891 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 148 Svar

så er hun færdigtilredet.... så er hun færdigtilredet....

Ja, sidst jeg oprettede et emne om at Ulla var blevet tilredet på BLOT 1 TIME (kan i huske det) der blev jeg hakket ned, at en hest var ikke tilredet før den kunne skridt trav OG galop, og var styrbar.... så okay... så gik jeg ud og galopperede.... (tag den i mistro hunde.... muhahahahah *-))

der er billeder både på Ulla's Profil, men også i fotoalbummet ''Ulla under rytter'', hvor alle billeder fra første og anden gang er med....

det skal samtidig siges, at hun var i forvejen træk/arbejdshest, der var vant til flere timers arbejde af gangen, og derfor var hun styrbar, og hun er før blevet trukket med ''rytter'' det eneste der manglede var lige at lære hvad benene betød... osv...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  så er hun færdigtilredet....
  • #1   17. jul 2007 Ulla kan det en hest kan.. skridt, trav og galop..! og når en hest kan det og den er styrebar i munden er den tilredet!!

• #2   17. jul 2007 Theis... hvor vidste jeg bare du ville kritisere.. du sagde SELV sidt, at jeg ikke kunne kalde hende tilredet før hun kunne rides i galop... så modsig lige dig selv igen... (haha)

OG nu skal du jo lige se under racen, det er en JYDE, den skal ikke i holdning som fx. en DV, og vil aldrig komme til det, og den mangler sku intet... hun flytter sig for benene, lystrer bidet, kan scenkelvigning, i både skridt og trav, så det eneste du kan se er at hun ikke er i holdning, hvad så???

• #3   17. jul 2007 Vita - Det er da super dejligt ;).
    Men heste som har kørt er som regl lette at tilride :D...
    Skøøøøøøønt!

• #4   17. jul 2007 Anita... jep... det hjælper også at dyret er lærenem, og villig til at lære...

• #5   17. jul 2007 Vita - Og giver gode muskler ;D

• #6   17. jul 2007 En hest er sku da ikk først tilredet når den kan ride LA...

• #7   17. jul 2007 theis
    det vi sige at alle os som har heste derkun kan gå en lb-2 , vores heste er ikke til redet eller hva.? det var da noget mærkeligt noget at sige den ikke er tilredet før den kan gå la,!

• #8   17. jul 2007 Theis: Bare for nysgerrighedens skyld, gad jeg godt at vide hvornår du mener en hest er tilredet?

Hvis den ikke er det når den er styrbar og kan rides i alle 3 gangarter, så er det da lige før at min hest heller ikke er tilredet xD

Men nok om det, jeg syntes det ser fint ud Vita.
    Hvordan har du lært den at lystre for benene?

• #9   17. jul 2007 og så er dine egne heste jo heller ikke tilredet eller hva,?

• #10   17. jul 2007 Theis, du er og har længe været latterlig at høre på... LA min bare,.... det er sku ikke dressur der er vigtig... næ hos mig er en hest godt tilredet, når et lille barn kan sættes op, uden at barnet bliver bange, og barnet kan styre hesten...

og ja, alle heste kan rides, hvis de bliver knækket af hårde midler, men dét vil jeg ikke kalde tilredet, for hesten vil i sidste fald, gøre oprør og måske skade sig selv eller andre...

Og jeg ved da godt at arbejdsheste godt kan gå samlet, men når det er ANDEN gang jeg rider hende, tænker jeg sku mere på hestens velfærd end jeg tænker på om den er samlet....

• #11   17. jul 2007 vita
    det ser fint ud, og nu tvivler jeg så osse stærkt på du vil bruge hende til og ridela-1 til stævner, og bare vil hygge på hende

• #12   17. jul 2007 Theis: Hvorfor lige en LA?

• #13   17. jul 2007 Ej, hvor dejligt smiley

Hvis en hest skal kunne ride en LA før den er tilredet, så bliver westernheste aldrig færdig tilredet. Lol!

• #14   17. jul 2007 Zandra, Jeg har legt benet til hende, og har hun ikke lystret har jeg trykket med pisken, som hun ved hvad betyder da hun er kørehest, og så har jeg rost hende, når hun har gjort det rigtig... og Verbalt ros, er 1000 gange bedre end fysisk vold, og godbidder...

Theis dit LA tilridning er sku latterligt at høre på... dvs. at Aprilsnar er ikke tilredet, på trods af at hun lyster ben, stemme, tøjler, OG går samlet (for det er jo så vigtigt for dig) Men vil alligevel sige at Ulla er nemmere at ride for en fremmed en Nar, for Nar har ''stjerne nykker'' efter at have været forkælet de første tre år af sit liv (jeg bebrejder den tidligere ejer)

• #15   17. jul 2007 En hest er tilredet når den forstår rytterens signaler + den kan skridte, trave og galoppere.

• #16   17. jul 2007 Haha Theis LA d:
    Så er der godt nok mange heste der ikke er tilredet.
    også når folk sætter deres hest til berider for at blive tilredet skal de så lære dem alle øvelser til LA, ja så tjener de i hvert fald godt !
    Hvad er der for noget vrøvl at sige.

• #17   17. jul 2007 En springhest behøver da heller ikk kunne gå LA i dressur... Min Force kunne næsten ikk gå LB dressur, men sprang fantastisk, men den var ikk tilredet så eller hva??

