1.323 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
Kørsel / lange liner Kørsel / lange liner
Hej !
Jeg har en shetlænder som jeg gerne se an som kørepony. Men vi mangler nogle lange liner...
Hvor har I erfaring med at købe lange liner? Som ikke er for dyre?
kh en dressurrytter haha
0 synes godt om
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.142
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 421 Heste: 13 Emner: 116 Svar: 1.343
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 889 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.112
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.868
Rigtige "lange liner" er såmænd heller ikke så dyre, men nok lige lange nok til en lille pony
Hvis du ønsker dig en line/tømme, som også kan bruges når du skal spænde hesten for vogn, så kan jeg anbefale denne: https://net-op-shop.dk/content/line-t%C3%B8mme-ensp%C3%A6nder-antislip
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.843
Jeg vil anbefale nogle lette liner i cushion tape eller bomuld, de er rare at holde ved og vejer ikke ret meget. Jeg har haft i læder og de er tunge og bredde så det er ikke så fedt at holde styr på når man træner i lange liner.
Det her ser også ud til at være nogle fine ponyliner men de er ikke så bløde som mine egne: https://www.hooks.dk/hest/udstyr-til-hest/korsel-longering/ponytommer
Jeg har selv nogle lange liner som skulle være str pony men som er for små til min pony når vi skal ud og køre så jeg skal have købt/lavet nye der er længere
Jeg vil også anbefale at du bruger en køregjord eller longeringsgjord når du træner lange liner. Uden gjord hænger linerne ned på siden af ponyens mave før man ved af det
Jeg vil anbefale en underviser. Jeg er selv glad for Maya fra Vito's World. Nu kan jeg se at du holder til i Nordsjælland ligesom mig (jeg ved så ikke lige hvor i Nordsjælland jo
Jeg vil også anbefale at smutte forbi biblioteket og låne nogle bøger om kørsel
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.141
Liners længde er i øvrigt ikke så afhængig af hestens størrelse som af, hvad man spænder dem for og hvordan. En Marathonvogn er jo typisk spændt for helt oppe i røven af hesten (halen ligger oftest på vognen, når vi kører), så der kræves kortere liner, end da vi tidligere spændte for gummivognen, selvom hesten er den samme.
Nå, men til arbejde fra jorden kan jeg godt lide dem beregnet til longering i dobbeltlonge. De er runde på stykket ned mod biddet og glider derfor godt igennem ringene på gjorden, også ved volteskift mm. Ved dog ikke, om man kan få dem i lidt kortere udgave, end de lange jeg har. Omvendt, vil man bruge dem under forberedelse til tilkørsel er det jo rart nok, at de er lange nok til også at fungere som dobbeltlonge (Det er vores køreliner nemlig ikke).
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.843
Jeg ved også godt at længden afhænger af hvad det er bagved, det er også derfor at jeg skal have nogen længere. De er ok at træne fra jorden med men de er for korte til begge mine vogne (mine liner er str pony aka ca. 8 meter).
Til lange liner fra jorden synes jeg at det er træls at linerne er meget lange til ponyen/hesten. Man skal selvfølgelig være i sikker afstand men man kan også komme for langt væk, og så er det træls at holde styr på en helt masse ekstra tømme, dette har altså noget at gøre med størrelse/længde på pony/hest.
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 136 Svar: 1.695
http://www.jo-po.dk/shop/koereline-3836p.html
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.451
Bomuldsliner er for lette. Generelt er jeg ikke fan af karabinhage i tøjler og da slet ikke de voldsomme nogle der er på en dobbelt longeline når det er til en shetlænder. Til gengæld ville jeg ikke undvære en svirvel på midten. Hold da op hvor kan sådan en line sno sig, især når man er urutineret.
Eftersom jeg ikke har råd til de gode læderliner lige nu, så har jeg lavet kompromiset og er i gang med at lave rebtømmer, som formentlig bliver anvendelige til andet senere. Det er dog med karabiner, men de er meget små. Jeg mangler stadig at sætte svirvel på. Jeg tror jeg lavede dem på en 13-14 m til min shetlænder, men jeg kan ikke huske det. Jeg har ikke fået det testet endnu, da vi ikke er så langt.
Rebet er 10 mm 3-slået kunsthamp. 20 m for 170 kr. Og så har karabin+svirvel nok kostet mig 25 kr.
Kørsel / lange liner