Den halve parade Den halve parade
Jeg har læst og hørt ufattelig mange gange, at denne udføres ved at man tager en anholdning på tøjlen, hvorved at forparten stoppes, og så drives der frem med schenklerne, hvorved bagbenene skulle komme bedre ind under, og en bedre samling skulle opnås.
Jeg kan ikke rigtig få det til stemme i mit hoved.
Når der tages en anholdning på tøjlen, vil dette alt andet lige, foranlede, at hesten spænder en smule i underhalsen. For at holde i mod tøjletaget. (prøv selv at holde en tøjle i hånden, og lade en anden tage en anholdning, selv den svage anholdning, vil føre til, at du spænder i mod) Og når hesten spænder i underhalsen, vil den falde på forparten.
Hvis målet er at hesten skal bære sig bag fra, og den via ryggen skal løfte vægten af forbenene. Altså løfter ryg og hals hestens forpart op ad. Og rytteren tager en anholdning, vil hesten jo presse ned af på bidet. Hesten kan ikke både løfte op i halsen og presse ned på bidet samtidig, altså falder hesten igen på forparten.
Hvis hesten skal bruge forparten til at bremse med, i den halve parade, må have vægt på forbenene, for ellers kan den jo ikke bremse på forbenene.
Derfor tænker jeg, at når man bremser via tøjlerne i den halve parade, så har hesten jo ikke ret mange andre valg, end at falde på forparten i det øjeblik. - også tænker jeg hvorfor?
Det vil i min logik give mere mening, at lave den halve parade på bagbenene via sæde og ben. så det er bagenene som sætter sig, og tager mere vægt i bremseprocessen, og ikke forparten.
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.557
For mig er en halv parade primært lavet ved sæde og ben, og så en let anholdning på tøjlen hvis nødvendigt. Har altid lært det som en kombination, også på rideskolen i sin tid.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Her en udtagelse fra en BBH instruktør.
"Hesten er klar på fremad og stop "knapperne". Du traver fremad med almindelig let kontakt på begge tøjler og vil sætte farten lidt ned uden at lave overgang. Du holder imod på tøjlerne og hesten sætter farten lidt ned, inden du når helt i skridt giver du en lille smule efter igen og giver et let tryk med schenklen til fremaddrift så du bliver i trav. Nu er du sådan set i gang med halve parader og forsimplet kan man sige at tøjlen "stopper" forenden og schenklen (+hestens egen fremdrift)"skubber" på bagenden = De to ender kommer tættere på hinanden = hesten går ind under sig med bagparten = Du har reddet hesten bagfra"
http://www.blueberryhill.dk/index.php/blog/159-driv-ikke-pa-en-hest-der-haenger-pa-tojlen?fbclid=IwAR0y4yG9pwThUjYYTmqqsGO6VFK76XxySUdM_rLiOc_9Rt1lTTcKZ8a35Rw
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.142
Jeg har lært at den halve parade ik foregår alene på hånden, for islændere har jeg lært at man skal kunne slipper tøjlerne og stadig bevare samling.
jul 2015
jul 2013
Følger: 26 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 597
i min verden hedder det sæde og lår, hvor du ligesom "suger hesten op" så forparten løftes. samme som i en tilbagetrædning. og ingen tøjle brug
det undrer mig ikke helt at BBH har skrevet det. de har ikke styr på ret meget
jeg fik engang undervisning af en bbh instruktør og det var det værste fis jeg nogensinde har prøvet. hun bad mig knap nok lave noget andet end jeg skulle ride rundt i langsom trav og trække vejret. og det gav jeg omkring 400 kr for.
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 743 Heste: 11 Svar: 343
Når du tager en anholdning via sædet og på tøjlen - skal hesten netop have lært, at hesten skal løfte sin brystslynge for at "holde forparten og bevare en hvælet hals". Dvs den skal være fremme med sug på tøjlen og sætte sig bagtil i den anholdning du nævner.
Man skal ikke drive og holde samtidig, det er helt forkert. Du kan heller ikke få en bil til at bremse samtidig med den kører fremad. Det kan hesten ikke, dette kaldes signalforvirring så.
Du skal anholde først, dvs sæde, støttende underschnkel (så hesten ikke går helt i stå) samt tøjle. Når hesten bremser forparten, løfter forparten og sætter sig bagtil, skal du give efter. Dvs fjerne den anholdende pres du har lagt. (ej at sammenligne med at slippe kontakten på biddet. Hesten kan ikke suge frem i hånden hvis den ikke har kontakt på biddet) Ligge hånden frem til hestens mund og sidste trin er du skal drive hesten frem (dvs energi fra bagbenene ud i hånden).
