{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
868 visninger | Oprettet:

Unghest - optræning {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Nu er det vist tid til at jeg deler mine planer med jer og hører hvad i har af gode råd smiley

Jeg har jo fået en Irish Cob på 4 år. Han er ikke tilredet eller 'trænet' så han har ikke den store muskelmasse.
Jeg vil rigtig gerne have at han får flere muskler inden jeg hopper på ryggen af ham.

Lige nu går vi en tur hver dag og han får lov til at 'støvsuge' så han får strukket overlinjen.
- Hvad gør i egentlig når i går hvor der er græs? Synes det er svært at finde en balance hvor han får lov at sænke hovedet uden at græsse.
Derudover træner vi self signaler i grimen som stop, bak, dreje og frem.

Min plan er egentlig at lære ham at gå i lange liner (altså hvor jeg går bag ham) da jeg har hørt at det skulle være rigtig godt både som forberedelse på tilridning men også til at styrke musklerne.
Lige nu er det dog en læreproces for ham at jeg godt kan gå ved hans skulder uden at han går i stå så der er noget vej endnu!
- Har i nogle gode råd til hvordan jeg lærer ham et godt fremad signal der også kan bruges fra ryggen? Kunne godt have mistanke om at han ikke rykker sig en meter når jeg sidder der smiley

Kom gerne med en masse input (indspændinger er self banlyst. Har heller ikke lyst til at løsspringe ham eller andet)

Sidste spg hører ikke til her men håber i vil svare alligevel. Har i gode råd til hvordan jeg på en positiv måde lærer ham at løfte ben? Lige nu roser jeg for at han bare løfter det, så hovrensningen er vi ikke nået til.

På forhånd mange tak!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest - optræning
  • #1   15. okt 2010 Mht til træning fra jorden til at opbygge muskler på ryggen og til senere tilridning, der synes jeg du skal kigge på denne hjemmeside, da den er super god www.kapriole.dk

:o)

• #2   15. okt 2010 Tak smiley Du er den anden der anbefaler den og har luret tidligere så det lyder jo rigtig lovende!

• #3   17. okt 2010 Ja, hvad med et klik med tungen(; ? det bruger jeg ihvertfal meget. men kender sagtens til dit problem, min hest vil helst gå og putte sig bag ved mig, så det har været en kamp at kunne få lov at gå bagved og arbejde med lange liner, da han så blievr frustreret og forvirret og ikke helt ved hvad han skal gøre af sig selv. Jeg har dog bare taget det stille og roligt og givet ham tid, men samtidigt også været meget konsekvent, så han hele tiden ved hvad det er jeg forventer. Jeg arbejder rigtig meget med stick og bruger den også fra ryggen meget, da jeg endnu ikke er kommet til at bruge schenkler endnu(han er 5) da det er for forvirrende her i starten for ham. Derfor bruger jeg også stikken både fra jord og ryg på krydset(ovenpå ryggen) meget blidt for et frem signal. Sammen med lydsignal fungerer det rigtig godt. Vedr. ben løftning har jeg lært min at løfte ved berøring af pisk/stick. Dup med sticken på benet(vær opmærksom på om du vil have ham til at vige for presset og tage benet "tilbage" op eller "frem" op) Forstærk så signalet(evt. bare med temposkift) til han reagerer. Jeg troede aldrig at min kunne lære det da han i starten overhovedet ikke reageret på dup, men meget hurtigt kunne han løfte ved at pege på benet med pisken(; Held og lykke

• #4   17. okt 2010 Tak for nogle gode råd smiley er selv igang med det meste (fx det med at styre som om jeg sad på ryggen)
    Idag fik jeg løftet alle hove i 1. forsøg uden at han slog ud så håber det jeg har gjort har været nok til at jeg slipper for at gå igang med tove, sticks osv..Tror jeg vil lære ham det du foreslår Caroline med at tappe på bagparten! det er et godt signal!!

GreyStone: Han er 4 så det med at starte tidligt er lidt for sent smiley Men tak!!

• #6   18. okt 2010 Ih mange tak!! Ser ud til der bliver læsestof nok at gå igang med her i ferien smiley

Kommentér på:
Unghest - optræning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce