Min hest opfører sig underligt :( {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg kan ikke finde ud af hvad min hest prøver at fortælle mig og jeg har snart gennemgået alle muligheder i mit hovede og er fundet frem til jeg muligvis skal have kiropraktor og sadlemager ud til ham ELLER at det kan være bidet.
Dog ville jeg høre om der var nogle kloge hoveder som måske kunne bekræfte min teori?
NB! Han er 9 år, men er ikke alderssvarende uddannet og har stået stille ca. 1/2 år inden jeg købte ham, så han er lidt unghest under ridning.
9 ud af 10 gange slår han voldsomt med hovedet og prøver at åbne munden under ridning. Derudover forsøger han nogle gange at bukke og har stejlet ret voldsomt med rytter på ryggen. DETTE ER KUN NÅR DER ER RYTTER PÅ, for der er ingenting i longering!
Jeg har oplevet én god dag, hvor han var SÅ sød og virkelig bar sig selv godt og var samarbejdsvillig.
Kan det være noget med ham? Eller er det for at trodse?
Alle råd modtages med kyshånd.
OBS! Ønsker ingen negative kommentarer, da jeg kun vil ham det bedste og han har været i genoptræning i 1 1/2 måned inden der overhovedet var rytter på, så alting er taget i hans tempo og vil bare gerne finde ud af hvad der muligvis kan være galt.
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
jun 2008
Følger: 119 Følgere: 113 Heste: 10 Emner: 56 Svar: 295
Derudover synes jeg det er nogle fornuftige ting du er nået frem til, jeg selv ville starte med kiropraktoren
jun 2008
Følger: 119 Følgere: 113 Heste: 10 Emner: 56 Svar: 295
feb 2015
Følger: 17 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 63
nov 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 786
jun 2017
Følger: 4 Emner: 1 Svar: 9
apr 2008
Følger: 26 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 568
feb 2018
Følger: 13 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 6
Jeg prøver at kontakte en kiropraktor tak!
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.253
feb 2018
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Vores heste er generelt ret samarbejdsvillige og forsøger at gøre som vi ønsker af dem. De går ret langt for at opfylde vores ønsker. Men når de hverdag skal yde over evne, så bliver deres kapacitet på et tidspunkt brugt op, også er det at de begynder at sige fra, som din gør.
En hest som ikke har de grundlæggende kompetencer til, at håndtere det krav som de udsættes for, vil i en periode kunne klare presset, at yde over evne.
• Det kan være heste, som lever en uforudsigelig tilværelse, hvor rytteren ikke reagere ens hver dag.
• Det kan være heste, som ikke har "skabelonerne" til at håndtere de krav, som de stilles over for.
• Det kan også være, ryttere som presser deres heste frem, så de bliver dygtige hurtigt.
• Det kan være heste, som i forvejen har ret meget nerve, og som skal bruge meget kapacitet på at holde styr på sig selv
• Det kan være heste, som selv synes de lever en stresset hverdag.
• Det kan også være, som skal bære mere ansvar, end de er klar til.
(Listen er ikke udtømmende.)
Det korte af det lange er, at hesten er kørt der ud, hvor der ikke er mere at give af. I starten begynder hesten at hviske. Den tvære lidt, bliver urolig fortil. og hvis disse signaler overhøres begynder hesten at råbe højere og højere. Til sidst bukker og stejler den, også er der ikke langt til, at hesten lære, at hvis den smider rytteren af, så slipper den for yderligere pres. Det er en ret uheldig indlæring, som kan være ret svær at ændre på.
Dette oplever jeg både på La niveau, hvor hesten ikke kan klare presset om at blive dygtigere hurtigt, og på det hele lave niveau, hvor en usikker hest, som har behov for en meget klar guidning, rides at en nybegynder, sådan at det er hestens ansvar at ridningen fungere, hvilket den på ingen måde kan håndtere.
Igen, jeg ved ikke hvad grunden er til at din reagere på den måde, men det kunne være noget i din ridning, som gør at hesten har opbrugt sin kapacitet, og derfor siger kraftigt fra.
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
feb 2018
Det eneste jeg ved om hans ridning førhen er hjælpetøjler han er ikke alderssvarende uddannet.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
feb 2018
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
Men min pointe, få en kiropraktor på som evt også er dyrlæge, det er godt givet ud at få tjekket din hest igennem og se om det faktisk er det problemet ligger. Hvilket jeg er næsten sikker på det gør, pga din udtalelse om hans skade på halen som sikkert låser hans bækken. Er han skæv, så er kroppen sådan indrettet at den tænker " nå er jeg skæv der, så bruger jeg mine muskler og sener anderledes for at kompensere her og der" for rette kroppen så meget som muligt op. Men det er kæmpe belastning for muskler, sener og knogler i længden for at kompensere. Hvis du fik en skade på din skulder og den vil begynde at hænge, så gør din krop en indsats i nakke og ryg, for at kompensere for skaden, så det ik bliver værre men i længden vil du få en gener af det
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Min bukkede og stejlede med rytter på, når jeg pressede med benene - pga. blødende mavesår.
Men start med at få hesten tjekket af en kiropraktor, det er altid en god idé :o)
nov 2007
Følger: 151 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.625
Du siger der intet er i longe - men har du prøvet at ride uden sadel og bid?
Prøv det og så vil jeg mene du har et svar.
Min gamle opførte sig lige som din - med sadel og hovedtøj - men også uden - jeg havde alverdens videnskabsfolk ude og han fejlede intet - men derimod fortalte han at han kedede sig og bare ville fremad og videre i arbejdet frem for kedelig ridning
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
feb 2018
feb 2011
Følger: 51 Følgere: 49 Heste: 5 Svar: 61
Din beskrivelse af hvad han gør kan skylles mange ting.
Måske et mavesår?
Du har skrevet længere oppe at han har en skæv hale og dermed også større sandsynlighed for et skævt SI-led- nogle heste er mere følsomme for dette end andre.
Så synes helt klart at en kiropraktor også kunne være en god mulighed, som i hvertfald ikke skader at prøve
Held og lykke!
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Ikke alderssvarende udlært?
Hvad har han så brugt tiden på?
Hvad har hans mennesker så brugt den tid, de har brugt på ham til? Hvad har han fået ud af det?
Kan det tænkes, at han har fejlindlært noget? Evt forskellige versioner af misforståelser i de flere forsøg på at opstarte ridning, som han måske har været igennem? Og nu lærer han noget nyt?
Jeg tror, at man ikke kan undgå at lære noget af hver eneste ting, man oplever. Noget er gode, konstruktive erfaringer man modnes af og er et stærkt fundament at bygge videre på. Andet er vrøvl, der skal aflæres igen.
Kan det tænkes, at det skyldes en "fejl 40" - at han simpelthen har nogle erfaringer, som er forvirrende?
En hest behøves ikke at være syg, for at fungere dårligt i menneskets hænder - det kan også bare være menneskefejl - og det er nok meget udbredt at gøre fejl.
sep 2007
Følger: 47 Følgere: 47 Heste: 2 Svar: 15
Du kan selv starte med at teste, om hesten reagerer anderledes hvis du ligger en hackamore på et par dage (altså bidløst). Hvis den reagerer positivt på at få hackamore på, så vil jeg mene du kan indkredse din søgning efter problemet til tungebenet eller tænderne.
Min hest opfører sig underligt :(