Hjælp Han bliver mere og mere slem :( {{forumTopicSubject}}
Hej alle HG´ER..
Jeg har fået den dejlige chance for at ride min drømme hingst
har kendt hesten siden han kom hjem fra holland som 2årig.
ejer tilrider ham selv som 4årig.. det går faktisk unden problemer. men Friser har jo ry for at ha et dejlig tempremang..
da ejer ikke mente hun hade tiden til ham fandt hun en der kunne ride og vidder udd. ham.
hun bliver bange for ham (hvorfor ved jeg faktisk ikke)
derefter kommer han ud til en af hendes veninder´s veninder. hun rider ham et stykke tid men holder så igen. han bliver så redet af ejer´s veninder. hun rider ham i et go periode, men pga. personlige omstændigheder må hun desværre sige at hun ikke magter ham i en periode.
ejer finder så en sød pige der vil ride ham. men hun har ham en 2månder, hvor han finder ud af at hun ikke kan magte ham. da hun døjer med dårlig ryg og knæ, han stejler og mget andet under ridning med hende. så jeg får tilbuddet om jeg ikke vil ride ham. det kunne jeg da ikke sige nej til. HAN ER JO MIN DRØMME HEST.
han bliver opstaldet på en rideskole tæt på mig. det går faktisk rigtig godt i den første månde. men så lige pludslig begynder han at lave unoder som at stejle og bukke med mig på ryggen. min ridelære rider ham en gang hvor han sætter ham på plads, det hjalp os super i en månde mere. så begyndt han forfra denne gang tilføjer hesten dog at han lige vil losse mig ned med et bagben og rejse sig op af mig imens jeg står på jorden med ham.. min ridelære rider ham igen. ingen problemer igen er han from som et lam.
men han bliver mere og mere hingst imens han står der inde. han stejler og sparker efter mig. folk finder ud af de kan provoker ham ved at gå forbi ham med deres hopper og han reger ved at stejle op af mig..
jeg flytter hesten til et lille privat sted. (der har han stået i en månde nu)
der blev han kun bedre og bedre for vær dag der gik, han faldt til ro og blev en "normal" hest igen.
så igår loncer jeg ham, der kommer en rytter ind i ridehuset for at vil ride. det regert han ikke på, (han er jo vand til at ride med andre) jeg stiger på heste, BANG helvet bryder løs, han stejler og går virklig efter den anden hest i ridehuset for at dræbe. plejer at kunne bringe ham tilro igen, men må hoppe af ham imens han står på 2ben da jeg ikke kan trænge igemmen til ham. han bliver ved med at stejle da jeg står på jorden og holder ham.
det skal lige siges han har bedækket hopper siden han var 2, har gået med hingste til han var 4.. han stod med min hoppe i sommeres en lille månde. hvor han faktisk var meget grov ved hende.
HAN ER TJÆKKET igemmen, sadlen passer ham (er blevet tjækket af sadelmager) han har lige fået ordnet tænder og fået sin vacc. hvor dyrelægen jo ligesom os tjækket ham igemmen. så nej han har ikke undt eller genert på nogen art.
jeg søger bare nogle gode råd for hvorfor han er blevet sådan?? evt, andre der har oplevet det samme eller kender en der har ændret sig lige pludslig...
mar 2007
Følger: 37 Følgere: 60 Heste: 4 Emner: 11 Svar: 293
hov vil os lige sige han bliver grover og grover jo mere jeg forlanger af ham. kan han gå og lulle under ridning er han stadig from som et lam.
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
nej, det er ikke det, hvis du siger han er tjecket...
men det lyder som om at han ikke vil, når han skal arbejde noget, og det er for mig tegn på smereter.
Men ellers er det jo simpelthen at han har opdaget, at du ikke "bestemmer" over ham. Jeg synes personligt at du har givet ham for mange muligheder... jeg ville IKKE have ladet en anden sætte ham på plads... En hest af den kaliber burde have fået så mange tæsk den overhovedet ku, aller første gang den stejler, bukker, sparker efter dig..
Den sku fra starten af have opdaget, at den lille dame blir edderperkeme rasende, når hun gør noget man ikke vil ha. en enkelt gang er nok, så det stadig synger en uge efter, så den kan huske det, og ved hvorfor den fik tæsk.
Jeg er IKKE tilhænger af koporlig vold overhovedet, men når vi har at gøre med et 600 kg stort dyr med hingstehormoner, så blir de livsfarlige at være i nærheden af - både for os og andre, hvis de trir de kan trække af med os.
en hingst der er løbsk, og forsøger at bedække en hoppe mens den evt er under rytter, kan meget nemt og hurtigt kvæste hoppens rytter livstruende.
