{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.656 visninger | Oprettet:

Kan ikke trave {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen
Jeg har købt en dejlig 4 års, som var let tilredet.
Hun har så stået stille i ca. 6 uger, og jeg er nu startet langsomt op igen. Først skridtede jeg hende en del, da hendes kondi var lig nul. Nu er jeg så begyndt at trave, men her ligger problemet.
Hun vil SLET ikke trave. De første gange jeg prøver begynder hun at tölte, og efterfølgende giver både hun og jeg op.
Hun kan godt trave når jeg løber med hende (jeg mønstrer en del), men hvorfor pokker vil hun ikke når jeg rider?
Jeg er ingen let rytter - ingen hemmelighed, men hun har jo kunne bære mig før pausen, og viser ingen tegn på ubehag i skridt.

Hvad kan jeg gøre for at lære hende at trave med rytter igen?

- Hun har ikke ondt!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan ikke trave
  • #1   25. aug 2012 Jeg har haft samme problem med min travhest hanville ikke trave!!
    Han satte bare i en krydsningen mellem tölt og pas:(
    Men mig og min far blev bare ved med at prøve:)
    Så mit bedste råd er bare bliv ved med at prøve, for hvis du giver op så ved hesten til næste gang at du giver op;)

• #2   25. aug 2012 Ja selvfølgelig ved hun det, jeg bliver bare så frustreret når jeg på ingen måde kan få hende frem. Hvordan gjorde i? (:

• #3   25. aug 2012 Jeg har dog en traver som altid slog over i pas fra start til slut.. Nu der kan han sagtens trave når jeg beder ham om det MEN hvis jeg ryger ud af balance så slår han over i pas.

Ved ikke lige hvorfor din gør det. Min eneste tanke er balance mangel fordi jeg selv har prøvet at det var det. Så måske er det dét og måske ikke smiley

• #4   25. aug 2012 Bonderøv-inden N
    Balancemangel er nok ikke helt forkert. Jeg rider pt kun langsider, da jeg godt ved hun ikke kan i hjørnerne endnu (:
    Har du nogle råd til overhovedet at få hende i trav?

• #5   25. aug 2012 Hvad med longe med rytter? smiley

• #7   25. aug 2012 Kamilla
    Hun kan ikke longeres (aner faktisk ikke hvorfor), og jeg er en skovl til det, så vil ikke forvirre hende mere end nødvendigt.
    Men jeg tænker, hun er jo ikke ustyrlig, så jeg ved ikke hvor meget en longe hjælper. (:

• #8   25. aug 2012 Hov, jeg håber ikke i har misforstået - hun er ikke islænder (:

Camilla
    Hun vil slet ikke sætte i gang. Jeg prøver også nogle gange med løse tøjler, men hun har brug for støtten, så kan slet ikke finde rundt i det hvis jeg ikke har lidt fat i tøjlen (:

• #9   25. aug 2012 Den måde jeg fik ham til at stoppe på var sådan her (over længere tid med træning)

Red i skoven altid også på lange lige strækninger fordi som du siger hjørne var et no go for min hest. han kortede hjørnerne af som var de spidse hjørner

Så tog vi ind i skoven og red bakke træning i skridt først og derefter op af bakke i pas.

Så tog jeg på græs banen vi har og red rundt og så lavede vi store volter og blev ved og ved og brugte mine ben utrolig meget. Det var utrolig svært det første lange tid men det blev bedre og bedre hvor hver gang vi trænede efter noget tid.

Dette foregik i skridt så han fik en god buge fra hoved til hals.
    Så tog vi kegler som vi lavede slalom rundt om så han stadig skulle lave en lille buge.
    Slange gang på banen (2 slangegange til du er i den anden ende)

Når han havde nogenlunde styr på de ting så begyndte vi og gøre det samme i trav. (dog med støtte mellemrum med keglerne og kun 1 slangegang)

Det var i starten af træningen. Når vi havde redet færdigt stræk jeg altid hans hals ud og benene) Ved du hvordan man gør det ?

Og rykker han sig til højre når du trykker med din højre fod og ligeledes til venstre. Ellers træner du det når i øver i skridt

• #10   25. aug 2012 Longe er en rigtig dum ide når hesten har svært ved hjørner når den ikke kan uden rytter.. Det skal gøres uden rytter og ikke med rytter i en longe..

Synd du er fra Fyn for jeg er god til at longere og lære hesten at gøre det hele via lyde og bevægelser..

men kan godt forklare dig hvad man skal gøre over besked og videoer jeg kan lave til dig som en start træning

• #11   25. aug 2012 Hov lagde ikke mærke til at hun er 4. Så er jeg 99 % sikker på at det er balance du skal have trænet.. min var også 4 da jeg gjorde de ting

• #13   25. aug 2012 Camilla har du prøvet at det har hjulpet på en hest der løber pas eller tølt ?