• #19   17. jul 2007 Theis: Sygt! Du svare mig ö

Jamen hvis man skal bruge sin hest til western, hvorfor så lære dem de ting fra LA, når de skal lave de der western øvelser (Jeg ved sgu ikke hvad de hedder xD)?

• #20   17. jul 2007 IKKE I FORM TIL AT BLIVE SAMLET.... nu bliver jeg sku fornærmet... 6 år er hesten, har været arbejdet med i 4 år, har gået samlet for vogn, siden den var 3, du kender ikke hesten så nu holder DU lige din kæ** og taler pænt!!!!

Tænker ikke på at samle hesten, for tilridning er en leg, 1 skridt af gangen, og ros når den gør det rigtigtførste gang var det benene, anden gang var det benene igen, og engang i fremtiden vil det blive samlingen... det er vigtig at gøre det i et tempo hvor hesten er med, og ser det som en leg....

• #21   17. jul 2007 En hest er da tilredet, når man kan ride den i alle tre gangarter osv... Den behøver da ikk kunne rides i en LA...

• #22   17. jul 2007 de heste vi rider til bliver redet så de ihvertfald kan gå en lb-1 nogle heste skal vi osse bare gøre ryttervant og når vi gør en hest rytter vant, skal vi kunne sidde på den i mere en 5 minutter inden vi sidder på jorden og vi skal kunne ride rundt på den uden longe,!!

• #23   17. jul 2007 Theis: Er det egentlig noget du har et sted fra, det der med hesten først er tilredet når den kan gå LA? eller er det bare din egen mening?..
    Jeg spørger bare, for jeg har aldrig hørt det..

• #24   17. jul 2007 Theis: Hvad så hvis det er en hyggehest, som bare skal bruges i skoven og på andre turer. Er de så heller ikke tilredet?

Og når du nu svare mig. Hvorfor har du blokkeret mig på MSN?

• #25   17. jul 2007 Men det er nu engang fakta at kan krikken ikke sin grundridning,

^^ dette har du lige skrevet... endnu engang modsiger du dig selv... hesten KAN jo gå sin grundridning...

• #26   17. jul 2007 Vita: Okay jeg syntes det lyder som en god ide at du har mixet signalerne sammen på den måde..

• #27   17. jul 2007 Theis: Okay, hvem er denne hesteperson du snakker om? xD

• #28   17. jul 2007 Theis: Jeg klynkker ikke. Men vil du så ikke lige fortælle mig det igen?

Du kender jo sååå mange. Og du red jo også MB i spring og dressur, dengang du red engelsk. Mm...

• #29   17. jul 2007 theis
    altså for dig er grund ridningen at den kan gå en schenkelvigning i tskridt og trav den kan øge galop og trav, den kan går skråt igennem lave volter slange gange volte tilbage, og alle de ting, og tilbage trædninger.,?? for mig er den tilredet når den kan gå en lc-3 og er ved at være klar til lb-1 og så kan man gå viddere der fra, ude på elmegaard bliver de jo ihvertfald redet til lb-1 og hvis det er gået hurtigt og vi har en uge eller 2 mere uddanner vi dem yderligere det er forskelligt fra hest til hest,,

• #30   17. jul 2007 Theis... at gå samlet for vogn og gå samlet for rytter... det er de samme muskel grupper de bruger... så find lige en bog og læs i.. for du kender vist intet om kørsel af hest, og kender derfor intet til hvad jeg siger til dig...

• #31   17. jul 2007 Så må jeg godt nok blankt erkende at min hest i en alder af 14 år, ikke er tilredet. For jeg kan IKKE ride en LA på hende.

• #32   17. jul 2007 Endnu engang modsiger jeg ikke mig selv, for med til grundridningen hører begyndende samling, hvilket Ulla jo ikke kan =)

OG HVORDAN VED DU DET???? UHA,.. FORDI JEG IKKE HAR BILLEDER... DU ER DA DUM AT HØRE PÅ.... DU HAR IKKE SET HENDE I HOLDNING, SÅ DU TROR HUN IKKE KAN... NØJ HVOR ER DU ******* ******* ****ø****

• #33   17. jul 2007 Theis: På hvem?

• #34   17. jul 2007 jeg rider for løse tøjler indtil benene er 100% på plads, præcis som jeg har gjort det det sidste år på Nar, men ingen har sat spørgsmålstegn ved at hun er tilredet....

• #35   17. jul 2007 Theis: Må vi se billeder? Hvordan kan du ride LA dressur, når du ikke kan ride rigtig diagonal i trav?

• #36   17. jul 2007 Det var da underligt..
    Theis siger jo ikke, at jeres ponyer/heste og jer selv skal kunne ride på LA plan for at hesten er tilredet.. Men den skal kunne ride det! Både muskelmæssigt og psykisk..

Og bare fordi rytteren ikke er rutineret nok, er jeg sikker på at hesten godt kan hvis den rigtige rytter satte sig på hesten.. Der er det jo klart et spørgsmål om hvem der rider hesten til..

Undskyld min måde at forklare på, men er simpelthen så søvnig. Det er sikkert noget værre vrøvl jeg har fået skrevet.. Men er enig med Theis i hvert fald..

