{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.024 visninger | Oprettet:

CRTS
CRTS
Følgere: 163 Heste: 2 Emner: 800 Svar: 10.515

Hest med benbeskyttelse vs. en uden... {{forumTopicSubject}}

Min venindes hests benbeskyttelse: Gamasher på alle 4
Ronys benbeskyttelse: Intet

Jeg var med en veninde ude og ride igår, vi galopere så op ad en bakke. og da vi når op er hendes pony voldsomt halt. Hun hopper af og trækker lidt, hun er stadig meget øm. Vi 'beslutter' at ponyen er vrækket om op ad bakken.
Og så siger hun fandme at det burde da være Rony som var blevet halt da han ikke havde gamasher på, og at det var uansvarligt at jeg egentlig red uden når vi skulle på sådan en tur fylde med bakker. (Øhm?)
Jeg sidder bare og glor på hende, aner slet ikke hvad jeg skal sige.

Argh skulle lige ud med lidt vrede og irritation x)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest med benbeskyttelse vs. en uden...
  • #1   8. sep 2007 det var ondt sagt men forstår hende på en måde men jeg havde nok holdt det for mig selv

• #2   8. sep 2007 eji, Klamt , dundee går ALDRIG med gamacher, da han ikke slår imod, og gider ikke ride med demhvis de ikke behøver

• #3   8. sep 2007 Hmm, det handler da overhovedet ikke om, hvilken hest der har gamacher på xD

Synes det var noget underligt noget at sige (:

• #4   8. sep 2007 det må hun da selv om xD?

• #5   8. sep 2007 jeg har gemacher på så Schakira ikke laver ben-sko-sammestød og fordi hun har haft en skade, ikke fordi jeg rider op ad bakker...

• #6   8. sep 2007 Theis
    Præcis det jeg mener ..
    Jeg rider stort set aldrig med noget på Ronys ben, og det er de selvfølgelig blevet stærke af .. tsk teenagere xD haha

• #7   8. sep 2007 altså, jeg rider da også med gamacher kan nemt hører han slår dem sammen fx på fold, ( dog har han ikke på , på fold synes jeg ike man kan tillade ) . har altid på i spring da jeg ikke synes han sskal slå benene xD? .. selvom de ikke beskytter foran smiley ? xD
    bruger da heller ikke altid gamacher i dressur/tur d:

• #8   8. sep 2007 Ej helt ærligt?
    Det var sq da mærkeligt? hvem brød tavsheden?

• #9   8. sep 2007 det var da ondt sagt... rider altid med bandager når jeg rider dressur, og gamacher når jeg springer.

• #10   8. sep 2007 Nu med shetlænder
    Ingen sagde noget x)
    Først da vi kom tilbage til stalden hvor der var andre begyndte vi at snakke igen .. x)

• #11   8. sep 2007 jeg har fået avide at jeg skal til at ride med gamasher med kun i dressur fordi rozita er ´begyndt at træde så meget ind under sig selv, og det ville være synd hvis hun skulle strafes for det ved at skade sig selv.

fik avide at ude i naturen er det naturligt for hesten, det er noget andet i dressur for man laver unaturlige øvelser med hestene. I naturen er de mere i stand til at flytte benene som når de løber normalt eller hvad man skal sige.

så kan ikk se hvad hende du red sammen med hade at brokke sig over xb

• #12   8. sep 2007 Jeg rider heller aldrig med gamachaer eller bandager på fairplay.. og han har aldrig slået benene. smiley
    han har kun klokker på, fordi han har ringsko på.

• #13   8. sep 2007 ida- din hest har da bandager på, på nogle af billederne (:

• #14   8. sep 2007 Jeg synes da ikke det er uansvarligt at forebygge skader i stedet for at vente på de kommer (mht. at bruge gamacher) :S :S

• #15   8. sep 2007 du skulle bare have sagt at din hest ikke var lavet af glas

• #16   8. sep 2007 stald munkebo: søger rytter til Candis .:

Hehe det kunne ha været godt hvis du havde gjordt det! Men så kunne det godt være hun var blevet sur

• #17   8. sep 2007 Theis
    Når en hest går ind og skal lave eller lære dressurøvelser går de jo ind og støtter og tager imod eventuelle slag >_<

• #18   8. sep 2007 faarlig ræv: det er bare til pynt. (:
    rider så også med det en gang i mellem (ikke særlig tit) for pyntens skyld. syns han er så fin smiley
    men han har det næsten aldrig på.

