Temperament {{forumTopicSubject}}
Håber det er postet rigtigt, og nøj svært at finde overskrift.. Men til sagen..
Jeg ved udenmærket godt at man ikke må miste fatningen når man rider, og ikke sparke, slå osv efter hesten hvis den gør noget galt..
Men men men..!
Fra naturens hånd, har jeg observeret, at hestenen indbyrdes gir nogle spark og bid, når de overtræder hinandens grænser.. Jeg har ogs set et HMS Video, hvor hun svingede med et trække tov for at få hesten til at forstå , at det den gjorde var galt..
Så nu er mit spørgsmål, hvorfor må man så ikk 'slå lidt til hesten'.. ?
Ikke at jeg selv gør det.. Kunne aldrig finde på det.. Men som tideligere sagt, er det jo sådan de klare det i naturen..
jul 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 1 Emner: 52 Svar: 2.205
aug 2004
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 3 Emner: 239 Svar: 2.754
men hvis hesten fx. stejler (uden det er meningen fra rytterens side) eller bider og dermed overskrider rytterens grænser, ser jeg ikke, hvorfor man ikke skælder den ud ved at "slå den", for synes du har ret i det du skriver.
jul 2006
fatter det simpelthen ikk.. :s
jan 2006
Følgere: 163 Heste: 2 Emner: 800 Svar: 10.515
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.488
jul 2006
Hva så hvis den stejler op af dig, hva gør du så?
Roser den, eller siger fy??
I naturen ville den jo få et spark i maven af hesten med højere reng, altså dig..
jul 2006
Hmm, har prøvet noget lign.. Det førte dog bare til at hesten blev mere agressiv, fordi den følte sig irriteret.. Synes man skal sætte klare grænser..
apr 2006
apr 2006
jul 2006
jun 2006
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 334
I ridningen er det noget andet, da det jo for det meste er rytterens fejl....
jul 2006
Jo okay.. Men hva hvis hesten stejler, elsker det eks. ;), er det så ogs din skyld, hvis du ikk har bedt om det? eller?
jul 2006
Hvis den modsiger sig rytteren.. Eller bare er fræk, så jo.. En hest der ikk gider at arbejde finder da lynhurtigt ud af at det hjælper at stelje, så der er man da nød til at sætte den på plads eller skal man bare sige, ups det var nok min skyld..
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Rider hverken med pisk eller sporer, og har kun slået ham en gang, men jeg har redet på ham...
Og det var fordi han ville stejle på en tur.. Synes lige han ikke ville gå mere, og skulle lige teste mig af, så han rejste sig først lidt og så lidt mere, også fik han dælme også en på hovedet.. Har prøvet og redet på en hest der gik bagover, og det skulle helst ikke ske igen.. Han har heller aldrig gjort det siden, gudskelov... Men han ved hvor mine grænser er, så nu fungere det hele...
maj 2006
Følger: 32 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 43 Svar: 279
Og ja jeg ville gøre noget andet, men for mig er det bare en refleks når di bider eller sådan
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.976
Jeg kan da sagtens finde p at give min hest et rap med pisken, eller sparke en hest hvis den sparker efter mig! Så alt det der hellig snak siger ikke noget for mig overhovedet!
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 890
En hest er ikke fræk, den driller ikke og den gør slet ikke noget med vilje!
At gøre alle disse ting ville være at kunne udføre en overlagt handling, og det er en egenskab der høre mennesket til - ikke hesten!
En hest har ikke hjernekapacitet til at udføre en overlagt handling.
Hvis vi lige rykker lidt op i de gamle gemmere fra vores psykologitimer kan vi bruge meget af det i vores forståelse af hesten.
reflekshjernen - også kaldet krybdyrhjernen, basale funktioner som vejrtrækning, parring, sociale hierakier, territorier og mekanismer som frygt og flugt. den har ingen tidsfornemmelse.
Den limbiske hjerne - også kaldet pattedyrshjernen, følelsesmæssige lag, sult, tørst, smerter, velvære, motivation og seksualitet.
så har vi neo corteks - også kaldet kulturhjernen (denne er det kun mennesket spm besidder) , kulturelle funktioner, sprog, musik, matematik og fysik.
Vi besidder også evnen til at metakognitere - altså tænke over vores egen tænkning.
Luria som var en kendt russisk neuropsykolog delte hjerne op i 3 blokke :
1)parathed til at handle
2)informationer, analysere, lagre
3)styrer og regulere adfærden.
dernæst kan vi tage Skinner med i vores overvejelser, skinners berømte skinnerbox hvor hans forsøg med rotter ledte til vores operante betingning og pavlos forsøg med hunde der har ledt til den klassiske betingning.
Altså vores indlæringspsykologi.
Går vi så igennem indlæringspsykologien vil det gå op for os at vores hestes adfærd udvikler sig som følge af vores håndtering af de forskellige situationer eller mangel på samme.
Ex hesten der stejler...
lad os antage vi rider en tur, her på vores yndlingssti er nu pludselig blevet sat en trailer med en plasticpressenning over... vores hest bliver bange og stejler... og vi vender om... måske er det ikke vores mening men vi lærer altså nu hesten at den korrekte adfærd ved møde af nye ting er at atejle og så vender vi bare om såfremt den bliver benage... dette er altså ikke hestens skyld.
sådan kan alle situationer ses - i enhver tænkelig situation rer det vores reaktion på hestens reaktion som danner de fremtidige adfærdsmønstre... det kan så blive gpdt eller dårligt.
Så når hesten stejler, bukker, løber, stikker af, ikke vil reagere på tøjlen, bider, sparke osv. er det altså IKKE hestens skyld, den givne reaktion opstår som følge af en udvendig stimulus men det er vores reaktion på adfærden der bestemmer hvordan hestens adfærd senere vil blive... og også dens reaktion.
Så der findes ikke noget der hedder det er hestens skyld - der findes kun vores egen.
Netop her vil jeg så fremhøve jeg ikke vil anbefale at straffe sin hest, men ganske simpelt at føle indlæringspsykologien - så bliver slå og spark også ganske unødvendigt - og hvad der er unødvendigt bør ikke gøres - her er svaret på dit spørgsmål i mine øjne.
beklager den lange unødvendige smøre
Temperament