• #14   25. aug 2012 Prøv med noget longering.. Ellers så prøv det med balance. smiley Det lyder som om hun mangler en hel del af det smiley

-En anden ting. Det er kun islændere (og en anden race jeg ikke kan huske hvad hedder.. Paso pe og er eller andet) det er kun de racer der kan tölte passe. smiley

• #15   25. aug 2012 Driv, driv, driv! Slår hun over i normal trav bare én gang, roser du hende op til skyerne, og tager hende ned i skridt og sætter hende ind.
    Næste gang kan du øge træningen, men hun skal lige lære, at det er det du vil have hende til. Med tiden skal hun nok lære det smiley

• #16   25. aug 2012 Undskyld jeg lige blander mig (:

Men hvorfor er det godt og strække halsen og benene ud efter træning?

• #17   25. aug 2012 Så Jeg lige en af jer skrev at io gjorde det (:

• #18   25. aug 2012 Anja&kazhmir:

Det er ligesom når vi mennesker har trænet. Det er godt og vigtigt at strække de brugte muskler ud, da de jo godt kan være spændte.
    Strækker hesten halsen bliver den strukket ud i hele ryggen.

• #19   25. aug 2012 jo fordi senerne har godt af at blive strukket ud.. Så de bliver smidige.. Fudlstændig som os mennesker.. Halsen ligeledes. Det kan gøres til hver side (skal gøres rigtigs) Og ned mellem benene

• #20   25. aug 2012 hele ryggen bliver strukket ud ja. Det er sundt hvis det gøres korrekt

• #21   25. aug 2012 Arhh okeii mange tak for svar (:

Hvordan er den korrekte måde? (:

• #22   25. aug 2012 Min part gør også sådan en gang imellem.. Du skal bare drive fremad! Sådan virker det hver gang for mig! smiley

• #23   25. aug 2012 Veterinær sygeplejersken med heste i speciale smiley
    Jeg er begyndt at ride på marken, og vi har skov lige i baghaven, så det vil jeg klart begynde at træne. Jeg prøver mig frem med alle dine råd, mange tak (:
    - Jeg strækker ud hver eneste dag med alle mine heste, og har fået øvelser af dyrlæger og kiropraktorer som jeg så mixer (:
    Hvis du gider bruge tid på at lave en video om longering, så må du meget gerne. Jeg kan også godt longere, og min DV bliver longeret en gang om ugen, hvilket jeg klarer meget godt. Men jeg kommer tit til at lave små fejlsignaler, og når hun så ikke kan longeres, så er jeg absolut ikke lige den rette til at gøre det, for jeg forvirrer mere end jeg gavner, det er jeg sikker på (:

Camilla og de 3 welsh drenge
    Nej jeg har ikke prøvet et ride hende her uden bid. Hun går meget let på biddet, så jeg har ikke behov for at have ret meget fat, men jeg har haft nogle episoder hvor hun begyndte at smide meget voldsomt af, så tilliden skal lige helt tilbage. Jeg har selv et LG-zaum, da jeg rider meget uden bid, så muligheden er der da helt klart. Men hvordan tror du helt præcist det hjælper på at hun ikke vil gå fremad? (:

*~ Lurifax og tanja<3~* .
    Balancen går jeg i gang med (:
    Og begge mine NF'ere har kunne tölte, dog ikke hvad man kalder en flot, ren tölt. De gør det bare i afmagt (:

Fregnehesten
    En af problemerne er netop at jeg simpelthen ikke kan drive hende fremad, lige meget hvor meget jeg prøver. (:

• #25   25. aug 2012 Ja nogen kan lide bid andre kan ikke lide at have det i munden hvis det sidder det mindste forkert eller andet..

Mine heste kan jeg sagtens ride uden bid men vælger ikke at gøre det da min ene er unghest og stadig har muligheden for at overraske mig en dag (vi rider ture altid over alt) Og min anden hest er en fartbølle (har stadig efter 17 år rekorden for at være hurtigst i løb) så han er liiige lidt for hurtig uden at tage bid på..

Ikke fordi de laver ballade for det gør de bestemt ikke af nogen art men så længe de synes det er lækkert nok bidet og er så følsomme i munden som de er så er det fint med mig..
    Men hvis de begyndte og vise ubehag for bidet så ville jeg tage det af ..

Men held og lykke med træningen. Jeg laver en video til dig så snart jeg longere min unghest som er lige så gammel som din.

