{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.755 visninger | Oprettet:

Hvilken hest? {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen... jeg har en kæreste som inderligt godt kunne tænke sig en hest han kunne ride på. På sigt.

Han vil gerne ned og veje 90 kg.

Hvilen racer tænker i? Den må ikke være for stor og uoverskuelig. Den skal købes som føl.

Han er meget glad for fjordheste. Men jeg tvivler på de må tage så meget.

Den skal primært bruges af mig på 65 kg. Men en gang i mellem af ham.

Hvad tænker i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hest?
  • #1   3. jun 2020 Er han helt begynder, eller kan han ride?
    Hvis han er helt begynder, så handler det måske mest om lidt turridning i fornuftigt tempo? I så fald kan en stor, robust og vel muskuleret fjordhest sikkert godt bruges, og ellers tænker jeg oldenborger (uden alt for meget fuldblod) eller nordsvensk.

• #2   3. jun 2020 De fleste rideheste, som er i nogenlunde form bør kunne bære ham. Især hvis det kun er til kortere ture.
    Og her tænker jeg faktisk på store ponyer avlet til ridning og opefter.
    Jeg kan godt lide tommelfingerreglen om, at sadlen skal kunne passe til rytteren. Kan du ikke finde en sadel rytteren passer, og som også passer hesten, skal du nok tøve med at sætte dig op...
    Hvis du bare slår hjernen fra og siger "max 20% reglen" så kan en lille hest på 450 kg bære ham.

Du skal nok tænke mere i, at dyret skal holdes i form - men hvis det primært er din ridehest, bør det ikke være et problem?

For hans skyld skal du nok gå efter en hest, som grundlæggende er sød og godmodig.
    Og det kan du finde blandt mange racer.

• #3   3. jun 2020 Nu ved jeg ikke hvor høj han er - men en fjordhest af den brede type kan altså godt klare 90 kg, hvis det ikke er 1 times ridning hver eneste dag 7 dage i ugen. Jeg vejer selv cirka 95 og er 169 cm. Ved mig sidder det hele bare på mave og lænd, så det ser ikke voldsomt ud. Og jeg rider ikke alle ugens dage, men rider mange skridtture.
    Jeg er naturligvis i gang med et vægttab, så jeg ikke bliver større.

• #4   3. jun 2020 Tinker, Irish Cob, Jyde, Belgier, Frieser eller blandinger deraf, kan være et bud. De er, som regel, rare nemme dyr. Der er bare en masse hår på benene, at ta hensyn til og det skal i jo gøre op med, om i vil arbejde med det.

• #5   4. jun 2020 jeg tænker en irish cob ville kunne. - har iøvrigt en til salg hvis det er noget. hun var købt til mig, fordi jeg er tung også, og når hun bliver stor skulle hun og andre af samme slags gerne kunne bære der omkring.

• Franciska D
    Franciska D Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 1 Svar: 50
    #6   4. jun 2020 Som de andre siger, hvis det kun er turridninger og på nybegynder plan. Så kan han altså sagtens ride på en god robust fjordhest smiley

• #7   4. jun 2020 Han er ikke den bedste til at ride;) sidste gang han red på min tidligere fjordhest var det maks 20 minutter for så gjorde det ondt;D så ville ikke mene at hesten ville blive overbelastet. Min lille ismule kan bare ikke klare vægten. Men har så heller aldrig haft nogle på ryggen der vejede mere end 65-70 kg så der skal jo lidt mere arbejde til;)

• #8   4. jun 2020 Men han er lige omkring 190 cm høj. Men (det så ikke pænt ud) men min fjordhest var omkring 138 cm og tænkte det godt kunne gå hvis det var korte ture i skridt:)

• #9   4. jun 2020 Tinker/Irish cob er en fantastisk hest (som udgangspunkt i hvert fald.
    Min kæreste lærte selv at ride på sådan en. Han er dog en lille type, men det ændrer jo ikke på hestens sind.
    Find gerne en af de "større" (omkring 150 i stg), da gangen der også er lettere for en uerfaren rytter smiley

• #10   4. jun 2020 En fjordhest er ikke et dårligt bud smiley
    Jeg rider selv fjordheste og er bestemt ikke en tynd pige.
    Jeg får dog alligevel altid ros for mine fjordheste af både dyrlæge og massør osv...

• #11   4. jun 2020 Og sig endelig til hvis I tænker på at købe, jeg kender flere steder smiley

• #12   4. jun 2020 Altså mit forslag er, at du køber den hest DU gerne vil have smiley

Hvis din kæreste gerne vil op og skridte 1/2 times tid i ny og næ bør de fleste heste kunne klare, også selvom han vejer 90 kg smiley

Jeg vejer selv knap 90 kg, og Pinot min oldenborgblanding på 165 cm i godt vejr og solskin klare fint at gå med mig på ryggen smiley
    Jeg har været oppe på min venindes 138 cm i stang fjordhest - og ja jeg følte mig ikke tilpas, men det var mere fordi jeg følte mig for lang/høj, ikke fordi hesten virkede til at lide under mig smiley

Så køb den hest DU vil blive glad for at ride på - det er primært dig som kommer til at ride smiley

Mvh Charlotte

Mig og Pinot så man kan se 90 kg i sadlen smiley

profilbillede
  • #13   4. jun 2020 Ja, det ved jeg men mine ønskeliste til racer er ret lang;D så derfor kunne jeg ligeså godt prøve at tænke i den retning som min kæreste også ville kunne ride;)

• #14   4. jun 2020 Jamen så går du bare i gang udfra din liste - og stopper når du finder det føl du gerne vil have. Du kommer først til at ride på den om 3-4 år, så kan dine eller din kærestes ønsker/behov for en ridehest have ændret sig mange gange gennem årene.

