833 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 56 Svar

Hvorfor må vi ikke være med? Hvorfor må vi ikke være med?

Os, "bidløse" ryttere?

Hvorfor er man direkte useriøs. Man har ikke noget mål med ridningen. Man fjoller bare rundt, når man rider uden sadel og bid.

Derfor kan det da sagtens være at man vil ride stævner. Men hov, der er jo kun plads til de seriøse ryttere med bid og sadel, fordi de vil noget med deres ridning.

Put bid i munden på din hest, eller du kan ikke være med. Det er hvad jeg fornemmer folk de mener.

Og så har jeg tusinde gange hørt sætninger som..

- Jeg rider med 3- delt bid, for min hest er stærk.
- du kan ikke styre hesten uden bid.
- hvis du rider uden udstyr falder du af.
- jeg hader aggresive heste.
- man kan ikke få hesten ned og frem uden bid.

Hvad mener du/i?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.
  • Montering af opvaskemaskine 960 kr.
  • Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor må vi ikke være med?
  • #1   15. okt 2007 Man kan da godt ride konkurrence med bidløs trense?

• #2   15. okt 2007 Jesus Christ...

Selvfølgelig kan man ride seriøst uden bid.
    Der er bare så mange der misforstår ..

• #3   15. okt 2007 Det kommer an på hvad man vil med sin ridning.
    Hvis du vil ride Landstævner kan man lige så godt indse at man skal havde bid på og lade være med at brokke sig. Hvis man vil lære at ride hesten uden noget, kan man jo godt være lige så seriøs omkring det.

• #5   15. okt 2007 I må meget gerne være her smiley
    Jeg synes bare at det er dejligt at se, at I gør alt det der uden udstyr noget smiley

Jeg ville bare ikke kunne finde ud af det.
    ..og føler mig mere tryg når jeg har sadel og trense på.
    Jeg har brug for at komme videre og videre i dressuren, og det kan jeg ikke uden bid.
    Lige nu ligger jeg på LA4 niveau, og vil meget gerne længere..

Men synes at I hestefolk der rider uden bid og det der, I er dejlige :b
    Skriv gerne oftere om jeres oplevelser med hesten, og hvad I laver af nyt.
    Det er dejligt at hører på smiley

Knus herfra c")

• #6   15. okt 2007 Jeg føler helt bestemt ikke jeg er useriøs, jeg har bare ikke behov for at vinde en eller anden konkurrence for at få bekræftet at det jeg laver er godt nok, belønningen får jeg af Kavan. Jeg laver det jeg synes er hyggeligt med min hest - og det som gavner os begge..

Til gengæld kunne jeg ikke drømme om at "nedgøre" ambitiøse spring og dressur ryttere - for ikke at tale om avler der avler til disse discipliner - min bedste veninde gennem 40 år er avler.. og hun gør et godt job..

• #7   15. okt 2007 Fordi der ikke er nok ryttere i dk der vil ride stævner der rider uden bid til at kunne afholde et stævne, og det ville give maks underskud for afholderne hvilket der ingen der ville ligge hus til.

• #8   15. okt 2007 Nivsetrov ! : du rider da med bid ?

• #9   15. okt 2007 Tak Theis smiley

Jeg har ikke sagt man er grufuld hvis man rider med bid.

Jeg mente til stævner, ikke herinde smiley

• #10   15. okt 2007 Sis go sat.

Nej, billederne er fra foråret smiley

• #11   15. okt 2007 Nissetrov: Grunden er som jeg har skrevet lingere oppe, det vil give underskud . Og man ville ikke kunne bedømme en rytter uden noget på samme måde som en med.
    Og jeg tror personligt også sådan som vores dages dressur dommere er så ville en unden noget blevet stemplet totalt i bunden (i hvert fald til c-stævner)

• #12   15. okt 2007 Jeg synes dem der klare sig uden trense og sadel er gode .

Jeg synes dem der har et tæt venskab til hesten er gode . ( Hvor man evt. ridder uden udstyr)

Jeg synes dem der brokker sig for meget er trælse at høre på .

Jeg mener alle burde være gode ved hestene .

Jeg mener også man kan ride med bid uden at være ond ved hesten .