• #37   17. jul 2007 IKKE I FORM TIL AT BLIVE SAMLET.... nu bliver jeg sku fornærmet... 6 år er hesten, har været arbejdet med i 4 år, har gået samlet for vogn, siden den var 3, du kender ikke hesten så nu holder DU lige din kæ** og taler pænt!!!!

Tænker ikke på at samle hesten, for tilridning er en leg, 1 skridt af gangen, og ros når den gør det rigtigtførste gang var det benene, anden gang var det benene igen, og engang i fremtiden vil det blive samlingen... det er vigtig at gøre det i et tempo hvor hesten er med, og ser det som en leg....

Og gu er det de samme muskelgrupper, og JO hun har dem... meget tydelige endda, stadig skal du tænke på hun er jyde, ikke DV, de er ikke ens...

Har sagt dette... at den HAR gået samlet for vogn, og den KAN under rytter, men jeg GØR DET IKKE... for ridning er en leg, et skridt af gangen, i hestens tempo, samlingen begynder først senere... så JEG har IKKE sagt at hun IKKE kan gå samlet, HAR sagt at hun KAN...

• #38   17. jul 2007 Vita: Rolig nu, kammertonen skal holdes.

• #39   17. jul 2007 Theis: Kan du så ikke scanne nogen billeder ind?

Du har ikke sagt hvorfor du har blokkeret mig endnu.

• #41   17. jul 2007 og ja, det er da flot så hurtigt det går med tilridningen smiley

• #42   17. jul 2007 Bare vi alle sammen var lige så kloge som Theis=D

Eller bare halv så kloge!!!

haha..! er fuldstændig enig med Vita!!

• #43   17. jul 2007 Bøsse Hest: Nemlig. Så ville vi jo være perfekte <3333333

• #44   17. jul 2007 Bettmett!
    jeg forstod ikke den måde hun mente det på før du skrev det, for når hun bare skrive la, kan det jo lige så godt være øvelserne, som det kan være muskelmæssigt og psykisk..
    så det var jo dårligt forklaret , hvis det var den måde du skriver det er hun mente,!

• #46   17. jul 2007 <#¤>Katrine<#¤>KK<#¤ >
    Forstår ikk helt hvad du mener :S Hehe.. Men altså, øvelserne er selvfølgelig en stor del af det hele.. Men før hesten kan udfører øvelserne skal den jo udannes færdigt.. Ej, kan ikk forklare det.. Prøv lige omformuler dig smiley

• #47   17. jul 2007 Er Lutz heller ikk tilredet så??? Jeg kan ikk ride en LA på ham...

• #48   17. jul 2007 Jo i spring kan jeg sagtens...

• #49   17. jul 2007 Theis: Du kan ikke svare. For du har ingen billeder, fordi du aldrig har redet det du siger.

• #50   17. jul 2007 Sisse og de vidunderlige heste .
    Der kom ordet! Kunne bare ikke få ordet grundridning frem! hah smiley Men præcis ja..

• #51   17. jul 2007 Christina ¤ ¤ TEAM KBK ¤ ¤
    Nej, DU kan ikke.,. Du mangler stadigvæk "uddannelse".. Men din pony kan jo sikkert sagtens smiley

• #52   17. jul 2007 Det er vist godt at Pjakkur er 4-gænger *SS*

• #53   17. jul 2007 men jeg forstod det ikke, jeg er meget FATSVAG idag eller det er jeg faktisk tit men det ved i ikke,!!! vel.??

nej, det ville ihvertfald se dumt ud hvis det var hesten der skulle ride rytteren til,, hehe,,

• #54   17. jul 2007 bettmett !

jeg mener jeg forstod det ikke som theis skrev det,! og at når man skriver la klasser kan det jo lige så godt vare ridemæssigt med hensyn til øvelserne som det kan være muskelmæssigt og psykisk,!

• #55   17. jul 2007 Theis: Jaja. Men du svare mig ikke nogen andre steder,, når jeg spørg hvorfor, så jeg kan ikke se hvorfor jeg skal stoppe? Du kan jo bare skrive det?

• #56   17. jul 2007 BettMett:

Det er altså en hest...

Jeg sys altså det er noget pjat, at hesten først er tilredet når den kan ride en LA... Den er da tilredet når den kan have sadel og trense på og rides styrbar i alle gangarter...

• #57   17. jul 2007 Theis: Egentlig ikke. Men så skriver jeg en besked ting til dig.

• #58   17. jul 2007 Kan i ikke bare acceptere hinandens meninger istedet for at mudderkaste hele tiden smiley ?

Hold i det mindste tonen.

• #59   17. jul 2007 Mille :18: Team Trav M

Enig!! godt sagt:P

• #60   17. jul 2007 Christina ¤ ¤ TEAM KBK ¤ ¤
    Den er da overhovedet ikke psykisk klar på nogen måde, den er jo SLET ikke udannet færdig.. Grundtræningen er jo ikke en gang startet.. Så nemt er det slet ikke! Ikke efter min mening i hvert fald..

Men synes ikke du skal sige det er nogen pjat..