• #19   8. sep 2007 Nu med Shetlænder i albumet(kig?);D . muligt men hun havde jo også lige såret... det ville jeg have gjort men jeg snakker også før jeg tænker

• #20   8. sep 2007 Er enig med Thit.

• #21   8. sep 2007 Thit
    Du får også svage sener hvis du fik skinner og ankelbeskyttelse på hver gang du skulle ud og gå ...

• #22   8. sep 2007 sener og knogler m.v

• #23   8. sep 2007 Det var da noget ånssavgt noget at sige, da gamachen jo slet ikke beskytter noget når hesten vrikker om ?

Jeg elsker mine gamacher og har været ude for nogle situartioner hvor jeg muligvis ingen hest eller i hvert fald slemt skadet hest hvis de ikke havde været på.

• #24   8. sep 2007 ..jamen så står valget jo imellem en pludselig stor skade der kan gøre hesten bange (eller ubrugelig) eller ...måske engang en sceneskade, hvis din dressurhest ikke skader sig selv inden =)

• #25   8. sep 2007 Tahko går med gamacher på bagbenene i dressur, da han skanker sig selv, og klokker foran.

• #26   8. sep 2007 Jeg er også en af dem som Melanie K , som ALTID rider med gamasher og klokker.
    Min hest kommer ÍNGEN steder uden, udover på fold.

Men jeg rider altid med gamasher og klokker!
    - ligemeget hvad I mener.

• #27   8. sep 2007 min hest har sko på, så derfor rider jeg altid med gamacher, for at undga sammenstød med sko og ben, hun er ikke altid lige god til at flytte sine ben
    gamavher er gode, men de skal kun bruges hvis de er nødvendige. ikke til pynt!

vil så lige tilføje at forbensgamacher ikke er nogen dårlig ting når man er på stubmarker... en hest jeg engagn passede fik en grim flænge, aldrig fundet ud af hvordan den kom, men siden har jeg altid brugt forbenser

• #28   9. sep 2007 Allimac - Jeg er godt bekendt med den med at heste (ogandre) får svagere sener af gamascher, meeen knoglerne har de nu altså ingen indflydelse på?

Og ja, de heste jeg har redet med gamscher på har været heste der havde tendens til at træde/sparke på sig selv, heh, især en unghest som gik med klokker fordi hun bare ikke fik flyttet benene ordentligt.. Hehe, hun havde så også tendens til at slå hovedet ind i ting fordi hun luiegsom glemte hvor stor hun var..
    Kan jeg slippe for gamascher er jeg klart også gladest..

• #29   9. sep 2007 Mia - Okay, men hvorfor???

• #30   9. sep 2007 Ingen grund til at bruge noget på en hest der ikke behøver det.. jeg bruger gamacher på forben i spring.. og på alle 4 hvis min unghest skal lære noget nyt, da chansen for at hun bliver ukoncetreret og slår benene sammen er større.. til hverdag bruger vi intet.. bandager har hun haft på 2 gange til pynt..
    Unødvendigt brug af gamacher og især bandager svækker senerne..

• #31   9. sep 2007 Tror helt klart, at os mennesker er lidt for overpylrede med vores heste, og egentlig gør dem mere skrøblige end de i virkeligheden er, ved at pakke dem ind i diverse beskyttelse til krop og ben osv.

Jeg kan da huske jeg syntes det var vildt sejt at ride med gemacher engang, så jeg købte dem og brugte dem fordi jeg syntes det var et hit.. Nu bruger jeg stortset ikke mere, for det var jo engetlig ikke nødvendigt. Jeg tror også som nogle siger, at senerne bliver stærkere ved ikke at være pakket ind hele tiden.

