1.764 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Indspændinger på unghest Indspændinger på unghest

Hej, det der sker er at jeg skal igang med træning af en 4 års hoppe. Pt. Kan hun trave osv med rytter men hun går med hovedet meget højt. Så jeg tænkte om det ville hjælpe at bruge longering med LØSE indspændinger som en del af træningen, da hun jo self ikke skal presses med ridningen. Hvis nogle af jer har andre tips eller lign. Mht tilridningen tager jeg meget gerne imod den!!:)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Samle børnemøbler 550 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indspændinger på unghest
  • #2   26. jul 2018 Hvis indspændingerne er løse, hvorfor så overhovedet bruge dem?

Jeg vil anbefale at finde en god kapsun og lære hende tingene i hånd først og derefter tage dem op i longen smiley Altså, at lære hende at følge hånden rundt i alle retninger, sådan så hun vil gøre det samme når hun kommer ud i longen.
    Derudover har du heller ingen indføling med indspændinger, så du kan ikke mærke hvad der sker- kun se smiley Skal du noget i den retning, kan du bruge lange liner.

• #3   26. jul 2018 Vi bruger indspændinger på vores 2 års efter råd fra vores behandler. Netop for at få ryggen op og fordi den har stramme haser, så det anbefalede hun til den.
    Det kombineret med lidt forskellige øvelser, vi skal igennem hver dag, blandt andet at bakke smiley
    Et andet værktøj vi fik anbefalet var også lange liner - men der er jeg simpelthen ikke dygtig nok til, at jeg tør at give mig i kast med det med en ung hest smiley

profilbillede
  • #4   26. jul 2018 Frida N
    Ville bruge dem løse for at hun ikke tager hovedet skyhøjt som hun har tildens til under ridning

• #5   26. jul 2018 Ville gerne bruge dem for at bygge en overlinie og ikke presse hende for hårdt for rytter. Derfor gøre det i longen

• #6   26. jul 2018 Jeg har aldrig været ret glad for indspændingstøjler, og min nuværende unghest, (har haft ham fra 2 år og indtil nu 5 år), har altid haft enormt svært ved at forstå det, da jeg lidt tror, han hele tiden føler, de begrænser ham / hiver i ham.

Jeg forsøger mig med en anden slags indspænding - nemlig den "gammeldags chambon". Og nej, det er ikke den, der bare er en elastik. Den her har vi fået anbefalet af hans fysioterapeut. Har set så mange heste gå enormt godt, rundt og afslappet med den, så håber vi også kan finde ud af det smiley Vi har desværre ikke fået den prøvet mere end én gang, men netop nu starter vi op med longearbejde igen... og det bliver med sådan en smiley

Se evt. mere info her under "den gammeldags chambon":
    http://www.fynshestefys.dk/artikler.html

Den bygger netop overlinje og får skilt torntappene ad. Klart den bedste slags indspænding, jeg har prøvet - og den hvor det virker mindst tvunget og bliver en mere naturlig holdning. Håber min egen kommer til at bære sig sådan i den også! smiley

• #9   26. jul 2018 Tror vi skal have kigget på den! Syntes den ser mega smart ud! Har nemlig været usikker præcist pga det med munden osv. Syntes helt klart den er det jeg umiddelbart tænker er det klogeste for sådan en ung hypp

• #10   26. jul 2018 Nej det vil det ikke smiley

• #11   26. jul 2018 Jeg vil sige indspænding eller ej det kommer an på hvilken hest og rytter der er tale om- oftest rytter. Jeg har været i dressurstald og det er indspændinger på og ikke slappe.
    Hvilket er ærgerligt i mine øjne da tvunget holdning ikke er korrekt og sund holdning. Hvis hesten lærer at bruge kroppen rigtig og søge frem og ned, har man på sigt også en holdbar hest smiley

Mine heste går i longe uden, da jeg også synes det giver et godt billede af hvad man skal arbejde med når man ser hesten uden belastning smiley

• #12   30. jul 2018 Jeg ville aldrig bruge indspænding, jeg vil hellere arbejde mig ud af problemet, høj hovedspring kan bl.a være pga dårlig balance, så træn balance og koordination, det er bedre at skynde sig langsomt, så man får muskler og balance med første gang! En hest det er tvunget i holdning, kan ikke brugt kroppen korrekt, hvilket fører til spændinger og skader.

Som Thormine skriver, start med at træne fra jorden, før det over i longen og derefter med op på ryggen, det tager tid men resultatet bliver bedre.

Desuden, hverken indspændinger eller chambon kan opbygge muskler, det kan korrekt træning smiley

• #13   31. jul 2018 Nej det er absolut ingen løsning

• #15   31. jul 2018 Må jeg spørge.

Hvorfor går hun med hovedet højt?
    Er det fordi hun er ny i ridning, balance osv, som der nævnes ovenover??

