Indspændinger på unghest Indspændinger på unghest
Hej, det der sker er at jeg skal igang med træning af en 4 års hoppe. Pt. Kan hun trave osv med rytter men hun går med hovedet meget højt. Så jeg tænkte om det ville hjælpe at bruge longering med LØSE indspændinger som en del af træningen, da hun jo self ikke skal presses med ridningen. Hvis nogle af jer har andre tips eller lign. Mht tilridningen tager jeg meget gerne imod den!!:)
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Jeg vil anbefale at finde en god kapsun og lære hende tingene i hånd først og derefter tage dem op i longen
Derudover har du heller ingen indføling med indspændinger, så du kan ikke mærke hvad der sker- kun se
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.472
Det kombineret med lidt forskellige øvelser, vi skal igennem hver dag, blandt andet at bakke
Et andet værktøj vi fik anbefalet var også lange liner - men der er jeg simpelthen ikke dygtig nok til, at jeg tør at give mig i kast med det med en ung hest
okt 2014
Følger: 12 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 15 Svar: 52
Ville bruge dem løse for at hun ikke tager hovedet skyhøjt som hun har tildens til under ridning
okt 2014
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.546
Jeg forsøger mig med en anden slags indspænding - nemlig den "gammeldags chambon". Og nej, det er ikke den, der bare er en elastik. Den her har vi fået anbefalet af hans fysioterapeut. Har set så mange heste gå enormt godt, rundt og afslappet med den, så håber vi også kan finde ud af det
Se evt. mere info her under "den gammeldags chambon":
http://www.fynshestefys.dk/artikler.html
Den bygger netop overlinje og får skilt torntappene ad. Klart den bedste slags indspænding, jeg har prøvet - og den hvor det virker mindst tvunget og bliver en mere naturlig holdning. Håber min egen kommer til at bære sig sådan i den også!
okt 2014
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.747
feb 2011
Følger: 51 Følgere: 49 Heste: 5 Svar: 61
Hvilket er ærgerligt i mine øjne da tvunget holdning ikke er korrekt og sund holdning. Hvis hesten lærer at bruge kroppen rigtig og søge frem og ned, har man på sigt også en holdbar hest
Mine heste går i longe uden, da jeg også synes det giver et godt billede af hvad man skal arbejde med når man ser hesten uden belastning
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.774
Som Thormine skriver, start med at træne fra jorden, før det over i longen og derefter med op på ryggen, det tager tid men resultatet bliver bedre.
Desuden, hverken indspændinger eller chambon kan opbygge muskler, det kan korrekt træning
jul 2008
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 5 Svar: 221
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Hvorfor går hun med hovedet højt?
Er det fordi hun er ny i ridning, balance osv, som der nævnes ovenover??
Eller er det fordi, at alt er nyt og spændende og hun løfter hovedet for at se mere?
I så fald, hvad med noget jordarbejde/ horsemanship.
Dels for at få styrket samarbejdet, dels for at lære signaler fra jorden uden rytter og dels for at lære hende den ønskede holdning.
Og så, når hun lytter fra jorden, gå nogle ture. Dels for samarbejdet, dels for at give den nogle gode oplevelser og miljøtræning og selvtillid. Så tror jeg, at det er nemmere at gå afslappet, hvis hesten føler sig afslappet.
okt 2014
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.774
Jeg kan forestille mig at hun måske ikke har balance og muskler til at vende korrekt og det vil være så synd, allerede nu, at skabe problemer på længere sigt.
Jeg håber du kan se at det er for at hjælpe jer bedst muligt på vej og undgå skader senere hen og at det ikke er for at kritisere! Det gør ondt inden i mig, når jeg ser unge heste blive presset, også selvom det er af uvidenhed.
jul 2008
Jeg bruger den efter anbefaling fra min dyrlæge og min fysioterapeut/osteopat. I nedenstående kan du læse, hvad den egentligt gør:
Hvis hesten løfter sit hoved, når den bevæger sig fremad med dette hjælpemiddel, vil biddet blive løftet opad i hestens mund. Denne specifikke bevægelse af biddet i hestens mund får den til at sænke sit hoved frem og ned, hvilket medfører, at det lange ledbånd i ryggen strækkes, og der bliver plads mellem torntappende. Heste med tætsiddende torntappe, kissing spines eller en dyb ryg, som hesten vist på billederne (taget fra dok på hjemmeside) her kan derfor have god effekt af den form for Træning.
Måden hesten arbejder i longen på, styrker dens over- og underlinjemuskulatur. Det betyder, at rygmusklerne – herunder den vigtige muskulus longissimus - og mavemusklerne bliver stærkere og smidigere, og herved forbedres hestens evne til at svinge i sin ryg, skubbe af med sin bagpart og hestens evne til at lægge vægten mere bagtil vil få bedre forudsætninger.
Ovenstående gør denne form for longering til et højest effektivt redskab i at træne hestens
rygmuskler op, og de gavnlige effekter dette medfører på hestens præstationer og holdbarhed.
Dyrlæge Gerd Heuschmann har ved hjælp af forskning bevist, at jo dybere hestens hals
placeres og med næsen foran lod – jo mere plads bliver der mellem torntappene. Derfor
anbefaler jeg longetræning i gammeldags chambon til heste med Kissing Spines eller svag
overlinje muskulatur.
jul 2008
okt 2014
maj 2018
Følger: 1 Svar: 1
okt 2014
Indspændinger på unghest