Og helt generelt som kommer man til at holde af de heste man har haft fra føl af, så lige meget om den er “knap perfekt” når du skal til at tilride, så vil du sikkert knuselske den smiley

Pinot er fx købt som selskabsplag til Caspian - og du finder næppe to typemæssigt mere forskellige heste af eksteriør og sind. Heldigvis gør det så bare, at jeg har “verdens bedste hest” to gange - de er nemlig perfekte på hver deres måde, og jeg ville ikke undvære nogen af dem smiley

Mvh Charlotte

profilbillede
  • #15   5. jun 2020 93 kg / 184 cm på 167 cm/stg. varmblod.. smiley

profilbillede
  • #16   5. jun 2020 Når du siger han også er ret høj, ville jeg nok finde en hest i stedet for smiley
    Min første tanke var en oldenborger (75-100% cirka)
    Men det kunne måske også være noget som en koldblodstraver, eller noget "barokt" som en frieser,

Det vigtigste er vel at huske, at bagdelen skal kunne være i sadlen - mange koldblodsheste, har en meget kort ryg smiley

• #17   5. jun 2020 En stor, stærk nordbagge ville jeg også sige.

Jeg er 185 høj og vejer 80 kg og det har min nordbagge på 20 år, 140 cm i stg og vægt på ca 450-500 kg ingen kvaler med at kapere på ture i det fri et par gange om ugen smiley

Jeg er ikke så meget for islændere, de bliver for små og spinkle, og så ligner man en kæmpe på en kæphest.

• #18   5. jun 2020 Syntes personligt ikke helt det er okay at ride en fjordhest, eller andre store ponyer/ små heste, hvis man er oppe og veje tæt på de 100kg. Jo, de er måske lidt stærkere end andre spinkle racer, men deres knogler og led er altså ligeså stærke som alle andre heste, og derfor mener jeg ikke at en mand på 90kg kan fast ride en mindre fjordhest eller lign. Er det bare en gang imellem, og er hesten i form kan jeg da godt se lidt igennem fingrene med det, men sådan lyder det ikke helt til at være. Så måske hellere find en stor tinker/nordsvensk, eller bare en større hest i stedet for at vælge en islænder, mindre fjordhest eller lign. hvis meningen er at det skal være hans ridehest.

Jeg ejer selv en stærk fjordhest på 143, og jeg syntes ikke hun skal bære mere end 70kg, selvom hun måske godt kunne. Jeg kan nemlig mærke at min vægt påvirker hendes balance meget mere end min varmblod på 162

• #19   5. jun 2020 #19.
    Jyde og mange andre af de tunge racer er avlet til at trække.
    Men, hvis man kigger bevidstløst på hvor mange procent man vejer af hestens vægt, så lyder det da fint med en tung trækhest?? Men de er ikke avlet til at bære.

Islænder, quarter og andre, der er avlet til at bære finder jeg det langt mere plausibelt at de kan bære en lidt højere procentsats end trækheste kan.
    De er avlet til dagsrejser, hvor de bærer rytter +oppakning. Måske vejede en senet cowboy eller viking nok kun 70 kg, men sadel, tæppe, lidt mad, våben, osv vejede nok hurtigt 25 kg - det er hvad kaveleristernes sadel + oppakning vejede.
    Selvfølgelig skal en islænder på 130 ikke bære 100 kg - men, det er heller ikke oplægget??

• #20   5. jun 2020 Jeg ville se på hvad DU ønsker dig, og så bare finde en sådan model med et godt grundtemperament. Skal du primært ride skovtur, er det jo i bund og grund lige meget, bare den er god i hovedet, men hvis du gerne vil ud og f.eks. starte lidt dressurstævner, så ville jeg kigge efter en hest, der kan opfylde dine ønsker her. Han skal trods alt kun ride en gang imellem, så det kan på en måde være ret ligemeget, hvad race det er, eller om det er en blanding, bare den har et fornuftigt temperament og det ser harmonisk ud størrelsesmæssigt.
    Når det primært er din hest, bør dine ønsker for hesten være de vigtigste, men du skal selvfølgelig have i baghovedet, at den også skal passe din kæreste. Så du må overveje hvad den skal bruges til, så den kan passe til det, du ønsker dig. Når I har fundet ud af, hvilken slags hest, I vil kigge efter, så kan I jo evt. tage ud og besøge nogle avlere, og møde de forskellige racer, for at se hvilken der siger jer mest og passer bedst til jeres ønsker. Det er nemt nok at sige hvilken hesterace, der på papiret passer til jer, men det er noget helt andet at tage ud og møde hestene. smiley

• #21   5. jun 2020 ved ikke om du svarer på min kommentar dr. who, men bare fordi at man engang forlangte at små heste skulle bære en fuldvoksen mand (og tildels stadig gør) er ikke ens betydning med at de så er bygget til at bære det eller at det var godt for dem. idag har vi så mange størrelser og racer at vælge imellem og jeg syntes da derfor helt klart at man skal udnytte dette og vælge en hest som man er sikker på kan bære ens vægt uden det påvirker den negativt. Jeg brugte islænder som eksempel da jeg hyppigt ser mange voksne mænd som rider dem som er alt for store til dem efter min overbevisning.

