{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
951 visninger | Oprettet:

Underlig træthed {{forumTopicSubject}}

Kære alle.

Jeg skriver fordi jeg ikke helt hvad jeg skal gøre af min dejlige hest.
For ikke så længe siden havde jeg et mindre uheld med min hest, hvor han var meget tæt på at sparke mig i hovedet under longering.
Da jeg lider af angst, besluttede jeg mig for at "starte forfra" med træningen, ment på den måde at jeg fokuserede på at træne det personlige rum og at få min hest til at søge ind med forparten frem for bagparten.
Jeg er nu så småt ved at vende tilbage til vores almindelige træning, men det som om at alt jeg foretager mig keder ham uendelig meget. Han har ingen energi, når jeg starter træningen, men når jeg henter ham fra folden eller bare står med ham, så har han lys i øjnene og kommer med glæde når jeg henter ham fra folden.
Det virker som sagt ikke som om han er træt i hovedet, men når jeg beder ham om at udføre forskellige ting, så bevæger han sig utrolig langsomt og det er som om al glæde forsvinder fra hans øjne.

Jeg har ikke ændret hans foder, da han altid har fungeret fint på det, og jeg har tilføjet B-vitaminer for at hjælpe ham igennem fældeperioden, som jeg godt ved kan tage på kræfterne.

Jeg ved at han plejer at elske bomtræning, men da jeg forleden lavede en lille bane for at øge hans humør traskede han bare træt over bommene og gjorde ikke meget for at løfte benene...

Jeg har ringet til en KST-behandler der skal komme og kigge på ham, da han tidligere har haft nogle problemer med ryggen, og jeg er i tvivl om det måske skyldes at han stadig har en smule i kroppen.

Hvis man nu forestiller sig at det ikke er ryggen der er problemet, hvad kunne det så være? Virker jeres heste også trætte for tiden? Er der nogle ting jeg skal fokusere på for at finde frem til problemet? Det har stået på i en måned nu, og jeg synes jeg har prøvet alt, så håber I kan hjælpe en smule smiley

Mvh. Mette

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Underlig træthed
  • #1   5. apr 2018 jeg tænker lidt at du nok bør overveje en dyrlæge i stedet for.

• #2   5. apr 2018 Jeg har godt overvejet en dyrelæge, problemet er bare at de dyrelæger der er i Odsherred ofte ikke gider at gøre noget, medmindre de virkelig kan se at hesten fejler noget. Men vores KST-behandler har kontakt med en dyrelæge, som hun tager kontakt til hvis hun kan se at der noget galt, som hun ikke kan klare smiley

• #3   5. apr 2018 Prøv at starte med at få taget en blodprøve

• #5   5. apr 2018 Det skal lige siges at min hest ikke kan rides!

• #6   5. apr 2018 få ham tjekket først. hvis han er ok, så må du prøve at finde på nye ting han kan være med til.
    gå turer måske? sådan at han oplever nye ting.

• #7   5. apr 2018
    Hvis din hest kun har set en ridebane i lang tid, kan det let ske den er ret træt af den.

• #8   5. apr 2018 Vi går med jævne mellemrum lange ture på omkring de 10 kilometer. Dog har det ikke været lige så ofte her i januar-februar pga. den frosne jord, og da han har været i gang med at skifte stråler har han været lidt ømtået. Men det er overhoved ikke fordi jeg kun har ham på en ridebane, han oplever en masse og da jeg først fik ham hjem sidste sommer oplever han stadig nye ting hele tiden smiley

• #9   5. apr 2018 Min hest er som en labrador når vi arbejder fra jorden, som er alt fra at lære tricks, leg, HMS, dressur fra jorden- hun gør alt for ros og en godbid. smiley
    En ting hun hader og kan gå i stå over er caveletti (staves) hun hader bom træning. Hun geare helt ned så hun ligner en der er ved at sove, hun hader det max og får hende ik til at springe hellere. I skoven når vi skal over en lille stamme på stien, så overvejer hun om hun kan komme udenom og kan hun ik det, ja så står hun og tøver om hun skal løfte højre eller venstre forben først for at komme over smiley Min hest fortæller mig klart hvilke ting hun hader, så som at blive striglet også, det siger hende nada og der er hun ik en puttenutte hest og hun gør intet "ondt" som mange bruger af udtryk. Hun vil bare ha det overstået og ha sit seletøj på og så bare igang med træning og det kan kun gå for langsomt. smiley
    Din historie melder ik rigtig noget om hvordan han altid har været med jordarbejde- altså om han altid har været "sløv" eller det bare lige for denne periode?
    nogen heste går lavt i energi når de skal fælde eller sætte vinterpels til hvis det er tilfældet for din hest medmindre han mangler visse vitaminer eller mineraler?
    Heste kan godt lide variende arbejde og ved ik om i kun har koncentreret jer kun om longering og bomtræning, som måske kan være kedeligt i længden...hvis igen det er tilfældet at han er træt af trivielt arbejde..
    Rent gætværk hvad der kan være galt og håber du finder ud af det. Evt bestil dyrlæge og forlang en blodprøve på forhånd når du bestiller tid...
    Mange ting kan man fortage sig med sin hest fra jorden- det kun fantasien der sætter grænser smiley

