{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
801 visninger | Oprettet:

Hjælp ang. min nye unghest... {{forumTopicSubject}}

Hej,

jeg har lige købt mig en hingst på to år, og han er vildt dejlig og alt det der... Men han var ikke det mindste hingstet, da jeg købte ham, men efter kun to dage, er han bare blevet totalt hingstet...

Han er helt vild, når han ser en hoppe, han er nærmest helt ustyrlig, bare jeg trækker ham udenfor og han vrinsker helt vildt og er ikke til at komme i kontakt med...

Han har også været vant til at få renset hove og alt det helt fra lille af, men igen, efter de to dage, så kan jeg ikke rense hove på ham, altså bagpå... Han sparker bagud og er bare rigtig træls... smiley

Jeg vil dog have ham kastereret, men synes stadig, det er underligt, at han er blevet sådan...

Han har dog ikke været på mark med andre heste endnu, altså, han har gået ved siden af nogle, men ikke været på fold med dem endnu. Måske han trænger til at blive sat på plads af nogle andre vallakker? Han skal i hvert fald på fold med en vallak og en hingst på et år i morgen, så håber det kan hjælpe lidt...

Men er der ellers nogle, der har oplevet noget lignende? Eller nogen der ved, hvorfor han pludselig er så forandret? Evt. nogle gode råd? Vil jo gerne have en masse gode oplevelser med ham, og jeg gider ikke gå og slås med ham hver eneste dag, f.eks. med at rense hove... Men hvordan undgår jeg lige det, når han bare ikke vil nu? smiley

Håber der er nogle, der kan hjælpe lidt...

KnuZ fra Jannike.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp ang. min nye unghest...
  • #1   26. maj 2007 Hormoner smiley Mine to drenge på to er også sådan for tiden. Det går over. Bare rolig. Det med at han sparker er fordi han egentlig helst vil være fri, du skal bare blive ved og ved og ved. Og til sidst opgiver han sin stædighed omkring det smiley

• #2   26. maj 2007 Janni - Ja, der hvor han gik før, gik han med andre vallakker, og lige ved siden af marken, gik der hopper, men dem var han totalt ligeglad med... Men nu kan han ikke gå forbi en hoppe, uden han er helt skør smiley

Kine - Du siger, dine også er sådan... Skal de så kastereres, eller venter du bare på, det holder op?
    Er det ikke underligt, at jeg ikke kan rense hovene, når jeg kunne de to første dage? Eller er det bare fordi, han prøver mig af?
    Jeg vil jo også gerne ud t trække nogle ture med ham, men har ikke rigtigt turde at gøre det, fordi han er så vild, når han kommer ud... Skal jeg bare blive mere sur på ham og trække afsted med ham? Eller hvad ville du gøre? Det er jo lidt af en omvæltning, når han har forandret sig fra den ene til den anden dag... Skøre hingst smiley Men han er jo dejlig ellers, og vil rigtig gerne nusse, når han er i boksen smiley

Tænker også at han måske skal vænnes til hovedtøj, så jeg bedre kan holde ham, når vi skal ud...

• #4   26. maj 2007 Jeg tilrider selv ungheste og har været i praktik på stutterier indenfor hingste op til flere gange .. Det bedste ved hingste er at bruge magt, selvom det er utrolig svært. Jeg prøvede at trække en hingst der også begyndte at vrinske og skabe sig fordi vi gik forbi hopper. Men så skal man bare lade som ingenting og gå videre. Hvis de så bliver ved skal man virkelig vise hvem der bestemmer og hvem der har komandoen. Den her hingst måtte jeg svinge træktovet op over næsen og hive ned i hans hoved før han begyndte at stejle. Så stoppede han fordi han fik respeckt for mig. Ellers var han stukket af.. Det er nemlig rigtig svært at vinde komandoen over nogle hingste, det vil jeg give dig ret i smiley
    Men håber mit råd kan hjælpe en lille smule.

• #5   26. maj 2007 Han prøver dig vel af? Du må vise at du bestemmer.

• #6   26. maj 2007 Nej, den ene skal stilles til kåring, og så håber vi på han bliver godkendt til avl. Jeg træner dem alligevel., bare lidt mere kontant, og så med mere ros når de gør hvad jeg beder om. Det hjælper. Jeg har jo en på 1.67 så det kan også blive en smule farligt hvis han synes han skal bestemme. Men selvfølgelig kan jeg godt forstå du er lidt bange for at trække afsted med ham. Han prøver dig bare virkelig af. De er nogle store teenage drenge som skal sættes på plads engang imellem. Men de helt samme hormoner kommer selvfølgelig ikke når han har fået kappet nødderne. Han vil stadig prøve dig af, men ikke i samme grad smiley
    Sådan er hingste. Den ene dag små putter som er parat til at hoppe ned i din lomme og den næste store farlige dyr som ejer hele verden smiley
    Nogle er selvfølgelig værre end andre.
    Du skal have respekt for ham, men vise at det er dig bestemmer. På en god måde selvfølgelig. Der vil måske komme en masse modstand, men det er helt klart arbejdet værd. smiley Og i sidste ende vil du bare grine af ham når han puster sig op og leger hingst.
    Træn ham evt. på ridebane. Max. 5 - 10 min. hver dag.
    En god idé at sætte ham på fold med nogle gamle stærke gutter som kan rakke lidt ned på ham. Skrammer vil han få mange af, men det er ikke til at undgå i den alder. Bare hold øje med dem når du sætter ham ud, eftersom han jo ikke skal bankes. Bare længere ned i rang. På den måde får han også kommet af med sin energi . smiley

