Sadelhelvede - for rytter! Sadelhelvede - for rytter!
Hej alle HG'ere.
Sagen er den, jeg ikke kan holde ud at ride i min dressursadel. Jeg får ondt i min hofter, og får generelt en rigtig dårlig træning fordi jeg ikke kan lave ordenligt nedsidning eller kommer nok ned om hesten. Det er pt en Prestige Lucky 16''. Jeg har ingen problemer i min Joy Jumper som jeg rider i til hverdag. Jeg kan også sagtens ride i dressursadel på andres heste - men min pony har en rigtig svær gang og sammentidig er hun igang med at få trænet uønsket adfærd væk. Hvis det har noget at sige, så er jeg ikke så høj (omkring 160).
Kentauer, Bates, Wintec alle sadler med den form for bom er udelukket.
Jeg har afprøvet en stübben Juventus men den var meget hård, også kan den ikke ændres i bomvidden. Derudover fungere trainers heller ikke. Passier Young Winner/champ (hvad er det nu den lige hedder?) er afprøvet også, den er for glat at ride i til mig. Der er selvfølgelig sadelmager med ind over, men vil gerne høre andre rytteres erfaringer. Derudover så har jeg ikke et så stort budget, ellers var det en nem løsning
SÅ;
Er der nogle som kender forskellen på prestige lucky og en prestige D1?
Hvad har i af erfaringer i forhold til sadler der skal kunne justeres i bom, fungere til bred pony OG passe rytter? Kunne være der dukkede nogle mærker op jeg endnu ikke har luret lidt på Det skal være en 16'' med kort anlægsflade og ALLERHELST muligt at justere bomvidden.
God påske!
Hilsen en meget frustreret Emilie
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.747
nov 2014
Følger: 97 Følgere: 66 Heste: 8 Emner: 30 Svar: 481
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.327
Jeg rider selv i en kentaur, men det duer jo ikke til jer:-)
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Glider du - eller sidder du for godt fast??
Jeg skal fx ikke nyde noget af syntetisk læder.
Jeg elsker mine tights, for så sidder jeg nok fast med knægrip, men kan bevæge mig.
Omvendt, grip på bagdelen og jeg har svært ved nedsidning, jeg sidder alt for fast..
Så, glat læder og knægrip, så kører jeg I de fleste sadler.
... Hvis nedsidning er svært, hvad med ryg/mace muskler og balance?
Øvelser er jo heldigvis gratis. Meget økonomisk, og skader ikke...
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 743 Heste: 11 Svar: 343
En D1 er nok lidt bredere i tajlen end din nuværende vil jeg mene. Den har dog lidt mere sæde, men ellers er det to ret ens sadler.
mar 2011
Følger: 57 Følgere: 201 Heste: 9 Svar: 2.040
Ellers er Passier Optimum eller den nye Corona også lækker.
nov 2006
Følger: 65 Følgere: 63 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 531
apr 2006
Jeg kan netop ikke ride i Passier sadler fordi den bliver alt for bred i tajlen og der bare ikke nok støtte og naturligt sæde i.
Hvorimod i prestige er den smallere og der får jeg ikke ondt i hofterne.
Men vi jo bygget forskelligt.
jun 2007
Følger: 58 Følgere: 84 Heste: 7 Emner: 28 Svar: 242
jeg kan tilbyde dig at prøve min prestige helen mono sadel 16 tommer.
fantastisk sadel.!
den er ikke til slag men vil gerne lade dig prøve den.
dec 2006
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.249
maj 2012
Følger: 55 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 450
dec 2006
Følger: 113 Følgere: 111 Heste: 5 Emner: 149 Svar: 1.785
feb 2019
Følger: 1 Svar: 1
(Du er velkommen til at komme og prøve har ridebane)
vh Pia
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.546
Jeg ville prøve noget forskelligt og så finde ud af, om du skal have en mere åben sadel, eller om du skal have mere støtte
Jeg kan få rigtig ondt indeni... og inderside af lårene samt i lænden, hvis jeg rider i forkerte sadler. Min Jeremy Rudge fusion passer mig enormt godt... det er en sadel med tæt kontakt ml. hest og rytter, ikke "kuffert-agtig", ligger flot ned på hesten og ikke ovenpå, og så har den faktisk store puder og et dybt sæde. Det er en sadel, der har givet mig rigtig meget
Jeg ville i hvert fald undgå sadler, der er unødvendigt brede... det får jeg i hvert fald rigtig ondt af, for sadlens bredde skal passe til rytterens bredde mellem benene
jul 2008
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.451
Men min erfaring er at jeg er ikke har det godt med for meget støtte i sadlen. Ellers skal de sidde så jeg ikke rører ved det. Jeg bliver presset bagud og op, men hvis jeg har fjernet knæstøtten eller flyttet den så jeg ikke er lige i nærheden af den, så kommer jeg meget bedre ned i sadlen.
De bedste sadler jeg har redet i, har typisk været med meget lidt knæstøtte.