• #61   17. jul 2007 men nu jeg forstår hvad du menertheis kan jeg godt forstå dig, for hvis man ser på chakira dengang jeg fik hende og nu, kan hun gå en la-1 muskelmæssigt og psykisk, og øvelses mæssigt kan hun osse når hun engang gider lave en tilbage trædninge, dem er jeg nød til at lære hende fra jorden for hun bliver bare stædig og så kan jeg hverken få hende frem eller tilbage og må hoppe af,!! hehe,

• #62   17. jul 2007 <#¤>Katrine<#¤>KK<#¤ >
    Tror også du har set pointen nu smiley

• #63   17. jul 2007 undskyld Theis men som du skriver og har skrevet mange gange her inde så skriver du at det ikke kræver meget af hesten at ride en LA.
    Hvorfor er der så, så mange heste der har svært ved at komme op i LA klasserne ?

• #64   17. jul 2007 Theis: Du ville ikke svare herinde, men svare ikke når man skriver til dig. Så er du også smart.

• #65   17. jul 2007 Trinøøh'
    Så virker det vidst kun snobbet fordi du ikke forstår meningen med det smiley

• #66   17. jul 2007 Jamen så er der vel ingen heste der er tilredet??? For heste kan vel ALTID lære mere...???

Og jeg siger det er pjat, hvis jeg sys det er noget pjat... Hvis Theis må ha hendes mening, må jeg vel også have min...??? Eller hva??

• #67   17. jul 2007 S K
    Fordi rytteren har svært ved det, eller fordi hesten ikke er redet ordentligt til endnu smiley Fik lige lyst til at svare..

• #68   17. jul 2007 enig med Theis. hesten kan ikke kaldes ferdigtilredet før den har "styrken " som trengs, både psykisk og fysisk til å ride et LA program.

• #70   17. jul 2007 Theis: hvis det ikk kræver ret meget af hesten at gå LA hvorfor gør dine det så ikk??????

• #71   17. jul 2007 Theis: Nåååårh, du er nød til også at blokkere mig herinde <33333 Theis 2 år.

• #72   17. jul 2007 jep,, hun kan sagtens hun er bare stædig og hun er osse bange nogen gange og det harjeg så fundet ud af hvorfor for i starten rystede hun af skræk me det samme vi skulle lave tilbage trædninger, det var i undervisning og carsten min ridelære ville lige stå ved siden af hende men hun sprang skræmt væk og har så osse fundet ud af nu at hun har fået tæsk, så deter nu forståligt, og det er det samme med at med det samme hun ser smeden begynder hun at ryste og min smed mener så det er fordi hun har fået tæsk af en smed engang for nogle år siden, sidste gang satte hun sig på røven og der måtte vi sætte hende ind imens han tog de andre 3 så hun lige kunne falde ned igen,!!

• #73   17. jul 2007 Siger du nu at en hest er tilredet når den kan lave en tilbagetrædning???

• #74   17. jul 2007 Er også fuldt ud enig med Theis..
    Og det tror jeg faktisk alle er når de forstår meningen smiley

• #75   17. jul 2007 BettMett: Problemet er bare, at Theis ikke skriver det så man forstår det. Man skal gætte sig det halvdelen.

• #76   17. jul 2007 Altså helt ærligt... tror lige jeg skal ha en snak med min berider om hvornår en hest er tilredet... Og spørger alle dem jeg kender...

• #77   17. jul 2007 Camilla & Fenja
    Kan du egentligt ikke forstår at Theis måske ikke gider snakke med dig.. Ikke for at blande mig, men synes det er træls du skriver sådan herinde i forum!

• #78   17. jul 2007 Theis hold kæft hvor er du dum at høre på

• #79   17. jul 2007 Camilla & Fenja '
    Jeg forstod det da med det samme, smiley

• #80   17. jul 2007 BettMett: Så er du nok en af de eneste. For jeg fattede det først efter du skrev det.

• #82   17. jul 2007 Camilla & Fenja
    Hm.. Okay.. Men du har da forstået det smiley Synes mine formuleringer plejer at være så underlige og meningsløse, hehe.. smiley

• #83   17. jul 2007 <b>Theis</b>

Jeg vil nu bruge betegnelsen at hesten er tilredet, når den kan skridt trav og galop, samt styrbar, når den så begynder at søge ned, gå mere stabilt etc. siger man ikke længere den er tilredet, men dens niveau er på LC når den kan mere så bruger jeg LB osv.

• #84   17. jul 2007 BettMett: Jeg forstod det xD

• #85   17. jul 2007 Sisse og de vidunderlige heste: Det spørger jeg også om smiley

• #86   17. jul 2007 Camilla & Fenja
    Yihhaa smiley

• #88   17. jul 2007 NEJ - det kræver ikke særlig meget af en hest og ride en LA1 hvis rytteren vel og mærket er i stand til og lære hesten det - hvilket jo er det, der altid er problemet 8)

• #89   17. jul 2007 Sisse og de vidunderlige heste .
    Tror folk har forskellige måde at læse ting op på smiley Hæhæ..

• #90   17. jul 2007 Sisse: Jaja. Men så er der to + Theis der fattede det.

• #91   17. jul 2007 hvad hvis man ikke interesser sig i at ride på bane hvad hvis man kun vil ride i skoven for hyggen skyld?? det er lige som alle dem der bare ikke fatter at det ikke er alle der vil ride stævner.....

• #92   17. jul 2007 prøv at læse hvad Bettmett! skrev for det er det theis mener,!
    *Theis siger jo ikke, at jeres ponyer/heste og jer selv skal kunne ride på LA plan for at hesten er tilredet.. Men den skal kunne ride det! Både muskelmæssigt og psykisk..

