener selv det er og ligge sig stille og roligt på den og i starten bare stå stille hvis hun er utryg og ellers så få en trækker til at gå forsigtigt med den hvis den er tryg;O) syntes bare andre har så mange kloge råd, syntes det er fint man giver gode råd, men man kan osse få nok, er f.eks blevet rådet til at gøre det i stalden. det syntes jeg så er for farligt for sidst rejste hun sig på bagben, og vil jo ikke have hun kommer til skade på nogen måder. så kære alle hg´er hvordan har i gjort og har i gjort det ude eller inde? håber i kan hjælpe lidt. for syntes selv jeg ellers har et godt tag på det, men syntes bare lige der har været nogen stykker som syntes deres måde er bedre. tror jeg søger noget moralsk opbakning griner. og lige en anden ting for mig er det osse vigtig at tage det i hestens tempo ikke rytterens.
sep 2007
Følger: 44 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 73 Svar: 1.066
jul 2007
Følger: 19 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 83 Svar: 484
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 36 Heste: 6 Emner: 70 Svar: 468
Jeg gør det på mange forskellige måder afhængig af hesten og hvor længe jeg har haft den eller om den bare er i tilridning hos mig.
sep 2007
Følger: 44 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 73 Svar: 1.066
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
Men en god ting er at lade hesten mærke vægt, såsom hvis man lægger sig over ryggen. At få trækketure sådan giver hesten den bedste støtte, da de skal vænne sig til at deres "fører" netop sidder ovenpå dem, og ikke går foran.
Herfra kan der være tusind forslag og råd. Ingen heste er ens.
Louise
dec 2006
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 6 Emner: 352 Svar: 4.849
Dette skal self gøres over mange dage, alt efter hvor rolig hesten er :b
aug 2006
Følger: 158 Følgere: 153 Heste: 3 Emner: 18 Svar: 692
Men når de skulle blive ryttervante, starter jeg altid med at stå og hoppe lidt op og ned af siden på dem, mens jeg rykker lidt i stigbøjlen, så der er lidt vægt i stigbøjlen. Derefter hopper jeg op så jeg ligger på dem. Altså med hovedet på højre side, og benene på venstre side. Så kan man stå lidt der, og hvis hesten er tryg nok ved det, kan man prøve at få en til at trække hesten frem i skridt. Husk at hoppe langsomt ned så hesten ikke bliver bange. Når man har gjort det tilpas gange, kan man sætte sig helt op, husk at blive ved med at snakke beroligende til hesten og nus den lidt på halsen og IKKE tage stigbøjler på, for ens egen skyld. Og eller bare det samme som foroven. Når hesten er tryg trækkes den, både hvor rytteren har stigbøjler på, og hvor rytteren ikke har. Dernæst er det ud i longen. Når hesten er klar kan man begynde og trave, men hesten skal hele tiden være med, for det er sjovest, når hesten også syns det er sjovt.
Håber det kunne bruges... Og held og lykke ikke mindst...
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 377
dec 2006
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 6 Emner: 352 Svar: 4.849
jul 2007
Sidsel Marie Winther - Pony til salg . og som i andre skriver er jeg er helt enig i jeres fremgang måde, stille og roligt og i hestens tempo og jeg er glad for at det ikke kun er mig der har den mening at inde i stalden er det alt for farligt men har i flere gode råd eller vil fortælle hvordan i gør. så kom endelig med flere forklaringer og historier ;O)
jul 2007
Christine Matthesen
helt enig, har osse brugt meget tid netop som du siger og stå med armen over hende og røre hende på den anden sid af ryggen og støttet mig op af hende og det har hun ikke sagt noget til. det betaler sig jo helt klart i længden at tage sig den tid det tager og foreberede så meget som man kan osse for hestens egen skyld..;O)
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Da den var helt rolig, jamen så lagde jeg mig sådan lidt hen over den.. men stadig med fødderne på skamlen.. og da jeg havde gjort det nogle gange. så slap jeg med fødderne og hang helt på den..
Jeg brugte dog ikke at blive trukket mens jeg hang over den... synes ikke jeg har balance i den stilling så valgte at sætte mig op før jeg blev trukket... hende var der aldrig problemer med.. hun tog det roligt fra første dag... så tror jeg gør det samme med den nye
at gøre ryttervandt