1.549 visninger
|
Oprettet:
Benbeskyttelse-hvad bruger i-hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Hej HG!:)
Jeg står her og har fået ny hest og kender jo den der: Hesten kan jo komme til skade..tænk nu hvis??, men det bedste for hesten er jo at gå med "nøgne" ben. Så hvorfor bruge gamacher, bandager, klokker osv. når hesten sagtens kan gå uden. (Jeg bruger ALTID transportgamacher til min hest uanset hvad!:)
-Hvad er jeres mening om det?
-Hvad bruger i mest
-evt. mærke
-hvorfor gør i det?
MVH.Emmeli(:
apr 2010
Følger: 89 Følgere: 79 Heste: 4 Emner: 332 Svar: 664
Jeg bruger springgamacher i spring.
Jeg bruger gamacher fra Catago og horze.
For at hesten ikke skal skade senerne i spring
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
-Hvad er jeres mening om det?
Det op til den enkelte hvad de vil bruge, jeg kan kun ryste på hovedt nogle gange, men jeg er ikke meget bedre selv sikkert .. (:
-Hvad bruger i mest
Det er yderst sjældent jeg rider uden en form for gamacher eller bandager. Springer også med klokker på trods af jeg ikke har heste med sko.
-evt. mærke
Mine fortrukne kodeleds gamacher er PC, jeg har et par Horsy House skjold-dressur, og mine Veredus springgamacher. Det er dem jeg foretrækker lige pt.
-hvorfor gør i det?
Jeg er lidt pylrede med mine ponyer og deres ben under ridning, så bliver de lidt ivrige og ser ikke lige hvor deres fødder er og så hellere en gamache end benet. Klokkerne er på for at undgå at de træder op i deres hov-baller, oftest under springning. Jeg har overvejet klokker på fold, men indtil videre uden. Overvejer også transport gamacher da jeg endnu har en pony som står lidt uroligt når hun er alene i traileren eller bliver ladt tilbage og er ikke meget for at lade hende stå med sine veredus.
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
Har præcis samme indstilling som <b>Camilla P</b>
feb 2011
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 150
Jeg har brugt forbensgamacher, men dem bruger jeg kun når vi skal på tur nu - For en sikkerhedsskyld Alt andet holder jeg mig fra^^
feb 2006
Følger: 137 Følgere: 140 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 3.688
Hun kan virkelig være en klods under ridning :o)
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 48 Emner: 136 Svar: 1.083
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
hvis det ikker nødvendigt skal hesten ikke have noget somhelst på..
- Hvad bruger i mest
Jeg bruger læder "spring" gamascher på alle 4 ben, om jge ride udensadel spring eller wstern. og så horze neopren klokker på alle 4 ben.
- Evt. mærke
Mener mine gamascher er cargo
- Hvorfor gør i det?
Min hest har altid slået bene sammen under ridning, før brugte jeg bare strygere, men efter han har fået sko på, har hans ben meget mere udsatte, så når jeg beder ham om at smle sig og om at gå, er dte mig der styre hvad han laver, så det mit ansvar at passe lidt på dem.
Folk siger han burde have på på folden også da, han ofte kommer ind med små sår især fra bagben eog det kan ikke anden end være ham selv der sparker sig, men det vil jeg simpelthen ikke byde min hesr
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
feb 2007
Følger: 34 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 205 Svar: 2.428
Bruger det for at passe på min hests ben under træning. Er stævnerytter.
Hun går ikke med gamacher på mark. Hun har klokke på, på mark hvis hun går med sko, hvilket ikke er aktuelt pt.
Synes det helt ok at passe på hestens ben, hvor meget man vælger at gøre det afhænger af hestens brug, og værdig.
jan 2005
Følger: 116 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 19 Svar: 297
mine har altid på under træning, du kan være uheldig, at de rammer deres egen ben ved et uheld... samt i springning støtter gamacherne sener og led....
-Hvad bruger i mest
Gamacher, evt. klokker.
-evt. mærke
eskadron gamacher - det har udviklet en særlig støtte til senerne...
-hvorfor gør i det?
uanset om du har en dyr eller "billig" hest, koster det lige meget hvis du skal ha en dyrlæge ud og tilse en skade og behandling.. Så heller på den sikre sidde....
nov 2007
Følger: 36 Følgere: 44 Heste: 10 Emner: 55 Svar: 277
okt 2007
Følger: 112 Følgere: 193 Heste: 12 Emner: 2 Svar: 989
Har næsten altid noget på mine når de går i trailer - men det hænder også at de kører uden
Har gamasher/bandager på i dagligdagen for at støtte benene og være sikker på at de ikke jokker op i sig selv.,
dec 2008
Følger: 121 Følgere: 124 Heste: 6 Emner: 68 Svar: 553
nov 2007
jul 2008
Følger: 106 Følgere: 100 Heste: 8 Emner: 424 Svar: 3.539
Den "gamle" går uden noget som helst
jul 2008
Følger: 106 Følgere: 100 Heste: 8 Emner: 424 Svar: 3.539
feb 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 1.118
Han har klokker på når han har forsko på fordi ellers smeder han og er træt af at han taber sine sko. Men tror han er ved at have så meget styr på bensætningen at de også ryger.
Bell havde spring gemacher på forben og bagben når hun skulle springe for at beskytte hendes ben. Aldrig klokker under spring, da jeg har fået af vide de så ikke kan mærke springet ordentligt hvis de rammer og derfor kan gøre mere skade på sig selv end uden klokker.
På folden har Fareed intet på (havde Bell heller ikke). Har læst mig frem til at klokker på folden øger chancerne for mug, og når han fint kan gå uden ser jeg ingen grund til at putte dem på.
