Ville I træne eller lade være? Ville I træne eller lade være?
Hej Hg.
Sagen er den, at det hele er frosset til, så Rocky kommer ikke af med all sin energi... Jeg kommer ud at gå lidt korte ture med ham, så drengene lærer at Rocky går, men kommer hjem igen således at de ikke er ALT for afhængige af hinanden. Men Rocky er virkelig træls at gå med.. Det første stykke går rigtig godt, men når vi vender om og skifter retning eller går hjemad, så begynder han at bukke og hoppe rundt.. Og så bliver jeg vred, for sådan en opførsel har man ikke når man er i hænder.. Han reagerer med at blive sur, og nogle gange gentager han adfærden.. Resten af turen går han og skubber i mig, og jeg går og skubber tilbage, og flytter ham sidelæns, stopper ham og bakker når han sætter i trav osv.. Det er virkelig en "kamp" i at få ham til at gå pænt.. Det er først de sidste 20 meter han går pænt igen, og han er ikke videre interesseret i at gå ind, han vil gerne videre.. Men jeg er fuldstændig færdig..
Jeg er meget splittet i om jeg skal lade ham gå til banen er tøet op sål at jeg kan få ham longeret, for jeg synes det bliver for meget "kamp" og det er kun først, og helt sidst (næsten) han får ros og godbidder. Men på den anden side, så synes jeg han skal lære at sådan en opførsel ikke er okay i hænder, men det er som om det ikke bider på ham at jeg bliver vred.. Og så har drengene rigtig godt af at blive adskilt lidt så de lærer at Rocky altid kommer tilbage..
Jeg er splittet.. Hvad ville I gøre?
Mvh TT der er fuldstændig udslidt efter dagens lille gåtur
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Hav godbidder med og se om du ikke kan gøre det interessant at følge med dig, og sæt kravene til hans adfærd ned, når du sætter sværhedsgraden på omgivelserne op (skifte retning, nu det er det som trigger ham). Det ville jeg i hvertfald prøve
jul 2010
Følger: 2 Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 80
Her i Norge skridtes og traves der på trods af bundfrossen ujevn underlag. Når sneen kommer er vi bare heldige. Men det er lige så hårdt for hesten for underlaget giver jo ofte efter og der bliver jo ikke bare lige ryddet sne alle steder.
Så jeg ville nok ride uanset underlag.
Men ellers ville jeg nok tage longetovet når jeg skulle gå tur og så gå en time, så han når at blive trættere.
Ville veksle hvor jeg går og hvor vi vender så det ikke bliver samme sted.
Det lange tov for at give hinanden plads
nov 2007
Følger: 151 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.623
Hvad har du på ham når du går ture? Har han fattet "dit og mit" space?
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Frida - Han får en masse ros og godbidder, indtil han påbegynder den adfærd.. Og jeg vil helst undgå at skælde ud og blive udslidt..
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
nov 2007
Følger: 151 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.623
dec 2008
Prøv at lære ham nogle øvelser (på forhånd) som aktiverer ham og dermed også distraherer ham på turen. Det kunne være at smile eller træde et skridt til siden kun med forparten, eller sådan noget simpelt. Noget, så du få ham til at stå stille, uden at det bliver til "nu skal jeg stå stille igen, det er simpelthen så kedeligt"
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Personligt ville jeg ikke træne - fordi det er en kortvarig periode vi har frost, vel maks 1 måneds tid endnu. Skal du øve ham i at blive taget fra, så ville jeg tage ham ind i stalden til en hyggestund med god strigletur og øve gulerodsstræk.
Jeg er lidt large overfor de unge,fordi jeg synes de skal have en fair chance for at lærer god opførsel.
Fx min lille Freiherr havde lige lært før frosten kom, at når man skulle ud om morgenen så skulle man komme hen til lågen og få grime på - det gik fint.
Så kom frosten, og de første par dage gik grime påsætning fint, men så begyndte han at blive hvinne, hoppe, bukke i boksen - hjulpet på vej af Caspian som også leger hvinne, bukke møgbuk i boksen, men jo godt ved han skal stå stille og få grime på når jeg kommer hen til lågen.
Jeg har så valgt, at grime det får Freiherr på i boksen når han får foder - så er der ingen problemer, og alt går fredeligt når vi skal på fold. Så han kan få ros for at gå pænt ud på fold, og vende rundt og stå stille ved leddet.
Når vejret bliver bedre, og de får mulighed for at fræse energi af på folden igen - så går vi tilbage til grime på ved lågen træning.
Om et par år forventer jeg han har rutine nok til at opfører sig velopdragent både sommer og vinter
Så jeg synes ikke der er nogen grund til at opsøge problemer med Rocky, når nu han ellers er så sød og fornuftigt. Så giv ham lidt fri her mens det er frost.
