{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
716 visninger | Oprettet:

Kan ikke trave min hest af {{forumTopicSubject}}

Ja, min pony Freja, er umulig at trave af. Fordi når jeg slækker på tøjlen (Jeg rider med en løs, dog konstant forbindelse, da hun ikke kan holde balancen ellers) og samtidig rider letridning, så kan hun regne ud, at vi skal til at trave af. Hun sænker godt nok halsen ja, men samtidig så ser hun sit snit til at rende så stærkt, at det er lige ved at være galop i trav. Hun jorder rundt i trav. Fordi hun elsker simpelthen fart. Så har jeg ikke andet valg end tage fat med halve parader igen, men så samler hun sig, og det skal hun jo ikke. Nogen forslag? Hun elsker virkelig fart - men det er jo ikke ligefrem afslapning for hendes muskler at rende så stærkt ;D

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan ikke trave min hest af
  • #1   27. jul 2007 Jeg fik afvide af min gamle ridelære at når jeg skulle trave af, skulle hesten gå fri trav, så den kunne strække musklerne.

• #2   27. jul 2007 Nå ja, men det kan jeg så sige, at det gør Freja bestemt også smiley

• #3   27. jul 2007 Heeh' xD Ellers så få hjælp af en berider hvis det er ..

• #4   27. jul 2007 kontroler din letridning. altså når du laver letridning så gør det i en rigtigm lanfsom takt fo så gør hun det i din takt. men hvis hun løber hurtiger & hurtiger så følger man næsten altis efter deres takt. men gør din letridning rigtig langsom & klem godt med lårene så traver hun i din takt

• #5   27. jul 2007 Jah, jeg forsøger virkelig, men Freja elsker fart så meget il sidst, at hun næsten ignorerer de små hjælpere

• #6   27. jul 2007 ups der er lidt mange stave fejl i min tekst jeg skrev. men det skulle gå lidt hurtigt.

• #7   27. jul 2007 Hmm, jeg syntes ihvertfald at det er lidt forkert, at hesten skal holde balancen på tøjlen, som du skriver. Den bør ikke bruge tøjlen til at holde balancen med.

For mig lyder det som om, at hesten ikke har lært at reagerre godt nok, på dit stopsignal. Ellers så har den lært at længere tøjler = fart. Jeg ville tage hesten ned i en lavere gangarter, eller stoppe den helt op, hvis den løb hurtigere end jeg havde signaleret til den. Og self. altid give efter når hesten står stille smiley

Min hest, gjorde også det før i tiden, at når man slap tøjlerne, så for den ellers frem. Den gjorde det, først og fremmest fordi at jeg brugte tøjlerne alt for meget, og dels også fordi at jeg slet ikke havde styr på min anholdende hjælp/stopsignal. Så jeg gjorde/gør ligesom overfor, lavere gangart eller stop, hver gang hesten løber hurtigere.

Den kan også være, at din hest bruger tøjlen som et "5 ben", støtter sig for meget til den, fordi den ikke har nok balance. Når du så slipper tøjlen, har den ikke støtte, og vil derfor forsøge at løbe hurtigere, for ikke at "falde på næsen". Det kunne også være en mulighed smiley

• #8   27. jul 2007 nåår okay. så ved jeg virkelig ikke hvad du skal gøre. hvis det ikke hjælper

• #9   27. jul 2007 Hvis hesten løber stærkere når du slækker tøjlen må der være fejl i dens træning. Det er jo meningen man skal kunne slippe tøjlen HELT, uden at hesten øger tempoet eller går fremad hvis den står stille.

• #10   27. jul 2007 Eneste fejl der er i hendes træning i den dur, er at hun ELSKER fart, og at hun har fundet ud af, at hun må løbe stærkt til sidst.
    Desuden mener jeg, at jeg holder forbindelsen til munden, da Freja ellers tager hovedet op i fx hjørnerne, simpelthen fordi jeg kommer til at slippe den ene tøjle. Jeg rider IKKE med mine hænder, jeg holder kun en forbindelse, da enhver hest skal støttes både på volter og ligeud,.
    Hun ved bare nu (fordi jeg før i tiden syntes at det var sjovt, at hun ville løbe til sidst, har accepteret at hun gjorde det), at det er det der skal ske, når vi rider af. Men jeg vil helt klart prøve det med langsom takt, for det hjælper faktisk meget

• #11   27. jul 2007 og når jeg siger taget hovedet op. mener jeg blot, at hun tager mulen en anelse frem foran lod.