Og bare fordi rytteren ikke er rutineret nok, er jeg sikker på at hesten godt kan hvis den rigtige rytter satte sig på hesten.. Der er det jo klart et spørgsmål om hvem der rider hesten til..*
    jeg forstod det og jeg er meget fatsvag til tider og de tider er idag,, haha

• #93   17. jul 2007 Camilla & Fenja
    Så har vi vidst hørt det..

• #94   17. jul 2007 Er fuldstændig enig med Theis og de andre..

En hest er jo ikke tilredet, efter den har haft rytter på 2 gange? Den er jo højest ryttervant.

• #95   17. jul 2007 ride i vandet idag??? der er sku da pi**e koldt, eller der er ihvertfald ikke varmt,! der var varmt igår ikke i dag,!

• #96   17. jul 2007 jeg synes du skulle tage at dæmpe dig lidt og lade folk glæde sig over at de har gjordt en hest rytter vant i stedet for at hakke på folk så snart de laver et indlæg... man kan ikke være lige klog på alle punkter og jeg synes personligt du har været en martyr i det her indlæg

• #97   17. jul 2007 stald munkebo: søger rytter til Candis .: Kunne ikke være mere enig med dig smiley

• #98   17. jul 2007 stald munkebo: søger rytter til Candis .
    Arhg nu stopper du! Fordi andre tager det de tror de har læst så personlig, og hidser sig op over det - så er det da i hvert fald ikke Theis der skal være en martyr??

- Synes du skal læse indlægget inden du udtaler dig.. smiley

• #99   17. jul 2007 Jeg må indrømme jeg holder med theis her.
    jeg tror det her går rigtig galt fordi i andre tænker LA til stævner... så hvis min hest ikke kan gå en LA til et stævne er den ikke tilredet - og det har theis jo aldrig sagt.
    Det der menes er at hesten kan det der ville kræves til en LA.
    For miger en hest heller ikke tilredet fordi den kan gå alle gangarter, den er tilredet komplet når grundridningen er iorden, for ældre heste kan jeg måske kalde det at den er skolet rigtigt når grundridningen er iorden - kald det hvad i vil.
    Når hesten skal løbes i gallop så er den jo ikke redet rigtigt, hvis den ikke kan øge og sænke tempoet i alle gangarter med kun ændring af vægten ja så er ridningen heller ikke komplet.
    Min hest er da heller ikke "færdig skolet", vi har stadig meget grundridning der skal på plads.
    Lad nu være med at tage alt så personligt og se det hele i en større sammenhæng.
    En hest er tilredet når signalforståelsen og udførelsen af denne er korrekt indlært og på plads... det har jeg set heste der starter stævner på LC niveau der kan leve op til, men jeg har altså også set heste der starter stævner på La niveau der bestemt ikke kan leve op til det!
    Så det har intet med stævneplanet at gøre, men hvad hesten kan konkret.
    Hvis hesten løber afsted og ikke reagere på det anholdene signal, ja så er signalet jo ikke ordentligt indlært og hesten kan ikke kaldes tilredet.
    For mig er 1 eller 2 dage jo meget kort tid at tilride en hest i... men jeg siger ikke det ikke kan lade sig gøre.
    Men der er jo mange signaler der skal indlæres og forståes, og det tager ofte en del repetationer før man kan være sikker på den sidder der.
    dernæst er der et fysisk aspekt, en hest er ikke bygget til at bære rytter og bør forberedes fysisk til den opgave, igennem løsgørende og styrkende arbejde.
    Såfremt man vælger at gøre det fra ryggen må man også erkende at det vil tage lidt tid at opnå den færdige tilridning.
    Vi har alle et forskelligt syn på tilridning og fred være med det... hvis vi alle var ens ville verden da være kedelig smiley

• #100   17. jul 2007 stald munkebo: søger rytter til Candis .
    Og du er da i hvert fald ikke bedre når du kommer ind med under dum og underlig kommentar midt i det hele..

Så er det jeg skulle sige vidst sagt, sorry smiley

• #101   17. jul 2007 Bonita min skat - du er elsket og savnet .
    Fuldstændig enig smiley

• #102   17. jul 2007 BettMett !jeg har læst indlægget og jeg skriver at sådan ser jeg det og det har jeg lov til er virkelig træt af at man bliver hakket ned hver gang man laver et indlæg... glæd jer dog over hvad den kan i stedet for at spille kloge

• #103   17. jul 2007 jeg bor osse lige ved vandet der blæser ALTID her,!! var der forresten andre end mig der blev vækket af det lorte vejer der var i nat,! hele himlen var oplyst af lyn og der tordnede og bragede hele natten det statede klokken 2 og klokken halv 8 i morges da min far tog på arbejde tordnede det stadig,!! og jeg kunne ikke sove så sov til klokken 11 og havd glmt jeg skulle lukke ud så jeg fik lidt travlt lige pludselig,! men så gik de bar lidt længere ude,!

• #104   17. jul 2007 Bonita min skat - du er elsket og savnet .
    det er rigtig noget af det hun skriver men synes bare man kunne udlægge det på en mindre ubehalig måde istedet for at være sådan det er en trækhest der normalt bliver brugt til at trække vogn

• #105   17. jul 2007 stald munkebo: søger rytter til Candis .
    selvfølgelig.. Alt skal da ikke være surt.Og synes da virkelig det er fedt for Vita at det går så godt og hurtigt fremad.. smiley Det er da bare lækkert..