Jeg ville herfra klart overveje at kastrer den.
den vil ikke blive vændet af med alle dens hingstelyster, men den vil falde ned på jorden, og ikke blive lige så påvirket af det.
håber det lykkedes for dig at få en tilregnelig hest ud af det.
mar 2007
problemet er bare han er 6år nu. det er først efter han er kommet op til hende pigen før mig han bygynder på det.... det er bare det der undre mig så meget at han venner på en 5øre.. efter så mange år med ridning og bedækkning sammen..
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Men hvis vi kan udelukke smerter i ryggen, pga for hurtigt tilridning - kunne det lyde enten som en bund frustreret hest (pga. han været i hænder af så mange, og alle rider forskelligt) han er jo ikke ret gammel. Han er måske forvirret og ved ikke hvad i vil med ham? Måske skulle i bare arbejde lidt med tillid og jordarbejde i en periode og starte stille op igen med ridningen.
Ellers er han måske understimuleret, og finder på "gode" ideer, fordi han har for meget overskud.
Men det er svært at sige, ved jo ikke hvor tit han bliver redet osv.
mar 2007
og ja han er gemmentjækket for at være sikker på han IKKE HAR UNDT.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
¤ Marie-Louise - Nu med Gero siger: synes selv du skal tage kampene med ham, det lyder som om han har vundet. En hest må for alt i verden ikke stejle op af dig el sparke.
(Min har gjort det med mig 2 gange, første gang blev jeg forskrækket og 2 gang fik hun altså at vide hvor skabet skulle stå (Ikke pænt) men vil ikke have en livsfarlig hest. Skal sige hun aldrig har stejlet siden.)
Måske handler det om manglende respekt.
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
mar 2007
marie - louise.
er godt klar over at hesten kan blive livsfarlig. os derfor jeg søger efter en løsning på vores problem...
men syndes bare ikke at banke en hest sønder og sammen er løsningen..
mar 2007
mar 2007
han er nok som i siger meget forviret og for meget mand...
feb 2006
det kommer an på situationen, men i samme sekund den evt stegler op af dig, så skal den evt have 5 rap med en pisk, hvorend man nu kan ramme den... det skal være herog nu, og ikke 2 sek efter. du skal ramme den mens den er i luften, og ikke når den er landet igen... og den skal forstå at det den der gjorde var helt og aldeles uacceptabelt.
når den så har alle 4 ben plantet i jorden igen så roser du og er helt rolig... (selvom det kan være svært, når man netop har haft 2 XXL hove oppe i nærheden af hovedet.)
et eksempel.
min gero maste mig for et par uger siden i vandspiltovet. jeg havde kun "pistolen" for enden af slangen at gøre noget med. han fik også 3 slag med den, for at flytte ham, ikke bank, men tæsk... han forstod budskabet, og har ikke gjort det siden. han står pænt og roligt, og flytter sig væk fra mig når jeg ber ham om det, og ikke maser mig op imod væggen istedet.
gero vejer nemlig også 600 kg, og har også potentialet til at ku kvæste mig betydeligt, hvis han ikke accepterer, at den lille tykke dame bliver eddersur, når man maser hende...
jul 2005
Følger: 191 Følgere: 252 Heste: 17 Emner: 205 Svar: 662
mar 2007
det er helt sikkert et råd jeg vil afprøve.. for som sagt er jeg ikke glad for at tæve hesten..men ja heller 2for meget i røven end han skader mig...
mar 2007
mar 2007
jul 2005
Der skrives herinde for at finde en løsning på hans pludselige adfærd som aldrig er set før.
Men tror i bund og grund at han er forvirret, og som Louise skriver skal han vist bare tilbage til den rytter han er rigtig glad for og så må vi se tiden an, men kastreret bliver han lige meget hvad.
mar 2007
jul 2005
jul 2005
mar 2007
feb 2006
held og lykke med ham fremover.
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 55 Heste: 11 Emner: 150 Svar: 1.447
Jeg kender en hingst som gjorde næsten det sammen som denne her, han fik massage og det hjalp han fik 4 gange massage og han begyndte bare at slappe af og være den mest fantastiske.
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
jeg rider selv en hingst og han var også strid i starten, men blev nød til at være rimelig hård ved ham for at sætte ham på plads, og nu er han så form som et lam.
mar 2007
som sagt han er tjækket i hovde og mås...
men jeg siger mange tak for alle jeres svar og råd. vil helt sikkert afprøve nogle af dem... se om de virker eller ej...
mar 2007
jan 2007
Følger: 91 Følgere: 68 Heste: 5 Emner: 55 Svar: 698
mar 2007
Hjælp Han bliver mere og mere slem :(