{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
901 visninger | Oprettet:

Skåne ben mest muligt {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Sagen er den at min 23-årige pony, som har gået høje klasser både i spring og dressur hele sit liv, ikke har de bedste ben længere.
- I 2016 erhvervede han sig en større skade på indre bøjesene, som tog 9 måneders genoptræning.

- 2018 lavede han en kodelsdeforvridning, som tog 3 måneder før han blev rengående.

-Og her for 5 uger siden, tager jeg ham ind fra fold, stok halt og med hævet ben, på modsatte end førhenværende. Hævelsen er der stadig, dog faldet men ingen halthed længere.
Hertil fik han 1 uge i boks, på metacam. Nu står han ude på en lille sygefold hele dagen.

Så mit spørgsmål er, hvordan passer man bedst på hans ben i fremtiden? At lade ham stå som foldbums er ikke en mulighed, grundet begyndene spat (konstateret i 2016, ikke set siden) og fedme.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skåne ben mest muligt
  • #1   27. mar 2019 Ifølge min dyrelæge ville det i grandes tilfælde være bedst at lade hende gå på grund af hendes spat men hun bliver så også halt af træning smiley

Men tror det bedste du kan gøre er at sørge for at han går i en rolig flok der ikke fjoller for meget rundt.. ville ikke begynde med benbeskyttelse og alt muligt da det kun gør det værre smiley

• #2   27. mar 2019 Han går kun med Funny, så det er vist så roligt det overhovedet kan blive hahah. Vi har fået et nyt stort monster på 190, ham skal han sq ikke lege med smiley

• #3   27. mar 2019 Lever funny endnu??:D

Ja okay så er der nok ikke så meget andet smiley udover at sørge for at de hele tiden har noget at æde evt frøgræs? smiley

• #4   27. mar 2019 Jeps Funny er også 23, men han er plaget af EORTH så han er her også på lånt tid smiley De får wrap, det det er hvad han kan tygge. Hvad skulle frøgræs have af effekt?

• #5   27. mar 2019 Frøgræs feder ikke smiley det kunne måske være en løsning smiley

• #6   27. mar 2019 Desværre ikke når han skal gå med Funny, som kun skal tage på ??

• #7   27. mar 2019 Hmm ja okay så er den svær:-/

• #8   27. mar 2019 Vores ældre Labrador har været stiv i ledende men efter vi begyndte at give et tilskud er det blevet meget bedre!
    https://www.landogfritid.dk/Hundeartikler/Hyaluron-365-500-ml/960956
    Er overbevist om at du kan finde lignende til hesten med de samme gode ting i - mener endda Blue Hors har lavet noget til bevægelses apparatet

Du skriver den har dårlige tænder, kan den mon spise speedi beet fra Pavo/Brogaarden, som er roe affald uden sukker og stivelse, godt til lidt tykkere heste - tænker hvis du skal give den noget olie/pulver smiley Det skal selvfølgelig blødes op med vand (tilføj evt lidt mash så det smager bedre)

• #9   27. mar 2019 Hej Mie, hmmm han skulle umildbart være dækket ind på alt, og tror enligt ikke problemet er stive m led, men nok primær belastning. Tror meget af det skyldes at han er fed, og samtidig leger ret vildt.

Der er lige sket en forvirring i ponyer, sagen er vi har to ponyer på 23, og det er den ene som har dårlig tænder, der derved begrænser mulighederne for at den tykke kan få noget knap så fedende wrap på folden. Ponyen med de dårlige tænder får pt, et senior foder som ikke skal tygges. Da problemet ligger i at han ikke kan tygge mad og wrap ??

• #10   27. mar 2019 Pt får den tykke pony, et værger vitaminer og 1 håndfuld hestamix +2 kg wrap morgen og aften. Der er dog tilgang til wrap på folden. Så det er ikke meget foder han får

• #11   27. mar 2019 Som ældremedicinsk læge ville jeg til ældre mennesker ordinære, at de holdt sig i gang og ved lige.
    Pressede sig til, hvad de kunne tåle men ikke nødvendigvis hårdere end det.

Til heste formål, så rid den hver dag. Spring de øvelser over, som er hårde ved de ømme led, mv.
    Hvis du øger træning intensiteten, så gå langsomt frem.

Hold ved lige.
    Undgå pauser og at skulle starte forfra.

• #12   28. mar 2019 Den kan vel godt holde til at skridte, kan den holde til de andre gangarter også, så vil jeg mene at du kan komme langt ifht kondi/slank ved bare at ride tur i forskelligt tempo, kan han kun holde til skridt så skridt nogle gode ture på ham, så han får motion, prøv af, hvor meget det er ok.
    Kan han ikke holde til dressur og spring mere, så er det jo sådan det er, så må i undværre det.

• #13   28. mar 2019 Det svære i situationen er at de skader han har lavet er sket på folden. Så synes det er svært at bedømme hvad han kan holde til. smiley

• #14   28. mar 2019 Så ville jeg bare starte med at skridte ture, 30 min kan alle heste holde til og virker han ok og frisk efter et par uger så prøv at kom lidt trav på, eller hvis han selv tilbyder.
    Bliver han uoplagt og tvær eller ikke vil gå, eller halt (men så er det "For sent") så gå et par skridt tilbage og gå langsommere frem.

• #15   30. mar 2019 Det er rigtigt dejligt at hører i mener han bare skal bruges. Han er bestemt ikke typen der holder tilbage, og derfor er det svært at vide hvornår det bliver for meget for ham.
    Men vi prøver os frem, tak for svar smiley

• #16   31. mar 2019 Jeg ville starte hesten op på glucosamin og MSM samt give hesten Back on track staldgamacher på om natten. smiley

• #17   1. apr 2019 Tilskud til ledende er altså værd at overveje især hvis du skal holde ham igang.
    Som flere nævner, så hold ham igang med lettere træning, er det helt umuligt kan du jo starte ud med vand træning, det belaster ikke så meget.

Men da han ikke er halt forestiller jeg mig at du sagtens kan skridte ham evt. gå med ham. smiley

Kommentér på:
Skåne ben mest muligt

Annonce