- Diskussionen kørte jo så bare videre på hvornår en hest er fuldstændig tilredet, smiley

Jeg synes personligt selv at den her diskussion er god smiley

• #106   17. jul 2007 hmmm mine poyer er ikke tilredet har jeg da lige fundet ud af det var sq ikke så godt :S nå men så må jeg være en god rytter at jeg kab holde mig på dem smiley

• #107   17. jul 2007 jamen det er også fint, men vil man give gode råd skal man også tage i mod så jeg har bare sagt at i skal glæde jer lidt på hendes vegne...

• #108   17. jul 2007 TIL ALLE;!!!

nu har jeg tænkt lidt over det, og vi bliver ALDRIG enige om det det er lige som glidetøjle indspændinger chambon og bidet for den sags skyld,!!

• #109   17. jul 2007 stald munkebo: søger rytter til Candis .
    Fjong smiley

• #110   17. jul 2007 <#¤>Katrine<#¤>KK<#¤ >
    Det er dét der er det fede ved det smiley

• #111   17. jul 2007 ' giver Bonita ret (: .

• #112   17. jul 2007 jeg gik i seng klokken 1 og så lidt fjernsyn så begyndte de at smide med møbler oppe på den anden side af skyerne og kaste med lys så jeg satte mig og gloede på lyn i en times tid turde ikke tænde computeren, og så gik jeg i seng og de blev ved med at kaste med møbler der oppe og kasrte med lys så jeg lå vågen en time mere og klokken 4 sov jeg klokken 5 vågnede jeg så ved et mega brag troede sku hele huset faldt sammen så lå jeg vågen til halv 6 og så sov jeg til klokken 11,!

• #113   17. jul 2007 Theis - Vil nu kalde dette at "nedrive" folk . Jeg spugte en gang til noget med min hest . Hvor du svarede "lær at ride"

Pænt sagt hva ? slet ikke nedrivende eller hvad mener du ? smiley
    ¨
    Når det så er sagt . så mener jeg jeg også at den er "tilredet" når den er fuldt ud styrbar i alle 3 gangarter. Resten er i mine øjne uddannelse . kan så sige lige ud . At min 9 års hoppe . Ikke er tilredet færdigt (hun kom rigtigt i hænder som 8 års, har stået halt on/of det sidste år . Så vi er ikke noget så langt . hun er en stædig dame . Så vi tager den stille og roligt . Og prøver på at få nogle gode oplevelser sammen smiley

• #114   17. jul 2007 ved i hvad??? vi kunne diskutere i dage..uger.. måneder..og år!! aldrig vil vi alle blive enige!! og vi har vist fået slået ind på lystavlen hvornår folk mener en hest er tilredet eller ej!! så overvej lige og give hinanden lidt ro..!

ha..ha... Peace!! people

• #115   17. jul 2007 Stine E ja man skal nogle gange tænke sig om inden man laver et indlæg

• #116   17. jul 2007 ''theis'': Det er da for tamt at sige en hest ikke er tilredet før den kan gå en LA til træning. Ordet ''tilredet'' betyder jo t i l r e d e t, altså redet til! skal det skæres yderligere ud i pap? Hvad med hestene for 50 år siden, da der ikke fandtes LA? Er det kun de sidste generationer af heste der er blevet redet til? Det handler vel om hvad man skal bruge hesten til. Er man skovtursrytter er ens hest vel redet til så snart den kan gå frem og stoppes igen.

jesus christ, det du siger er godt nok tyndt!

• #117   17. jul 2007 nu tager vi alle sammen et pandebånd rundt om panden!! og så tager vi hinanden i hånden!! og så kommer vi ud med vreden..! derefter giver vi hinanden et kram.. børster vores tænder går i bad.. og så er vi et bedre menneske!!

• #118   17. jul 2007 Giovanna .
    Nu siger Theis jo så også at det ikke er selve LA klassen, men den fysiske og psykiske fortåelse..

• #119   17. jul 2007 Nanna med den feminine vallak!
    Haha, det kan jeg li smiley

• #120   17. jul 2007 Det kan jo ikke gøres op i dressurklasser.
    Mener jeg ihvertfald ikke.

• #121   17. jul 2007 <b>stald munkebo: søger rytter til Candis</b> . - Ja et er faktisk rimelig trælst . man spørger jo for at få svar . Ikke for at blive hakket ned . Svar kan bla. være konstruktiv kritik . den spydige kommentar kunne jeg absolut godt have været foruden ,

• #122   17. jul 2007 Stine E ja tit er man jo i tvivl om noget men det må da være rart at være så klog at man ved alt

• #123   17. jul 2007 Hmm La kræver altså meget af hesten !
    Læs bare de første par linjer i programmet, der hvor der for oven står formål : ...

(link fjernet)

Så det passer altså ikke at der ikke kræves særig meget af en hest til en la!

• #124   17. jul 2007 Jeg ved da overhovedet ikke alt smiley Jeg er da nærmere en fatsvag idiot, men derfor kan jeg da vel godt have holdninger til noget, og have lov at argumentere for det.. Eller måske ikke?

