{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
621 visninger | Oprettet:

Bliver mere og mere hidsig {{forumTopicSubject}}

Ja så er det sagt. Min hoppe er begyndt at hidse sig op så snart jeg stiller de mindste krav. Hun har haft problemer med den ene skulder og har haft kiroprakter samt akupuntur 4 gange. Kiropraktern har sagt at hun har godt at af lave nogle volter da hun er stiv og mangler balance. Der er kun en indhegnet lille græsfold til ridebane på stedet hvilket er ok, men hun kaster rundt med hovedet, løber og sætter farten op hvis jeg beder hende om at standse og tygger og lægger sig på bidet. Hvis jeg insistere på hun skal stoppe og tager hårder i tøjlen når hun overhøre min parade lægger hun an til at bukke og gør det også nogle gange. Hun er virkelig hidsig og hun tramper arrigt derud ad. På tur er hun helt anderledes. På banen virker det ikke som om hun har ondt for da hun havde det og jeg søgte kiroprakter var det en anden måde hun lod sig mærke med det på.

Hun virker disideret fræk/stædig/hidsig.

Obs : jeg har en veninde til at ride hende og hun tør virkelig sætte sig igennem over for hende og straks opføre Hafrun sig bedre. er det normalt at de pludselig gør oprør sådan nogle unge heste under tilridningen i sådan en grad?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bliver mere og mere hidsig
  • #1   18. maj 2008 chivas har også været meget hidsig. problemet var at han skulle rides mere. prøv at lave masser af overgange og halve parader. ikke brug for meget tøjle mere ben og sæde:B

• #2   18. maj 2008 hmm , det er træls sådan noget , har også lidt bøvl med min fortiden , den bliver også mere og mere sær sys jeg ... eller ikk sær , men hidsig .... lidt træls smiley

• #3   18. maj 2008 Før red jeg i rebgrime og det reagerede hun fint på men det blev så mindre og mindre og så skulle hun jo lære at rides med bid før eller siden og i starten gik hun bare med det i munden og blev longeret med det. Jeg red på hende med det uden at tage fat i tøjlen og langsomt begyndte jeg at tage mere og mere fat og bruge tøjlen som hjælper OGSÅ men pludselig er hun blevet disideret hård på tøjlem. Se evt mine få ridebilleder i hendes profil. Hendes ører er helt tilbage og hun tramper arrigt derud ad.

• #4   18. maj 2008 Til +noble black

Sikke en dum kommentar med at det er ligegyldigt om jeg ryger af. Det skal ikke være en magtkamp mellem mig og Hafrun. Grunden til at jeg hurtig bliver nervøs og måske står af i stedet for at sætte mig igennem over for hende er at jeg har haft 3 alvorlige styrt og det sidste skete i febuar hvor jeg flækkede ridehjelmen. Da jeg i forvejen har en piskesmældskade og deraf en nakkeskade kan jeg nogle gange bliver nervøs for at falde af og slå nakken.

Jeg sætter mig også igennem over for hende men bliver i tvivl om det er det rigtige og hvorfor hun pludselig er blevet så hidsig og træls.

• #5   18. maj 2008 Ved godt du helst ikke vil slå, men hvis hun bukker for at være fræk, så bliver du nødt til at fortælle hende det er forkert. Altså hellere een gang, hvor det virker..

• #6   18. maj 2008 hun har moske ondt i munden siden hun tager bidet fra dig?

• #7   18. maj 2008 Til + nobel, nej okay fair nok det havde jeg ikke skrevet så det kunne du ikke vide. sorry

• #8   18. maj 2008 Til darklight på prøve,
    HUn har lige haft tandlæge og fik ordnet tænder for ca en måned siden så det burde jo ikke være det.

• #9   18. maj 2008 Til Kamille b, nej jeg slår ikke af princip men det ville hellere ikke hjælpe Hafrun da hun er både følsom og hidsig på en gang. HUn bukkede med mig for en uges tid siden og der råbte jeg " stop så det pis " ( ikke smukt ordvelg, I know ) hvilket fik hende til at tage flugten og da jeg hang på siden fik ejg hende ind i en busk og hoppede af. Mimi som rider hende for mig lagde forsigtig pisken til hende for at få hende til at skyde skulderen mindre hvilket endnu engang fik HAFRUN til at løbe. Jeg har ALDRIG slået Hafrun og Aldrig slået hende med en pisk. Så det er lidt spøjst hun reagere så kraftig ved irettesættelse.

• #10   18. maj 2008 hmm noble black har nogle lunde ret.. men hvor skulle hun vide den skade fra.. normalt når men har nakkeskade skal man slet ikke ride særlig meget.. kender en der ''kun'' havde piskesmeld og red ret meget, og af den grund så svigtede hendes ben lige pludslig og hun fald af og blev lam i hele kroppen smiley rimlig nedarn.. men ja der er en slags magtkamp.. hvis hun laver alt det der pga hun vil tage magten fra dig og hun gerne vil bestemme over dig så kan hun blive farlig.. men hvis hun gør det af frygt.. evt hms smiley

- Anna

• #11   18. maj 2008 det kan være hun bare er øm i munden det behøves ikke være pga tænderne hvis du ikk i forvejen rider med muffebid eller li. så prøv:)

• #12   18. maj 2008 Det er en konflikt adfærd. grunden til hun kaster med hovedet, er fordi hun ikke er i samme stemning som DU og DÉT som foregår omkring hende. Lad for guds skyld vær med at tage lidt i tøjlen til en parade, og HVIS hun overser den, så lad vær med at tage hårdt fat i biddet!
    grunden til hun overser dit parade signal, er fordi hun ved det gør ondt, når du vil lave en parade.
    næste gang, så prøv at tage ganske LET i tøjlen, og eskalér trykket i tøjlen, (gør det langsomt). giv endelig ikke efter FØR hun står stille eller sætter farten ned. Om hun gør det lige med det samme, eller om I skal bruge en halv langside på en ridebane til det, må i gøre det. Det skal ikke gøre ondt, og derfor tygger hun på biddet, fordi hun er stresset.

