{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
811 visninger | Oprettet:

endelig videre med genoptræningen {{forumTopicSubject}}

Endelig begynder det at ligne Apollo virkelig kommer sig over sin skade.

Han har stået stille i 8 mdr med en gaffelbånds skade, som han fik på folden, typisk at en jagt/terræn hest kommer til skade på folden. pga hans størrelse, kunne dyrlægen ikke give ham de bedste odds, men hun mente det ville hjælpe at putte ham i koldvands spa.
Det hjalp også, men han mistede MANGE muskler hurtigt, ved at have boksro i 1 mdr, så da han kom ud igen, lavede han en ny skade.
Han kom tilbage i koldvands spa, og blev så svømmet 1-2 gange i ugen resten af tiden han stod stille, for at holde muskulaturen i form.

Mellem jul og nytår var dyrlægen så ude igen, der var gaffelbåndet flot helet, kun minimalt arvæv.

Så vi begyndte at trave på fast bund(ud af en grusvej) han måtte kun gå ligeud, så skulle der ligges lidt tid til hver gang, indtil han kom på 20 min.
Må indrømme, det har virkelig været kedeligt!!

Nu er han omkring de 20 min, og er begyndt at blive øm af at gå på grusvej, han går jo uden sko, og skulle han helst blive ved med.

Jeg har lige snakket med dyrlægen, og hun mener vi skal begynde at gå videre.

Så den næste uge, skal han rides på terrænbanen, den har et plan græs underlag, det er godt at gå over på efter det helt faste, så må vi ride ham 15 min i trav og et par runder i galop.
Han må gå store volter og 20m volter i både trav og galop, så skal han helst være samlet, så dyrlægen der kender ham, og ved hvor glad han er for at løbe, har foreslået vi tager en glidetøjle på i starten, ikke for at ride med den stramt, og få ham i holdning og samlet på den måde, men for han ikke slår for voldsomt fra.

Efter den første uge, skal han stadig rides på terrænbanen, men der begynder vi at må trave og galopere længere tid, vi skal selv bedømme, hvad hans kondi kan holde til, og ikke tænke på benet hele tiden.

Når han så bliver flyttet til gudenådalens rideklub 1. april, så skal vi småt begynde at springe, og alt træningen fra terrænbanen skal flyttes over til at være i ridehus.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  endelig videre med genoptræningen
  • #1   15. feb 2008 jamen det er da dejligt. tillykke med det.

syntes bare det er lidt hurtigt i går igang med at springe igen...

hunter har fådet en støttebåndsskade, som jo ikke er nær så slem som en gaffelbåndsskade... og der hedder det ingen springning i 1år.

• #3   15. feb 2008 jane S
    Du kan ikke sammenligne 2 sene skader, heller ikke selvom den ene er værrer end den anden, da det jo kommer an på hvordan den belastes ved de forskellige ting.
    Nu har han heller ikke stået i boksro, da han ikke kunne stå stille i boksen, så skader det mere at være inde, han har gået på en lille plan fold, og svømmet, så der er ingen muskler der skal trænes op, som der er på de fleste.

Ditte A
    Er det en hestedyrlæge der har lagt den genoptrænings plan??
    grund skabelonen til genoptræning efter gaffelbånds skade er
    ridning 5-7 dage i ugen:
    skridt varm 15-20 min, trav 2 min, skridt af i 15-20 min
    øg med 2 min 2 gange i ugen.

ridning3-4 gange i ugen:
    skridt varm 15-20 min, trav 2 min, skridt af i 15-20 min
    øg med 2 min i ugen.

Fælles for begge
    Når det kommer på 10 min trav, skal det deles op i 2 intervaller.
    når hesten når 20 min trav, skal genoptræningen begynde på andet underlag, og der bliver det mere individuelt.

Normalt begynder folk at træne på blødt underlag, og så gå man efter skabelonen til start træningen, før man begynder at samle hesten og galopere, vi har valgt ikke at ride i ridehus eller på jordbane, derfor kan vi springe træningen i blødt underlag over

• #4   15. feb 2008 jamen nu har jeg altså været 3 år i en steeplechasestald...og arbejdet for flere dyrlæger... jeg ved en del om seneskader....

jeg sammenligner heller ikke vores heste... jeg siger bare en støttebåndsskade er ikke så alvorlig som en gaffelbåndsskade... og alligevel rådes en simpel støttebåndsskade til at man ikke springer i 1 år... uanset om hesten svømmer, får shockwave og står i spa...

syntes ikke din genoptræningsplan holder normalen...

men good luck... håber da det går for din hests skyld.

Kommentér på:
endelig videre med genoptræningen

Annonce