Men når man ridder , skal man bare tænke på hvordan man selv ville have det , hvis der blev gjort sådn på en selv smiley

- Pernille smiley

• #13   15. okt 2007 syntes dete r fint at flere og flere vil ride i grime, uden bil og trense, kan da selv finde på at gøre det en gang imellem på Molly, men kunne aldrig finde på det på nogle af de andre heste, især ikke min egen Nar, ser ikkened på folk, om de rider med eller uden udstyr, ser ned på dem der ikke accepterer at alle er forskellige, og ikke har samme meninger.

fx hvis der er en der siger det er synd for de heste hvis ejere rider med bid, så bliver jeg en smule sur... også hvis der er én der siger at det er ånssvagt at flere og flere vælger at ride bidløst, så bliver jeg også en smule sur.. verden er stor nok til at vi alle kan være her, med vores forskellige meninger...

Lød det lige hippie agtigt??? ups...

• #15   15. okt 2007 Vi kan selfølgelig også vende den om;

Hvorfor gør vi skade på vores heste fordi vi rider med bid? smiley

• #16   15. okt 2007 hmm er lige glad med hvad i gør jeg rider med sadel og bid slut prut

• #17   15. okt 2007 jeg synes at det er noget pjat at man er ond ved hesten når man bruger bid. hvem har lavet den undersøgelse og hvor kan man finde noget om det?

så kan man lige så godt slippe alle heste løs i naturen, så er de helt naturlige XP

• #18   15. okt 2007 *Camilla HMR - TEAM WINNIE *: enig

• #19   15. okt 2007 jeg havde eks lidt problemer med min ung hest, så jeg i en periode red ham med bidløst bid.. haha det lød forkert.. men et hackemoor (hedder det ikk det??) hihi.. men fik afvide at men underviser at det er dumt når han ikke har lært det almindelige bid at kende ordentligt nu.. så nar jeg bare hygge rider ham gør ejg det med bidløs ;p

• #20   15. okt 2007 Det er ikke ondt at ridde med bid . Det er ondt når man hiver i hesten med et bid i munden ! Det har den ikke fortjent .

Og jeg kan slet ikke klare de ryttere der bliver sure på hesten og hiver og slider i munden på den , når hesten ikke lige gider som rytteren vil . Så overvej i stedet hvorfor hesten ikke vil !

• #21   15. okt 2007 Hvis bid var iiiiih så forfærdelige, så ville dyrenes beskyttelse eller lignende sikker bryde ind.

• #22   15. okt 2007 Laura L

Hmm ja, du har ret. smiley
    Jeg har en unghest jeg er begyndt at træne lidt.
    Med trense, longegjord og alt det der.

Når vi skal til DSA for 4 års næste år, bliver han jo nød til at være vændt til bid, ellers får vi da lorte karaktere..
    Vil vænne ham helt til trensen, inden jeg kunne finde på at ride med hakamore eller andet på ham smiley
    Hvis jeg overhovedet tør smiley
    ..han er en farlig herre!! ;o

• #23   15. okt 2007 Altså hvis det er mig i snakker til, har jeg så nævnt at man er ond og grufuld hvis man rider med bid??

Jeg har bare valgt for det meste at lade være smiley

• #24   15. okt 2007 Ride hesten med tre-delt bid, fordi hesten er stærk?
    - sikke noget vås!
    Det da et ganske almindeligt bid, ville hellere ride med det end to-delt.

For mig er ridning uden udstyr, kun i sjov.
    Men jeg er seriøst dressurrytter ..

Rider nogengange uden udstyr for at lave lidt andet, hesten nyder det og det samme gør jeg..
    For mig er det sjov, for jer er det jeres ridestil, det respektere jeg ! :o)

• #25   15. okt 2007 Nivsetrov:

Jeg snakker til Theis, det er hende der mener at man er ond og grufuld smiley

• #26   15. okt 2007 Når du rider stævner er det ærlig talt ikke værre for bidløse ryttere end ryttere der rider med f.eks. et fast muffebid; vil du ride dressur må du putte et bid der er godkendt i reglementet på.

Synes ærlig talt man må vælge hvad man vil. Kan godt forstå man synes det er sjovt at ride rundt uden trense, men så udelukker man sig bare fra nogle ting. Det må man jo bare vælge og være kalr over hvad ens valg indebærer.

• #27   15. okt 2007 Og hvorfor må 'os med bid' ikke være her, uden vi ustandseligt skal høre på, hvor onde vi er, og hvor unaturligt det er for hesten?
    Jeg har intet tilovers for folk, der rider sin velskolede hest/pony på 12 år i rebgrime og uden sadel, men tag du en utilredet eller ustabil hest, og gør det samme ligeså korrekt - Så har jeg noget tilovers!
    Jeg har intet tilovers for dem, der tror de er Monty Roberts, fordi at de får hesten over en pressening, eller får dem til at sparke frem med forbenene, når man prikker til dem med en pisk.

