{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
824 visninger | Oprettet:

Meget blød i munden! Gøre? {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG'er i har hjulpet mig et par andre gange, så håber i kan hjælpe igen =)

Jeg har lige fået en enorm sød hoppe på prøve, hun er ekstrem blød i munden, og med det samme man rører tøjlerne tager hun hovedet op.

Hvad tror i der er galt?
Det er et tre-delt bid med en dråbe i midten, det er 12,5 cm lang og lidt tyndt..

Jeg kan ikk få hende til at vise tænder og stoler over hovedet ikk nok på hende til at stoppe min hånd derind. Men måske er det noget med tandspidserne?

Jeg syns ikk det kan passe at biddet er for skarpt, man kan over hovedet ikk holde på tøjlen, jeg ved godt hun er en gammel western hest, men derfor skal man vel stadig kunne holde i tøjlen. Hun er blevet omskolet til spring, så hvordan har de holdt hende uden hun tog hovedet op?

Jeg tror jeg ringer til dyrlægen imorgen for at høre om han har tid til at komme og undersøge hende. Han undersøger vel os tænder?

Håber i har et råd eller i kan tale om erfaringer?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Meget blød i munden! Gøre?
  • #1   17. jul 2007 Jeg syntes først og fremmest du skal få tjekket tænderne og at den ikke har ondt.

Hvorfor vil du ikke ride den for løse tøjler?

• #2   17. jul 2007 >> Team Kibæk<< : Det ved jeg ikk, det sagde de ikk noget om, men det tror jeg ikke.

Zandra - Your horse is your mirror : Jeg vil da godt have bare lidt fat i tøjlen, når jeg sætter mig op på en helt ny hest.

• #3   17. jul 2007 få hende undersøgt... nu er tredelte bid jo de bedste for hesten, så kan ikke se nogen grund til bid-skifte, og det er jo ikke nødvendigvis vigtigt at bidet skal være tykt, intet bid er jo hårdere end hånden bag det... kan godt forstå dig, det er da vigtigt at kunne ride en hest og stadig have fat i tøjlen, få dyrlægen ud, hurtigst muligt, og kig på tænderne, det kunne jo være noget mere alvorlig end ''bid-skræk''.

• #4   17. jul 2007 Jeg vil skyde på hesten har store tandspidser og sår i munden.. Lad hellere en dyrlæge tjekke det..

• #5   17. jul 2007 jeg har hørt meget om at to-delt bid ikk er godt for ganen, så det vil jeg selvfølgelig ikk putte i hendes mund. Jeg for dyrlægen ud imorn og ser hvad han siger.. tror umiddelbart at det er tandspidser der skal raspes

• #6   18. jul 2007 HVIS DET IKKE ER TÆNDER VILLE JEG PRØVE ET BIDLØST HOVEDTØJ

• #7   19. jul 2007
    Hvis nu du faar den tjekket i hovedet of roev foerst. Ogs hvis der saa ikke er noget galt, saa ville jeg vaelge at have en bloed kantakt til toejlen, uden at have en haard haand. Ogsaa holde den her kontakt selv naar hesten tager hovedet op, naar du saa har kontakten til toejlen saa kan du begynde at ride den bagfra ogsaa skulle den gerne lige saa stille komme ned med hovedet igen.

Men jeg ville sige at du ikke bare skal slippe toejlen naar den tager hovedet, du skal hele tiden have en bloed kontakt.

• #8   19. jul 2007 Hackamore eller et gummibid.. Tjek alligevel dens mundvie og tænder.

• #9   20. jul 2007 Som de andre siger; Find ud af om der er noget galt med hendes tænder.

Ellers lyder det for mig som om, hun er 'bange' for biddet. Idet hun tager hovedet op, slapper hun jo ikke af mere, og det kan ingen bruge til noget. Prøv at lave massere af overgange og løsen tøjlen når hun reagere korekt og kommer tilbage til dig. Efterhånden burde hun stole mere og mere på, at selvom du har kontakt til tøjlen, vil hun ikke blive rykket i munden eller noget i den retning. Så vil hun også begynde at søge ned og frem til tøjlen, istedet for at kaste hovedet væk.

• #10   21. jul 2007 Nogle heste er mere følsomme i munden... men naturligvis er det rigtig fornuftigt at få tjekket at der ikke er noget galt...

Hvis der ikke er det, må I lære hinanden at kende... du skal måske vænne dig til at tage dine anholdninger på en anden måde, og hun skal vænne sig til at du overhovedet tager dem. I western er det jo ideelt ikke at have kontakt, så vidt jeg har ladet mig fortælle... derfor er hun nok ikke vant til det.

Kommentér på:
Meget blød i munden! Gøre?

Annonce