Bruger ALDRIG transport gemacher! Har prøvet at give Fareed dem på en gang, men han panikkede fuldstændig og var ved at brække nakken på sig selv så aldrig nogen sinde skal han have det på igen! Des uden står han rigtig pænt og roligt i traileren, så igen der er ingen grund til dem så vil ikke bruge dem :o)
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Under ridning bruger jeg intet. Kun klokker, som beskrevet før. Jeg sprang med springgamacher på min pony da vi begyndte at springe LD-LC, ganske simpelt fordi min springtræner sagde jeg skulle. Men har ud over det aldrig set fidusen i gamacher. Red en overgang med dressurgamacher efter at den store havde været i ridning, men er helt ærligt gået fra det
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
nov 2007
Det er jo Ikke et liv for en hest at gå med tonsvis bandager/ gamasher på folden.. Om en hest til 1000kr eller 1000000 kr.. Den har ikke brug for det...:-)
jan 2010
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 21 Emner: 60 Svar: 263
jun 2008
Følger: 90 Følgere: 82 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 878
Jeg har ellers normalt aldrig brugt det på Tanik, men efter hun har fået et par buler af slog på det ene forben har jeg valgt at bruge benbeskyttere altid. Hun kan jo altid have fået bulerne fra folden som til ridning, men hun er ikke lige hesten, der løber rundt på folden, så derfor har hun dem kun på under træning.
-Hvad bruger i mest:
Hvis det er mudderet på bane/ridehus tager jeg gamacher og det samme med tur, da de er nemmere at rengøre sådan hurtigt. Under dressur bruger jeg bendager. Bruger altid klokker. Hun træder meget under sig og er bange for at skoen ryger, da hendes hov knækker, hvor sømmene er.
-evt. mærke:
Jeg er glad for de fleste bare ikke Horze. Billigt, men holder ikke i længden og til dagligbrug.
-hvorfor gør i det?
Har skrevet tidligere oppe.
nov 2007
maj 2011
Følger: 43 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 175
maj 2011
Følger: 64 Følgere: 65 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 232
Han får det på fordi at når han til tider bliver lidt ukoncentreret slår han bare benene sammen.. rider dog nogen gange dressur ude, men springer ALDRIG ud.
okt 2004
Følger: 68 Følgere: 125 Heste: 10 Emner: 3 Svar: 447
Min går ALTID med gamacher/bandager samt klokker under ridning. For det meste har han gamacher på bagbenene da han slider dem mod hinanden, og bandager på forbenene samt klokker.
Derudover går han med gamacher og klokker på fold da jeg er meget pylret med skader osv. da det standser stævnestarterne og den videre uddannelse af ham.
Han har enormt lange ben og kom, før i tiden, næsten altid ind med sår på benene fordi han slår dem sammen.
-Hvad bruger i mest
-evt. mærke
På bagbenene går han med Rider by Horse gamacher, på forbenene bandager og klokker fra eskadron.. til stævner går han med klokker og gamacher fra eskadron og på fold går han med terrængamacher købt i Hooks
-hvorfor gør i det?
-Det har jeg forklaret
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
det fjollet, men jeg gør det jo selv xD
-Hvad bruger i mest
begge dele lige meget
-evt. mærke
eskadron (springgamascher) og PC (dressurgamascher) til bandager kan jeg ikke lige huske navnet
-hvorfor gør i det?
fordi jeg føler når jeg sidder på hesten at det gør i forskel - fx når vi er på tur og vi vælger en offroad tur som går gennem skovbunden hvor jeg ikke altid er sikker på hvad vi træder ind i
bandagerne skulle gerne støtte sener osv og derfor bruger jeg dem der
spring - beskytte når de rammer
jun 2007
Følger: 157 Følgere: 151 Heste: 1 Emner: 81 Svar: 1.030
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
Rider altid med gamacher og klokker, for at han ikke skal komme til skade. Kunne aldrig finde på at springe eller ride i skoven uden noget på benene, det ville jeg simpelthen ikke turde.
Nu har jeg haft en hest, som en dag under ridning smadrede sin gamache, men benet skete der intet med, så der kan man se hvor vigtigt det altså kan være nogle gange..
nov 2011
Følger: 51 Følgere: 49 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 39
Klokker;-)
Fra horze, rigtigt rideudstyr, eskardon, tika eller equipage..:)
Fordi hun træder op i sig selv;-)
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Har hesten behov for benbeskyttelse, ja så skal den have det på.
Og har da heller ikke noget imod at folk kommer det på, selv om hesten ikke har, så længe man ved hvad man laver (ikke strammer dem for meget, både bandager og gamacher).
-Hvad bruger i mest
Tror jeg bruger bandager og gamacher lige meget.
-evt. mærke
Gamacherne er Totti Pro, bandager har jeg Cap og Horze.
-hvorfor gør i det?
Gamacherne bruger jeg ALTID under longering, da hesten er kode-klasker, så bruger dem for at forhindre evt skader. Bruger dem også på tur, da hun kan finde på at danse lidt rundt, hvis der nu er et græsstrå der kigger forkert på hende, og så lægger hun ikke helt mærke til hvor hun sætter sine ben. ;P
Bandagerne bruger jeg somregl når vi træner liner, for at beskytte senerne og øge blodcirkulationen (jo, bandager har faktisk et formål ), og når vi har fotoshoot får hun også bandager på, det er så kun for at se fin ud.
Og på kølige dage, hvor hun har været lidt halt, får hun bandager med et tykt bandageunderlag inden under på om natten (hun har gigt i begge forben).
mar 2010
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 124 Svar: 1.029
Benbeskyttelse-hvad bruger i-hvorfor?