Mvh Charlotte
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 597
min tidligere hest købte jeg af hestehandler og hun havde stået inde i en lille bitte boks hele vinteren, se det skaber MEGET energi!! så for at jeg kunne gå ture uden alt for meget gøjl lærte jeg hende at ryste på kommando. hvergang jeg blev usikker og hun begyndte at lave gøjl gav jeg kommando til ryste og godbid. det stoppede adfærden og hun blev til sidst den mest fantastiske tur hest
ikke sikkert det virker for dig, men det er vel værd at prøve?
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 337
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Jeg kunne jo sætte temposkift på, men han er så hurtig at det så bliver langsommere, og det er nok bare en konflikt optrapning..
Frida - Jeg kunne jo næsten hver gang vi stopper, bede om et kys
Jeg tænker på om jeg ikke kommer langt nok hjemmefra.. Men med kun vejen, og så meget der er trafik, med en hest der skaber sig.. Så er lysten ikke der.. Han er for energi fyldt..
Jeg forsøger ud ugen med kys osv.. Og ser om det hjælper..
Mvh TT
dec 2008
jul 2005
Følger: 68 Følgere: 110 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.552
Har selv en unghest, som har holdt fri henover jul og nytår, og så nåede vi lige at starte lidt op inden frosten. Har efterfølgende skridtet/småtravet nogle gode lange ture, hvilket gik fint - men i takt med vedvarende frost og deraf mindre bevægelse på folden, så stiger det altså den unge mand lidt til hovedet - hvilket gav lidt rigelig "indebrændt energi", som lige skulle bukkes ud af kroppen på turene - ikke sådan helt vildt og ustyrligt, men mere sådan "nu bliver jeg altså lige nødt til at... buk buk buk" - og skridtturene blev til "trip-ture". Så nu har han holdt fri i 1 1/2 uge, for synes slet ikke, at det er en kamp der er værd at kæmpe - JA, han skal da bestemt lære at opføre sig pænt på tur, men når der nu er en helt klar årsag, så er der bare ingen grund til at skabe en konflikt og egentlig bare lave en masse "øv-ture". Nu var vi heldige at banen var tøet op i går, så der fik han lov til at "gasse af" under en fuld kontrollérbar galop - og vi sluttede af med en skøn og afslappet skridttur bagefter uden det mindste "pjat"
mar 2011
Mvh TT
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.473
Vælg dine kampe med omhu.
Hvis dether er en opgave, som ikke kan blive til succes - så vælg en anden opgave.
okt 2011
Følger: 11 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 108
mar 2011
Mvh TT
jan 2015
Men plagen og hans legekammerat går som om de har skidt i bukserne - så de skridter lidt rundt, æder wrap og leger grimeleg. Og går det højt tager de 3 travtrin og så stopper de. De to er nogle langbenede og stort gående heste, samt lidt mere tåbelige i hovedet end den kloge, så jeg tror de føler sig vældig mere på glatis
Så jeg tror meget det kommer an på, hvad hest man har, om de synes de kan håndtere islag og knolde på folden.
Mvh Charlotte
jan 2015
Jeggad godt at have sne, så kan de nemlig løbe og lege, men ikke på is.
Jeg har dog sådan, at de skal ud hver dag, for at have dem stående inde 24/7 pga is på folden det går heller ikke - så bliver de først helt kulret.
Så sne er det bedste ligesom du Lisette viser, så kan alle heste nemlig lege - det er bare ikke så tit vi får det, hos mig er det oftest is
mar 2011
Der har dog været dage hvor der har tøet helt og der ikke har været is, og så har de også taget ture.. Men pt er der desværre is.. Og dagene med isfri fold, er desværre ikke mange nok...
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
okt 2016
Følger: 4 Svar: 29
Går ud fra at du har dem hjemme på fold som lige nu er godt knoldede, og kun udendørsbane. Hestene bliver ret muskelømme af at gå på sådanne folde hele dagen, især hvis de ikke kan komme til at gå hvor der også er blødt. Vinteren er snart slut, men det jeg ville gøre er at bruge en longeringsplads til at afstresse ham på. Du kan smide vejsalt (ikke for meget) men nok til at du bryder overfladen til lidt blød jord. Vask hovene bagefter og han får ikke men heraf. Evt. brug lidt fedt ind imellem efter longering. Så kan du holde ham igang.
Kort sagt. Ja jeg ville træne, så hesten både holdes i gang og kommer af med sin energi. Longearbejde er ok. Har også oplevet ryttere der har gået med deres heste (problem for dig), mindst 1 time dagligt. Det er ulempen ved ikke at have et ridehus i vinterhalvåret. Held og lykke med at holde ham i gang.
mar 2011
Mvh TT
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.192
jan 2015
Så her til morgen stod Freiherr lige så pænt ved bokslågen og ventede på at få grime - ingen hopperi, bukkeri og træls adfærd
Så jeg satser på at resten af vinteren forhåbentlig ikke bliver så kold
Mvh Charlotte
mar 2011
Mvh TT
Ville I træne eller lade være?