• #28   15. okt 2007 jeg kan godt brække mig over det modefip der er at man rider på bar ryg og uden bid, ikke fordi jeg har noget imod det, men fordi det er blevet en helt hellig fnidder fnadder om hvem der nu er bedst mod sin hest. ADR for pokker hvis man skulle gøre alt for at sin hest skulle havde det så naturligt som muligt, ja så lad være med at sætte jer op for at ride, det er IKKE naturligt.. tjaa jeg mener der skal være plads til os alle, også mig der rider med alm dressursadel og 3delt bid (det ligger bedst i min hest mund over tungen!) fordi jeg er seriøs dressur (engelsk) rytter hvor hesten skal suge korrekt på biddet og ikke mindst bruge sin ryg korrekt! og hatten af for alle der rider klassig og dem der hygger rundt under udstyr det er sgu flot men drop det der p.. om at vi andre er onde ved vores heste.. ;0)

• #29   15. okt 2007 SpunkPhoto:

SÅ enig!

• #30   15. okt 2007 Ja, jeg er også enig med SpunkPhoto >_<

• #31   15. okt 2007 Kan forresten godt lide at det ligesom fra starten af debatten bliver delt op i grupper
    "OS BIDLØSE" smiley (og så er de andre nok dem med bid)

• #32   15. okt 2007 SpunkPhoto - B. Anthony .

lige mine ord ;0) det hele kan lyde SÅ frelst

• #33   15. okt 2007 jeg mener at der bliver snakket for meget om det her emne.

• #34   15. okt 2007 Maria N

Nej, man skal jo endelig ikke tro at man er noget! Længe leve jante loven smiley

• #35   15. okt 2007 jeg er fasineret at både folk der rider med og uden bid.. og det er også lang fra alle jeg kender der starter stævner men nogle vil bare lang i sin ridning.. og alle ska jo være her smiley

• #36   15. okt 2007 <b>Rart at nogen er enige med mig!!</b>

• #37   15. okt 2007 Enig med Spunk!
    Jeg har ikke noget imod folk der rider uden bid, men for fanden, lad da vær med at svin os andre til, fordi vi rider MED.. Det er fandeme ved at være for meget!

• #38   15. okt 2007 Theis:
    Utroligt som du føler dig truffet oO

• #39   15. okt 2007 Theis: Jeg kunne godt tænke mig bare at få EN af de undersøgelser at se smiley ?

• #40   15. okt 2007 Theis

Kender godt det med at hesten bliver kaldt sindsyg, eller underlig smiley
    Det siger de tit om Fundi..
    Det er når hun hopper rundt, eller får et af sine spasserflips..

Men, så når hun danser rundt i samlet trav får jeg helt anden respons.
    "Neej, hvor er hun dog lækker", "en fantastisk pony" eller "jeg vil også have sårn en"

Så laver hun et spasser flop igen, og så er hun sindsyg!!
    xD

• #41   15. okt 2007 Nivsetrov : hmm hvor ser du janteloven henne?

Er der mig der har gjort det hele så Frelst at ride uden noget udstyr? og os andre rytter ja vi skal bare skamme os ved at ride hestene med udstyr.. og stemple os som onde onde ryttere/ejere..

• #42   15. okt 2007 Theis: Vil du ikke svare på mit spørgsmål?

• #43   15. okt 2007 Og så vil jeg aldrig nogensinde kalde ridning for naturligt, for det er det jo ikke. Så der er vel ikke noget der hedder naturlig ridning. For det er jo overhovedet ikke naturligt noget af det.

• #44   15. okt 2007 Theis: Okay , tak ..

• #45   15. okt 2007 Theis: Har du nogen ide om hvad man skal skrive i søgefeltet for at finde noget brugbart? smiley

• #46   15. okt 2007 Maria N

Nej, du siger bare at hvis man har lært en elevhest noget, så skal man ikke tro at man er noget. kun hvis man kan tæmme en vild hest.

Alle skal vel starte et sted. Man er da dum i hovedet hvis man sætter en nybegynder tit at håndtere en problem hest.

• #47   16. okt 2007 Nivsetrov !
    aner virkelig ikke hvor du du ser jeg ikke siger I ikke må tro i er noget?? skriver enda længere oppe det er flot når man kan ride uden noget udstyr. men det hele lyder bare så f...... helligt og mange nedgører alm rytter der rider engelsk dressur.. så læs lige mine indlæg rigtig inden DU dømmer mig! smiley

hilsen en rytter der med god samvigtighed rider med udstyr, men bruger selv monty robers metoder når jeg skal arbejde med ungehestene.