Ved du hvad du præcist har problemer i som jeg skal forklare dig. Så kan jeg lave videoer med det

• #26   25. aug 2012 Ja jeg ved godt hvor mine problemer er, jeg skriver lige senere smiley

• #27   25. aug 2012 Super duper smiley

Vi tales ved.. så må du lige skrive hvad videoen skal handle om

• #28   26. aug 2012 Hej igen
    En af mine hovedproblemer er, at jeg har svært ved at holde styr på hvor jeg skal stå. Jeg ved godt at jeg skal bar skulderen, og jeg ved godt at jeg ikke må bakke, men altså hvordan pokker lader jeg lige være? smiley
    Og så har jeg bare svært ved det hele når min hest ikke selv søger fremad. Jeg har svært ved at få hesten "ud" på volten. Fx i starten, og når vi skal vende volte. Så det er nok der mine hovedproblemer ligger (:

• #29   26. aug 2012 okay godt nok.. det kan jeg sagtens vise og forklare dig. Hvis vejret er til det i morgen efter arbejde så longere jeg en af hyperne og får en til at filme træningen.. så skriver jeg lige til dig hvis den bliver lavet i morgen

• #30   26. aug 2012 Nogle som vil forklare stræk øvelserne? smiley

• #31   26. aug 2012 du kan prøve om du kan få hende i galop, og så tage den i trav.

• #32   27. aug 2012 Bettina
    Hun har ikke lært at galopere endnu (:
    Laura, jeg skal nok prøve at forklare lidt senere (:

• #33   27. aug 2012 laura Når jeg filmer til ballon så kan jeg godt lave en film til dig med de forskellige strækøvelser. men kan også lige forklare her

Når hesten ska have stråkket sin hals ud. så stiller dig med ryggen op af hesten´s skulder og lokker med en godbid over langs dig. hesten´s hoved må ikke "skæve" da det er en forkert strækning. (dette kan jeg vise dig på filmen hvad forskellen er og hvorfor det ikke skal være på den anden måde)
    Dette gør du til hver side og gerne hen forbi dig

Når der skal strækkes hvirvlerne langs manken så skal hesten havde hovedet mellem benene. (en hest der er vant til at få strækket hals kan tage hovedet mellem benene. så langt at forbenene strækker så langt frem i mens kroppen sænkes ned (som at neje i mens hovedet er nede ved maven. og der giver du godbid.
    Det starter du med stille og roligt og jo mere smidige din hest bliver jo længere ned kan du strække den smiley

Forbenene:
    Du tager benet frem og rykker små ryk op og ned og holder gerne benet lidt oppe så senere bag benet holder så strækt ud og så ned igen. Gør dette et par gange.

Bagefter så løfter du hoven igen og trækker benet op af som du gjorde da det var fremme. hold det oppe og så stille ned et par gange.

Bagbenene:
    Der trækker du benet bagud til hesten slappe af og ikke trækker i benet og holder benet ude i 5-10 sec (du kan også gøre længere tid men nogen synes det er svært at holde sådan )

Bagefter løfter du hoven op igen og trækker så frem i stedfor tilbage. igen op og lidt tid efter stille ned igen.

HUSK at dette SKAL gøres roligt og man skal tænke på hvordan senerne bliver strukket ud.. De har rigtig godt af det og vil blive mere smidige ved korrekt udstrækning (HUSK ALDRIG AT STRÆKKE UD MED EN KOLD HEST)

I må undskylde hvis der er noget jeg mangler i min forklaring. Det er meget nemmere at vise hvis i var her eller ved en film smiley

Held og lykke

• #34   27. aug 2012 Det var lige lidt basis udstrækning. Jeg kan flere men vil hellere vise dem når man er ved hesten

• #35   27. aug 2012 jo glemte lige halen tager du og strækker bagud (nogen heste synes ikke om det men det er også rigtig sundt for hestens ryg da det løsner små spændinger der evt kan være der) Læg vægten bagud så du ikke strækker med din arm kræfter

Hvis du har en hest der har det med at sparke ud så vil jeg anbefale at du får en til at gøre det som ved hvad de laver smiley

• #36   27. aug 2012 Tak smiley

• #37   28. aug 2012 Du skal virkelig huske og gøre det stille og roligt når du ikke har erfaring med det smiley

• #38   23. sep 2012 Hvor gammel er hesten og er den ridetrænet fra banen ?

• #39   24. sep 2012 Hun er trænet fra banen - og det går meget bedre nu. Det handlede bare om at være lidt bestemt.

Kommentér på:
Kan ikke trave

Annonce