Blød kode... Hjælp? {{forumTopicSubject}}
Hej HG !
Jeg er faldet rimelig meget for en quarter hingst, som jeg håber måske skal blive min i fremtiden.
Der er bare det ved det, at den fik en skade som åring hvor den fik skåret stræksenerne over i det ene ben, og den skulle opereres, syes, og stod med ben i skinne i boks et ½ år.
Ejeren siger han ingen men har, han er 9 år nu, har aldrig været halt eller bøvlet med det siden, har været brugt som avlshingst, vidst meget på fold osv osv. men han er ikke tilredet, og han siger han måske har lidt bløde koder, pga boksroen som lille.
Så er det jeg tænker, planen var han langsomt skulle kunne bruges til lidt ridning med tiden, men hvilke kosekvenser har de bløde koder? Hvis det overhovedet er så slemt altså,.. Kan de bruges til almindelig ridning? Kan man rette op på det, når den er så gammel? Jeg har forstået på det hele de har godt af hårdt underlag, og en masse fold, hvilket jeg sagtens kan byde, men igen,den er jo ni år.. Er det noget der kan "genoptrænes", han er ikke tilredet og skal jo alligevel langsomt igang, og er der generelt bare nogen der kan fortælle nogle gode tips og råd ang. de bløde koder eller selv har en hest med samme ting osv..? Vil selvfølgelig også få en dyrlæge til at vudere det, men havde været rart med noget hjælp fra alle jer kære hestemennesker også !
Har desværre ikke set ham IRL endnu, og det eneste billede der lige er sådan hvor han står stille, står han ikke vildt praktisk, men synes lige i skulle se alligevel... :
http://i38.photobucket.com/albums/e115/Cayx/Koder.jpg
På forhånd tusind tak..
Mvh.
Selma
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.223
Er ikke meget for operationer i bentøjet :P... og slet ikke i forbindelse med et led..
og da hesten egentlig ikke har været brugt som ridehest, ville det være en endnu størrer belastning for ham
sep 2006
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 3
Nu var koden jo så ikke det han blev opereret for, men ejeren synes han måske har fået lidt af at stå i boksro ½ år som ung..
Synes bare ikke rigtig jeg kan se det, men vil prøve at bede dem sende nogen ordentlige hvor han står plant
Ang. ridningen, så ja absolut ingen tvivl om det, men det vil det jo så lidt uanset hvad. Han skal laaaaaangsomt igang hvis han skulle ende med at blive min.
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Men jeg synes også det er vigtigt at se på, HVAD du vil bruge hesten til....Hvis ikke den skal rides hårdt og på højt niveau, men "bare" skal bruges til alm let dressur, tur osv, så ville jeg stadig overveje at købe.
Selve operationen skal du ikke tænke på. Det er mange år siden og langt de fleste operationer i benene er jo forbedrende, og hvis ikke, så ses det jo umiddelbart kort efter.
Man kan ikke rette op på bløde koder - det skal ske som føl, når der er vækst. God smedning med korte intervaller kan derimod hjælpe med at belastningen ikke forøges yderligere.
Blød kode... Hjælp?