• #125   17. jul 2007 Nanna med den feminine vallak!
    - haha nu lige hippie agtigt nok til mig smiley men ellers godt forslag smiley

• #126   17. jul 2007 Theis: Selvfølgelig kommer du med en træls kommentar! Kan du ikke lade være med at kloge dig i folks sager? Helt ærligt. Hesten er tilredet når den er styrbar og kan de 3 gangarter samt lystre hjælperne.

Dig og dit LA. Hold dine negative ting for dig selv, og lad dog personen være glad og stolt over sin/sin fars hest. Til tider er du da godt nok latterlig ?

Dvs min hest heller ikke er tilredet jo.. Hun går da vældig godt. Men hun kan ikke gå en LA. End ikke en LC1.
    Men hun er sq tilredet!!

Vita: Det lyder vældig godt. Er rigtig glad på dine/jeres vegne =) Hvor lækkert! Sikke en smuk Jyde også =) Held og lykke fremover =) smiley

• #127   17. jul 2007 host

• #128   17. jul 2007 Jeg ville nu sige at Ulla er ryttervant smiley
    Hun kan alle gangearter under rytter men der skal arbejdes lidt mere, hvad man kan læse og se smiley

• #129   17. jul 2007 Theis.... du gør dig godt nok klog på mange til du ikke fatter...

for at forsvare mig selv her:
    Ulla, kan gå i holdning, og gør det også for vogn... OG under rytter, når man ber hende... (men ups... har ingen billeder så det passer jo sørme ikke (i Theises univers))

Ulla lyster benene, og tøjlen i skridt trav og galop,
    hun kan scenkelvigninger i skridt og trav,
    noget af det hun er bedst til er travøgninger, også galopøgninger kan hun, logisk nok kan hun gå i en volte, og tilbagetrædningen kan hun, (hun er jo kørehest) så i bund og grund, tror jeg kun ville kunne gå en LA, om ganske kort tid... Men jeg har ikke tænkt mig at stille op... så det kan jo ikke bevises...

OG lille Theis... Nu har jeg haft med køreheste at gøre i hele min livstid, så jeg VED at det er de SAMME muskler der bliver brugt for at samle hesten og få den i holdning, De bliver blot BRUGT på en ANDEN måde... Såe.... lav lige en baggrunds undersøgelse, før du kommer med påstande for åben skærm....

Og hesten skal Ikke bruges til Dressur, så det der med LA klasser rager mig en høstblomst, men jeg er eddermaeme træt af dit negative indput i samtlige indæg du deltager i, derfor gav jeg dig en udstemme for nogle dage siden.... Håber da at DU lærer at tale pænt TIL og OM dine medmennesker...

• #130   17. jul 2007 Stald munkebo - synes da ikke jeg skrev det ubehageligt, men beklager da hvis det blev tolket sådan.

Sarah k - vil det sige din hest kan changere men ikke vige for tryk?
    De heste du viser til diverse kåringer og championater er jo heller ikke færdige med deres grundridning....
    De kan måske en del ting men den helt færdige grundridning sker jo ikke når hesten er 4 eller 5....
    Hver sin mening, kan kun sige at alle dem der klager over negative kommentare bestemt heller ikke afviger for at sige en selv - så ergo er i da ikke meget bedre... en diskussion skulle gerne være at udveklse erfaringer og meninger - ikke svine hinanden til!

CD'en - den kræver jo "ikke andet" end at hesten er korrekt gymnastiseret og opbygget, at den kan vige for tryk, reagere korrekt på stå, bak og gå signalerne, øge og sænke tempoet i gangarterne, ligeudretttes og korrigeres rundt på en bane for lette hjælpere.... det kan en helt færdig skolet hest også godt.... det behøver jo ikke være i sammenhæng men bare øvelserne vi snakkede om...
    en færig skolet hest skulle jo gerne gå smidigt og med god bæring...

men men... hver sin mening, fra en hest er let tilredet til grundridningen er på plads er der langt.... de fleste heste er jo 10 år før mange ryttere vil kalde dem færdige...
    Vi har alle hver vores mening og så fred være med det....

• #131   17. jul 2007 Ulla er færdig tilredet, for hun kan rides af alle... ja selv min kæreste man absolut ikke kan kalde rutineret, kan ride hende, i både skridt trav og galop, så for mig, behøver jeg ikke gå videre med ridningen... især fordi dette ikke er en ridehest, den er bygget som arbejdshest, og det at hun arbejder godt under rytter såvel for vogn er dejligt... JEG kalder hende for færdig tilredet... så er den ikke længere...

Mille derimod... hun skulle være tilredet da vi købte hende, men jeg kalder hende rytter vant, hun kan styres i alle gangarter men hun lystrer ikke ben, eller pisk, så der er et godt eksempel på hvor JEG mener grænsen går, når hesten kan rides af alle er den tilredet.... Så er den ikke længere...

• #132   17. jul 2007 undskyld, men theis er smuttet, hvis i ikke har læst det.. Doh..

• #133   17. jul 2007 Theis: red du mb spring og la dressur? ahhahahahahahahhahahahhahahahhahahhahahahahhahahahhahahahahahhahahahahhahahahahahhahahahahhahhahahahahha

tak for dagens grin! xD

• #134   17. jul 2007 BettMett... det er jeg ligeglad med, for det er åbenbart nødvendigt at forsvare, HVORFOR man har de holdninger, man nu engang har...