• #32   9. sep 2007 altså det der med at det svækker senerne, er da vist kun hvis hesten har dem på hele tiden ?? på fold og under ridning altså. ellers burde de jo ikke tage skade af at have dem på .. jeg rider altid med gamacher i spring og på tur, og en gang i mellem i dressur.. men det der med at de skader hesten ?? ej , hvorfor så lave gamacher ? - hvis de skader ? hmmm... '

men din ride venindes kommentar er da fuldstændig ondsvag ?? gamacher hjælper mod skræmmer og sådan, men intet kan da forhindre en omvridning :S

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #33   9. sep 2007 Nu bruger jeg selv gamascher idet lillepigens har mega skæve ben og hvis jeg lagde et billede ind af hendes gamasher så tro jeg ikke i ville være i tvivl om hvorfor hun har dem på.

Camilla, din venindes kommentar er meget uheldig, men som den voksne person du gerne vil fremstå som at være havde det nok været på sin plads at begrunde hvorfor du ikke benytter beskyttelse til Ronys ben, hvis min hest gik barfodet ville jeg da heller ikke putte gamasher på men en jernsko laver rigtig grimme skrammer som en nøgen hov ikke kommer inærheden af.

Det er ikke så langt tid siden at du selv red med gamasher og det synes du vel også var nødvendigt på det tidspunkt eller hva ?

Beskyttelse eller ej, vi gør alle det vi selv mener er det bedste for vores hest og sådan skal det også være, man kan sagtens være veninder men ikke have samme syn på hestevelfærd men det handler om at kunne rumme hinandens forskelligheder hvis venskabet skal holde.

Nyd du istedet at du kan ride "nøgen" og lad andre gøre med deres heste/ponier som de har lyst, det er jo ikke dine ben der bliver pakkket ind smiley

• #34   9. sep 2007 Sikke en veninde! Hvis din hest ikk behæver det er det vel op til dig?
    men det er vel godt nok med rullebandager når man rider tur.. Det gør jeg ihvertfald for at være sikker smiley

• #35   9. sep 2007 Synes helt klart det er pænest uden smiley Rider sjældent med noget smiley

• #36   9. sep 2007 Det ikke altid jeg bruger dem hvis jeg bare skal skridte eller trave evt. en lille hurtig galop så lægger jeg ikke bandager. Bruger kun gamascher hvis jeg en sjældengang springer.. tror nu ikk hesten går i stykker af at gå med bandager omkring 4 gange om måneden smiley

• #37   9. sep 2007 En hest går jo med gamacher for ikke at slå sammen, ikke for ikke at vrikke om smiley

• #38   9. sep 2007 Alm springgamager o.l. støtter ikke benet, men bevirker kun slag, derfor kan den ikke støtte scenen op, og scenen bliver derved heller ikke svag. Og når de desuden kun har gamager på den time man rider så bevirker det ikke noget smiley

Jeg bruger dem ALTID, hvis hesten skulle slå benene sammen, eller for at de tager slaget fra bommen .. (springer jo)

• #39   9. sep 2007 MIn konklusion: En hest tager ikke skade af at gå med gamager den time man rider dem. De bevæger sig jo uden resten af døgnets 23 timer.

• #40   10. sep 2007 Er også enig med pau. Hvis jeg rider uden gamacher, er det fordi jeg kun har tænkt mig at skridte. Rider altid med forbensgamacher, og gerne klokker også. Og har som regelt også altid bagbensgamacherne på. Hun for såment også gamacher på hvis jeg trækker en tur med hende. Det skader ikke den korte tid de sidder på.

De har før redet min hyp fra en grim flænge da gamachen blev flået i stedet.

• #41   10. sep 2007 jeg ride primært med bandager i dressur og måske evt dressur gamacher, og i spring får den spring gamacher på, og altid, ALTID 4 klokker, da den eller er pro til at smide sine sko,

• #42   11. sep 2007 min har på alle fire og klokker fordi hun rammer sammen og treder på sig selv hun går mærkligt smiley skøre hest=)
    men syntes det er mærkeligt at sige..

Kommentér på:
Hest med benbeskyttelse vs. en uden...

Annonce