1.242 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Sadlen glider til venstre Sadlen glider til venstre

Hjælp!!!

Rider en hest der ofte stresser op spec. på tur!
Sadlen har det med at trække til venstre når hun stresser - what to do???

Uden sadel føles hun helt anderledes men vil gerne trække indad på venstre volte!!!

Rider meget løsgørende på bane (ned og frem for løs tøjle) samt træner basal grundridning stop/gå/drej!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle en seng 500 kr.
  • Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sadlen glider til venstre
  • #1   6. aug 2020 Du har lavet to næsten identiske tråde.
    Så, jeg har kopieret mit svar.

Er sadlen skæv?
    Tag sadlen. Af med underlaget. Stil dig op, eller sæt dig med strakte ben. Sadlen med kammerat foran /mellem dine skinneben og bunden fremad.
    Er der forskel på højre og venstre eller perfekt symmetri?
    Er sadlen skæv skal den repareres eller skiftes ud.

Passer sadlen?

Næste spørgsmål kunne være - er hesten symmetrisk eller asymmetrisk i sin muskulatur? Det vil skabe et "skævt træk" under brug, og dermed trække sadlen til den ene side.

Er du asymmetrisk? Evt med dårlig balance til den ene side?

• #2   6. aug 2020 Muligheder:

1. Sadlen er skæv
    2. Sadlen passer ikke hesten
    3. Det er dig der "trækker" sadlen til venstre.

Punkt 1 og 2 : få en sadelmager til at tjekke sadlen.
    Punkt 3 : få noget god undervisning.

• #3   6. aug 2020 Tak for svar begge jeres svar!

Ja fik lavet to næsten ens tråde...
    Sadlen er tjekket ok af sadelmager!
    Ja vi både heste og ryttere har jo generelt en “stærk/svag” side. Er OBS på dette og sidder lige når jeg rider uden sadel og med sadel nå hesten går afslappet.
    Når jeg har fået undervisning - på skole hest - har der ikke været bemærkninger om skæv ridning og ingen problem med at sadlen glider.

Så nyt spørgsmål:

At sadlen trækker tv. kan det skyldes hesten er mere muskel stærk på højre side (ser lidt sådan ud) og hvad kan jeg gøre for at træne den lige?

• #4   6. aug 2020 Straightness training er et godt bud. Jeg har selv købt adgang til materiale på nettet, men man kan nok godt finde nogle undervisere eller mere info uden at skulle betale smiley

• #5   6. aug 2020 Har hesten mere muskelmasse i den ene side, kan sadlen glide til den anden side ja.

Min pony har pt. flere muskler i venstre side, hvormed sadlen glider til højre. Der arbejdes på at opbygge musklerne i højre side, og mens dette gøres, har jeg valgt (sadelfitter er inde over sadlen) at investere i et RBH Brodie underlag m. indlæg, som hjælper heste med uens muskulatur.
    Når sadlen glider til den ene side og trykker, hjælper du egentlig ikke rigtigt hesten med at opbygge musklerne i den "svage" side, da sadlen vil trykke ned på dem og du vil som rytter sikkert også indvirke forkert - jeg kan i hvert fald mærke en forskel på min pony nu når jeg bruger Brodie underlaget i stedet for, netop fordi jeg selv kommer til at sidde i bedre balance smiley

Underlaget skal selvfølgelig ikke bruges som en "dårlig lappeløsning" for en sadel der ikke passer, men det fungerer godt som en midlertidig løsning til en ellers tilpasset sadel, indtil muskulaturen er mere ens smiley

• #6   6. aug 2020 Hvis noget skal trække til den ene side, må der alt andet lige, være noget tyngde som trækker ned, ellers kan sadlen ikke, glide til siden. - jeg mener hvis du longere med sadel, så glider sadlen ikke vel?

Altså må det være din balance som er problemet. Også hvis hesten bære dig skævt, må du som rytter stadig have så meget kontrol over din balance, at dette ikke burde trække sadlen skæv.

Så første punkt må være at din balance bliver så god at du kan sidde helt i vatter, hvad end hesten foretager sig.

Den anden ting er hesten evne til at rotere rygsøjlen korrekt. Hvis hesten rotere til ud af i rygsøjlen i stedet for indad, så føles det som om man bliver smidt ud til siden.

Der kræver et større arbejde, at få ryggen til at rotere indad, men det kan lade sig gøre, en af mine havde den vane, og nu gør han det ikke mere.

• #7   6. aug 2020 Tak igen for svar!

Rider pt. uden sadel - har filmet og nær studeret videoer både med og uden sadel!
    Ja sadlen glider uanset hvor lige jeg starter ud med at sidde - uden sadel sidder jeg centreret under hele ridtet. Sidder også centreret de gange jeg har redet med christ lammesadel!

Så fremad rettet må det blive uden sadel - hvilket både hest og jeg trives fint med!

Skal lige nævnes at hesten har haft en lidt barsk tilridnings oplevelse - men at vi er kommet et godt stykke i positiv retning. Dog spøger skeletterne i skabet og når det sker stresser hesten og bruger sig forkert!
    ???
    Når nu sadlen glider tv - hvordan opbygger jeg så mere styrke i hesten på dens svage side?

• #8   6. aug 2020 Prøv at pille bøjlerne helt af din sadel, og se om det ikke skulle hjælpe.

Har du er vippebræt sådan et som man står på. Eller anskaf et. Det placere du på sofabordet. Derpå sætter du dig med din telefon. Løfter fødderne, og holder balancen i dit sæde mens du tjekker fb hg mv. Du skal kunne holde balancen mens din bevidsthed er optaget af noget andet.

Kan du nemt holde balancen, så er den balance fin, men kan du ikke, ja så er det nok dig og ikke hesten, som er problemet.

Jeg havde også problemer med at min sadel havde sit eget liv. Da jeg fik styr på min balance, ( ved ret mange timer i selskab med mit balancenbræk på sofabordet) så blev min sadel stabil, og jeg kunne arbejde med rotation på min hests ryg.

• #9   6. aug 2020 Yup, 3 muligheder. Du er skæv, sadlen er skæv eller hesten er skæv. Og ofte hænger de 3 ting sammen.

• #10   6. aug 2020 Tak for flere input - såååå dejlig!

Jep der er helt sikkert skævheder over hele linien??.
    Og ja jeg har fokus på min balance - men ikke prøvet det den der vippe bræts øvelse - på to do listen??

På job har jeg en vippe/flex stol hvor man kan træne det samme hvis man sidder uden fodstøtte - mega god træning??

• #11   18. aug 2020 det lyder som om du ligesom rigtig mange ryttere mig selv incl har en dårlig side og det samme med hesten, hvis du holder i tøjlen med begge hænder, så læg højre hånd ned med indersiden opad, den lille ting gør meget for vægten, at man kommer til at ride mere på sin dårlige side og når jeg siger højre, så er det fordi du fortæller at sadlen glider til venstre, prøv det, min hest kunne pludselig stilles indad i volten

Kommentér på:
Sadlen glider til venstre

Annonce