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.451
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
Derfor tænker jeg, at det der sker når du kommer i din dressursadel på din egen hest så presses benene tilbage fordi kæstøtten nok ikke passer optimalt til din benlængde. Det får dit bækken tiltet og så bliver det virkelig svært at sidde korrekt.
I din springsadel kan du flytte knæene frem og på den måde kompensere, så bækkenet bliver i balance. Jeg er selv lav (og tilmed hofteopereret) og har haft en bred pony. Det duede bare slet ikke med de fleste sadler.
Løsningen for mig har været sadler med aftagelig knæstøtte, så jeg kan bruge en lille knæstøtte der sættes højt, så den giver støtte mens knæet stadig kan søge lidt frem. Måske det også kan hjælpe dig
jul 2012
Følger: 53 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 38 Svar: 247
Når læderet er glat på sadlen, så skøjter jeg rundt og det ønsker jegikke. Vil ikke være afhæning af fuldgrip hele tiden selvom jeg er glad for grip.
Når jeg snakker om jeg ikke kan sidde ned i sadlen så er det fordi jeg hopper oven på hesten, og ikke kan komme ned om hende - ligesom der bliver beskrevet meget fint længere nede. Jeg skal nok have arbejdet noget mere med min nedsidning og dermed mavemuskler men jeg vil ikke sige jeg er helt bagud da jeg har redet i min. 13 år nu
Jeremy Rudge tror jeg ike fungere til min hest, men Passier derimod ved jeg fungere. Desværre koster de kassen i forhold til hvad der er at finde på brugtmarkedet når det skal være optimum. Passier Young champ fungerede godt for mit bækken/lænd/hofte men mine ben blev for urolige og jeg skøjtede for meget rundt i sadlen.
Jeg har faktisk ikke prøvet andre dressursadler fra prestige, men har dog fået øje på Leonardo modellen som ser smal ud i tæljen. Min sadelmager mener det er det dybe sæde som ikke fungere for mig.
HDR er udelukket også desværre.
Dolly P: jeg er fra 4623 Lille Skensved
Amerigo har jeg også kigget lidt på men har hørt noget om knækkese bomme og derfor er jeg lidt skeptisk . Og hvordan er det med ændring af bom på den?
Santa Cruz er jeg næsten 100 på ide for dyb i sødt.
CC har jeg godt overvejer men er i tvivl om det vil passe.
Tak Pia, jeg kigger på den lidt sener
Anna:
Tusinde tak for en fed beskrivelse! Det er lige nøjagtig som om jeg rider “ovenpå” pony, og når hun er tæskesvær at lave nedsidning + skal drives på og bøjes til den store guldmedalje så bliver det bare ikke en god cocktail desværre. Jeg tror bare ikke JR fashion kan ligge på min - men må høre hr sadelmager om det.
Jeg har afprøvet at ride med små knæstøtter, store knæstøtter og uden knæstøtter i min prestige - jeg synes det hjælper lige lidt.
Som Mette B også skriver, så bliver jeg tvunget tilbage med ryggen og dermed kipper fremad - også starter festen.
Jeg beklager på forhånd stavefejl - skrevet på mobilen uden at kigge mens jeg skulle gå svarene igennem. Tusinde tak for mange svar!
mar 2011
Følger: 57 Følgere: 201 Heste: 9 Svar: 2.040
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 337
Ondt i bækkenet: hvis sædet er for bredt til din str. bækken, kan det give bækken og lændesmerter. Ex sadler med bred bom og bredt sæde. Derfor er man begyndt at lave sadler til mænd eller kvinder = anatomi.
Nogle pigefigurer er født til at ride med smalt sæde, kan også findes selv om bommen er bred. Kiefer, Windsor, Hubertus er dem jeg har gode erfaringer med.
jul 2012
Amerigo - kan de ændres i bommen ved alle sadelmagere?
jun 2007
Følger: 58 Følgere: 84 Heste: 7 Emner: 28 Svar: 242
men du velkommen:)
dec 2006
Jeg ved ikke om alle sadelmagere kan ændre bommen. Min erfaring er, at de opererer i specifikke sadelmærker, og de mærker som de ikke selv forhandler, har de sværere ved at fikse korrekt..
Jeg vil spørge den sadelmager du ringer til, om de har erfaring i korrektion af Amerigosadler.. Jeg bruger selv Michael März, da han er meget erfaren i amerigosadler.
Jeg har faktisk en amerigosadel til salg, men jeg ved ikke om den er interessant for dig. Den er fra 2011 og kan derfor bomændres.
jul 2012
JH; er det en 16''? Jeg bruger en ældre sadelmager som ikke er forhandler af nogle mærker så tror jeg lige må få spurgt om ham ad.
dec 2006
Smal bom (-1,5)
Brun
De fås ikke i 16", da de er meget korte. Anlægsflade på 42 cm.
apr 2006
jul 2012
okt 2016
Følger: 4 Svar: 29
jul 2008
God jagt
Sadelhelvede - for rytter!