Eller er det fordi, at alt er nyt og spændende og hun løfter hovedet for at se mere?
    I så fald, hvad med noget jordarbejde/ horsemanship.

Dels for at få styrket samarbejdet, dels for at lære signaler fra jorden uden rytter og dels for at lære hende den ønskede holdning.
    Og så, når hun lytter fra jorden, gå nogle ture. Dels for samarbejdet, dels for at give den nogle gode oplevelser og miljøtræning og selvtillid. Så tror jeg, at det er nemmere at gå afslappet, hvis hesten føler sig afslappet.

• #16   31. jul 2018 Hun er helt ny i ridning og stadig ved at lære det hele. Det skulle ikke være som en løsning da der jo ikke er et problem men mere til at hjælpe hende pp vej:)

• #17   31. jul 2018 Det er den forkerte hjælp at give for at hjælpe hende på vej, du er nødt til at gå et lille skridt tilbage og lære hende, uden hjælpe tøjler, at hovedet har det bedst længere nede.
    Jeg kan forestille mig at hun måske ikke har balance og muskler til at vende korrekt og det vil være så synd, allerede nu, at skabe problemer på længere sigt.
    Jeg håber du kan se at det er for at hjælpe jer bedst muligt på vej og undgå skader senere hen og at det ikke er for at kritisere! Det gør ondt inden i mig, når jeg ser unge heste blive presset, også selvom det er af uvidenhed.

• #19   1. aug 2018 Jeg er ikke enig, og jeg bruger, har brugt, og vil fortsat bruge den gammeldags chambon, da jeg ser den som en rigtig god løsning på et hjælpemiddel. Den er uden tvang på samme måde, som andre indspændinger, og de får en meget mere naturlig og fri holdning. Der er meget mere frie rammer - både til at tage næsen op, ned, frem eller hvad den nu vil. Hesten kan strække sig.

Jeg bruger den efter anbefaling fra min dyrlæge og min fysioterapeut/osteopat. I nedenstående kan du læse, hvad den egentligt gør:

Hvis hesten løfter sit hoved, når den bevæger sig fremad med dette hjælpemiddel, vil biddet blive løftet opad i hestens mund. Denne specifikke bevægelse af biddet i hestens mund får den til at sænke sit hoved frem og ned, hvilket medfører, at det lange ledbånd i ryggen strækkes, og der bliver plads mellem torntappende. Heste med tætsiddende torntappe, kissing spines eller en dyb ryg, som hesten vist på billederne (taget fra dok på hjemmeside) her kan derfor have god effekt af den form for Træning.

Måden hesten arbejder i longen på, styrker dens over- og underlinjemuskulatur. Det betyder, at rygmusklerne – herunder den vigtige muskulus longissimus - og mavemusklerne bliver stærkere og smidigere, og herved forbedres hestens evne til at svinge i sin ryg, skubbe af med sin bagpart og hestens evne til at lægge vægten mere bagtil vil få bedre forudsætninger.

Ovenstående gør denne form for longering til et højest effektivt redskab i at træne hestens
    rygmuskler op, og de gavnlige effekter dette medfører på hestens præstationer og holdbarhed.

Dyrlæge Gerd Heuschmann har ved hjælp af forskning bevist, at jo dybere hestens hals
    placeres og med næsen foran lod – jo mere plads bliver der mellem torntappene. Derfor
    anbefaler jeg longetræning i gammeldags chambon til heste med Kissing Spines eller svag
    overlinje muskulatur.

• #20   1. aug 2018 Jeg kombinerer den med ridning - pt. hver anden arbejdsdag i longe og den anden hver anden under rytter. På den måde kan jeg også hele tiden være med til at sikre, at jeg ikke bare får en hest, der decideret stikker næsen i vejret og styrter afsted på forparten. Det har endnu ikke været et problem - hverken i longe (så korrigerer jeg ham) eller under ridning smiley

• #22   1. aug 2018 Hoppen er unghest og stadig ikke tilredet fuldendt! Hun har self ingen balance ingen muskler og ved ik hvor hun skal sette hovene... tænkte at bruge det i longe en hang om ugen eller noget for at hjælpe hende på vej... kan se der er delte meninger omkring emnet! Men jeg tror helt klart det vil hjælpe hende lidt på vej med en gammeldags chambon så sådan en kigger vi nok på!:D

• alinka L
    alinka L Tilmeldt:
    maj 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #24   3. aug 2018 Har du prøvet en martingal men eller har jeg ikke nole tips men held og lykke

• #25   4. aug 2018 Ponyen er trænet til en hvis del hun kan alt det basis hun skal og lytter super godt! Ville bare gerne have noget mere træning med longen:) i ridning er hun super fin vi var på tur uden sadel for første gang og en rigtig dressur Bane med pisk for første gang (hun var lidt strid) så ja vi arbejder på nye indtryk osv under rytter og så skal vi have arbejdet noget longe arbejde ind imellem:)

Kommentér på:
Indspændinger på unghest

Annonce