• #7   26. maj 2007 - Jeg har den teori at mine heste SKAL kunne gå i grime, ligemeget hvor meget jeg så skal kæmpe for det. De får først trense på når de kan det. Ligeledes longeres i grime. smiley

• #8   26. maj 2007 hej
    du siger du næsten lige har fået ham? så det vel også et nyt sted han er kommet hen! så det jo nok meget spændene at se på de nye ting i forhold til hva han har gået op af, det var han jo vandt til. giv ham tid til at se tingene and, også så han kan stole på dig han kender dig jo ikk.

efter en 14 dags tid hvis han stadig ikke er faldet til ro. så syntes jeg du skal skaffe en hingste kæde og give ham Respekt for dig. eller også skynde dig at få ham kastereret inden han får nygger

men syntes du skal give ham tid til at i kan lære hinanden af kende.

• #9   27. maj 2007 Som der før er sagt, så prøver de grænser af, og du skal bare være mere stædig end dem. Du bliver nødt til at vise det er dig der bestemmer, ellers vil dine problemer fortsætte og lbikve værre og værre.

Jeg vil sige at han har godt af at blive trukket tur, så må du bare putte en hingste kæde ell et hingste bid på ham, så du kan styre ham hvis han blir træls.

• #10   27. maj 2007 Han prøver dig simpelhen bare af. Du skal bare sætte dig i respekt, så han finder ud af at du faktisk også findes xD . Kender mange der har haft det problem, og det er jo klart at hingsten gør det endnu mere. og du må for guds skyld ikke være bange for ham, men rette ham i det han gør, også rose ham igen bagefter. Han bliver virkelig ustyrlig senere, hvis ikke du gør det med det samme.

• #11   29. maj 2007 Hej igen allesammen.

Ih, jeg troede, jeg havde gjort sådan, at jeg fik en besked, når der blev svaret på indlægget, men fik aldrig nogle... Så har først lige set nu, at I har skrevet, sorry... smiley

Ja, kan godt se, at han prøver mig af, men har aldrig haft en hingst, så blev lidt overrasket over, hvor meget jeg skal sætte mig i respekt for ham. Jeg fik renset hove på ham her den anden dag, så det er altid noget... Der vandt jeg endelig over ham...

Men altså, her i dag er han løbet igennem hegnet og har måske bedækket en af hopperne, som skulle havde været ifolet med en hingst med papirer her til aften, så det er virkelig noget crap... smiley

Ved godt han ikke er faldet til endnu og alt det der, men nu vil jeg altså have ham kastereret... Gider simpelthen ikke det hingstepjat med ham... En ting er at han prøver mig af, men når han er totalt ustyrlig overfor hopperne, så er det altså bare ikke sjovt længere smiley

Jeg vil ikke sætte hovedtøj på ham, for vil også kunne trække ham i grime... Og jeg er også bange for at ødelægge ham i munden, for det vil jeg bare ikke!!!

Er det meget almindeligt, at de løber igennem hegnet? Der er strøm i det, men pælene er godt nok ikke så stærke...

• #12   30. maj 2007 Hej igen (:

Nej , det er ikke almindelig at de løber gennem hegnet. Men går han på fold med hingste sikret hegn ? (altså dobbelt hegn?)

Men jo, jeg ville også få ham kastereret. Det er det rareste i længden, han har nu, i følge hans alder en passende mægde hingst i sig, så han bliver ikke for meget vallak (''kedelig'') , Det er i hvert fald det rette valg, hvis du ikke følger du kan magte ham, for det er jo ikke kun indtil du for ham sat på plads, det er hvert forår når hopperne kommer i brunst, når du rider tur og kommer forbi andre heste. og ikke mindst til jagter, stævner osv..

Støtter dig i hvert fald i dit valg ! smiley

• #13   2. jun 2007 Hej igen...

Jeg fik ham kastereret her i forgårs... Han har så gået på marken for sig selv, men her i dag løb han igen igennem hegnet... Dem der har ham stående ringede til mig, fordi han var styrtet, helt bevidst, igennem hegnet... Han parrede igen en af deres hopper, og de kunne bare ikke gøre noget ved det... Dyrlægen siger, at han kan parre i op til tre uger efter, han er blevet kastereret, men han har vist parret hende før, så hun er nok med føl... Ih altså...

Holder han op med at være så hingstet? For hvis han ikke falder til ro, så bliver jeg nødt til at komme af med ham, for føler virkelig ikke, jeg kan magte ham... Han er en skide dejlig hest, men bliver han ikke mere rolig, så vil jeg hellere komme af med ham nu, inden jeg knytter mig for meget til ham... Suk, hvor er det altså belastende det her...

Der er ikke hingstehegn, der hvor han går nu...

Kommentér på:
Hjælp ang. min nye unghest...

Annonce