Hvilken hest? {{forumTopicSubject}}
Hejsa alle sammen... jeg har en kæreste som inderligt godt kunne tænke sig en hest han kunne ride på. På sigt.
Han vil gerne ned og veje 90 kg.
Hvilen racer tænker i? Den må ikke være for stor og uoverskuelig. Den skal købes som føl.
Han er meget glad for fjordheste. Men jeg tvivler på de må tage så meget.
Den skal primært bruges af mig på 65 kg. Men en gang i mellem af ham.
Hvad tænker i?
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Hvis han er helt begynder, så handler det måske mest om lidt turridning i fornuftigt tempo? I så fald kan en stor, robust og vel muskuleret fjordhest sikkert godt bruges, og ellers tænker jeg oldenborger (uden alt for meget fuldblod) eller nordsvensk.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Og her tænker jeg faktisk på store ponyer avlet til ridning og opefter.
Jeg kan godt lide tommelfingerreglen om, at sadlen skal kunne passe til rytteren. Kan du ikke finde en sadel rytteren passer, og som også passer hesten, skal du nok tøve med at sætte dig op...
Hvis du bare slår hjernen fra og siger "max 20% reglen" så kan en lille hest på 450 kg bære ham.
Du skal nok tænke mere i, at dyret skal holdes i form - men hvis det primært er din ridehest, bør det ikke være et problem?
For hans skyld skal du nok gå efter en hest, som grundlæggende er sød og godmodig.
Og det kan du finde blandt mange racer.
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 885 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.113
Jeg er naturligvis i gang med et vægttab, så jeg ikke bliver større.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
jun 2008
Følger: 30 Følgere: 7 Heste: 1 Svar: 5
jun 2014
Følger: 1 Svar: 50
nov 2011
Følger: 64 Følgere: 60 Heste: 12 Emner: 47 Svar: 114
nov 2011
feb 2006
Følger: 137 Følgere: 140 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 3.688
Min kæreste lærte selv at ride på sådan en. Han er dog en lille type, men det ændrer jo ikke på hestens sind.
Find gerne en af de "større" (omkring 150 i stg), da gangen der også er lettere for en uerfaren rytter
jul 2007
Følger: 136 Følgere: 728 Heste: 15 Emner: 175 Svar: 1.387
Jeg rider selv fjordheste og er bestemt ikke en tynd pige.
Jeg får dog alligevel altid ros for mine fjordheste af både dyrlæge og massør osv...
jul 2007
Følger: 136 Følgere: 728 Heste: 15 Emner: 175 Svar: 1.387
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Hvis din kæreste gerne vil op og skridte 1/2 times tid i ny og næ bør de fleste heste kunne klare, også selvom han vejer 90 kg
Jeg vejer selv knap 90 kg, og Pinot min oldenborgblanding på 165 cm i godt vejr og solskin klare fint at gå med mig på ryggen
Jeg har været oppe på min venindes 138 cm i stang fjordhest - og ja jeg følte mig ikke tilpas, men det var mere fordi jeg følte mig for lang/høj, ikke fordi hesten virkede til at lide under mig
Så køb den hest DU vil blive glad for at ride på - det er primært dig som kommer til at ride
Mvh Charlotte
Mig og Pinot så man kan se 90 kg i sadlen
nov 2011
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Og helt generelt som kommer man til at holde af de heste man har haft fra føl af, så lige meget om den er “knap perfekt” når du skal til at tilride, så vil du sikkert knuselske den
Pinot er fx købt som selskabsplag til Caspian - og du finder næppe to typemæssigt mere forskellige heste af eksteriør og sind. Heldigvis gør det så bare, at jeg har “verdens bedste hest” to gange - de er nemlig perfekte på hver deres måde, og jeg ville ikke undvære nogen af dem
Mvh Charlotte
jan 2004
Følger: 32 Følgere: 36 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.507
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 174 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.083
Min første tanke var en oldenborger (75-100% cirka)
Men det kunne måske også være noget som en koldblodstraver, eller noget "barokt" som en frieser,
Det vigtigste er vel at huske, at bagdelen skal kunne være i sadlen - mange koldblodsheste, har en meget kort ryg
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Jeg er 185 høj og vejer 80 kg og det har min nordbagge på 20 år, 140 cm i stg og vægt på ca 450-500 kg ingen kvaler med at kapere på ture i det fri et par gange om ugen
Jeg er ikke så meget for islændere, de bliver for små og spinkle, og så ligner man en kæmpe på en kæphest.
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
Jeg ejer selv en stærk fjordhest på 143, og jeg syntes ikke hun skal bære mere end 70kg, selvom hun måske godt kunne. Jeg kan nemlig mærke at min vægt påvirker hendes balance meget mere end min varmblod på 162
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Jyde og mange andre af de tunge racer er avlet til at trække.
Men, hvis man kigger bevidstløst på hvor mange procent man vejer af hestens vægt, så lyder det da fint med en tung trækhest?? Men de er ikke avlet til at bære.