• #10   5. apr 2018 Mange tak for dit svar! Det har kun været i den sidste måneds tid han har ændret adfærd. Normalt er han fuld af energi og der skal ingenting før han sætter tempoet op. Så det er derfor jeg har lagt meget mærke til hans adfærd da han virkelig virker træt. Og det er ligemeget hvad jeg udsætter ham for, så virker han bare energiforladt smiley

• #11   6. apr 2018 Må spørge hvorfor han ik kan rides? Er det pga af en skade eller sygdom?
    Er han øm når du tjekker hans ryg med dine fingre?
    hvis han træt pga pelsskift så kan man give en kur med microvital fra st.hippolyt men en blodprøve fra dyrlægen vil nok ik være så skidt for at være sikker på at han ik er i mangel på bla jern osv..
    Prøv at lave noget helt nyt, han ik har prøvet før og se om han liver mer op(for at udelukke det ik er kedsomhed).
    Det kan være ren leg på folden, dog hold dig fra hans bagpart hvis han bliver for ivrig og måske tag en ridehjelm på.
    Det kan være at lære ham at dutte på en bold, hvor du forstærker hver gang han viser en smule interesse for bolden i form af "jaaa dygtig" og en godbid gives.
    Lur om han kvikker mere op og ellers må du få undersøgt hans træthed

• #12   6. apr 2018 Er han tjekket for orm?
    nogle heste kan godt blive sløve hvis de døjer med mange orm...

Men jeg ville og så, i første omgang prøve at lave noget helt nyt som eks. dut på bold som foreslået ovenfor, og husk selv at være glad og positiv, det kan være at han spejler dig, hvis du er blevet lidt forsigtig og mere afdæmpet efter "ulykken"

Hvis hverken det eller kst virker, så ville jeg få taget blodprøve og ormetjek smiley

• #13   6. apr 2018 Min blev på samme måde medmindre ha var bange og stresset op. Han var syg med rigtige dårlige levertal. smiley jeg brugte udelukkelsesmetoden og der gik desværre 4 mnd fra jeg startede med at undersøge problemet indtil jeg fik taget en blodprøve og han blev erklæret syg og behøvede ferie. Så jeg anbefaler at få taget en blodprøve med det samme!

Mvh TT

• #14   6. apr 2018 Måske er det pelsskiftet, der tager hans energi pt?

• #15   6. apr 2018 Tak for alle jeres svar!

Svar til @Den hellige - "nu med islænder" !!!

Han kan ikke rides da han i mange år har haft et skævt SI-led. Jeg købte ham i sommers, men den viden at han nok ikke kunne bruges som ridehest, derfor har al træning foregået fra jorden af smiley Dog bliver han med jævne mellem af Britt Werner, som har været med til at rette ham op. Hun kommer som sagt på torsdag, men hvis hun ikke kan finde frem til et evt. problem, så får jeg taget en blodprøve smiley

Svar til @Marie E
    Han blev tjekket for orm i september, men der fik han en ormekur. Jeg regner med at få taget en ny ormekur, hvis han i samme forbindelse skal have taget en blodprøve smiley

Svar til @Team Tindur

Åh nej! Håber ikke det har noget at gøre med hans levertal! smiley Men som sagt så regner jeg med at tage en blodprøve, hvis hans behandler ikke kan komme med nogle svar smiley

Tak for svar alle sammen!!

• #16   6. apr 2018 Man tager som regel ormeprøve, 2 gange årligt, forår + efterår smiley
    nogen mener ikke at det er nødvendigt, men jeg vil hellere være på den sikre side! smiley

• #17   6. apr 2018 @Maria E - Ja det ved jeg godt, vi plejer at tage ormekur lige inden vinter, og igen omkring maj smiley

Kommentér på:
Underlig træthed

Annonce