653 visninger
|
Oprettet:
Shetlænder {{forumTopicSubject}}
Hej alle på HG
Jeg har part på en lille shetlandspony som jeg godt vil genoptræne, efter den har stået stille længe . Nogle der har et forslag til et genoptrænings program??
Mvh Laura
sep 2019
Følger: 12 Svar: 10
Hvor gammel er den? Hvor længe har den stået stille og hvorfor? Hvad har den været vandt til at lave før, tidligere skader?
Er den overvægtig? Hvilket temperament har den? Osv. ?? Der er mange ting der kan spille ind i forhold til et program og hvor du skal starte
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
sep 2019
Følger: 14 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 5
Han er meget rolig og børnevenlig, men er bare så overvægtig og har ingen muskler. Det vil jeg meget gerne lave om på.
Jeg vil meget gerne tilkøre ham og gå for lange liner osv. Men jeg tænkte at han skulle mere i form og få muskler før jeg kunne begynde på det, for blandt andet at undgå skader.
Mvh Laura
mar 2011
Mvh TT
sep 2019
Følger: 12 Svar: 10
Start med at arbejde meget kort tid og ikke for intensivt. Du kan altid bygge mere tid på og flere træningsdage, efterhånden som i bliver gode. Muskler tager meget meget lang tid at bygge op og et hurtigt resultat er ønsketænkning. Ofte vil heste få skader eller adfærdsproblemer hvis man presser dem for hårdt her.
Start med at lade ponyen finde sin balance på et lige spor. Stil den lidt ind på eks. En langside og se hvordan baghovene lander i forhold til forhovene. (rygraden skal være parallel med væggen) Ret den ved at justere forparten så baghovene træder på linje med forhovene. Det vil lære ponyen at arbejde ens på begge sider, lægge vægt tilbage mod bagparten og på sigt lære den at kunne bøje sig i eks longe.
Longe er ikke bare rundt og rundt, det er et forfinet arbejde hvor man skal have øje for hestens styrker og svagheder.
Udstrækning kan også anbefales, her lærer ponyen at slappe af, får øget smidighed og større kropsbevidsthed.
I forhold til at køre til så sørg for at vende den til ting der larmer bag den, noget der er smalt omkring den og noget den skal trække, eks en kælk her til vinter. Og giv den god tid til at vende sig til seletøjet inden du spænder for. Hvis ikke du har kørt før så søg hjælp fra nogen der har, det er ikke bare lige sådan:)
Det blev en lang smørre. Held og lykke med arbejdet:)
mar 2011
Mvh TT
sep 2019
Følger: 14 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 5
Mvh Laura
Shetlænder