Meget blød i munden! Gøre? {{forumTopicSubject}}
Hejsa HG'er i har hjulpet mig et par andre gange, så håber i kan hjælpe igen =)
Jeg har lige fået en enorm sød hoppe på prøve, hun er ekstrem blød i munden, og med det samme man rører tøjlerne tager hun hovedet op.
Hvad tror i der er galt?
Det er et tre-delt bid med en dråbe i midten, det er 12,5 cm lang og lidt tyndt..
Jeg kan ikk få hende til at vise tænder og stoler over hovedet ikk nok på hende til at stoppe min hånd derind. Men måske er det noget med tandspidserne?
Jeg syns ikk det kan passe at biddet er for skarpt, man kan over hovedet ikk holde på tøjlen, jeg ved godt hun er en gammel western hest, men derfor skal man vel stadig kunne holde i tøjlen. Hun er blevet omskolet til spring, så hvordan har de holdt hende uden hun tog hovedet op?
Jeg tror jeg ringer til dyrlægen imorgen for at høre om han har tid til at komme og undersøge hende. Han undersøger vel os tænder?
Håber i har et råd eller i kan tale om erfaringer?
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Hvorfor vil du ikke ride den for løse tøjler?
jul 2005
Følger: 129 Følgere: 128 Heste: 6 Emner: 69 Svar: 401
Zandra - Your horse is your mirror : Jeg vil da godt have bare lidt fat i tøjlen, når jeg sætter mig op på en helt ny hest.
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.808
mar 2005
Følger: 73 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 78 Svar: 1.291
jul 2005
Følger: 129 Følgere: 128 Heste: 6 Emner: 69 Svar: 401
mar 2006
Følger: 102 Følgere: 86 Heste: 7 Emner: 11 Svar: 709
aug 2004
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 5 Emner: 76 Svar: 624
Hvis nu du faar den tjekket i hovedet of roev foerst. Ogs hvis der saa ikke er noget galt, saa ville jeg vaelge at have en bloed kantakt til toejlen, uden at have en haard haand. Ogsaa holde den her kontakt selv naar hesten tager hovedet op, naar du saa har kontakten til toejlen saa kan du begynde at ride den bagfra ogsaa skulle den gerne lige saa stille komme ned med hovedet igen.
Men jeg ville sige at du ikke bare skal slippe toejlen naar den tager hovedet, du skal hele tiden have en bloed kontakt.
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
jun 2007
Følger: 44 Følgere: 42 Heste: 2 Svar: 9
Ellers lyder det for mig som om, hun er 'bange' for biddet. Idet hun tager hovedet op, slapper hun jo ikke af mere, og det kan ingen bruge til noget. Prøv at lave massere af overgange og løsen tøjlen når hun reagere korekt og kommer tilbage til dig. Efterhånden burde hun stole mere og mere på, at selvom du har kontakt til tøjlen, vil hun ikke blive rykket i munden eller noget i den retning. Så vil hun også begynde at søge ned og frem til tøjlen, istedet for at kaste hovedet væk.
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 1.163
Hvis der ikke er det, må I lære hinanden at kende... du skal måske vænne dig til at tage dine anholdninger på en anden måde, og hun skal vænne sig til at du overhovedet tager dem. I western er det jo ideelt ikke at have kontakt, så vidt jeg har ladet mig fortælle... derfor er hun nok ikke vant til det.
Meget blød i munden! Gøre?