Ridebane - græs + sand-grus {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg har et stykke af mit jord, hvor jeg påtænker at vi skal have lavet en ridebane.
Pt er der kun græs der, eller rettere det er primært mos der er der.
Har trænet en af vores ponyer der nogle gange, og mosen er faktisk enormt fjedrene, og det bliver heller ikke trådt op.
Min tanke er dog ikke, at det altid skal være en græs ( mos) bane. Jeg vil gerne have lagt noget sand eller grus på.
Jeg har ikke den store mulighed for at få en ud og skrabe af, men tænker jeg heller ikke gør så meget, når det er mos, da det jo ikke vil gro igennem på samme måde som græs.
Stykket ligger højt, har en smule naturligt fald og har i den tid vi har boet her ikke stået under vand. Vores jord er sandjord, med et forholdsvis tyndt lag super god muldjord ovenpå.
Min tanke går på, at jeg ville forsøge mig med bare at smide sand/grus direkte oven på moset.
Ved godt at mange vil sige at det ikke er optimalt men er der nogle herinde der har erfaring med at gøre det på denne måde.? Hvor meget der skal på, og hvad har i kommet på?
Håber at der er nogle der vil dele deres erfaringer
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
De steder jeg har meget mos kan jeg ( når det er tørt) hive det op med hænderne.
Lyder til at du har et ret fint sted mht at lægge en ridebane - sandjord og højtbeliggende så fåes det ikke bedre
Hvis du har mulighed for at få en ud med en gravemaskine og grave af - så kan du være heldig du bare kan nøjes med jordens sandbund.
Husk at søge om tilladelse - surt at skulle så græs i, hvis kommunen er emsig
Mvh Charlotte
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Gå ind på kommunens hjemmeside.
Der kan du nok læse om de lokale regler.
Send en e-mail til teknisk afdeling.
Beskriv dit projekt.
Der er sikkert ingen ben i at få tilladelse - men du skal søge den.
aug 2016
Det skal man teknisk set faktisk i byzone.
Der er der en grænse for, hvor mange procent af grunden der må bebygges + dækkes af terrasse mv.
(Hvilket giver lidt mening. Der skal være jord tilbage, nok til at regn kan trænge ned så kloaker ikke overbebyrdes)
Men ja, der er MANGE regler...
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Hvis ikke det er fordi jeg har brug for arealet til slet, så red jeg på min græsmarks-bane hele året. Den er virkelig god.
Så slå græsset og bare rid det, vil jeg anbefale.
Men lav er “hov-slag på en god meters brede, for at undgå at lave spor, når du ikke kan harve.
nov 2019
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 6
Men er stadig i tvivl om det kan lade sig gøre på denne måde, og havde jeg skal smide på, og indtil jeg ved det, må jeg vente med at søge ??
Dorthe C : Det var faktisk også min første tanke. Både fordi at det klart var det nemmeste, men ja, klart også det billigste..
Men er blevet frarådet en græsbane, da alle jeg har snakket med om det, siger at den bliver ufattelig glat
Bliver din slet ikke det?
Men som skrevet har jeg de sidste par dage longeret den ene af vores ponyer nede på stykket. I går trådte han det lidt op, men der havde det også lige regnet, så der var vådt, og ja, så lavede han mange bukkespring og vilde afsat i galop ??
I dag var det så fint at træne med ham dernede på moset. Det blev overhovedet ikke trådt op, og kan bare se hvor godt at det fjedre under ham.
jan 2015
I min kommune er der et helt regelsæt, som man ikke kan komme uden om :
1 der må ikke være Hvidt hegn
2 der må ikke bruges geotextil e.l.
3 der må ikke sættes lys op
4 der må ikke lejes ridebane ud, da det vil påvirke trafikken til/fra ejendommen
5 hvis banen ikke længere skal bruges som ridebane skal den reetableres med græs
Hos os tog det 8 uger at få tilladelsen, hvor vi pænt havde skrevet hvilket brokker vi ville bruge, stenmel og toplag, hvilket hegn, hvilken størrelse ect.
Jeg har en veninde som har fået trukket jordlaget/muld af med en gravko, og så lagt 5-7 cm grus ud - den fungerer fint til hendes brug, selvom hun selvfølgelig ikke kan bruge den her om vinteren pga regnen, da den bliver glat. Men 3/4 af året er den fin til alm brug.
Hendes bane ligger højt og på ikke helt sandjord, men det vi nok ville kalde sandblandet let jord.
Mvh Charlotte
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg ville nok, hvis du vil have en ridebane, få gjort det ordentligt fra starten - så du fx ikke ender ud med en dyb bane, en hvor det du ligger oven på bare flyder ud og der bliver hul ned til græsset osv.
Og ja, endelig igennem kommunen - for der er 117 forskellige regler og ting og tage hensyn til, afhængigt af hvilken kommune man bor i.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
https://www.hedensted.dk/borger/bolig,-byggeri-og-flytning/landzone/ridebane
https://www.horsholm.dk/politik/offentliggoerelser-og-afgoerelser/landzonetilladelse-til-ridebane
Ligesom man skal søge tilladelse til at opføre et skur eller andet i den størrelse, fx hønsehus. Jeg mener der er en bagatel grænse, men det kræver at skuret er ret lille.
aug 2016
Det skal man her...
Jeg har en forhåndsgodkendelse til at anlægge ridebane, ikke fiberbund, gerne med lys som skal slukkes senest kl 21 - det er betingelserne, hvis jeg husker rigtigt
aug 2016
Da jeg gerne vil have løsdriftskure ude på marken (da det laveste punkt på marken er langs bygninger) , har jeg ansøgt og fået forhåndsgodkendelse til at bygge skure et stykke ude på marken...