• #12   27. jul 2007 Og desuden gør hun det KUN til sidst. Kan godt ride letridning for løse tøjler, bare ikke i slutningen

• #13   27. jul 2007 min ridelære, har altså redet OL 4 eller 5 gange ,, kan ikk huske xD

siger at man KUN skal trave sin hest af , hvis det har væert en dårlig ridetime,, for når man har redet godt og så traver dem af ødelægger man ALT det man har bygget op den time,,

såå smiley

• #14   27. jul 2007 sara & Rex *team FDR* : Hvad hedder din ridelære ? lyder ikke særligt logisk.. hvorfor i al verden skulle det ødelægge noget at lade hesten strakke musklerne.. vi andre strækker da også ud hvis vi har trænet..

• #15   27. jul 2007 Sara og Rex: Okay, det kan jeg da ikke helt følge hende i. Som Signe L, kan jeg jeg da hellere ikke forestille mig andet, end at det er godt for hesten at for strukket musklerne ud.

• #16   28. jul 2007 Jeg har også selv haft problemet lidt men så sagde min ride lærer jeg bare skulle klemme med knæende og det hjalp faktis meget..

• #17   29. jul 2007 Det er et rigtig godt trick det med at sænke tempoet i letridningen, så du sidder en smule længere end det føles naturligt... på den måde fortæller du hesten at tempoet skal ned.

Hvis hesten løber hurtigere end du beder den om når du traver af, er det fordi den falder på næsen og går på forparten, og det er jo ikke meningen, selvom det er fint at ride lidt friskere end ellers, det skal bare være dig der bestemmer.

Jeg bruger det med den lidt langsommere letridning både på unge urutinerede heste og dem der er velredet, det virker på alle.

• #19   31. jul 2007 Kristine F: I dressur skal hesten altså støttes på tøjlen hele tiden... ellers trækker det ned i karakterene til stævner.

Det kan godt være du ikke rider sådan, men derfor er det stadig rigtigt for os andre.

• #21   1. aug 2007 Kristine F: For de af os som rider dressur, og bruger vores heste til stævner.... er det korrekte det vi har lært og det er heldigt nok det sammen dressurdommeren har lært.... smiler.

Jeg mener jo også at enhver hest bør støttes på bidet... det mener du ikke, og det gør westernryttere heller ikke... men når der bliver skrevet enhver hest i denne sammenhæng, er jeg sikker på det er set udfra et dressurmæssigt synspunkt.

Og for os sølle dressur konkurrenceryttere, bør enhver hest til enhver tid kunne mærke sin rytters støtte på bidet, da man ellers mister den forbindelse som gør dressurridning mulig.

• #22   1. aug 2007 Kirstine F: Det er også det, jeg gør. Hvis ikke du tror mig, så kom du endelig ud og se mig ride en time på hende. Og en hest SKAL altså have støtte KONSTANT (om end LET), da som Rikke siger, så skal man altså gøre det, hvis man rider dressurstævner.
    Hvis du ikke tror mig, så kan jeg vise dig det, at jeg kan ride uden tøjler, men da jeg er konkurrencerytter, er det det jeg rider efter

• #23   1. aug 2007 Desuden virker det som om, at du bare vil tro, at jeg hiver min hest i munden. Jeg kan stoppe hende fra galop udelukkende med knæerne til parade, men derefter behøver jeg ikke at slække/slippe tøjlerne

• #25   8. aug 2007 Kristine F: Det er lidt utroligt at du kan udtale dig om enhver hest på den måde....
    Enhver hest vil ikke trave roligt hvis den bliver redet på en bestemt måde... heste er jo ligeså forskellige som alle andre...
    Og hvis de fx har en dårlig balance, er uopdragne (ja, det mener jeg godt heste kan være) eller på anden måde ikke forstår eller kan gøre det vi beder dem om, så må vi jo prøve at finde en anden løsning.

Kommentér på:
Kan ikke trave min hest af

Annonce