Du er velkommen til at læse mit blogindlæg
http://sandracharlottekempf.bloggersdelight.dk/2018/02/26/den-halve-parade/
jul 2015
Hvad er forskellen for dig, når hesten går med "Sug på tøjlen", og hesten går samlet og løfter sig selv, men for en nærmest løs tøjle?
apr 2006
Fornemmelsen føles som, at blive suget frem i hænderne. Man mærker hesten skubber bagfra, løfte ryggen og du får en speedbåds effekt fornemmelse.
Jeg har ikke særlig meget vægt i hånden, det handler ikke om at hesten skal lægge på tøjlen. Sug er at du mærker hesten er ude i hånden og den tager dig med frem.
Det endnu federe på en hest som har en fed trav eller galop. Uhhh man vil jo slet ikke ned fra hesten igen.
Men alle heste skal suge korrekt, men suget opstår altså ikke fortil, men bagfra.
Hesten skal også være fremme i hånden når du rider den frem og ned. Hesten kan ikke tage sig med hvis du har en løs tøjle. Sug og kontakt på biddet og hesten skal være fremme med næsen.
Jeg rider ikke mine heste bag lod.
jul 2015
Jeg har jo set flere ryttere ride de høje øvelser for en total løs tøjle, som i tøjlen hænger i en løs bue.
apr 2006
Hesten kan godt sætte sig. Hvis du sætter hesten via en halv parade og den er så samlet og sat bagtil, kan du godt slippe den fortil. Hesten skal så blive stående korrekt oppe i nakken og ude med næsen imens. Man kan dog ikke blive ved med at have den løse tøjle, på et tidspunkt skal du ind og aktivere en halv parade igen og så have den løse tøjle igen. Dette er i øvelser fx piaffe.
I dressurprogrammer skal man netop vise at hesten kan få en løs tøjle x antal meter. Fx i volten i LA2.
Men så snakker vi igen om noget andet. Jeg snakker udelukkende om den halve parade og ikke hvordan man ellers kan bruge og forme den halve parade i fx øvelser såsom piaffe. Her kan man netop vise hvor meget hesten er på bagparten ved at slippe den fortil i det man har sat den bagtil.
Men er hesten ikke i balance /sat korrekt bagtil, så kan man ikke, så vil hesten falde på næsen i stedet.
jul 2015
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.747
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.774
Dog laver jeg den selv ved en anholdning i bæknet og et sug i de nederste mavemuskler, det er dog ikke nemt i letridning, her bruger jeg et let tag i tøjle samt samme som oven for.
Hvis det er for at bremse hesten klemmer jeg let med lår og knæ samt laver et sug i de nederste mavemuskler, det er ikke sikkert at det er "rigtigt" men det virker, hesten sænker farten.
Gosh jeg føler godt nok jeg er laaaangt bagefter hvad angår at gøre tingene korrekt for at få hesten til at gøre tingene korrekt frem for bare at gøre noget der ligner..... suk!
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Det er faktisk meget tæt på den forklaring, jeg har hørt.
Man "varsler en ændring" eller kræver fokus samlet om rytter med halv parade.
-"Hej hest, lyt, nu siger rytteren at du pm lidt får en ny besked"
Hvis man holder lidt og presser lidt fremad med benene, men slipper anholdning før man slipper drevet skal hesten svare fremad.
Hvis du ganske let signalerer driv, men slipper driv og holder an og slipper anholdning senest sætter du tempo ned.
Halv parade er jo ikke tempo justering, men anmodning om koncentration fra hest til rytter.
Halv parade kan sammenlignes med biblyden før en SMS.
..
Det er den forklaring, at jeg har fået.
Hvis du driver med så stærke/insisterende signaler som i en "kommando:øg tempo" eller holder an som i "kommando: stop" så bruger du for stærke signaler.
Halv parade er bare en orientering om, at om lidt kommer det rigtige signal. Så, let ændring i signal fra ben og hånd, som et varsel om, at nu kommer der en besked.
jul 2015
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Jeg udtaler mig ikke om, hvorvidt det er smart - men det er stadig den forklaring jeg har fået.
jul 2015
Jeg har gennem årerne fået samme forklaring - syne bare ikke den giver mening.
Den halve parade