Jeg har har heller ikke sagt noget om at en tung trækhest er bedre egnet til at bære mere vægt. jeg mener nemlig lidt det modsatte, da de allerede bærer på deres egen tunge vægt. Tinkere/nordsvensk kan man dog få i store størrelser (155+) - eller i hvertfald større end en fjordhest og derfor kunne de være et bedre valg ummedbart. Jeg mener ikke at 20% reglen er noget man blindt skal følge og det syntes jeg heller ikke jeg ligger op til.

• #22   5. jun 2020 Fjordheste er jo også mere trækheste når det kommer til stykket.

• #23   5. jun 2020 Doktor Who
    Jeg er ikke lige så enig i det med islændere, du skriver. De er ikke avlet mere til at bære end en jyde er. Islændere er bare en race, der er opstået på Island, og er egentlig blevet til en ret ekstensiv race. At de så rider land og rige rundt på dem deroppe, er måske mere i mangel på bedre.

En jyde er bygget til at trække, ja. Men det er en fjordhest også. Og en tinker. Og frederiksborgere, oldenborgere, travheste og en hel masse andre hesteracer, som fungerer som rigtigt fine rideheste.
    De tunge trækheste er bygget, så de har nogle stærke led, hove og ryg, da det skal bære en stor belastning, når den trækker noget tungt.
    At de ikke skulle være lige så stærke i ryggen, som det vi betragter som en rideheste, giver simpelthen ingen mening. For de skal da netop være stærke i ryggen (kort, stærk overlinje), da det er den, det er det bærende mellem forben og bagben.

En mere ædel hesterace med længere overlinje har i hvert fald ikke en fordel overfor en tung rytter. Dens fordel ligger i afstanden mellem de to aksler, når den skal tage afsæt med fart på over en afstand. F.eks en travhest, den er hurtig over en lang afstand med en let vogn.

• #24   5. jun 2020 Ann C
    Jeg giver dig ret i det med kort vs lang ryg. En kort ryg må, alt andet lige, være bedre til, at bære, end en lang ryg. Jeg har en Holstener på 171 og selvom hun er avlet til ridebrug, ville jeg aldrig sætte mig op på hende. Jeg har haft hende i snart 10 år og aldrig redet på hende. Ikke engang siddet på hende, da jeg mener hun er for slank med mig som rytter.

Doktor Who.
    Selvom det nok ikke helt kan sammenlignes, så forstil dig et bræt på 2 bukke. Jo længere et bræt er og jo tyndere det er, og jo længere afstand, der er mellem bukkene, des mere vil brættet sveje/ bøje, måske brække, hvis du sætter dig på midten. Jo tykkere brættet er og med kortere afstand mellem bukkene, des mere vægt kan det bære. Det sammenlignet med en slank hest med lang ryg og en kraftig hest med kort ryg, så er jeg ikke i tvivl om, at den kraftige hest med kort ryg vil, med rette rygtræning, kunne bære mere end den slanke.
    Jeg afviser ikke, at rytters vægt, rette sadel og balance spiller en væsentlig rolle, for det gør det helt sikkert. Men, at en kort ryg er dårligere til at bære vægt, fordi hesten er avlet til trækdyr, den tror jeg ikke på. De fleste heste er, oprindelig, avlet til træk og ikke ridebrug. At de så er avlet slankere så de bedre passer som rideheste er en anden sag. Det er alt andet lige, lettere, at sidde overskrævs på en slank hest, end det er, at sidde overskrævs på en sofa og hestens hurtighed kommer også med et slankere udseende. Mange hesteracer godkender Engelsk Fuldblod til forædling, nettop for et slankere og mere ædel udseende i racen. Bla Holstener og Oldenborg. Iøvrigt er Holsteneren og Oldenborgen også avlet til, at trække. Holsteneren er en kørehest. At man så i nyere tid finder på, at bruge dem til ridning og finder ud af, at den er en glimrende springhest, er en anden sag.

• #25   7. jun 2020 Jeg tvivler selv på det bliver mere end 2-3 gange om måneden. Andre gange ville det bare blive trækture med hesten. Så tror ikke den ville blive så meget overbelastet. Men har satme heller ikke lyst til at ødelægge hesten:(

• #26   7. jun 2020 Helt ærligt, to-tre bette rideture på en måned ødelægger ingen hest. Gør det nu ikke værre end det behøver være.

Kommentér på:
Hvilken hest?

Annonce