• #135   17. jul 2007 BettMett.. hun er skredet men stadig online... der er noget der ikke stemmer.... hmmm...

• #136   17. jul 2007 Jeg synes det er flot smiley

Men thies synes det er noget møg du siger!

• #137   17. jul 2007 Jyl: det tænkte jeg også på at sige, men jeg turde ikke ;D

• #138   17. jul 2007 Vita: theis er online, hun har lige skrevet i nogle af de andre indlæg.

• #139   17. jul 2007 Giovanna : .. haha x) jeg tror sgu ik en skid på theis hahah

• #140   17. jul 2007 Jyl: det må jeg ikke sige. så blir jeg nok frosset igen smiley

• #141   17. jul 2007 ''gider du holde tonen''
    ''næ, hov- du holder da vist ikke tonen''
    ''vær venlig at holde tonen''.

ikke ordret men jeg brækker mig af grin. Så pisse hellig, dér!

• #142   17. jul 2007 Giovanna.. har jeg set... men læg lige mærke til hvad kl. jeg har oprettet indlægget....

kl. 20:30:05

og Theis har skrevet første kommenter kl: 20:31:52

hvilket betyder at hun har haft MINDRE end 2 min. til at læse indlægget, Kigge billederne Og skrive beskeden...

Tror ganske enkelt ikke hun overhovedet har set de nye billeder af Ulla, så hun fisker i ting hun intet aner om... (til grin****)

• #143   17. jul 2007 Efter jeg har læst det hele igennem, holder jeg faktisk og med theis i noget af det smiley .

• #144   17. jul 2007 Giovanna: hahahahha .. jeg blir aldrig frosset xD men fuck jeg griner tit af theis og hendes perfekte heste og perfekte meninger. :'D 2fun

• #145   17. jul 2007 JK. i ganske lidt forhåbenlig... det er da okay at have sin egen mening om hvornår en hest er tilredet, det har jeg også, jeg mener at ulla er tilredet, og at Theis så skal komme med direkte angreb om at det KAN hun ikke være, for hun kan ikke gå i holdning (påstand hun kommer med fordi HUN ikke har set det) Dét syntes jeg er latterligt

• #146   17. jul 2007 (ENDNU engang, blot et eksempel...)

• #147   17. jul 2007 Jeg har fandme heller aldrig set theis ride hverken MB eller LA, så det har aldrig fundet sted. jeg har en indskræket hjerne og hvis jeg ikke ser det, sker det ikke!

• #148   17. jul 2007 jeg er så enig VITA..

• #150   18. jul 2007 Ih hvor er hestegalleri bare til at dø af grin over nogle gange!

• #151   18. jul 2007 Bonita : så har du da ikke læst ordentlig efter !
    Kontragalop, schenkelvigning i trav. skrdit til galop osv. !

• #152   18. jul 2007 Hold kæft man, nogen kan bare ikke opfører sig ordentligt under et debat forum smiley

• #153   19. jul 2007 CDen - nej undskyld det må jeg indrømme jeg ikke havde set!
    beklager meget... men hvis det er samme program som for nogle år siden er det kun få skridt der tales om fra enden af skråt igennem til hjørnet...
    men nej det havde jeg ikke set.
    anspringet til gallop kommer fra det indlærte gallopsignal og schenkelvigning havde jeg set - det drjer sig bare om det godt indlærte vig for tryk signal. Til træning naturligvis, er klar over der er mere end det til stævne for at udføre øvelsen.
    Nu hænger jeg mig ikke vildt ved alle øvelserne men mere de indlærte signaler som er geundstenen til alle øvelser... men beklager jeg ikke havde set det hele smiley

• #154   21. jul 2007 jeg mener sq at hvis hesten er styrbar i skridt trav og galop, er den tilredet.
    tilredet betyder jo bare man kan ride på den.
    Derefter skal den så udannes eller hvad den nu skal.

• #157   21. jul 2007 ejj hallo... snak da pænt til hinanden det var da vildt...

Theis har faktisk ret... kan en hest ikke sin grundridning.... ja så er den faktisk ikke "tilredet".... en hest burde kunne se grundridning, før den overhovedet kan rides vidre på, LA er bestemt ikke et dårligt eksempel på om hesten er tilredet eller ej.. LA er ikke et så højt niveua.. det er shenkelvigning i trav.. og kontra galop... det kan alle heste lære.. hvis altså grundridningen er iorden.. Det er bare rent faktisk de færreste heste der HAR... deres grundridning iorden... det kan man tit se rundt, når folk rider rundt på deres heste... og det er bare ikke noget folk tænker over... for de skal bare lære en masse uden og tænke sig ret meget om..

der er ingen grund til at hakke på hinanden...

Det er umuligt for en hest at blive tilredet på 1 dag... en kørehest har jo nemmere ved at lære det, netop fordi de jo er vant til at have seletøj på.. og vant til stemme og den slags ting.. så det er ikke nær så nyt for en kørehest som det er for en der ikke har været vant til noget...

Jeg tror gangske enkelt ikke på at en hest er fuldt ud tilredet på 1 dag... kan godt være man kan få den lært at flytte fra bene... meeenn der ligger nu langvej frem alligevel for en hest der skal lære noget..

Kommentér på:
så er hun færdigtilredet....

Annonce