Islænder, quarter og andre, der er avlet til at bære finder jeg det langt mere plausibelt at de kan bære en lidt højere procentsats end trækheste kan.
De er avlet til dagsrejser, hvor de bærer rytter +oppakning. Måske vejede en senet cowboy eller viking nok kun 70 kg, men sadel, tæppe, lidt mad, våben, osv vejede nok hurtigt 25 kg - det er hvad kaveleristernes sadel + oppakning vejede.
Selvfølgelig skal en islænder på 130 ikke bære 100 kg - men, det er heller ikke oplægget??
maj 2011
Følger: 148 Følgere: 113 Heste: 7 Emner: 45 Svar: 1.179
Når det primært er din hest, bør dine ønsker for hesten være de vigtigste, men du skal selvfølgelig have i baghovedet, at den også skal passe din kæreste. Så du må overveje hvad den skal bruges til, så den kan passe til det, du ønsker dig. Når I har fundet ud af, hvilken slags hest, I vil kigge efter, så kan I jo evt. tage ud og besøge nogle avlere, og møde de forskellige racer, for at se hvilken der siger jer mest og passer bedst til jeres ønsker. Det er nemt nok at sige hvilken hesterace, der på papiret passer til jer, men det er noget helt andet at tage ud og møde hestene.
sep 2013
Jeg har har heller ikke sagt noget om at en tung trækhest er bedre egnet til at bære mere vægt. jeg mener nemlig lidt det modsatte, da de allerede bærer på deres egen tunge vægt. Tinkere/nordsvensk kan man dog få i store størrelser (155+) - eller i hvertfald større end en fjordhest og derfor kunne de være et bedre valg ummedbart. Jeg mener ikke at 20% reglen er noget man blindt skal følge og det syntes jeg heller ikke jeg ligger op til.
sep 2013
jan 2004
Jeg er ikke lige så enig i det med islændere, du skriver. De er ikke avlet mere til at bære end en jyde er. Islændere er bare en race, der er opstået på Island, og er egentlig blevet til en ret ekstensiv race. At de så rider land og rige rundt på dem deroppe, er måske mere i mangel på bedre.
En jyde er bygget til at trække, ja. Men det er en fjordhest også. Og en tinker. Og frederiksborgere, oldenborgere, travheste og en hel masse andre hesteracer, som fungerer som rigtigt fine rideheste.
De tunge trækheste er bygget, så de har nogle stærke led, hove og ryg, da det skal bære en stor belastning, når den trækker noget tungt.
At de ikke skulle være lige så stærke i ryggen, som det vi betragter som en rideheste, giver simpelthen ingen mening. For de skal da netop være stærke i ryggen (kort, stærk overlinje), da det er den, det er det bærende mellem forben og bagben.
En mere ædel hesterace med længere overlinje har i hvert fald ikke en fordel overfor en tung rytter. Dens fordel ligger i afstanden mellem de to aksler, når den skal tage afsæt med fart på over en afstand. F.eks en travhest, den er hurtig over en lang afstand med en let vogn.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Jeg giver dig ret i det med kort vs lang ryg. En kort ryg må, alt andet lige, være bedre til, at bære, end en lang ryg. Jeg har en Holstener på 171 og selvom hun er avlet til ridebrug, ville jeg aldrig sætte mig op på hende. Jeg har haft hende i snart 10 år og aldrig redet på hende. Ikke engang siddet på hende, da jeg mener hun er for slank med mig som rytter.
Doktor Who.
Selvom det nok ikke helt kan sammenlignes, så forstil dig et bræt på 2 bukke. Jo længere et bræt er og jo tyndere det er, og jo længere afstand, der er mellem bukkene, des mere vil brættet sveje/ bøje, måske brække, hvis du sætter dig på midten. Jo tykkere brættet er og med kortere afstand mellem bukkene, des mere vægt kan det bære. Det sammenlignet med en slank hest med lang ryg og en kraftig hest med kort ryg, så er jeg ikke i tvivl om, at den kraftige hest med kort ryg vil, med rette rygtræning, kunne bære mere end den slanke.
Jeg afviser ikke, at rytters vægt, rette sadel og balance spiller en væsentlig rolle, for det gør det helt sikkert. Men, at en kort ryg er dårligere til at bære vægt, fordi hesten er avlet til trækdyr, den tror jeg ikke på. De fleste heste er, oprindelig, avlet til træk og ikke ridebrug. At de så er avlet slankere så de bedre passer som rideheste er en anden sag. Det er alt andet lige, lettere, at sidde overskrævs på en slank hest, end det er, at sidde overskrævs på en sofa og hestens hurtighed kommer også med et slankere udseende. Mange hesteracer godkender Engelsk Fuldblod til forædling, nettop for et slankere og mere ædel udseende i racen. Bla Holstener og Oldenborg. Iøvrigt er Holsteneren og Oldenborgen også avlet til, at trække. Holsteneren er en kørehest. At man så i nyere tid finder på, at bruge dem til ridning og finder ud af, at den er en glimrende springhest, er en anden sag.
nov 2011
jan 2004
Hvilken hest?