• #13   18. maj 2008 Men syntes det er bedre at gøre det een gang hvor hun så forstår det. For ellers går det jo hen og bliver farligt for dig.

• #14   18. maj 2008 .du skal ikke tage dig af min måde at sige tingne på.. skriver dem men er ikk god ti at formulere det når jeg ''bare'' skriver

- Hilsen en ikke sur Anna smiley

• #15   18. maj 2008 Problemet er at hun ikke virker til at forstå irettesættelsen men nærmer bare flygter fra den og jeg får ikke det ud af den som jeg gerne ville. Men ja der må gerne snart ske en ændring så hun stopper det cirkus. Er glad for at mimi rider hende fordi hun selv har tilredet hendes islænder Glampi og derfor kender lidt til problematikkeren samt hun på mikrauløs vis aldrig er faldet af en hest og derfor ikke frygter det.

Til Anna, jeg skrev også sorry til hende fordi hun jo ikke kunne vide det.
    Jeg bruger mange HSM øvelser på hende hvilket hun er dygtig til fra jorden.

Til Ditte. Det gør jo ikke ondt på hende at lave en parade?? Men ja hun er hidsig og stresser rundt på banen hvilket jo også gør hun tygger og kaster med hovedet. Men hvordan får man så lige adfæren stoppet. Spørgsmålet til 10.000 kr. : )

• #16   18. maj 2008 nærmere spørgsmålet til 1 mio.?

men hvis hun er ''bange'' for rytteren havde jeg ladet hende stå et par månder og starte HELT forfra

det gjorde jeg med min hyp..

han var 100% ustyrlig på banen og i skoven hvorsom helst og med hvem som helst på ryggen..

han stod 2 månder hvor han bare ''gik''
    så startede jeg forfra og se hvordan han er nu smiley har været VIRKELIG glad for ham det sidste 1½ år og var glad for jeg gjorde det men ved ikk om det vil hjælpe men det er vel et forsøg vær? eller ikk? kommer jo an på hva du vil smiley

• #17   18. maj 2008 Hmm.. Ja, det er jo det store spørgsmål. Det er jo meget individuelt fra hest til hest, hvad der skal gøres:)

• #18   18. maj 2008 HUn har vist fået opbrugt sin stå-tid. smiley
    Hun skal nærmer igang med at lave noget tror jeg.
    Nej hun er ikke bange for rytteren, hun HAR været og det har vi trænet og trænet og nu kan jeg da både klappe i hænderne, synge mesterjacok, rode i lommeren og rette stigbøjlerne uden hun ter sig.

• #19   18. maj 2008 Tli +nobel black. Hun går i løsdrift og er altså på fold 24 timer i døgnet, året rundt. Desværre, godt forsøgt men sprøgsmålet til en million er stadig på højkant : )

• #20   18. maj 2008 når du rider så sørg for at ride med så fine hælpere som overhovedet muligt.. når hun løber, og bare sætter sig i mod, så bliver du ved med at give samme hjælp til et stopsignal.. som du forklare så plejer du at gøre det ved et tryk på tøjlen.. så gør det.. men meget vigtigt, du må ikke tage i tølen, og så slippe.. du skal blive ved med at øge trykket indtil hun sænker farten og så giver du efter og rider frem, før hun kan nå at gøre noget.. når du har redet frem, rider du tilbage igen.. på samme måde som før..

Hvis hun kaster med hovedet, bliver du ved med at have et let tryk på tøjlen, du må ikke give efter før hun holder op.. Når hun holder op med at kaste med hovedet, giver du efter og rider frem..

brug hele tiden mens du rider til dette.. lad være med at koncentrer dig om øvelser.. bare ird rundt på en 20 meter volte, og skift volten rimelig tit samt lav en mase overgange.. i starten kan det være en fordel hvis du kun traver og skridter..

skriv hvis dre r noget du er ii tvivl om smiley

• #22   30. maj 2008 Hej Anitta - Jeg følger lige med, da jeg har præcis samme problem med min haffer - Han er begyndt at slå med hovedet når jeg vil have ham i holdning og han er blevet utrolig meget ustyrbar - hvis vi laver en volte løber han over mod åbningen af ridebanerne, hvis vi rider rundt på banen vil han til højre når jeg vil til venstre og omvendt og hvis der er andre heste der rider på banen vil han pludselig efter dem -. Jeg kan simpelthen ikke forstå det, jeg var på ferie 1 uge og da jeg kom hjem var problemet der... meget mystisk - han har haft tandælge inden jeg tog på ferie og forleden fik han massage - jeg tror ikke på at han er ond men jeg er simpelthen så bange for at han har ondt et sted- derfor bliver jeg også lidt trist når jeg irettesætter ham - han har bukket 2 gange i dag og det ligner ham SLET ikke... I stalden er han den sødeste i verden og man skulle næsten tro at det var for at sige undskyld... Håber der er nogen der kan svare på million spørgsmålet for jeg har snart ikke mere tålmodighed og jeg mener ikke at det nytter noget at jage hesten rundt inden man rider den - det skal simpelthen ikke være nødvendigt... Ville bare lige skrive dette så du ved at du ikke er den eneste der har en hidsig hest for tiden smiley

Kommentér på:
Bliver mere og mere hidsig

Annonce