En forhåndsgodkendelse er gyldig i 2 år
jul 2015
Jeg har redet på min græsmark de sidste mange vintre, og i perioder op til 10 træningspas om ugen (på forskellige heste), og mine heste har aldrig gledet eller mistet fodfæste pga. glat bane. Så hos mig fungere en græsbane ret godt.
MEN jeg har også sandjord, dvs min vinterbane er næsten helt altid tør. Hvis græsbanen ligger på ler-jord, så vil billede se helt anderledes ud, da ler bliver ret glat når det bliver vådt. Min (sommer) ridebane ligger på den anden side af huset, og er gravet ned, for at få den plan. Dvs, den ligger nede i lerlaget. Og når den bliver våd, så er den en skøjtebane, den skal ikke være ret våd, før det er umuligt at ride på den. Men når den så er tør, har jeg en virkelig virkelig god bund, og det helt fra naturens side. Samtidig med at min sommerbane ligger i skygge om eftermiddagen, hvilket er virkelig dejligt, når vi har de varme somre.
Dette gør at jeg har de to baner, for min sommerbane, er ikke til at ride på om vinteren pga vand. Jeg har fået den drænet, hvilket har hjulpet, men ikke nok i disse monsun-tider. Og min vinterbane, kan jeg ikke bruge om sommeren, da det er en sletmark
jul 2015
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Og så skal det naturligvis opdages, så hvis man bor helt ude hvor kragerne har madpakker med, så kan man helt sikkert komme afsted med mere, end hvis markerne ligger, så der er frit udsyn fra fx en større vej...
Til eksempel har vi et par gange haft politiet på besøg, fordi vi var blevet meldt af forbipasserende bilister (vores marker kan ses fra en større amtsvej, som er ret trafikeret) - for vore heste gik jo ude, både når folk kørte PÅ job og HJEM fra job. Og når de i den grad går for lud og koldt vand, så får de garanteret heller ikke noget at æde og drikke - og to af dem har TÆPPER på...
Og ja, politiet kom 2 gange (begge gange om vinteren), de kiggede på vores heste, vores stald, vores mødding og vores foderbeholdninger - og sagde pænt undskyld for ulejligheden. Men som de sagde "når vi får en anmeldelse, er vi jo nødt til at køre ud og kigge".
Jeg konkluderer, at vi sikkert IKKE ville slippe godt fra at etablere en "ulovlig" ridebane
dec 2008
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
dec 2008
jul 2015
Men da vi ville vælte en gammel stald, ansøgte vi kommunen.
dec 2008
Vi er nemlig i gang med at sælge hus, for at købe gård og gården vi skal købe har der ikke været dyr på i mange, mange år, så det var bare lige en anelse panik der lige sneg sig ind
jul 2015
Vi lavede "gildesal" sidste år. i vores gamle svinestald. fjernede alt inventer, og støbte fast gulv. Men det er stadig stald, og den står opført som stald. og jeg har haft halm der inden i vinter. - men vi holdte også konfirmation der inde i sidsteår. for man må jo gerne holde konfirmation i en stald. - men det er officielt stadig en stald. Der er bare nu fast gulv, i stedet for svinestier.
jan 2015
Jeg ved også at min veninde såmænd også blev ked af at hendes ø11 meter rotunde skulle have hevet hegnet op, og sås til i græs.
Reglerne er nu ikke så kompliceret, hvis du bare ligger ude i det åbne landbrugsland - så får man ofte lov.
Men er du kommet til at købe noget der er naturskønt beliggende, helt i nærhed af skov og åer, så kan du ryge i store problemer mht om du må lave stalde, læskure, rotunder og ridebaner.
Den “sjoveste” historie har jeg fra en nabo små 3 km væk, som bor ude af hendes egen 1 km lange grusvej omgivet af marker. Hun havde sine 5 heste i sin gamle staldbygning uden problemer, andet end at der var meget lavloftet, så pga den nye hestelov mht højde i stalden, så gik de i gang med at planlægge en løsdriftstald til hestene. Stalden skulle ligges på den anden side af deres indkørsel, således at deres gård gik fra at være en 3 længet til en 4 længet gård - og det eneste de ville komme til at genere ville være dem selv, da de ville tage deres udsigt fra huset, og inddrage noget af hestefolden til bygningen.
Hold ny kæft et hyr de fik ud af det, da Naturfredningsforeningen gik i gang Det tog dem flere ankesager før de endelig efter 1,5 år fik lov til at bygge
Og de fleste havde nok givet op, men nu er hestemoren ikke lige sådan en der giver op for ingenting, og de havde mulighed for advokathjælp i familien.
Så Maria E vær opmærksom på om I køber i et specielt område, og er det vigtigt for dig at måtte lave fx ridebane, så få en (skriftlig) forhåndsgodkendelse af kommunen på det - men oftest er det altså ikke et problem
Mvh Charlotte
nov 2019
Lidt ærgerligt
Men som tidligere skrevet, har jeg ingen intentioner om at lave en ridebane uden en godkendelse fra kommunen af. Jeg vil ikke stå i en situation hvor jeg skal fjerne den, fordi at den ikke er godkendt.
Men for at lave ansøgningen, skal jeg have styr på hvordan at jeg vil lave den.. Det var derfor jeg oprettede denne tråd, og ikke for at det skulle blive en diskussion om man vil søge godkendelse eller ej.
Jeg søger.. Om andre ikke vil søge er deres problem..
nov 2019
Men at tråden stikker af fra mit spørgsmål til ridebane bund til en debat/diskussion om man skal søge til ridebane eller ej, og tilladelser i forhold til nye bygninger i landzone, den havde jeg alligevel ikke set komme
aug 2016
Der er der mange tråde om ridebane anlæggelse.
Ridebane - græs + sand-grus