• #48   16. okt 2007 Når okay, det var bare lidt hvad jeg læste mellem linjerne. Selv har jeg vist heller ikke sagt at man er grufuld når man rider med bid smiley

• #49   16. okt 2007 nej der siger jeg heller ikke :), men det er der mange der gør smiley

• #50   16. okt 2007 Jeg tror at grunden til at man ikke må starte uden bid til stævner er at det er svært at sammenligne en hest helt uden udstyr og en med (og ja det betyder måske at dommerne burde blive bedre).. samt at de jo aldrig kan vide om dem der kommer og starter uden udstyr faktisk kan styre deres heste.. prøv at forestille jer et kaos hvis en eller anden mente hun godt kunne starte sin hingst uden udstyr og hun så ikke kan styre den..

For mig må folk ride som de vil.. med eller uden udstyr (så længe de behandler hesten pænt) jeg hader bare når man fordømmer andre uden "grund".. (altså fint nok man ikke kan lide at folk hiver eller saver med et bid.. eller at man stresser hesten ved at ride uden fordi den ikke forstår signalerne) der er så vidt jeg ved ikke lavet nogle brugbare undersøgelser der beviser at et bid skader hesten.. alle dem jeg har set er skrevet af fanatikere uden ordentlige beviser eller af folk der sælger bidløse trenser..

• #51   16. okt 2007 Altså jeg har da redet en uge uden bid og sadel, fordi jeg skulle lære at sidde ned ordentlig på min pony, man er da ik useriøs af den grund, du er sikkert lige så seriøs som jeg er selvom jeg har været med til DM osv..
    det er dårlig holdning at have til tingene ..

• #52   16. okt 2007 Kan ikke se at man nødvendigvis er mere useriøs fordi man rider uden det traditionelle udstyr. Kuinne tvært imod forestille mig at der var nogle grund ting man havde bedre på plads.

Jeg rider med 3- delt bid, for min hest er stærk. <-- øh hvad er dog pointen med det?

- du kan ikke styre hesten uden bid.
    Jo, hvis du kan ride den med andre signaler end dit bid.

- hvis du rider uden udstyr falder du af.
    Haha, måske, men man lærer det nok med tiden..

- jeg hader aggresive heste.
    Tjaeh, jeg tror heller ikke jeg ville være glad for en agressiv hest, men nu har jeg aldrig mødt en.

- man kan ikke få hesten ned og frem uden bid.
    Jo da, ifj. alle "eksperterne" er det jo benene man skal bruge til det, og ikke bidet eller tøjlerne..

• #53   16. okt 2007 Eller hvis man ikke havde de grund ting på plads - at man så forvirrede sin hest ret meget.. Heh..

• #55   21. okt 2007 Citat: Jeg kunne godt tænke mig bare at få EN af de undersøgelser at se smiley ?

Svar:
    Siden du viser interesse for at få mere at vide, vil jeg henvise dig til denne side:
    (link fjernet)
    Her er der en del link, hvor du kan læse dokumentationer om, at bidet skader hesten. Det er dog på engelsk.

Den 140 siders lange bog, "Metal in the Mouth" - med underoverskriften "The abusive Effects of Bitted Bridels", er skrevet af W. Robert Cook og Hiltrud Strasser. Hovedforfatteren, Robert Cook, har været dyrlæge i over 50 år, og forsket i bidets effekt på hesten i over 15 år. Han har i bogen 6 siders kildehenvisninger, der giver yderligere dokumentation om, at hans udtalelser ikke bare er et skud i tågen.

Skriv endelig, hvis du ønsker at vide mere.

Venlig hilsen
    - Emilie Aakerberg

• #57   22. okt 2007 Cecilie: Ja, det er bevist op til flere gange ved mange undersøgelser og efterforskninger.

• Ida g
    Ida g Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 Svar: 1
    #59   19. maj 2008 Det er ikke noget at dikutere??. Det er jo bare et spørgsmål om hvordan man vil ride.

• #60   21. maj 2008 Ida G - hvad er det man ikke kan diskutere?

• #61   17. aug 2008 Jeg syns at folk der rider uden bid er mega seje, og har også selv tænkt på at begynde at ride uden udstyr på min unghest når han er tilredet, men problemet er at hvis jeg rider uden saddel flyver jeg af så snart hesten traver hah

Jeg syns oss at det er noget pjat at man ikk kan ride stævner uden udstyr, men fårstår det oss godt på en måde når det er til store stævner, kan ikk helt forklare hvorfor hehe

Men jeg tar hatten af for jer der rider uden udstyr smiley

Kommentér på:
Hvorfor må vi ikke være med?

Annonce